fub Geplaatst 16 april 2008 Geplaatst 16 april 2008 Bah, wat een gezeur weer. Als je onderweg moet puzzelen, daar zijn dan toch de moeilijkheids-graden voor? Als je simpelweg van coordinaat naar coordinaat loopt, dan is het 1 ster. Als je moet rekenen of flink moet zoeken, dan is het meer. En als je onderweg moet puzzelen, dan is het nog meer. Kom je d'r onderweg niet uit? Tja, pech. Ik vind ook wel eens een waypoint niet. Jammer, door naar de volgende, en eventueel aan de legger een hint vragen. Als die genoeg van dat soort berichtjes (of DNFjes) krijgt, dan gaat de moeilijkheid wel omhoog. Wil nou echt niemand zich meer laten verrassen door wat'ie onderweg tegenkomt? Jammer hoor.
TuuronTour Geplaatst 16 april 2008 Geplaatst 16 april 2008 (bewerkt) Ik kan me niet voorstellen dat er halverwege een cachetocht in een tussenpunt ineens een kaartje met een sudoku zit die je op moet lossen zonder dat daar iets van op de cache listing staat. Als dat zo is, kan je het ook altijd nog in de logjes lezen (tenzij je (ook) die niet leest. Bij een bepaalde multi mag het van de eigenaar niet in de logs vermeld worden dat er onderweg een sudoku gedaan moet worden, want het moest een 'verrassing' blijven. Ik had mijn log op zijn verzoek aangepast. Wel grappig, het was de eerste sudoku die ik op eigen kracht had opgelost. Daarvoor mailde ik ze gewoon naar een fanatieke sudoku-puzzelaar, van het bestaan van solvers was ik toen nog niet op de hoogte . Ik kan het me wel voorstellen dat sommigen zoiets graag vooraf willen weten, zeker als je niet in de omgeving woont en thuis de meegenomen puzzel even kan laten oplossen door een ander. 16 april 2008 bewerkt door TuuronTour
Hagar Geplaatst 16 april 2008 Geplaatst 16 april 2008 Bah, wat een gezeur weer. Als je onderweg moet puzzelen, daar zijn dan toch de moeilijkheids-graden voor? Als je simpelweg van coordinaat naar coordinaat loopt, dan is het 1 ster. Als je moet rekenen of flink moet zoeken, dan is het meer. En als je onderweg moet puzzelen, dan is het nog meer. Kom je d'r onderweg niet uit? Tja, pech. Ik vind ook wel eens een waypoint niet. Jammer, door naar de volgende, en eventueel aan de legger een hint vragen. Als die genoeg van dat soort berichtjes (of DNFjes) krijgt, dan gaat de moeilijkheid wel omhoog. Wil nou echt niemand zich meer laten verrassen door wat'ie onderweg tegenkomt? Jammer hoor. Oh, ja, ik wil mij graag laten verrassen door wat ik onderweg tegenkom. Door weidse landschappen, fotogenieke doorkijkjes, monumentale bomen, overstekende herten en zwijnen, een ruïne. Door een knap verstopte tussencache of verzorgde plaatjes met vervolgcoördinaten. Puzzels? OK, als ze maar te maken hebben met het gebied en de locaties die je bezoekt. Vragen over wat je onderweg hebt gezien of gelezen op info-borden. Het toepassen van niet-alledaagse functies van je GPSr. Het gebruik van alternatieve coördinatenstelsels. Observeren, deduceren, speuren, ontdekken. Een puzzel of vraagstuk moet functioneel zijn, iets toevoegen, kennis van oriëntatie- en navigatietechnieken testen en aansluiten bij het onderwerp of thema van de cache. Kortom: een puzzel moet te maken hebben met geocaching en een integraal onderdeel zijn van de tocht. Waar staat dat? Welke richtlijn schrijft dat voor? Nee, dat staat nergens, maar het is één van de ongeschreven regels die een ervaren plaatser, die weet waar het bij geocaching om gaat, als vanzelfsprekend toepast. Net als een ervaren plaatser een cache geen halve meter diep begraaft op een ongemarkeerde plek midden in een weiland of een zandvlakte. Natuurlijk kun je het medecachers op deze manier extra lastig maken, maar het gebeurt op een botte manier die alleen maar ergernis oproept. Sudoku’s, kruiswoordraadsels, cryptogrammen, wiskundige kronkels en alle andere puzzels, die je in een willekeurige uitgave van Denksport aantreft, zijn slechts vervelende en vergezochte manieren om coördinaten te genereren. Hou je van puzzelen? Prima. Leuke hobby, net als postzegels of munten verzamelen. Er zijn legio websites waar je terecht kunt, maar val er geen geocachers mee lastig. Geen grotere afknapper dan een sudoku tijdens een boswandeling. Je bent ontspannen, je geniet van de natuur, je geest is tot rust gekomen en dan word je opeens geconfronteerd met een volstrekt overbodige en misplaatste breinbreker. Het is mij twee maal overkomen en gelukkig verkeerde ik in beide gevallen in het gezelschap van iemand die, weliswaar met tegenzin, de taak op zich nam de puzzel te kraken zodat we verder konden, maar de vaart was eruit en er volgde geen lovend logje.
BY Angels Geplaatst 16 april 2008 Geplaatst 16 april 2008 Ik denk dat in dit draadje van een uitzondering bijna een regel wordt gemaakt. Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren bij het cachen. Gelukkig geven veel cache makers goed aan waar je voor komt te staan tijdens het cachen. Persoonlijk houden wij van leuke uitdagende puzzels tijdens het cachen. We genieten dus van de puzzels van bijvoorbeeld Malyenki(WIS serie) en Lepman(Puzzel kampioen). Maar we houden ook van langere wandelingen in het bos of op de heide. Gelukkig is er keus genoeg in Nederland om volgens je eigen smaak een cache dag in te vullen.
BigFurryMonster Geplaatst 16 april 2008 Geplaatst 16 april 2008 Puzzels? OK, als ze maar te maken hebben met het gebied en de locaties die je bezoekt. Vragen over wat je onderweg hebt gezien of gelezen op info-borden. Het toepassen van niet-alledaagse functies van je GPSr. Het gebruik van alternatieve coördinatenstelsels. Observeren, deduceren, speuren, ontdekken. Een puzzel of vraagstuk moet functioneel zijn, iets toevoegen, kennis van oriëntatie- en navigatietechnieken testen en aansluiten bij het onderwerp of thema van de cache. Kortom: een puzzel moet te maken hebben met geocaching en een integraal onderdeel zijn van de tocht. Wow! Goed verwoord. Helemaal mee eens. Ik denk dat je de kern van de discussie hiermee te pakken hebt. En ... kom eens langs bij mijn caches
Twin Peaks Geplaatst 16 april 2008 Geplaatst 16 april 2008 We zijn het niet eens met het feit dat multi's geen moeilijke puzzels mogen hebben onderweg. Mogen ze dan ook geen moeilijk te vinden (listig verstopte) waypoints hebben omdat dat zo ophoudt tijdens de wandeling? Als je puur wilt wandelen, dan moet je misschien niet gaan geocachen? Oooooo wat zeg ik nu weer... Persoonlijk bewaren wij juist de allermooiste herinneringen aan multi's met mooie/moeilijke/listige/etc waypoints. We hebben wel eens een half uur lopen zoeken naar zo'n waypoint en als je hem dan vindt en het blijkt prachtig listig verstopt te zijn, dan genieten we ipv dat we het gevoel hebben een half uur "verloren" te hebben. Bij andere mooie caches vind je de WP's wel weer snel maar dan zit er een puzzel in. Prachtig, want dan gaan we even lekker zitten puzzelen. Dat hoort er wat ons betreft echt wel bij. Zo geeft elk WP een Yes! gevoel en niet alleen de cache zelf . Maar goed, dit is natuurlijk een smakendiscussie, maar ik had even behoefte aan een tegengeluid op een aantal voorgaande posts. (PS: De opmerkingen over Durer's Square zijn niet waar als je de boel goed voorbereidt. Maar als ik daar meer over zou zeggen dan zou ik spoileren.) Ik denk dat je het iets verkeerd hebt begrepen. Het gaat er volgens mij niet om of men bij een multi moet puzzelen onderweg of dat men moeilijke WP's moet zoeken. Er zit wel degelijk verschil in wat men onder puzzelen verstaat. Ook de voorstanders van een leuke wandeling cache, dat een multi is, hebben geen enkele probleem met prachtig mooie en soms moeilijk te vinden WP's of een geweldig leuk verstopte cache of wat moeten rekenen en verzamelen onderweg. Ook reken kan een puzzel zijn. Ik heb niet begrepen dat degene die liever geen sedoku's ziet in een multi, alleen maar blindelings willen wandelen. De vraag is mijns inziens terecht om in een multi, op de cachepagina, te vermelden als men puzzels als sedoku's of zoiets 'ineens' moet oplossen onderweg. Met andere woorden, ineens niet meer verder kunnen omdat je bij G.. niet weet hoe een Sedoku op te lossen. Dat is dan einde oefening voor wat de cache betreft en kan men gaan stoppen. Dat is toch zonde van de tijd en energie? Het wel of niet vermelden dat er in de route echt gepuzzeld moet worden heeft toch niets met smakenverschillen te maken zoals je dat meldt? Het lijkt me meer te maken te hebben met het verstrekken van voldoende informatie voor de geocacher. Het lijkt me heel nuttig om van te voren te weten of de cache voor jou wel of niet geschikt is. Lijkt me niet alleen prettig voor de cacher, maar ook voor de eigenaar van de cache. Geocachen is voor iedereen en niet alleen voor puzzelbollebozen. Wat is er mis mee om even op de cachepagina te vermelden dat men onderweg 'zoiets' kan tegenkomen? Dan kan men toch vooraf bepalen of men wel of niet met zo'n cache gaat beginnen? Dat is toch hetzelfde principe als het vermelden hoe lang de route is? Niet iedereen kan een route van 10 kilometer afleggen. Dan is het toch prettig dat je dat van te voren weet? Gelukkig....eindelijk iemand die me begrijpt @ Hagar: ik had het niet mooier kunnen verwoorden. Ik hou trouwens best wel van een uitdagende puzzel, maar dan wel thuis, voorzien van mijn woordenboeken, studieboeken, encyclopedie en natuurlijk Internet / Google / Wiki***, Excel en wat voor hulpmiddelen daar nog meer bij kunnen komen kijken. Zaken die ik allemaal niet bij me heb als ik ga wandelen.
Team Aragorn Geplaatst 16 april 2008 Geplaatst 16 april 2008 Een puzzel onderweg? Ach, dat kan best eens leuk zijn. Jawel, ze zijn er: caches waarbij géén waarschuwing staat, maar waar onderweg wel een puzzel moet worden opgelost (sodeju!?). Tot nu toe is het altijd zo geweest dat de moeilijkheidsgraad van zo'n puzzel niet te hoog was, m.a.w. met een kwartiertje opgelost. Beker thee en een boterham uit de rugzak erbij, geen probleem. Jawel, Dürer's Square staat nog steeds op mijn verlanglijstje. Iets anders is de puzzel vooraf, en dan vooral de puzzels die horen bij Mysterycaches. In het algemeen zijn er twee categorieën: de hele makkelijke die bijna iedereen kan oplossen, en de hele lastige waar veel (computer)tijd in gaat zitten. Bij de makkelijke denk ik tegenwoordig: ik begin er niet aan, ik kan mezelf prima bezighouden zonder woordzoekers, legpuzzels, sudoku's enz. te maken! En bij de moeilijke heb ik geen zin om uren achter de computer te gaan zitten, daar zit ik al genoeg. Bij beide categorieën speelt overigens mee dat na het oplossen van de puzzel bijna altijd een oppikker rest, en lang niet altijd op een mooie plek. Dus besteed ik mijn cachetijd liever aan (lange) wandelingen! Groetjes, Fangorn.
Ilonka1980 Geplaatst 16 april 2008 Geplaatst 16 april 2008 Die keuze moet je vooraf kunnen maken en je moet niet ineens midden in een multi met een puzzel worden geconfronteerd. (niet iedereen is daar handig mee) Ik heb dat ook eens meegemaakt en daar baalde ik behoorlijk van. (ik heb niks met sudoku's) ik moest er zowat een halfuur voor gaan zitten, terwijl ik gewoon lekker wilde wandelen. Als ik dat tevoren geweten had, had ik op zeker een andere multi gekozen. Bij deze cache kon je echter aan de cachebeschrijving zien dat je onderweg een (eigenlijk 2) sudoku tegen zou komen. Helaas hadden we de pech dat het flink regende op dat moment (dat was niet gepland. ), wat het oplossen van een sudoku (geprint met een inkjetprinter) niet echt bevorderde. ALS het al in de cache beschrijving zit, dan los ik de sudoku thuis wel op. Dat zie je snel genoeg. Ik vind die dingen wel erg leuk om op te lossen, zeker nu ze daar kronkels op bedacht hebben. maar om tijdens een multi dit tegen te komen.. daar zit ik ook niet op te wachten, ik loop liever door dan dat ik een poss stil zit waardoor de spieren weer koud worden (lopend een puzel oplossen gaat me toch niet zo goed af). <knip>@ Hagar: ik had het niet mooier kunnen verwoorden. Ik hou trouwens best wel van een uitdagende puzzel, maar dan wel thuis, voorzien van mijn woordenboeken, studieboeken, encyclopedie en natuurlijk Internet / Google / Wiki***, Excel en wat voor hulpmiddelen daar nog meer bij kunnen komen kijken. Zaken die ik allemaal niet bij me heb als ik ga wandelen. Niet???!? Ik vraag me altijd af wat andere cachers bij zich hebben in de rugzakken die ze om hebben Voor het meeste dat je noemt kan je toch een PDA voor gebruiken (hoogstens niet voor Excel)?? Of ben ik dan echt zo'n blonde digibeet?? Ieder z'n keus wat puzzels betreft. De mystery's waarbij je met een hele rits met cijfers en getallen een coördinaat produceren daar vind ik dan weer niets aan omdat ik de logica niet zie. (maar dat is een andere discussie)
Twin Peaks Geplaatst 16 april 2008 Geplaatst 16 april 2008 Voor het meeste dat je noemt kan je toch een PDA voor gebruiken (hoogstens niet voor Excel)?? Of ben ik dan echt zo'n blonde digibeet?? Het enige wat ik bij me heb als ik ga cachen, is mijn GPS en mijn telefoon. Als ik het niet vergeet ook nog mijn fototoestel en soms ook nog een verrekijker. Met de GPS kan ik alleen positiebepalen en het pijltje op de kaart volgen, met de telefoon kan ik alleen maar bellen. Nogal basic dus. Al die andere fratsen zijn aan mij niet besteed, tijdens een wandeling wil ik wandelen, niet computeren.
BBosman Geplaatst 17 april 2008 Geplaatst 17 april 2008 Bij deze cache kon je echter aan de cachebeschrijving zien dat je onderweg een (eigenlijk 2) sudoku tegen zou komen. Helaas hadden we de pech dat het flink regende op dat moment (dat was niet gepland. ), wat het oplossen van een sudoku (geprint met een inkjetprinter) niet echt bevorderde. ALS het al in de cache beschrijving zit, dan los ik de sudoku thuis wel op. Dat zie je snel genoeg. Ik vind die dingen wel erg leuk om op te lossen, zeker nu ze daar kronkels op bedacht hebben. maar om tijdens een multi dit tegen te komen.. daar zit ik ook niet op te wachten, ik loop liever door dan dat ik een poss stil zit waardoor de spieren weer koud worden (lopend een puzel oplossen gaat me toch niet zo goed af).Op de cachepagina stond de sudoku, maar de "basis" getallen kreeg je pas in het veld. Dus niet alvast thuis op te lossen.
Aanbevolen berichten