Spring naar bijdragen

Geocaching volgens veteranen


Vlindertje

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Ohjee, ik ben weer eens een buitenbeentje...

 

Veteraan? Tja, gelukkig wordt de definitie door de topic starter bepaald, dus ik hoor ook bij die groep. Maar nu niet teveel naar m'n "founds" kijken hé :D

 

Oh, voor je begint te lezen: ik typ nogal snel (klets nogal veel/makkelijk)... onderaan staat een kernachtige samenvatting.

 

Onderdeel 1: je ontmoet in de lift een oude schoolvriend, aan wie je in één minuut moet uitleggen wat geocaching inhoudt. Wat vertel je hem/haar?

Als ik al oude vrienden ontmoet, nemen we vaak meer tijd dan 1 minuut. Maar meer algemeen: hoe leg je in 1 minuut aan een "leek" uit wat geocaching is... Het is al vaker genoemd denk ik. Ik val eigenlijk altijd terug op de combinatie van puzzelen, wandelen, zoeken en vinden, en het gebruik van een GPS ontvanger. Mijn interesse in geocaching is eigenlijk te complex om in slechts 1 minuut uit te leggen. Veel verder dan "Een soort schatzoeken voor volwassenen met gebruik van GPS apparatuur" kom ik dan ook niet in die tijd. Als er oprechte interesse ontstaat, knoop ik er wel een vervolg aan. Zo niet... prima, niet iedereen hoeft te weten waarom ik af en toe de bosjes induik.

 

 

Onderdeel 2: wat spreekt jou bij geocaching het meest aan en waar loop je absoluut niet warm voor?

 

Zoals bij bovenstaande al een beetje naar voren komt: ik vind heel erg veel leuk in deze hobby. Dat kan variëren van een mooie wandeling, een mooie manier van verstoppen, een grappige puzzel, tot "domweg" het feit dat de cache bijna in m'n achtertuin ligt. Juist die diversiteit is wat mij aantrekt. Sterker nog, er zijn bijvoorbeeld zat puzzelcaches die ik wel gekraakt heb, maar nog niet gevonden. En soms kan je met multi's op internet ook een heel eind komen met VVV informatie of wat dan ook. Niet helemaal de bedoeling van de maker, maar nog steeds erg leuk (overigens loop ik dan alsnog gewoon de route)!

 

Als ik toch probeer door te dringen tot wat voor mij de kern van geocaching is (vanaf het begin), kom ik uit op de volgende termen:

 

-Buiten (Stad of natuur... beide ok)

-Avontuur (van het "probleem oplossen" én van het vinden)

-Techniek (internet, GPS, kaart/kompas etc.)

-Creativiteit (zowel met het maken van een cache als het oplossen van een cache)

-Uitdaging (zowel fysiek als mentaal)

 

Komt dit allemaal in één cache naar voren, dan kan je er bijna zeker van zijn dat ik 'm op een gegeven moment doe (hint: wie weet er zo eentje? PM!!!! :crybaby: ).

 

Met dit alles op een rij, blijkt dus ook dat er weinig zaken zijn waar ik "absoluut niet warm voor loop". Hoogstens af en toe wat lichte irritatie als ik een puzzel "niet zie" of -tig keer terug moet voor een simpele cache. De caches die bij mij de meeste kans maken om lang(er) te blijven liggen zijn denk ik degenen met relatief weinig afwisseling in een voorafgaand te maken opgave/puzzel. Maar de wens om toch dat stipje weg te werken zal met die beperking uiteindelijk ook korte metten maken.

 

Samenvatting

1) Schatzoeken voor vowlassenen m.b.v. een GPS ontvanger

2) Leuk: diversiteit / Minder leuk: gebrek aan diversiteit

bewerkt door GeoDutch
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onderdeel 1:

Schatzoeken met een GPS. Iemand verstopt een doos ergens, en jij moet hem zoeken. De verstopplekken staan op internet.

 

Onderdeel 2: wat spreekt jou bij geocaching het meest aan en waar loop je absoluut niet warm voor?

 

Wat mij/ons het meeste aanspreekt is dat je nog eens ergens komt waar je anders nooit zo zijn gekomen. Dat kan bij je in de buurt zijn, maar het geeft je ook een goede reden om weer eens ergens heen te gaan.

Dat scheelt ook tijdens vakanties, waar je natuurlijk de omgeving niet zo goed kent.

Het liefste van het type multicache, maar een mooie kist op een mooie plek wordt net zo gewaardeerd.

 

We lopen niet echt warm voor dumpertjes, die meestal micro's blijken van het type "hier lag nog niets". Maar dat is meer een kwestie van smaak. Er zijn vast zat mensen die dat leuk vinden (puntjesjagers e.d.).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onderdeel 1: je ontmoet in de lift een oude schoolvriend, aan wie je in één minuut moet uitleggen wat geocaching inhoudt. Wat vertel je hem/haar?
Ik vertel liever over mijn aanstaande echtgenote, mijn werk, mijn bedrijf, Scouting, mijn oude bus. Als er dan nog tijd over is: Een andere speler van dit wereldwijde spel verstopt op een plek die hij of zij om wat voor reden dan ook interessant vindt, een kistje met logboek. Op internet zet hij de GPS-coördinaten. Soms koppelt de verstopper daar een route of een puzzel aan. Ik zoek dat kistje, in de hoop mezelf te kunnen verwonderen over het interessante gegeven dat de plaatser voor ogen had. Er zijn keiveel van die dingen, en keiveel spelers, zowel in Nederland als wereldwijd. Zo heb ik al ruim 200 grote en kleine avonturen beleefd, waar ik ook was.

 

Onderdeel 2: wat spreekt jou bij geocaching het meest aan en waar loop je absoluut niet warm voor?
Ik word aangenaam verrast door bijzondere plekken. Of dit nu natuur of cultuur is, natuurlijke cultuur of gecultiveerde natuur maakt me niet uit. Graag een multi door een in zijn geheel interessant gebied of een traditional op een bijzondere plaats. Te voet, op de fiets, in de kajak, met de Goonie-bus, allemaal leuk.

 

Niet leuk:

  • Puzzels
  • Plekken die naar pis ruiken
  • Plekken waar condooms verspreid liggen
  • Prestatiedrang (puntenjacht)
  • Prestatiedrang (plaatsen om het plaatsen, niet om de plek, 'ik heb een cache en moet hem kwijt' i.p.v. 'deze plek is leuk, hier moet ik andere mensen heenlokken met een cache!')
  • Beginners die een paar fotokokertjes achter meterkastjes hebben gevonden, en dit als standaard gebruiken voor hun eigen plaatsingen
  • Mensen die vinden dat je voor elke x gevonden caches zelf ook een cache moet plaatsen
  • Mensenpoep
  • 'Family-friendly' als uitgangspunt i.p.v. avontuur (zowel met plaatsing als met goodies)
  • alles wat ik in 5 minuten kon verzinnen, de lijst wordt vast nog wel langer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Respecteer de topicstarter en post dan ook alleen het gevraagde. Derhalve 2 opmerkingen verwijdert.

Dankjewel, SN@G.

 

Mijn dank gaat ook uit naar alle geocachers, die tot dusver de moeite hebben genomen hun mening (vaak zeer treffend!) te verwoorden.

 

Wellicht is een verduidelijking van onderdeel 1 nodig. Het gaat niet om een algemene omschrijving van geocaching, maar om JOUW omschrijving van geocaching. Verwijs dus niet naar een standaarddefinitie, of naar bijdragen van anderen, maar geef een omschrijving in je eigen woorden. Ook opmerkingen in de trant van ‘dat je tegen kennissen, al dan niet in een lift, nooit spontaan over geocaching zult beginnen’, zijn misplaatst. De situatie van de oude schoolvriend in de lift, die je in één minuut moet uitleggen wat geocaching inhoudt, is uiteraard alleen geschetst om aan te zetten tot een korte en bondige omschrijving, iets wat het merendeel van de respondenten overigens goed heeft begrepen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ook ik mag me een veteraan noemen volgens dit draadje... Tja cache nu 2 jaar en 1 maand...

 

Onderdeel 1:

De meeste van mijn schoolvrienden zie ik nog regelmatig en die weten van mijn eigenaardige hobby's en gewoontes af. Maar goed mocht ik mensen zijn die ik nog tegenkom en de drang op voel komen om over geocachen te vertellen, dan zou ik ongeveer het volgende zeggen.

Andere geocachers hebben op punten die zij interessant vinden een cache neergelegd. Dat is een kistje met een logboekje of een fotokokertje met een aantal stroken papier. De coördinaten van dit punt zet hij op internet. De ene keer krijg je direct die coördinaten, soms moet je er eerst een tocht voor lopen en soms moet je er eerst een puzzel voor oplossen. Die coördinaten zet je in je gps en je vind het kistje, je schrijft er in dat je hem gevonden hebt en op internet schrijf je een uitgebreider verslag. Zo kom je op punten zowel dichtbij huis, of wat verder weg die het bezichtigen waard zijn. Denk aan natuur, maar ook cultuur als historische stadjes, monumenten enzovoorts.

Mocht die vriend nog steeds aandachtig luisteren dan zou ik hem uitnodigen om eens een biertje te gaan drinken en er verder over te vertellen, mocht hij niet geïnteresseerd zijn dan zou ik hem uitnodigen om een biertje te gaan drinken en herinneringen van vroeger op te halen...

 

Onderdeel 2:

Wat spreekt mij aan:

- Interessante culturele plekjes waar je zo wat meer over te weten komt.

- Schitterende natuur plekjes die je anders nooit had kunnen vinden.

- Geen competitiedrang en voor iedereen te doen. (Tja als je veel sporten niet kan beoefenen is geocaching toch een mooie oplossing om toch iets nuttigs te doen en buiten te komen)

- Lekker een dagje uit van kunnen maken

 

Wat spreekt mij niet aan:

- Caches in en door jaren '80-nieuwbouw en of vinex-locaties

- Caches in voor- zij- achter- of binnentuinen zonder goede hints

- Puzzels waar je een universitaire studie voor moet hebben wil je ze kunnen oplossen

- Statestieken/ranglijsten/puntjes

- Multi's met aanwijzingen in het veld met te grote afwijkingen

- Virtual en Earthcaches (laat anders maar een peiling maken vanaf dat informatiebord en leg er een fysieke cache neer)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1. Het is een soort speurtocht met GPS. Je moet dan met een GPS een zogenaamde "schat" zoeken. Soms is het heel simpel van "hier heb je de coordinaten en ga er maar heen, maar soms bestaat het uit meerdere coordinaten en is het feitelijk een soort wandeltocht. En soms moet je eerst een bepaalde puzzel oplossen om de coordinaten te krijgen. Al die caches zijn gewoon door andere hobbyisten gelegd en op internet kan je ze vinden. Heel vaak kom je met die caches op allerlei leuke plekjes waar je anders nooit zou komen of zijn het gewoon hele leuke wandelroutes.

 

2.

Wat me boeit:

* op dit moment voornamelijk de puzzelcaches. Hoe moeilijker de puzzel, hoe groter het tevreden gevoel als je hem oplost. En ook hoe grager ik hem ook echt ga loggen. Op dit moment los ik in een hoger tempo puzzels op dan ik kan zoeken/loggen.

* leuke multicaches. Vooral leuk als we met het hele gezin gaan cachen/wandelen.

* Eremetaal halen. Als het een moeilijke puzzel is en/of een cache in de buurt dan nog wel. Maar ik heb nu een paar keer FTF gehad, dus het nieuwtje is er al weer af.

 

wat me niet boeit:

* puntjes halen. Ik vind het wel leuk als ik weer eens een mijlpaal heb gehaald, maar verder boeit het me niet zo.

* Coins. Als ik er een tegenkom dan neem ik hem mee en drop hem zsm weer in een andee cache. Voor mij is het gewoon een travelbug, en die moet je een handje op weg helpen als je kan. Maar verder zie ik het speciale er niet van. Het minst nog interreseert me het 'discoveren' van coins.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil, hoewel :beerchug: toch even reageren op de, in mijn ogen "misplaatste" opmerking van Vlindertje.

 

Ook opmerkingen in de trant van ‘dat je tegen kennissen, al dan niet in een lift, nooit spontaan over geocaching zult beginnen’, zijn misplaatst. De situatie van de oude schoolvriend in de lift, die je in één minuut moet uitleggen wat geocaching inhoudt, is uiteraard alleen geschetst om aan te zetten tot een korte en bondige omschrijving, iets wat het merendeel van de respondenten overigens goed heeft begrepen.

 

Ga ervan uit dat ik de bedoeling wel begrepen had. Ik ga ervan uit de anderen ook.

Met excuus voor mijn dus blijkbaar misplaatste opmerking, wil ik daarmee wel aangeven, en de anderen ook dat men hier en nu in dit draadje wellicht zijn best doet om een korte en bondige beschrijving te geven, maar in de praktijk vrijwel zeker NIEMAND dit doet.

 

Mijn opmerking en ook die van enkele anderen is dan ook terecht, al vind je hem misschien misplaatst.

Feit blijft dat vrijwel niemand behoefte heeft aan een korte en bondige beschrijving.

 

Als je maar enigszins het vermoeden hebt het iemand echt interesseert, krijgt die persoon het hele verhaal.

Zo niet dan heb ik het dus niet over geocaching, en dat doen volgens mij de meesten dan ook niet.

 

Ik ben zeer wel in staat om er een korte en bondige beschrijving van te geven, maar daarmee doe je de hobby tegenover een leek waarschijnlijk geen eer aan, dus doe ik dat niet.

 

Vandaar mijn "misplaatste" opmerking :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je mening, Twin Peaks, maar je beleving van de praktijk is tegenovergesteld van de mijne.

Ik leg regelmatig in heel kort uit wat geocaching is, en hoor dit ook vaak van anderen.

Zoals met de meeste draadjes hierzo, is "de praktijk" toch altijd vele malen groter en diverser dan menigeen hier beweert.

 

Maar "de praktijk" is een belevingswereld, en dat is altijd en alleen maar iets voor een eenling.

Iedereen is uniek, dus is ook elke beleving dat (totdat we telepatisch gaan communiceren).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1:

We cachen sinds 2004 en vinden het nog steeds een heerlijk tijdverdrijf!

Onze vrienden en families weten dat wij veel en vaak wandelen met 'zo'n GPS-ding' en dat we ook onze vakanties er sinds een aantal jaren op afstemmen. Kort en bondig uitgelegd aan een oude vriend in de lift komt het wat ons betreft op het volgende neer:--> Geocaching is: op plekjes komen die uitgekozen zijn door 'locals'; cacheleggers die weten waar de mooiste locaties in hun omgeving zijn en daar dan een 'schat' verstoppen zodat wij die kunnen vinden. Soms is dit zelfs een echte (piraten)schat, zoals die ene die we vonden aan een verlaten strand ergens aan de kust van Nova Scotia, Canada en soms is het alleen een container van grotere of kleinere proportie waarin je d.m.v een notitie in een logboek aangeeft dat je er bent geweest.

Het hele internet-loggen, laten we vaak achterwege in zo'n eerste uitleg.

We zijn eigenlijk ook niet zo van het missionaris type, dat zieltjes wil winnen....

 

2: Voor ons zijn de manieren die je naar de cache toeleiden het allerbelangrijkst. Of dit nu (lange) wandelingen zijn of ruige 4x4 autoritten, als we lol hebben onderweg is dat al wat telt.

De container aan het eind vinden is natuurlijk de parel in de kroon, want dan hebben we ook nog weer veel plezier bij het loggen op geocaching.nl......zo aan het eind van de middag, een lekker glas wijn erbij en als het even kan een mooi, positief gesteld verhaal bij de belevenissen.

Zo langzamerhand hebben we door middel van onze logs al een heel aardig dagboek aan spannende belevenissen volgeschreven en als we deze doorlezen werkt het echt net als een fotoalbum, je bent weer even op die plek!

 

Wat wij ook heel erg leuk vinden is het maken van caches. We zoeken mooie routes waarvan we hopen dat cachers er van genieten. Wij op onze beurt vinden het dan weer leuk om de logjes te lezen van de mensen die onze wandelingen hebben gelopen!

bewerkt door tanda
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vertel alleen aan wat in-ti-mie’s met wat voor en spelletjes ik me vooral bezig houd.

Met de rest heb ik en wil ik hele andere dingen bespreken.

 

 

Bijna al mijn vroegere hobby’s kan ik in het cachen combineren zoals het rijden in Het Gele Bussie van de ene cache naar de andere cache toe, zo af en toe me in de Nederlandse natuur te begeven, intermenselijke contacten leggen en die dan ook met het grootst mogelijk plezier tot grote waanzin drijven, in het buitenland me vooral niet begeven bij de standaard toeristische plekken maar wel juist die plekken bezoeken die de moeite waard worden geacht bij de locale bevolking.

En doormiddel van mijn logs een getrouwe beschrijving maken van wat ik van de cachehunt vond.

 

 

Uren achter het internet zitten om zo een ( kijk eens hoe knap ik ben en wat voor een listige puzzel ik kan maken, gniffel, gniffel, gniffel) heeft mijn inziens niets met cachen te maken, cache’s op smerige plekken, cache’s met slechte of helemaal geen hints waar de natuur onevenredig beschadigt word, cache’s op plekken waar veel mensen zich ophouden, voortuin cache’s zonder Cola (zelfs Sinas, geserveerd door een alleraardigste maar ziekelijke partner is een meest heftige emotionele teleurstelling van de afgelopen jaren), bemoeizieke mede cachers die mij zeggen wat ik dan wel moet doen of moet laten en ook nog cache’s zonder een greintje humor of met een waardeloze locatie kunnen wat mij betreft direct afgevoerd worden.

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Punt 1:

Ik zeg altijd tegen mensen dat ik aan het schatzoeken ben met behulp van een GPS.

En dat ik dat leuk vind omdat je dan op plekken komt waar je anders nooit komt. Dat komt omdat de schat verstopt is door locals die de mooie plekjes van hun gebied kennen en je daar doorheen loodsen. Zo ben ik ooit een week naar Ierland geweest zonder reisbestemming. Geocaching bracht me naar de top van de hoogste berg van Ierland. En via een onbewoond eiland naar de cliffs of Mohere. SCHITTEREND.

En als ik de route heb gelopen en de schat heb gevonden dan zet ik mijn naam in het logboekje en leg hem weer terug.

Als laatste ga ik dan naar de website van Geocaching.com om de legger van de schat te bedanken voor de moeite die hij in de route heeft gestoken. Ikzelf heb er 20 gelegd dus ik weet hoe belangrijk zo'n bedankje is.

Of ik er veel tijd in steek? Valt wel mee, twee uur per doordeweekse dag en twee dagen in het weekend.

 

Punt 2:

Net als Goedweerloper heb ik een ontwikkeling doorgemaakt als geocacher. In den beginnen (pfff, wat voel ik me nu oud zeg ;-)) was Geocaching een reden voor mij om de bossen in te gaan. Lekker een frisse neus halen.

Maar langzaam aan merkte ik dat ik er mijn creatieve EI in kwijt kon. Het begon met de GOTH, gevolgd door de serie de 8 zaligheden, GOTH 2, ZddP en natuurlijk de Bedevaart caches. Vooral met de events zoals de GOTH heb ik veel mensen leren kennen. En dit contact heeft geleid tot leuke kennissen en goede vriendschappen.

Tegenwoordig is Geocaching een groepsgebeuren voor mij geworden. Ik loop, leg of organiseer zelden nog alleen en dat bevalt me prima zo. Daarnaast kan ik nu ook mijn schrijvers EI kwijt. Ik zit namelijk in de redactie van SPOILER.

 

Al met al heeft Geocaching zich bij mij ontwikkeld van een reden om te gaan wandelen tot een vast onderdeel van mijn leven. Veel dingen uit dit leven boeien mij maar vriendschap en het “ouwe jongens krentenbrood” gevoel nog het meest. Dan doel ik op:

De vriendschappen en kringen die zijn ontstaan (zoals de BBB).

Mijn samenwerking met diverse cachers (zoals @rend, LesMarten, De Pino’s) wat 250+ Geo D'ors heeft oplevert.

Over de opvouwbare skischans en andere GOTH opgaven waarover cachers beginnen als ik ze tegen kom.

De energie die o.a. Kapitein Haak en Kruimel in Geocaching steken zodat anderen van dit spelletje kunnen genieten.

De lol, de ideeën en verhalen die gewisseld worden met elke willekeurige cacher die je tegen komt.

 

Ik kan me dan ook gruwelijk ergeren aan mensen die deze inzet en enthousiasme niet waarderen. Of gebeurtenissen die het plezier die we in dit spelletje steken vergallen. Denk aan de jager waar Q en Q mee te maken hebben.

 

Of zoals veteraan Barny het zegt: Laten we de humor erin houden. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tegen een bekende zeg ik dat ik een speurtocht doe met gegevens van het internet.

 

Wat ik leuk vind is lekker buiten zijn, liefst samen met man en zoon. Helaas houdt onze zoon niet van lopen, dus wij zijn degenen die wel van oppikkertjes en tradionelen houden. Gelukkig vind Johan micro's niet erg. Sinds hij een eigen account heeft, willen we toch graag meerdere op 1 dag doen om de spanning er wat in te houden. Ook thuis achter de computer een puzzel oplossen (1 ster, anders is het te moeilijk) en dan controleren of het gevonden coordinaat klopt is een pré.

 

Coins en tb's laten reizen, ook eigen is erg leuk.

 

Waar ik een hekel aan heb, is het niet kunnen vinden van een cache, vooral na een langere wandeling (dat is bij ons al vanaf 3km). Ook vervelend zijn van die cryptische hints, zoals neem een naald mee of zoek eerst de hint. Die hints zijn alleen duidelijk als je ze gevonden hebt. Eenmaal heb ik op een vuilnisbelt een cache gezocht, niets voor mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1. Met behulp van een gps plekken bezoeken waar je anders niet komt. Onderweg leer je meestel iets van de natuur, cultuur of historie van die plek. Soms is het een puzzel, soms een hele tocht, maar altijd leuk! Aan het einde van de tocht ligt een logboek, waarin je je bezoek kan noteren. En op internet kan je alle routes en logjes lezen.

 

Moeten we er wel bij zeggen, dat we er heel selectief over vertellen, in het begin van over-enthousiasme niet, maar nu letten we wel op tegen wie we wat zeggen! Dus in dit geval zou het waarschijnlijk niet ter sprake zijn gekomen.

 

2. Het ontmoeten van andere mensen, het komen op plekjes waar je anders niet komt, de natuur, cultuur en historie, het fit houden van je hersenen met al het gepuzzel en gereken, gezonde lucht, lekker buiten, goed voor de conditie, het samen zijn met mijn gezin zonder tv of radio en natuurlijk ook de kick van het vinden.

Tb's zijn bij ons een beetje een aparte hobby, daar hebben we een sport gemaakt met het vervullen van de opdrachten, zelfs als er geen opdracht bij zit, kijken we of we er toch iets mee kunnen.

 

groetjes GeoVlinder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 11 months later...

Hallo all en Vlindertje ook natuurlijk,

 

FF een kopietje gemaakt:

 

Aparte draadjes, omdat ik benieuwd ben of zich in beide draadjes dezelfde teneur ontwikkelt. Doelstellingen: veranderingen in kaart brengen, begrip kweken voor uiteenlopende standpunten, proberen te komen tot een eensluidende definitie van geocaching. Waarom? Een onderzoekje uit persoonlijke interesse. In de zomer wil ik de bevindingen hier presenteren en ter discussie stellen. Wil je meedoen, hou je dan aan de volgende regels.

 

FF Blauw gemaakt, omdat ik wil weten op welk zomer je doelt Vlindertje?? :thumbup:

 

 

Groetjes Keske27

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...