Spring naar bijdragen

gebruik van hulplijntjes


giantsteps

Aanbevolen berichten

Nou, ik begrijp de topicstarter wel een beetje. Zeer waarschijnlijk bedoeld hij het bellen van een "hulplijntje" in relatie tot de FTF drift. Daar heb ik ook wel moeite mee.........uiteraard sta ik iedereen netjes te woord die mij belt. Maar ik vind het toch wel wat flauw om te bellen wanneer de FTF bevrediging niet snel genoeg gaat.

Het leukste is om een spontane log te lezen van iemand die jou cache zonder hulp heeft gevonden. Er kunnen natuurlijk fouten in een cachebeschrijving zitten, maar cachers met haast maken meestal zelf de (reken)fouten, tenminste wel bij mijn caches (behalve wanneer een IJ in een EI veranderd :blush: ).

Ik zeg dit omdat ik tot nu toe alleen gebeld ben door FTF jagers, vandaar........

 

-bellen terwijl je boven op de cache staat

-bellen omdat je verkeerd leest

-bellen omdat je verkeerd rekent

-bellen omdat meer dan 2 minuten zoeken al te lang is

 

-bellen terwijl je vastzit in het prikkeldraad omdat je de hint PAS OP niet begrijpt heb ik geen moeite mee :lol1:

 

Voor de rest, bel me gerust, maar niet tussen 22.00 en 8.00 uur ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Even een vervolg op mijn eerdere bijdrage in dit interessante draadje.

Daar schreef ik intussen 213x een hulplijntje te hebben geraadpleegd.

Daar tegenover staat het aantal van 157x dat ik de cache niet vond en geen hulplijntje nodig achtte.

Iets minder vaak dus.

 

Wanneer bel ik wel en wanneer bel ik niet?

Eigenlijk op gevoel, maar als ik het analyseer van mezelf, bel ik NIET als ik:

 

- zeker denk te weten dat de cache er ligt/hangt/staat én

- het een interessant gebied vind én

- zeker weet hier terug te gaan komen én

- me uitgedaagd voel.

 

Overigens neem ik in de herkansing wel eens een cacher mee om mijn frustie van de kaart te vegen.

Niks ergers dan dat zo iemand achteloos in no time de cache triomfantelijk voor je neus houdt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, ik begrijp de topicstarter wel een beetje. Zeer waarschijnlijk bedoeld hij het bellen van een "hulplijntje" in relatie tot de FTF drift. Daar heb ik ook wel moeite mee.........uiteraard sta ik iedereen netjes te woord die mij belt. Maar ik vind het toch wel wat flauw om te bellen wanneer de FTF bevrediging niet snel genoeg gaat.

Het leukste is om een spontane log te lezen van iemand die jou cache zonder hulp heeft gevonden. Er kunnen natuurlijk fouten in een cachebeschrijving zitten, maar cachers met haast maken meestal zelf de (reken)fouten, tenminste wel bij mijn caches (behalve wanneer een IJ in een EI veranderd :blush: ).

Ik zeg dit omdat ik tot nu toe alleen gebeld ben door FTF jagers, vandaar........

 

-bellen terwijl je boven op de cache staat

-bellen omdat je verkeerd leest

-bellen omdat je verkeerd rekent

-bellen omdat meer dan 2 minuten zoeken al te lang is

 

-bellen terwijl je vastzit in het prikkeldraad omdat je de hint PAS OP niet begrijpt heb ik geen moeite mee :lol1:

 

Voor de rest, bel me gerust, maar niet tussen 22.00 en 8.00 uur ;)

 

Volgens mij is dat juist niet de frustratie van de topicstarter,

Immers: met het bellen van de cachelegger heeft hij geen probleem.

 

Ik vind het prima om hulp te vragen aan de cache legger.

 

Zilvervloot.

 

 

Aleen met het bellen van anderen, maar bij een FTF is het niet zo zinvol om anderen te bellen, hij is immers nog door niemand gevonden.

In dat geval kun je dus alleen bij de legger terecht ;)

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het aantal keer dat ik een hulplijntje heb geraadpleegd (anders dan naar de cachelegger) beperkt zich waarschijnlijk tot 1x, nou goed voorzichtigheidshalve stel ik dat bij naar 2, ik kan eens eentje vergeten. Hierbij tel ik niet mee dat iemand voor mij iets nakijkt op het internet op zoek naar hints (heb in het veld geen internet).

 

Ik kan me vinden in de mening dat je in de jacht op een FTF/STF of een TFF geen hulplijntje legt naar een derde (hmmm dat zou dan de TFT persoon moeten zijn of de cachelegger?). Als het een sport is om een 'gouden ontmaagdingsmoment' mee te maken, dan klinkt dat op z'n minst enigszins tegenstrijdig, maar goed dat is mijn mening. Maar wat als er nu een wp is dat absoluut niet juist is of op te lossen is? Wat doe je dan? Ga je dan eerst terug naar huis en wacht je dan of iemand anders dit meld, of vind je het zelf een plicht om e.e.a. te melden bij de cachelegger? Dat laatste kan ik me dan ook weer voorstellen, want daar doe je ook je collega cachers een plezier mee waarschijnlijk. Maar waarom zou je dat dan niet in het veld doen?

 

Mensen hebben mij ook wel eens gecontact over een unknown cache die ik geplaatst heb, en daarbij wil ik wel hints geven. Deze kwamen echter enkel via de mail en over het algemeen nadat men al eens de verwachte cacheplek gezocht heeft of ter bevestiging of het inderdaad een voortuin cache is. Geen enkel probleem!

 

Daarnaast ben ik ook wel eens gebeld met een vraag of ik nog weet waar een cache ligt en daarmee dus als hulplijntje fungeerde. Dit zijn over het algemeen enkel bevriende cachers. Eerlijk gezegd heb ik daar niet veel moeite mee.

 

Fire5

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan me vinden in de mening dat je in de jacht op een FTF/STF of een TFF geen hulplijntje legt naar een derde (hmmm dat zou dan de TFT persoon moeten zijn of de cachelegger?). Als het een sport is om een 'gouden ontmaagdingsmoment' mee te maken, dan klinkt dat op z'n minst enigszins tegenstrijdig,

Fire5

 

In de tijd dat ik nog actief FTF's jaagde heb ik ooit 3 x een hulplijn uitgegooid naar de cachelegger.

 

In 1 geval omdat ik na het uitvoeren van de opdrachten onmiskenbaar op de cachelocatie aankwam en de cache er niet was.

Omdat ik de legger kende heb ik er een telefoontje aan gewaagd, met de vraag of de cache al was neergelegd (in die tijd kwam het nogal eens voor dat caches online kwamen die dan nog door de eigenaar moesten worden weggelegd)

Die cache bleek toen reeds te zijn verdwenen (vanuit een holle boom, waar een muizennest in bleek te zitten, door de muizen uit hun nest gerold, in de sloot gevallen en een aantal meters weggedreven) << echt waar! <<

Bij het weglopen richting auto, vond ik het filmkokertje alsnog in de sloot drijvend.

 

Bij de andere twee gelegenheden, bleek een multi op een aantal punten fouten te bevatten.

Als FTF jager heb je namelijk ook de twijfelachtige eer als eerste deze fouten te ontdekken.

 

In een tiental gevallen kon ik die fouten zelf beredeneren, in enkele gevallen ook niet.

Dan haal je na telefonisch contact met de legger samen de fouten eruit.

Iedereen geholpen, je hebt dan overigens gewoon de hele route gelopen en wordt alsnog beloond met het vinden van de cache en de evt. FTF. Wat mij betreft een eerlijke zaak!

 

Een mening (en principes) hebben is makkelijk, er zelf 100% naar leven is al een stuk moeilijker, zo is mij al gebleken.

 

Er was eens een cache in Belgie, keimoeilijk.... na twee weken online gooide de legger de uitdaging bij "dien Ollanders" neer.

Na het bestuderen van de puzzel zag ik (gek genoeg :lol1:) vrij snel het licht.

Ik reed de 50 km erheen om vervolgens als tweede te loggen.(een of andere Belg was me net 15 minuten voorgeweest, Grrr....)

 

Via de mail kreeg ik een compliment, omdat ik weliswaar tweede was, maar wel de eerste die hem zonder hulp gevonden had. De nummer een had hem namelijk gebeld om een coordbevestiging en omdat dat iets afweek, had hij hem, omdat hij wel het principe begreep en in de goeie richting zat een klein duwtje gegeven.

 

Ik vond dat balen natuurlijk, maar niet meer dan dat.

Later kwam dezelfde puzzel eens ter sprake bij een van mijn cache/puzzelsessies met Mighty Moose.

Ook hij had het principe door, maar wist weinig van IP-adressen enzo af.

Ik gaf hem een minimaal duwtje en zo kon ook hij de puzzel oplossen.

Toen we enkele weken later naar een event in Hasselt reden, kwamen we erlangs en aangezien we alle caches in de buurt in onze GPS hadden gezet kwam deze ook aan bod.

 

Hij werd dus door MM vrolijk gelogd, met een vermelding aan mijn adres, dat ik hem bij een bepaald stukje van de puzzel (wat specifieke computerkennis vereiste) had geassisteerd.

 

Dezelfde dag nog gooide de legger de cache op slot, met een nijdige note over het onderling verkwanselen van coordinaten enzovoort.

Ik ontving een lelijke mail, hoe ik het in mijn hoofd haalde om zijn meesterwerkje te grabbel te gooien.

 

Ik mailde hem keurig netjes terug dat MM en ik altijd samen cache-ten, samen puzzelden en mijn inbreng minimaal en van zuiver technische aard was. (MM wist toen niet hoe je een IP adres moest "pingen")

 

Ik kreeg een nog net zo lelijke mail over hoe ongepast hij het vond en ik op deze wijze wel een mooie puzzel voor anderen had verpest.

 

Helaas voor de legger heb ik een geheugen als een olifant en op dat moment vond ik het toch tijd om hem fijntjes te herinneren aan zijn mailtje n.a.v. de eerste vinder.

Ik had (toch een tikje geirriteerd) de moeite genomen om al ZIJN logs eens na te lezen en tot mijn verbazing bleek daaruit dat hij zich met enige regelmaat (vooral bij mysteries) door anderen liet helpen.

 

Met kreten als "niet Roomser dan de Paus", en "wie zonder zonden is werpe de eerste steen" kon ik hem confronteren met 26! quotes uit zijn eigen logjes waar hij bij het oplossen van moeilijke puzzels was geholpen of deze samen met andere cachers had opgelost.

 

Ik heb nooit meer wat van hem gehoord.

 

Wat ik hiermee wil zeggen?....eehhh..dat weet ik eigenlijk niet. Ik moest er alleen ineens weer aan denken :blush:

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan me vinden in de mening dat je in de jacht op een FTF/STF of een TFF geen hulplijntje legt naar een derde (hmmm dat zou dan de TFT persoon moeten zijn of de cachelegger?). Als het een sport is om een 'gouden ontmaagdingsmoment' mee te maken, dan klinkt dat op z'n minst enigszins tegenstrijdig,

Fire5

 

In de tijd dat ik nog actief FTF's jaagde heb ik ooit 3 x een hulplijn uitgegooid naar de cachelegger.

 

In 1 geval omdat ik na het uitvoeren van de opdrachten onmiskenbaar op de cachelocatie aankwam en de cache er niet was.

Omdat ik de legger kende heb ik er een telefoontje aan gewaagd, met de vraag of de cache al was neergelegd (in die tijd kwam het nogal eens voor dat caches online kwamen die dan nog door de eigenaar moesten worden weggelegd)

Die cache bleek toen reeds te zijn verdwenen (vanuit een holle boom, waar een muizennest in bleek te zitten, door de muizen uit hun nest gerold, in de sloot gevallen en een aantal meters weggedreven) << echt waar! <<

Bij het weglopen richting auto, vond ik het filmkokertje alsnog in de sloot drijvend.

 

Bij de andere twee gelegenheden, bleek een multi op een aantal punten fouten te bevatten.

Als FTF jager heb je namelijk ook de twijfelachtige eer als eerste deze fouten te ontdekken.

 

In een tiental gevallen kon ik die fouten zelf beredeneren, in enkele gevallen ook niet.

Dan haal je na telefonisch contact met de legger samen de fouten eruit.

Iedereen geholpen, je hebt dan overigens gewoon de hele route gelopen en wordt alsnog beloond met het vinden van de cache en de evt. FTF. Wat mij betreft een eerlijke zaak!

 

Een mening (en principes) hebben is makkelijk, er zelf 100% naar leven is al een stuk moeilijker, zo is mij al gebleken.

 

Citaat uit mijn eerder bericht wordt op deze wijze iets te beperkt belicht. Verderop in mijn bericht stip ik dit nog aan en zie ook de redelijkheid van bepaalde hulplijntjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, ik begrijp de topicstarter wel een beetje. Zeer waarschijnlijk bedoeld hij het bellen van een "hulplijntje" in relatie tot de FTF drift. Daar heb ik ook wel moeite mee.........uiteraard sta ik iedereen netjes te woord die mij belt. Maar ik vind het toch wel wat flauw om te bellen wanneer de FTF bevrediging niet snel genoeg gaat.

Het leukste is om een spontane log te lezen van iemand die jou cache zonder hulp heeft gevonden. Er kunnen natuurlijk fouten in een cachebeschrijving zitten, maar cachers met haast maken meestal zelf de (reken)fouten, tenminste wel bij mijn caches (behalve wanneer een IJ in een EI veranderd :blush: ).

Ik zeg dit omdat ik tot nu toe alleen gebeld ben door FTF jagers, vandaar........

 

-bellen terwijl je boven op de cache staat

-bellen omdat je verkeerd leest

-bellen omdat je verkeerd rekent

-bellen omdat meer dan 2 minuten zoeken al te lang is

Bedoel je hiermee dat je niet liever dit hebt, maar op deze manier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan me vinden in de mening dat je in de jacht op een FTF/STF of een TFF geen hulplijntje legt naar een derde (hmmm dat zou dan de TFT persoon moeten zijn of de cachelegger?). Als het een sport is om een 'gouden ontmaagdingsmoment' mee te maken, dan klinkt dat op z'n minst enigszins tegenstrijdig,

Fire5

 

In de tijd dat ik nog actief FTF's jaagde heb ik ooit 3 x een hulplijn uitgegooid naar de cachelegger.

 

In 1 geval omdat ik na het uitvoeren van de opdrachten onmiskenbaar op de cachelocatie aankwam en de cache er niet was.

Omdat ik de legger kende heb ik er een telefoontje aan gewaagd, met de vraag of de cache al was neergelegd (in die tijd kwam het nogal eens voor dat caches online kwamen die dan nog door de eigenaar moesten worden weggelegd)

Die cache bleek toen reeds te zijn verdwenen (vanuit een holle boom, waar een muizennest in bleek te zitten, door de muizen uit hun nest gerold, in de sloot gevallen en een aantal meters weggedreven) << echt waar! <<

Bij het weglopen richting auto, vond ik het filmkokertje alsnog in de sloot drijvend.

 

Bij de andere twee gelegenheden, bleek een multi op een aantal punten fouten te bevatten.

Als FTF jager heb je namelijk ook de twijfelachtige eer als eerste deze fouten te ontdekken.

 

In een tiental gevallen kon ik die fouten zelf beredeneren, in enkele gevallen ook niet.

Dan haal je na telefonisch contact met de legger samen de fouten eruit.

Iedereen geholpen, je hebt dan overigens gewoon de hele route gelopen en wordt alsnog beloond met het vinden van de cache en de evt. FTF. Wat mij betreft een eerlijke zaak!

 

Een mening (en principes) hebben is makkelijk, er zelf 100% naar leven is al een stuk moeilijker, zo is mij al gebleken.

 

Ik zie nu ook ineens dat het wel belangrijk is, hoe je een bericht in tweeen knipt. :blush:

De laatste regel van dit stukje heeft namelijk geen betrekking op het stukje erboven.

Het hoort bij het (weggeknipte) stuk eronder :lol1:

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, ik begrijp de topicstarter wel een beetje. Zeer waarschijnlijk bedoeld hij het bellen van een "hulplijntje" in relatie tot de FTF drift. Daar heb ik ook wel moeite mee.........uiteraard sta ik iedereen netjes te woord die mij belt. Maar ik vind het toch wel wat flauw om te bellen wanneer de FTF bevrediging niet snel genoeg gaat.

Het leukste is om een spontane log te lezen van iemand die jou cache zonder hulp heeft gevonden. Er kunnen natuurlijk fouten in een cachebeschrijving zitten, maar cachers met haast maken meestal zelf de (reken)fouten, tenminste wel bij mijn caches (behalve wanneer een IJ in een EI veranderd :blush: ).

Ik zeg dit omdat ik tot nu toe alleen gebeld ben door FTF jagers, vandaar........

 

-bellen terwijl je boven op de cache staat

-bellen omdat je verkeerd leest

-bellen omdat je verkeerd rekent

-bellen omdat meer dan 2 minuten zoeken al te lang is

Bedoel je hiermee dat je niet liever dit hebt, maar op deze manier.

 

Schandalig :lol1: Het trekkerrijbewijs mogen ze wel opschroeven naar 18 jaar ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedoel je hiermee dat je niet liever dit hebt, maar op deze manier.

 

Schandalig :blush: Het trekkerrijbewijs mogen ze wel opschroeven naar 18 jaar :lol1:

Het is ook nooit goed, heb ik dus voor niks tot mijn knieën in het water gestaan ;) . En bij die andere werd ik onder druk gezet door Geert, ik moest wel bellen ;)

 

En ja ik doe niet moeilijk voor een hulplijntje, en bellen mag je me altijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik na drie pogingen, al dan niet ver weg van mijn thuislocatie er niet uit kom, omdat En ik het verhaal goed gelezen heb, En de opdrachten goed (althans dat denk ik dan) heb uitgevoerd En de vragen goed (dat denk ik tenminste) en toch op de verkeerde plaats uitkom dan neem ik alleen contact op met de Cachelegger/eigenaar om te vragen of een specifiek onderdeel door mij wel/niet correct is uitgevoerd of beantwoord. Ik vraag niet om de oplossing maar een hint. Voor mij is dit zeer beperkt te gebruiken hulplijntje dan ook een extra leermoment om volgende keren in soortgelijke gevallen het echt helemaal zelf te kunnen doen. Voordeel hierbij is dat indien je de vraag aan de cache-eigenaar stelt, hij of zij daarmee ook de kwaliteit (moeilijkheidsgraad, naukeurigheid van de opgegeven / te berekenen coordinaten e.d.) van de cache verneemt. (op basis van ervaringen door derden) . Het is dus niet pronken met andermans veren. Al hoewel een Zoekbaars heeft geen veren. :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juist, zoiets heb ik ook. Ik wil hints en niet een expliciete plaatsaanduiding. Als ik mail vermeld ik dat ook uitdrukkelijk erbij, zodat ik niet de hele oplossing erbij krijg. De cache eigenaar moet dan zelf maar bepalen of er iets niet duidelijk is, of dat ik het gewoon niet snap en iets verkeerd doe.

 

Hetzelfde doe ik ook. Als ik veel(?) vragen krijg over een bepaald punt in een cache van mij wil ik hem evt. wel aanpassen. Echter pas nadat ik overlegd heb met andere, in mij ogen ervaren, cachers over hoe zij over een bepaald punt denken.

 

En bellen, ik heb niet veel telefoonnummers, dus dat heb ik pas 1 keer zelf gedaan. En not founds, ehm, meestal vind ik wel wat ik zoek.

 

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, ik begrijp de topicstarter wel een beetje. Zeer waarschijnlijk bedoeld hij het bellen van een "hulplijntje" in relatie tot de FTF drift. Daar heb ik ook wel moeite mee.........uiteraard sta ik iedereen netjes te woord die mij belt. Maar ik vind het toch wel wat flauw om te bellen wanneer de FTF bevrediging niet snel genoeg gaat.

<KNIP>

Prof X begrijpt precies waar het om gaat. Als je mee wilt doen aan een FTF-goudjacht is het vinden van de cache een wedstrijd(je) geworden en dan is het flauw om dan hulp van de cachelegger in te schakelen, ook al heb je twijfels of de cache goed gelegd is of dat er andere zaken in de cachebeschrijving misschien niet kloppen. dat kun je achteraf dan wel met de cachelegger communiceren. Als je een wedstrijdje speelt moet je nou eenmaal spelregels handhaven. Hulpjes beschouw ik dan als spelbederf. De lol van de FTF is mi toch het als eerste vinden en niet het puntje scoren.

Ik vind dan ook dat de cachelegger er niet aan mee moet werken om een hint te geven totdat de FTF er uit is. Buiten de goudjacht om moet een ieder zelf maar beslissen of hij/zij een lijntje wil uitgooien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...