deBruineBeren Geplaatst 1 september 2003 Auteur Geplaatst 1 september 2003 Bij mij ook. Ik zie daar toch echt een F staan. Wie weet hoe het zit ?
stefanne_3 Geplaatst 1 september 2003 Geplaatst 1 september 2003 Ik ben het volgens mij op http://www.ero.dk/ tegengekomen.
elsinga Geplaatst 2 september 2003 Geplaatst 2 september 2003 Volgens mij gold die beperking in F alleen in het verleden, omdat de SNCF (franse NS) die frequanties gebruikte. Volgens mij is die beperking nu opgeheven.
Kruimeldief Geplaatst 2 september 2003 Geplaatst 2 september 2003 ....... de SNCF (franse NS) ........ SNCF is Franse NS? NS is Nederlandse Spoorwegen? Nederlandse Spoorwegen is dus ook Frans? Daarom rijden ze niet meer op tijd. Alles gaat met de Franse slag. GRTZ Kruimeldief Ik ben laatst naar een film geweest van 6 uur lang: Harry Stotter.
lieveheersbeestje Geplaatst 1 oktober 2003 Geplaatst 1 oktober 2003 Beste mensen, ik heb die dingen bij de LIDL gekocht, kan je die ook een 'boost' geven zodat het bereik groter wordt? Ik wil van huis naar huis kletsen, afstand hemelsbreed 500 meter, nu werkt het soms, als we allebei op zolder staan.... Greetz, Lieveheersbeestje.
stefanne_3 Geplaatst 1 oktober 2003 Geplaatst 1 oktober 2003 Ze zijn ontworpen zonder de mogelijkheid voor een externe antenne. Ze werken ook op maar 8 kanalen waar je geen vergunning voor nodig hebt. Bovendien zitten de frequentiesprongen op een afstand die gewone scanners niet kunnen volgen. En bovenal: het is verboden op deze frequentie's met andere formaat apparatuur / zendvermogen te werken dan dat je nu hebt. Maar als je iets weet hou ik me aanbevolen
TeamTobi Geplaatst 1 oktober 2003 Geplaatst 1 oktober 2003 je zou eens kunnee vragen bij www.cbshop.nl, die zijn daar erg handig in. danny
gimli Geplaatst 2 oktober 2003 Geplaatst 2 oktober 2003 ehh... ik zit dit eens op mijn gemakkie te volgen.. is er hier iemand die mij het verschil tussen LPD en PMR kan vertellen? zie dat daar twee soorten devices voor zijn? groets, Michiel
Geoman Geplaatst 2 oktober 2003 Geplaatst 2 oktober 2003 Afgezien van de frequentie is er één zeer belangrijk verschil ... het zendvermogen. LPD porto's hebben een zendvermogen van slechts 10mW PMR porto's gooien er 500mW uit. Ongeveer 17 dB meer dus. 17dB méér betekent een zendbereik welke in theorie drie maal zo groot is. In de praktijk heb je met een LPD porto een bereik van 200 meter in de stad tot hooguit een kilometer in het open veld. Op PMR de factor drie toepassen. Beide typen werken overigens in de UHF band. 433 (LPD) en 466 Mhz (PMR).
DearHunter Geplaatst 23 februari 2004 Geplaatst 23 februari 2004 Bij de Blokker Topcom portofoon in de aanbieding: 8 kanalen. Tot 3 km bereik. LCD-scherm met achtergrond verlichting. Scan, bel, monitor en toetsvergrendelingsfunctie. Adviesprijs € 59,95 NU € 29,95
dolphinleap Geplaatst 23 februari 2004 Geplaatst 23 februari 2004 Er is nog een belangrijk verschil tussen LPD en PMR, als je de GPS eraan wilt hangen zodat je m.b.v. APRS je positie aan anderen kenbaar wil maken. Op de PMR frequenties is dit expliciet verboden, dat is ook de reden dat de Garmin Rino in Europa niet wordt toegelaten, ook als die op de goede frequenties zou werken. Voordeel het veel grotere zendvermogen (nadeel batterijen sneller leeg) Op de LPD frequenties is deze beperking er echter niet, dit bandje (in de amateur-band) wordt voor allerlei laag-vermogen toestandjes gebruikt. Als je dus wilt spelen met APRS of eens met de buurman zendamateur wil praten (die dit overigens eigenlijk niet mag), is het handiger om een LPD aan te schaffen. (of nog beter 2) Ga dus altijd na wat of het gebruiksdoel is en of je dat groter vermogen nodig hebt (en wat je vrienden waarmee je wilt praten mogelijk al hebben aangeschaft). Ook met een LPD haalt men met gemak 5 km over het water en voldoet ook uitstekend tijdens klim- of skitocht als men op dezelfde helling zit. Hou er echter rekening mee dat de UHF primair zichtverbinding is, dus hoe hoger hoe verder de horizon. Vreselijk handig als men met 2 of meer auto's op vakantie is en de jeugd heeft dan ook zijn bezigheden (ook dan is APRS op lap-top met Ozi of UI-View heel erg leuk). Overigens zijn de Alinco EC10 en DJ-S41 etc. door een aantal soldeerbrugjes heel gemakkelijk te vermaken van LPD naar PMR of amateur portofoon. Dus als je nog eens idee hebt om zendamateur te worden is dat interessanter. Voor ombouw (illegaal voor niet-amateurs) zijn er diverse sites met info. Kees (20 maart weer radiomarkt in Autotron )
dolphinleap Geplaatst 23 februari 2004 Geplaatst 23 februari 2004 PMR werkt trouwens op 446 MHz en niet op 466 MHz, dat zou de politie niet op prijs stellen vrees ik. Kees
Kruimeldief Geplaatst 26 februari 2004 Geplaatst 26 februari 2004 Bij de Blokker Topcom portofoon in de aanbieding: Tot 3 km bereik Theorie dus. Praktijk is toch een paar kilometer minder GRTZ Kruimeldief Sexuele onthouding: tot ver na je tachtigste kunnen onthouden hoe vaak je sex hebt gehad.
franky639 Geplaatst 28 februari 2004 Geplaatst 28 februari 2004 Ook wij. Delta123 en Franky639 hebben een setje bij de blokker aangeschaft. Zo oop het eerste gezicht werken ze feiloos. We gaan zi binnenkort eens uitproberen. Straks op het event in een bos in het midden van het land zal het wel van pas komen.
RedRocks Geplaatst 28 februari 2004 Geplaatst 28 februari 2004 Ook team RedRocks rende na het lezem van dit draadje naar de Blokker toe. Leuke gadgets. Gaan er snel mee op pad.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden