Spring naar bijdragen

PMR, Wie Wat Waar Waarom Wanneer Welke ?


deBruineBeren

Aanbevolen berichten

Ja, dan maakt het natuurlijk niet zoveel uit. Alhoewel, en dat weet jij beter, het verschil tussen 433 en 466 behoorlijk wat zou kunnen uitmaken. Is het niet zo, dat des te hoger de frequentie, des te minder vermogen ben je nodig? Nee, nu breng ik mezelf in de war. Volgens mij is het net weer andersom.

Het is ook allemaal al weer ruim 20 jaar geleden dat ik daar dag en nacht mee bezig was :thumbup:

 

Nee, des te hoger des te meer ben je nodig en des te kleinere antenne.

 

Ik ben het spoor bijster. 30 jaar is het geleden dat ik bij de Veron bezig was met de cursus zendamateur. Mar aangezien dat men daar meer onderling aan het rollebollen was ben ik daar weggegaan en gekapt met die "studie"

Zo nu en dan denk ik erover om weer opnieuw te beginnen, vooral omdat ik pas geleden het examen voor D van 2005 heb gedownloaden en onvoorbereid maar 1 fout teveel had om te kunnen slagen voor het examen. Dat biedt weer perspectief. Maar ben een luie leerling en heb echt geen zin om meer te gaan halen en voor A nog een complete morsecursus te doen.

En dat geleuter waar je met een machtiging wel over mag praten als je online bent, heb ik geen zin in. Maar de 11 meter is ook geen alternatief (meer).

 

Dan mag men de LPD en de PMR wel speelgoed noemen, maar, en de grootte van het apparaat is er ook de schuld van, de afstand is niet gering. Een duur lijkend en van veel poespas voorziene portofoon op de 11 meterband komt ook niet veel verder, mede dankzij de QRM.... Ja dat vergeet ik ook nooit meer die Qcode ;)

 

Hoever komt nu een gewone portofoon op de 2 meter van een gelicenseerde amateur? En dan bedoel ik dus niet via repeaters, maar gewoon rechtstreeks. EN wat heb je dan? 4 a 5 watt? De accu moet het ook kunnen trekken natuurlijk.

 

Zijn we nog ontopic? Anders reageer maar via PM. Ben nog steeds een exjunk. Als je eens wist wat ik 25 jaar geledenen aan mijn huis had hangen aan antennes en hoe hoog......en voor welke frequenties allemaal.... Dat die huis er nog staat is een raadsel. In ieder geval kon je als je Emmen binnen kwam rjden in de verte zien waar ik woonde. Als men bij me op bezoek wilde komen zei ik altijd, Emmen aanrijden vanuit het Noorden en de hoogste mast van Emmen, daaronder staat een huis en daar woon ik.

Aber dass war einmal...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Maar ben een luie leerling en heb echt geen zin om meer te gaan halen en voor A nog een complete morsecursus te doen.

 

De morsecursus is een paar jaar geleden afgeschaft, dus dat scheelt weer een hoop tijd. A en C zijn nu samengetrokken in een F(ull) Licence en binnenkort is er een nieuwe vergunning, die nog makkelijker is dan D, dus....hang je huis en tuin maar weer vol :thumbup:

 

CQ van de blablabla uit Harkema ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

knip

Hoever komt nu een gewone portofoon op de 2 meter van een gelicenseerde amateur? En dan bedoel ik dus niet via repeaters, maar gewoon rechtstreeks. EN wat heb je dan? 4 a 5 watt? De accu moet het ook kunnen trekken natuurlijk.

knip

 

Off topic ben ik bang voor maar ehhh...hoe werkt dat met repeaters? is dit kort te beschrijven en begrijpelijk voor een leek?

 

Nickx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik het me goed kan herinneren is het een onbemande zendinstallatie en een antenne, in principe op een flat en dat ding ontvangt jou en zend weer verder wat je zei. Zo'n repeater heeft dan 2 kanalen. Jij komt op de een binnen en je wordt weer doorgezonden via de ander. En zo gaat dat ook weer met een ander die via de repeater werkt. Die ontvangt dus de uitgezonden kanaal van de repeater en carambat weer in op de ontvangende kanaal.

 

Dit is een beetje het principe, maar de jongens die er voor gestudeerd

hebben kunnen je verder helpen.

 

Hmm, dus geen morse meer? Dat zal dan wel opgelost en verzwaard zijn door nog meer electronische regelkringen en ik weet niet wat.

Jaja, Roode slooper, Ich kan nichts dafür.

 

Hmm, geloof dat ik mezelf maar ff wegmodereer nu. Offtopic Kruimel, ok, sorry

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Off topic ben ik bang voor maar ehhh...hoe werkt dat met repeaters? is dit kort te beschrijven en begrijpelijk voor een leek?

 

Nickx

 

Een repeater is een combinatie van een zender en ontvanger die meestal op een hoge positie zijn aangebracht.

De repeater, ook wel omzetter genoemd, ontvangt het signaal wat je met je (hand) zender uitzend op de ene frequentie en zal dit op een andere frequentie tegelijkertijd weer uitzenden.

Doordat een repeater vaak op een gunstiger positie zit dan jezelf is het bereik wat je krijgt een stuk groter dan dat je met je eigen zender zou kunnen bereiken.

 

In geval van calamiteiten is een repeater ook vaak een trefpunt voor de regio waar snel informatie is uit te wisselen.

En om dan in de drenthse regio te blijven: Zondag 's morgens is de hunnebedronde te horen op de directe frequentie van 145.275 MHz en tevens via de 70 cm repeater van Assen op 430.050 MHz.

Afhankelijk van de eigen positie is dus het ene signaal beter te horen dan het andere.

 

Dit gaat langzaam aan wel off topic ;-)

 

Hopelijk heb je nu de werking een beetje duidelijk.

 

Groetjes Jan-Willem PA3FUS.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit gaat langzaam aan wel off topic ;-)

 

Hopelijk heb je nu de werking een beetje duidelijk.

 

Repeaters heb je dus o.a. bij zendamateurs, maar denk ook eens aan de antenne's van de mobiele telefonie of commerciële (TV) satellieten. Dat zijn ook repeaters!

 

Dan maar weer een beetje ontopic dan: bij PMR en LPD wordt helaas geen gebruik gemaakt van repeaters, dus het geringe bereik blijf je houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok is een stuks duidelijker...ik gebruik o.a. een rino130 als pmr deze heeft oa:

14 FRS channels, 8 GMRS channels, and 8 GMRS repeater channels

 

Als ik het goed begrijp kan ik via een repeater met hetzelfde vermogen een grotere afstand overbruggen. dus heb ik er 3 nodig om deze optie te gebruiken?

of kan ik een willekeurig repeater die in de buurt is gebruiken?

 

Nickx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok is een stuks duidelijker...ik gebruik o.a. een rino130 als pmr deze heeft oa:

14 FRS channels, 8 GMRS channels, and 8 GMRS repeater channels

 

Als ik het goed begrijp kan ik via een repeater met hetzelfde vermogen een grotere afstand overbruggen. dus heb ik er 3 nodig om deze optie te gebruiken?

of kan ik een willekeurig repeater die in de buurt is gebruiken?

 

Nickx

 

Het gebruik van repeaters is volgens mij niet vrijgegeven voor de LPD en PMR frequentie's. De 8 repeater channels die je aanhaalt is waarschijnlijk een functie van je apparaat waarbij het apparaat zelf als repeater gaat functioneren voor anderen. Bijv pers x zend op kanaal 1 van LPD en jouw apparaat ontvangt dit en zend het uit op PMR kanaal 8. Iemand anders kan dan het signaal van persoon x via jouw onvanger/zender dan horen op een andere frequentie als dat het originele signaal van persoon x is uitgezonden.

 

Om onderling contact mogelijk te maken zal je eigen apparaat dan ook andersom moeten kunnen werken zodat een signaal van PMR 8 weer uitgezonden kan worden op LPD. Om dit te kunnen doen zal je ontvanger indien er geen activiteit is op beide ingestelde kanalen steeds schakelen om te luisteren of er een signaal is.

 

Lees desnoods de handleiding van je apparaat nog eens door :)

 

PS, wil je zelf ook gebruik maken van de eigen apparaat als repeater dan zal je dus nog een extra LPD of PMR apparaat moeten hebben om te werken via je andere apparaat.

 

Succes met experimenteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Rino mag hier officieel niet gebruikt worden... het zijn AMERIKAANSE frequenties die gebruikt worden, volgens mij in een MILITAIRE en/of POLITIE band (462 en 467 MHz). Als er storing komt ben je zwaar de pineut...

 

[Edit] Niet in een militaire of politieband, maar in een band die op dit moment vrijwordt gegeven aan een commerciele partij voor trunking netwerken. Die gaat nog sneller klagen, want die gaat veel geld betalen voor een ongestoord gebruik...

bewerkt door elsinga
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Rino mag hier officieel niet gebruikt worden... het zijn AMERIKAANSE frequenties die gebruikt worden, volgens mij in een MILITAIRE en/of POLITIE  band (462 en 467 MHz). Als er storing komt ben je zwaar de pineut...

 

[Edit] Niet in een militaire of politieband, maar in een band die op dit moment vrijwordt gegeven aan een commerciele partij voor trunking netwerken. Die gaat nog sneller klagen, want die gaat veel geld betalen voor een ongestoord gebruik...

 

Zo ver had ik nog niet eens naar gekeken.

Indien de gebruikte frequentie's afwijken van datgene wat er hier in nederland (of binnen de CEPT landen) is vrijgegeven voor "low power" niet geregistreerde apparatuur ben je de pineut. :dribble:

En uit ervaring kan ik je vertellen dat die auto's met opsporingsapparatuur er van binnen zeer mooi uitzien :)

 

Gelukkig heb ik dat probleem niet aangezien ik al een flinke tijd terug mijn papieren heb gehaald. Al maak ik er momenteel door gebrek aan een goede antennemast niet veel gebruik van, maar er zijn wel weer plannen om e.e.a. weer te gaan realiseren. Die radio hobby blijft toch kriebelen.

 

Groetjes Jan-Willem PA3FUS.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Da's ergggg lang geleden, dat ik ze zag rijden. Hebben ze die nog wel dan  :eek:

 

Reken maar van yes, enkel ze vallen een stuk minder op, en de huidige apparatuur is een flink stuk kleiner dan vroeger. Iets in een gewone personenwagen onder de klep wegwerken is niet zo'n grote moeite meer.

De functie is alleen maar meer van belang gezien de ontwikkelingen in de telecom sector.

 

Mocht je e.e.a. ooit eens zelf willen zien, bezoek dan eens een hobbybeurs waar men zich speciaal richt op zendamateurs. Zo is er bijv 1 maal per jaar de beurs in de regio Den Bosch en landelijk is er ook ieder jaar een beurs. Voor de precieze datum en locatie zou ik moeten zoeken. Waarschijnlijk is er wel info te vinden bij de zama verenigingen veron en vrza.

 

Groetjes Jan-Willem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mocht je e.e.a. ooit eens zelf willen zien, bezoek dan eens een hobbybeurs waar men zich speciaal richt op zendamateurs. Zo is er bijv 1 maal per jaar de beurs in de regio Den Bosch en landelijk is er ook ieder jaar een beurs. Voor de precieze datum en locatie zou ik moeten zoeken. Waarschijnlijk is er wel info te vinden bij de zama verenigingen veron en vrza.

 

Groetjes Jan-Willem.

 

Ben zelf ook een dad-di-dah, alleen zonder dah-di-dah, dus weet de weg :eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...