Spring naar bijdragen

GPS en geocaching in het onderwijs


Ringeling

Aanbevolen berichten

In het onderwijs begint men ook de educatieve waarde van de GPS en geocaching te ontdekken. :beerchug:

 

Lees hier het artikel GPS cursus in de regen, van Annet, docent ICT in het MBO-onderwijs.

 

Docenten aardrijkskunde zullen vast heel content zijn met de Earthcaches. :beerchug:

 

Maar verder zitten er natuurlijk nog veel meer zinvolle en leerzame aspecten vast aan ons spelletje.

 

Wat is volgens jullie de onderwijskundige waarde van geocaching? Oftewel wat leren de kids (en ook volwassenen ;) ) allemaal door geocaching?

bewerkt door Ringeling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Mijn ervaring is dat er een keer in 3havo en vwo een gps project gedraaid werd, met aan het eind eigengemaakte en geplaatste (niet officiele) caches. Onder de eerste groep die de opdracht deed zaten een aantal leerlingen die direct van de gelegenheid (en opgedane kennis) gebruikt maakte om alle caches (met beloningen) op te sporen en leeg te roven. Mijn idee is dat dit een leeftijdsgroep (middelbare school) is waarin het risico te groot is dat de opgedane kennis misbruikt gaat worden. Je kan het negatief vinden, ik noem het realistisch. Helaas. :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hele simpele oplossing. Het woord geocachen niet gebruiken en ook niet vertellen dat er over heel de wereld nog meer kistjes verstopt liggen.

 

 

 

De ervaringen, tocht en de technieken zijn natuurlijk wel heel leerzaam. Samenwerking is natuurlijk ook goed als er iemand de papieren heeft en een ander het apparaat.

 

 

 

Maar helaas ik begrijp no-name ook goed dat het een risico is om tieners in die leeftijd echte caches te laten zien/er op te wijzen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hele simpele oplossing. Het woord geocachen niet gebruiken en ook niet vertellen dat er over heel de wereld nog meer kistjes verstopt liggen.

 

De ervaringen, tocht en de technieken zijn natuurlijk wel heel leerzaam. Samenwerking is natuurlijk ook goed als er iemand de papieren heeft en een ander het apparaat.

 

Maar helaas ik begrijp no-name ook goed dat het een risico is om tieners in die leeftijd echte caches te laten zien/er op te wijzen.

Nog simpeler: laat ze geen echte caches zoeken maar oppikkers met logrolletjes. Zo maken ze kennis met de techniek, maar knappen ze volledig af op het spel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hele simpele oplossing. Het woord geocachen niet gebruiken en ook niet vertellen dat er over heel de wereld nog meer kistjes verstopt liggen.

 

De ervaringen, tocht en de technieken zijn natuurlijk wel heel leerzaam. Samenwerking is natuurlijk ook goed als er iemand de papieren heeft en een ander het apparaat.

 

Maar helaas ik begrijp no-name ook goed dat het een risico is om tieners in die leeftijd echte caches te laten zien/er op te wijzen.

Nog simpeler: laat ze geen echte caches zoeken maar oppikkers met logrolletjes. Zo maken ze kennis met de techniek, maar knappen ze volledig af op het spel.

 

Ja hoor. Ik zag dat vriend Hagar ergens op reageerde en wist meteen al dat hij zijn opgekropte gal weer zou gaan spuien over micro's. voorspelbaar.

 

Afgezien daarvan: ik gruwel ervan dat geocaching door een of andere overijverige, overenthousiaste leerkracht misbruikt gaat worden voor het onderwijs.

Bij die leeftijdsgroepen kan dat alleen maar ellende met zich meebrengen. Zeker als je ze ook nog introduceert op de geocaching website en de werkwijze.

Stuur ze toch met een kompas of met scoutingtechnieken op pad. Goeie kans dat ze verdwalen en het geocachen van hen geen hinder meer ondervindt.

Negatief? Ja , je zult het zien!

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onderwijskundige waarde van geocaching:

 

Wij leren dmv geocaching onze dochter meer over de natuur, cultuur en historie. Ook leert ze dat elk plekje op de wereld een coord heeft en dat je naast navigeren met een gps, ook op andere manieren kan navigeren. Dit laatste is nooit gepland, maar dan zijn de batterijen weer eens vroegtijdig leeg.

 

Als de gps niet meer wil, leert ze vanzelf over de stand van de zon, als het donker is over de sterren en als het bewolkt is over de groei van mos. Ze weet in ieder geval dat noord, oost, zuid en west, windrichtingen zijn.

 

Zo krijgen ze heel wat mee, ik vind het voor ons een luxe manier om ons kind wat bij te brengen, terwijl wij net zo hard genieten en meeleren.

Maar docenten die een vak doceren, zouden dit toch vanuit hun eigen kennis ervaring moeten kunnen doen.

 

Prima dat ze leerlingen mee het veld in willen nemen, maar wel liefst zonder gps. Men leert zo met een gps omgaan, maar navigeren met kaart en kompas of zelf zonder kaart en kompas, dat doe je niet zomaar effe.

 

In ieder geval goed te weten dat ze nog iets leren op school, al is het cachen. :)

 

groetjes GeoVlinder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...
Bij die leeftijdsgroepen kan dat alleen maar ellende met zich meebrengen. Zeker als je ze ook nog introduceert op de geocaching website en de werkwijze.

 

Mijn idee is dat dit een leeftijdsgroep (middelbare school) is waarin het risico te groot is dat de opgedane kennis misbruikt gaat worden. Je kan het negatief vinden, ik noem het realistisch. Helaas. :D

 

Toch vind ik het mooi om te zien dat er ook jonge gasten zijn die in een natuurgebied een cache wegleggen. :(

 

De cache Het Labbegat is gemaakt door 2 veertienjarige jongens.

 

Nadat ik deze cache gelogd had kreeg ik zelfs een email van ze waarin ze bedankten voor de mooie natuurfoto's die ik toegevoegd had.

 

Hier blijkt maar weer dat generaliseren niet altijd opgaat!

bewerkt door Ringeling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind dit wel wat kort door de bocht allemaal. Natuurlijk laat ik mijn leerlingen geen bestaande cache zoeken, ik snap ook wel dat de kans op een rip daarmee aanwezig is. Niet per se door mijn leerlingen, maar misschien wel weer door vriendjes die er van horen. Maar ik maak gewoon zelf een leuke route door een gebied en stuur de leerlingen zelfstandig op pad met hun GPS. Wat ze er van leren? Misschien omgaan met een GPS? Alhoewel... ik spreek over groep 7/8 van de lagere school en ze weten vaak al heel snel hoe de knopjes werken. Ze lopen in een groepje door de natuur, ik kan ze onderweg allerlei opdrachten meegeven, foto's laten maken, opdrachten meegeven m.b.t. het samenwerken... ik kan vanalles bedenken. Dus waarom niet? Ben eens een beetje creatief!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...