Spring naar bijdragen

PMR, Wie Wat Waar Waarom Wanneer Welke ?


deBruineBeren

Aanbevolen berichten

Even voor de volledigheid t.o.v. de laatste postjes in dit draadje:

 

Binnenkort is er weer een dag voor de radioamateur. Een jaarlijks evenement, waarbij de radio techniek centraal staat, georganiseerd door de Veron.

Het evenement / beurs is ook voor niet Veron leden te bezoeken.

Plaats en datum: In de Americahal te Apeldoorn op Zaterdag 22 oktober 2005.

 

Voor meer info zie: Link

 

Groetjes Jan-Willem PA3FUS

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
ReizenReizen

De frequente is wel enigszins van belang, maar niet als je de LPD en de PMR met elkaar vergelijkt. De ene werkt op 433 MHz en de andere op 446 MHz, het gedrag van de radiogolven is dezelfde. Wanneer je het zou vergelijken met 27mc, dan is het gedrag van de golven wel anders.

 

 

Ik kom veel in de bergen en gebruik beide

In de praktijk heeft lpd minder problemen met obstakels

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De frequente is wel enigszins van belang, maar niet als je de LPD en de PMR met elkaar vergelijkt. De ene werkt op 433 MHz en de andere op 446 MHz, het gedrag van de radiogolven is dezelfde. Wanneer je het zou vergelijken met 27mc, dan is het gedrag van de golven wel anders.

 

 

Ik kom veel in de bergen en gebruik beide

In de praktijk heeft lpd minder problemen met obstakels

 

Wat zou je mij dan aanraden (of iemand anders): ik zoek een viertal portofoons die ik nodig heb in de bergen voor reddingsacties, of tijdens survivaltochten waar je vaak door dikke begroieng en canyons komt?

 

Gewoon tips over modellen van gebruikers!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kom veel in de bergen en gebruik beide

In de praktijk heeft lpd minder problemen met obstakels

 

Ik zou juist verwachten dat de PMR minder last heeft van obstakels omdat deze op de 446 MHz met meer vermogen contact kunnen maken.

De LPD band valt midden in de 70 cm band (430 - 440 MHz) welke in gebruik is door zendamateurs en tegenwoordig ook in gebruik is bij draadloze koptelefoons :thumbsup:

Deze LPD zendertjes mogen minder vermogen produceren en zullen dus ook een kleinere afstand kunnen overbruggen bij dezelfde omstandigheden dan een PMR portofoon.

 

@team gpssearching:

Wil je echt betrouwbaar gaan werken dan zal je toch naar professioneler materiaal om moeten gaan kijken. PMR en LPD blijft wat dat betreft "klein spul" in vergelijken wat bijv de reddingsdiensten in de bergen gebruiken.

De vraag blijft natuurlijk open staan, wat zijn je plannen ermee.

Enkel elkaar bereiken bij het klimmen op korte afstand, of bijv ook van het ene dal naar het andere dal elkaar moeten kunnen bereiken.

Dat laatste is een stuk lastiger vanwege de beperking van de rechtlijnige voortplanting van het signaal en dus de obstructie van de berg ertussen.

Zenders / ontvangers in de bergen blijft lastig. Zolang je maar op een hoog punt staat prima bereik, maar ga je de dalen in dan is het zeer beperkt.

 

Hopelijk heb je wat aan de info.

 

Groetjes Jan-Willem PA3FUS.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan het niet laten ook even mijn mening te geven en ik sluit mij aan bij de conclusie van mijn collega-zendamateur Pa3FUS aan. Daar wil ik nog aan toe voegen dat volgens mij pmr- of lpd-apparatuur absoluut niet geschikt is om, als het er op aan komt,

verbindingen te kunnen maken. Dat geeft een vals gevoel van veiligheid. De porto die ik altijd bij het geocachen op aprs heb staan, werkt met meer zendvermogen en een lagere frequentie (144,8 MHz), en toch loopt het zendbereik als het bos nat is, of door dicht gebladerte dramatisch terug. Om van de ene vallei naar de andere te kunnen werken is dan ook bij voorbaat hopeloos. In mijn beleving zijn GSM's in dat geval een iets betrouwbaarder medium, hoewel je in het buitenland nooit weet hoe de dekking daar is. Porto's zijn eigenlijk alleen goed te gebruiken met een basisstation met een flinke hoge antenne.

bewerkt door pa3ems
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen radio-amateur, maar wel een benefon track pro met benefon in charge in gebruik.

 

Diverse malen meegenomen in het bos onder moeilijke omstandigheden.

Snelle fix wat betreft gps en met de noodknop een snelle telefonische verbinding.

Gaat pas uit als jij ophangt.

 

Via sms positie op te vragen met In Charge.

Professioneel spul en degelijk en zelfs goedkoper als de NAVTalk.

In Charge is gekoppeld aan een abonnement per toestel.

Je kunt ook de Esc nemen waarmee te navigeren is. Lijkt mij handiger om ze bij verdwaling te instrueren.

 

Bedoeld voor tracking en ingeval van nood.

 

Als je professioneel reizen organiseert kan je die dingen binnen 3 jaar afschrijven

en als het om de veiligheid gaat van je rezigers zou ik niet rommelen met goedkope spullen als een pmr ed

Dit verdient zich altijd terug lijkt mij.

Het is wel een investering maar ook toegevoegde waarde voor jezelf en de reiziger , die hiervoor betaalt, lijkt mij.

 

Zelf heb ik met skien ook met een portofoon gewerkt, maar het werkte perfect tussen 2 auto's onderweg maar in de bergen waardeloos, ondanks grote antennes en versterking. (kan aan mij liggen)

Maar Benefon is echt goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De frequente is wel enigszins van belang, maar niet als je de LPD en de PMR met elkaar vergelijkt. De ene werkt op 433 MHz en de andere op 446 MHz, het gedrag van de radiogolven is dezelfde. Wanneer je het zou vergelijken met 27mc, dan is het gedrag van de golven wel anders.

 

 

Ik kom veel in de bergen en gebruik beide

In de praktijk heeft lpd minder problemen met obstakels

 

Wat zou je mij dan aanraden (of iemand anders): ik zoek een viertal portofoons die ik nodig heb in de bergen voor reddingsacties, of tijdens survivaltochten waar je vaak door dikke begroieng en canyons komt?

 

Gewoon tips over modellen van gebruikers!

 

 

Uiteraard heeft de pmr meer vermogen en juist daardoor valt het met op dat lpd relatief verder komt met minder storing.

Voor zaken waar levens vanaf hangen zij ze beide standaart natuurlijk ongeschikt of je moet een exportmodel nemen (meer vermogen maar niet legaal).

Ik ben zelf ook nog steeds op zoek naar een goede oplossing maar omdat ik in de lucht zit (meestal) voldoet lpd en pmr redelijk.

bewerkt door Jaap M
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • 13 years later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...