solletjes Geplaatst 21 maart 2011 Geplaatst 21 maart 2011 Gisteren hebben we met een paar teams een mooie multi gelopen. Na afloop bleek er 10% verschil in de triptellers te zitten: 9.9 km versus 10.9 km (zie foto). Dat vind ik nogal fors. We hebben beide GPS'en aan het begin gereset en precies dezelfde route gelopen. De ontvangst was overal gewoon goed. Hoe kan zoiets gebeuren?
Cernunnos Geplaatst 21 maart 2011 Geplaatst 21 maart 2011 ik zie wel dat jullie niet dezelfde periode hebben gemeten 2:54 tegen 2.42. Misschien dat door wat heen en weer lopen op lokaties dit verschil is opgetreden?
Tanuki Geplaatst 21 maart 2011 Geplaatst 21 maart 2011 (bewerkt) Foutje.... bedankt! Edit: Maar het tijdsverschil is ook frappant ! 21 maart 2011 bewerkt door Tanuki
solletjes Geplaatst 21 maart 2011 Auteur Geplaatst 21 maart 2011 Tijdverschil valt wel mee. Als je tijd lopen en stilstaan optelt kom je op 4:12 uit op beide GPS'en. Het is wel zo dat de GPS met de kortste afstand meer heeft stilgestaan. Nu is het natuurlijk ook zo dat op een waypoint niet iedereen evenveel beweegt, maar dat lijkt me eigenlijk nauwelijks significant op een totale tocht?
Marcel en Micha Geplaatst 21 maart 2011 Geplaatst 21 maart 2011 Een tijdje geleden ben ik opzoek geweest naar een cache in een woonwijk, maar die lag op een veld waar je maar op één manier kon komen. Nu moest ik toen wel straat in en uit lopen, maar uiteindelijk heb ik 2,5 km gelopen om de cache te vinden (begonnen te tellen toen ik de eerste keer 60 meter van de cache vandaan was). Weet niet hoeveel waypoints jullie hebben gehad, maar het kan toch wel aardig aantikken...
Japiejoo Geplaatst 21 maart 2011 Geplaatst 21 maart 2011 De gps hoeft maar 1 keer een punt gehad te hebben die een compleet verkeerde positie gaf om een aardige afwijking te krijgen natuurlijk. Hoewel ik niet precies weet hoe de gps intern de gelopen afstand meet is het misschien toch interessant om de tracklog eens na te kijken. Zo'n afwijking hoeft natuurlijk ook niet noodzakelijkerwijs in de tracklog te staan, dat is weer afhankelijk van de 'slimme' manier van opslaan die ingesteld is voor de tracklog.
Bloodwoosj Geplaatst 21 maart 2011 Geplaatst 21 maart 2011 Als beide GPS-en dezelfde firmware en software erop hebben én bij beide GPS-en is de hele tijd de ontvangst precies hetzelfde geweest én bij beide GPS-en is de wijze van tracklengte berekenen dezelfde (je hebt verschillende opties die je op de gps zelf kunt instellen, bv om een bepaalde tijd, of om een bepaalde afstand, of een combinatie van die twee) én je hebt precies dezelfde route gelopen op hetzelfde moment dan zouden ze allebei dezelfde afstand moeten weergeven. In de praktijk is dit echter nooit allemaal hetzelfde. Als één gps consequent 10% verschil met de ander heeft (als dus bij meerdere wandelingen ongeveer hetzelfde verschil optreedt), zul je het eerder in de tracklog-instellingen moeten zoeken dan in de ontvangstverschillen of gelopen routeverschillen. Greetz Bloodwoosj
Japiejoo Geplaatst 21 maart 2011 Geplaatst 21 maart 2011 De interne tripmeter, werkt die echt via de tracklog of houdt die er zelf een berekening op na? Ik zou het eigenlijk wel vreemd vinden dat de interne tripmeter andere afstanden zou geven afhankelijk van de instellingen van het opslaan van de tracklog namelijk.
Bloodwoosj Geplaatst 21 maart 2011 Geplaatst 21 maart 2011 Da's een goede vraag. Ik heb eigenlijk altijd verondersteld dat dat wel zo was (dus dat tripteller werkt met de instellingen van de tracklog). Als dat niet zo is, heeft het dan nog wel zin om tracklogs met elkaar te vergelijken?, immers daar kun je dan geen verschil met de tripteller meer mee verklaren. Misschien moesten we de vraag eens aan Garmin voorleggen, die kunnen beslist vertellen hoe/ op basis van welke gegevens de tripteller werkt. Greetz Bloodwoosj.
Japiejoo Geplaatst 21 maart 2011 Geplaatst 21 maart 2011 (bewerkt) Mijn idee om tracklogs te vergelijken was ook alleen gebaseerd op het vinden van een eventuele grote uitschieter, die (grotendeels) verantwoordelijk is voor het verschil. Ik kan me goed voorstellen namelijk dat die tripteller zijn eigen methode gebruikt en de tracklog afhankelijk van de instelling geoptimaliseerd wordt. Als er dan een groter uitschieter in de tracklog blijft staan, zal die ook wel in de tripteller meegenomen worden denk ik. Overigens, als de tracklog functie uit staat, dan zou de tracklog instelling dus nog steeds invloed hebben op de tripmeter, als die ervan afhankelijk zou zijn, dat zou ook wel apart zijn dan. Maar het is inderdaad wel een goede vraag om het voor eens en altijd te weten in plaats van te blijven gissen. 21 maart 2011 bewerkt door Japiejoo
Bloodwoosj Geplaatst 21 maart 2011 Geplaatst 21 maart 2011 (bewerkt) Ik heb hetzelfde al eens aan de hand gehad (ook een verschil van ca 10%) op meerdere wandelingen en er waren geen uitschieters in de tracklogs te vinden. Omdat we allebei verschillende firmware met verschillende instellingen van de wijze van opslaan van de tracklog hadden, leek me daar de oorzaak in te liggen. Maar ik begin nu wel nieuwsgierig te worden. Ik ga vanavond Garmin mailen ;-) Heb sowieso nog een vraagje over mijn nieuwe 62s. Greetz Bloodwoosj. Edit typevauten Edit 2; ik zie links een 60Csx en rechts een 60Cx. Maar links staat nog een extra icoontje bovenaan in beeld dat ik rechts niet zie, is dat misschien toevallig van WAAS/EGNOS enabled en is die rechts zonder WAAS/EGNOS enabled? 21 maart 2011 bewerkt door Bloodwoosj
Japiejoo Geplaatst 21 maart 2011 Geplaatst 21 maart 2011 (bewerkt) Ik ben benieuwd en wacht het antwoord rustig af Edit 2; ik zie links een 60Csx en rechts een 60Cx. Maar links staat nog een extra icoontje bovenaan in beeld dat ik rechts niet zie, is dat misschien toevallig van WAAS/EGNOS enabled en is die rechts zonder WAAS/EGNOS enabled? Als ik het goed zie is dat het elektronisch kompas symbool. Bij mijn weten zie je WAAS/EGNOS op de 60CSx alleen op het satelliet scherm. 21 maart 2011 bewerkt door Japiejoo
J-Thread Geplaatst 21 maart 2011 Geplaatst 21 maart 2011 Een gerelateerd fenomeen dat wij al verscheidene keren hebben gezien: bij het lopen richting een waypoint (paar honderd meter ver) zit er vaak een redelijk verschil (tussen de 10 en 20 meter) in de afstand die 2 verschillende gps-en aangeven tot het volgende waypoint. Degene die het hoogste aangeeft telt echter net iets sneller af, waardoor ze op nagenoeg hetzelfde moment op de 0m zitten, ze komen dus wel op hetzelfde punt uit.
goldentree Geplaatst 21 maart 2011 Geplaatst 21 maart 2011 Een bekend fenomeen. Het hangt er namelijk heel erg vanaf hoe en waar je de GPS onderweg draagt. Afhankelijk daarvan gaan namelijk de satelietontvangsten een rol spelen. Zo zal een GPS die b.v. aan de draagriem redelijk bovenop een rugzak hangt een betere ontvangst hebben dan een GPS die aan een broekriem hangt. Ook de stand van de antenne kan daarbij een rol spelen. Op die manier treedt vanzelf onnauwkeurigheid op bij de registratie. Wij hebben deze proef al eens gedaan met identieke GPSsen en kwamen ook tot deze verschillen. Kijk maar eens naar het rondje om de pijl als je een track backt. Hoe groter het rondje hoe onnauwkeriger de ontvangst/meting/weergave.
Bloodwoosj Geplaatst 21 maart 2011 Geplaatst 21 maart 2011 Ik ben benieuwd en wacht het antwoord rustig af Vraag aan Garmin over triptellergegevens is verstuurd. Als ik antwoord krijg zal ik het hier posten. Greetz Bloodwoosj.
Aanbevolen berichten