Spring naar bijdragen

PMR, Wie Wat Waar Waarom Wanneer Welke ?


deBruineBeren

Aanbevolen berichten

Grote Smurf deed al wat met bakkies toen'ie nog een klein Smurfje was. Hij was zelfs zo gek om met zo'n ding op de fiets rond te rijden... accu achterop, anderhalve meter antenne erbij... veel te veel vermogen... :blink:

 

Tegenwoordig doet Grote Smurf het alleen nog met PMR446, GSM, DECT en WiFi, tenminste wat zenders aangaat. :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Voor de serieuze verbindelaars, polssetjes en bevestiging aan de broekriem ziet er allemaal leuk uit maar wil je een zo groot mogelijke afstand overbruggen zorg dan voor een zo vrij mogelijke antenneopstelling van zowel zender als ontvanger. De (liefst onverkorte) antenne rechtop en zo hoog mogelijk. Met goed gebruik van terrein en evt. bebouwing zijn er flinke afstanden mogelijk tot wel 15 km, ook met de simpelste setjes.

 

wat er allemaal verkrijgbaar is en de mogelijkheden van de lpd's, de radio's list op:

http://www.geocities.com/euro446/

 

ook zijn er relais- en gatewayverbindingen via internet mogelijk als er externe aansluitingen voor luidspreker en microfoon voorhanden zijn:

http://www.pmr446nl.tk/

 

 

Kees :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De afstand van 3 km zal je echt met een korreltje zout moeten nemen. Afhankelijk wat er allemaal tussen beide porto's kan staan: bebouwing, bergen, bomen, etc. Zit er werkelijk niets tussen en zou de aarde plat zijn, dan haal je met 500 mW makkelijk een afstand van 500 km of meer. Daar we niet met ideale omstandheden te maken hebben zal in de praktijk de afstand hooguit gemiddeld zo'n 500 meter zijn.

 

PMR is inderdaad 8 kanalen, in Frankrijk maar 6 kanalen. Er moet ook nog een bandje zijn in de 800 MHz ergens, maar of dit PMR is en in Nederland toegestaan is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met de 800MHz wordt naar ik aannneem het koptelefoon en babyfoonbandje bedoeld, 863 - 865 MHz? max 10 mW output.

Een voobeeld van een porto vind je op http://www.babyfoonshop.nl/babyfon-bm850.php

In de 80er jaren hebben er door het overlegorgaan van de CB-clubs met de toenmalige RCD testen plaatsgevonden met japanse 900 MHz apparatuur. Er is toen hoofdzakelijk ingezet op meer vrijheid op de 27 MHz (HF en dus dynamischer). Er werd door het toenmalig hoofd RCD, dhr. Hermans al gezegd dat de deur dicht was en niet op slot. Inmiddels vele jaren later zijn op die band alle modulatiesoorten vrij met een redelijk vermogen. En is er ook een gelijksoortige communicatie als op de 900 MHz vrij in de vorm van de PMR met waarschijnlijk een uitsterfregeling voor de LPD.

 

Alles over vergunningvrij ethergebruik is te vinden in een nieuwsbrief van agentschap-telecom:

http://www.agentschap-telecom.nl/informati...0_0702_fis.html

 

Kees :o

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou m'n Twintalker 1000 setje is binnen. Net zo klein als de portotjes zijn, zo klein zijn de accu'tjes die erin gaan: 3.7 Volt bij 500 mA. Ben benieuwd hoelang het duurt voor ze leeg zijn. Kan nog niet zeggen wat het bereik is, maar een paar straten verderop werkte het nog glashelder. Geluid is ook goed. Hier gaan we veel schik aan hebben!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...

Ze zijn heel makkelijk wanneer je als team op pad bent. In Duitsland word het kanaal 2 en subkanaal 0 of - gebruikt. Daar drukken ze dan af en toe op call-knop wannneer er dan iemand in reikwijte is kun je met elkaar kletsen. Dan gewoon verder, samen verder of misschien een hapje eten samen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kom er zo ook niet uit. Maar hier word iets uitgelegd.

 

http://www.skygliders.nl/main/diversen/radio/radios.htm

 

Het verschil (praktisch gezien voor in het veld) is het vermogen en daarmee het bereik. Het vermogen van een LPD is 10 miliwatt en voor een PMR 500 miliwatt. Het PMR setje wat wij hebben heeft in de stad een erg slecht bereik, één of twee straatjes verder en het signaal is weg. Met vrij zicht is het bereik een paar honderd meter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel grof gezegd:

LPD is/zijn babyfoons en kinderspeelgoed, met een klein bereik.

PMR is grootte mensen speelgoed, met een iets minder klein bereik.

Grof maar duidelijk. ;)

Ik ben weer helemaal bij. (en blij)

Ik heb nog nooit een geocacher via mijn pmr gesproken!

Wel heb ik 2 jonge juffrouwen, hier in Assen, spannende verhalen uit horen wisselen via de pmr.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij wordt de afstand niet bepaald dor het vermogen maar door de frequentie die gebruikt wordt. Een LPD met zijn 10 milli's moet net zo ver kunnen komen dan een PMR met zijn halve watt.

je hebt ook combi's LPD/PMR. Volgens mij heeft de LPD ook veel meer kanalen.

 

Mijn PMRetje doet het perfect voor zo'n klein dinkie. Natuurlijk is het bepalend met at er allemaal tussen zit en de "boel"afschermd. Toch ben ik "in het veld" er verbaasd over hoe ver zo'n ding komt. Vergeet niet dat een kilometer door de lucht een flink eind is.

We gebruiken het soms als we een cache niet kunnen vinden en de een aan de ene kant van het kanaal blijft en de ander moet omlopen en aan de andere kant gaat zoeken.

Mijn ervaring, zelfs in bebost gebied, is toch wel enkele kilometers en dat is een flink end voor een ding dat gevoed wordt door s minipenlites en 1x per jaar bijgeladen wordt.

 

Leuk tijdens sommige events, al dat geschetter. En altijd weer die boeren en andere landarbeiders die mee gaan carambalen

 

Tja, wat Kruimel in zijn bijna 50 jarig bestaan al allemaal heeft uitgezonden en waarmee, zullen we maar niet eens ter spraken brengen (refererend Elsinga's bakkie's etc)

 

Kruimel, niet voor niets bekend bij PTT en wijkagent

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij wordt de afstand niet bepaald dor het vermogen maar door de frequentie die gebruikt wordt.

 

De frequente is wel enigszins van belang, maar niet als je de LPD en de PMR met elkaar vergelijkt. De ene werkt op 433 MHz en de andere op 446 MHz, het gedrag van de radiogolven is dezelfde. Wanneer je het zou vergelijken met 27mc, dan is het gedrag van de golven wel anders.

 

In dit verband is het vermogen dus wel van belang, waarbij bij vrij zicht geldt dat bij vier keer zoveel vermogen je twee keer zo ver komt. Meestal is het geen vrij zicht en is de afstand beperkt, gezien het veel grotere vermogen van de PMR zal deze toch veel verder komen.

 

Leuk he, de radiohobby...?

 

PA1FOX

bewerkt door PA1FOX
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...