Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
Het valt ons op dat teams blijkbaar een cache kunnen loggen als found it terwijl er geen cache ligt.

Bij onze tradigroep Rondje Bernheze is het al een paar keer voorgekomen dat een cache geript werd. Als wij dat bericht ontvangen gaan we zo snel mogelijk kijken en plaatsen een nieuwe of halen de cache off line (disable). Ondanks dat er geen cache meer ligt en deze zelfs als niet meer beschikbaar staat gemeld, wordt er toch nog found it gelogd. Als we na enige tijd terug komen op de locatie dan ligt er meestal een briefje in een zakje op de oorspronkelijke plaats. Een keer hebben we het zelfs meegemaakt dat er in de buurt van de locatie een nieuw rolletje was geplaatst omdat het team de eigenlijke cache niet kon vinden. Iedereen logde vrolijk op het verkeerde rolletje dat aan de andere kant van een bruggetje lag.

Dit is allemaal op zijn zwakst uitgedrukt niet sportief. Wij hebben dat beperkt getolereerd omdat we de drift van 51 caches vinden op een dag niet wilden verstoren. Na de ervaringen van het afgelopen weekend hebben we besloten om het niet meer toe te staan. ;)

Daarom gaan wij vanaf nu alle "found it" logs die geplaatst worden bij een cache die op disabled staat zonder meer verwijderen.

Wij vinden dat het wel Geocachen moet blijven. Dat wil zeggen: Geen cache is geen found it.

GC.com schrijft dat als er een boekje aanwezig is, is er sprake van een cache. Wij voegen daar aan toe dat het boekje wel van de eigenaar van de cache moet zijn.

Ondanks dat het een rigoreuze beslissing is die wij menen te moeten nemen hopen we dat er hier en daar wat begrip voor is en dat meer teams hierin meegaan. Dit houdt de boel gezond.

Het deleten van een log zonder ruimte voor discussie vind ik net zo erg als het loggen van een found, zonder mail richting maker, terwijl die er in werkelijkheid niet was! ;)

Aan de andere kant is het ook maar de vraag wanneer je zoveel caches neerlegt of je nog wel in staat bent om alles netjes te controleren. Een log verwijderen omdat je cache disabled staat is wel makkelijk, wat als de logger geen erg in het feit heeft dat deze de verkeerde datum heeft gelogd? Is zijn 'straf' dan meteen dat de log verwijderd wordt? :crybaby:

Tja, en wat betreft het zelf plaatsen van nieuwe kokertjes of andere creatief gevonden oplossingen gaat wel erg (te) ver. Maar het zal ongetwijfeld met goede bedoelingen zijn gedaan. Ik zou in dat geval contact opnemen met die persoon, reageert deze niet tja dan een delete, wie niet horen wil moet maar voelen. Logs verwijderen van een ieder die hierna op het verkeerde "logboekje" heeft gelogd, vind ik ook weer not done. Zij kunnen er niets aan doen. Ik ga ook niet onder een bruggetje kijken of er toevallig nog 4 kokertjes liggen en dan ook er nog eens opletten of het wel het juiste logrolletje is. Nee, dat zoekt de maker maar uit met de gene die er een andere koker neer hebben gelegd.

Dat de loggers de meest vreemde acties ondernemen is wel duidelijk, maar in dit geval vind ik dat ook jullie je boekje te buiten gaan. Zo maar deleten... En zo komt er weer een ongeschreven regel bij, een cacher moet nu dus ook gaan controleren of er wel het juiste logrolletje ligt! :no:

Ik snap dat het voor sommige cachers een sport is om in 1 dag 51 caches te scoren, maar ik snap ook de maker er een sport voor zichzelf mee gecreëerd heeft. 51 Caches controleren op aanwezigheid, 51 logrolletjes controleren op het daarwerkelijk hebben gelogd... etc etc etc... dat hadden jullie je toch ook wel gerealiseerd? De acties die ondernomen worden door sommige cachers m.b.t. het toch willen loggen worden ook gedaan bij multi's, op zichzelf staande traditionele caches, mysteries etc etc dus waarom niet in jullie rondje? Gezien de drift tot het scoren van 51 caches op 1 dag zal dit het alleen nog maar versterken.

Nee, hou het gewoon leuk! Bij vragen mail je de logger, ligt er een extra cache verwijder die en mail de legger van dit kokertje of andere creativiteit. Maar ga niet zo maar deleten!

Dit was dan mijn visie op het verhaal...

Geplaatst
Ik begreep overigens van een amerikaanse podcast over geocaching dat er daar een hoop op archived staan die echter nog wel steeds aanwezig zijn.

Daar is een soort van initiatief om dergelijke caches alsnog te adopteren, ook al is de eigenaar niet meer bereikbaar.

Er kan wel een initiatief zijn om gearchiveerde caches te willen adopteren, maar eenmaal gearchiveerd zijn caches in de regel niet meer te adopteren.

Wat ik in het verleden wel eens deed was een gearchiveerde cache terughale uit het archief en zo de "oude" eigenaar en de "nieuwe" eigenaar de kans te geven de cache alsnog te (laten) adopteren.

Ook haalde ik zon cache wel eens terug uit het archief en ging dan op ver zoek van degene die de cache graag wilde hebben, de adoptie via een tussenpersoon van geocaching.com regelen via email. De reden dat de eigenaar er niet ingekend werd was kan bijvoorbeeld het niet meer aanwezig zijn op deze aarde van de eigenaar.

Waarom deed ik dat in het verleden wel en nu niet meer? Omdat Groundspeak nog eens via email aan alle reviewers duidelijk heeft gemaakt dat dit niet de bedoeling is. Gearchiveerd is weg en een gearchiveerde cache kan alleen nog terugkomen als de eigenaar het tijdelijk gearchiveerd heeft omdat de cache langere tijd niet te doen is, of dit in overleg met de reviewer is gebeurd, de archivering een foutje was vanwege een verkeerde optie kiezen, of een reviewer de cache gearchiveerd heeft vanwege het uitblijven van onderhoud.

In ieder geval, eenmaal gearchiveerd is adoptie niet meer mogelijk.

Geplaatst

Na het lezen van alle berichten voelde ik toch de behoefde om ook iets te melden aan de lezers. Afgelopen weekend was ik de ongelukkige die na het lopen van Stevig Stappen 1t/m3 er achter kwam dat de cache van deel 3 weg was. Dat is erg balen omdat deze caches niet echt in mijn regio liggen en omdat ik graag ze alle drie op een dag wilde doen. Na contact met de maker over wat ik aangetroffen had, zodat die dus wist dat ik echt op de goede plek stond, kreeg ik toestemming om de cache als found te loggen. Ik ben het meteen met iedereen eens dat het niet vinden van een cache om wat voor reden dan ook moet inhouden dat je hem niet als found logt (en als je het netjes speelt als NOT FOUND). Maar ondanks dat ben ik toch heel blij dat ik voor Deel 3 van Stevig Stappen toestemming kreeg om deze wel als FOUND IT te loggen. Had dat niet gemogen dan had ik ze dus niet op een dag kunnen doen!

Geplaatst
En ja Dmace: azijnp*sser :D Er zijn ook nog kinderen op hoor ;) !

Weet ik. Als export-amsterdammer kan ik veel ergere woorden bedenken voor dergelijke narrow-minded figuren. Deze leek me redelijk kindvriendelijk. In ieder geval naar mijn maatstaven.

In ieder geval, eenmaal gearchiveerd is adoptie niet meer mogelijk.

Kennelijk denkt men daar aan de andere kant van de oceaan anders over, maar dat is niet ter discussie.

Het idee er achter is, dat je op die manier de wereld ontdoet van vuilnis die niet in de natuur thuishoort, en meteen de geocaching-gemeenschap blij maakt met caches die anders in de vergetelheid zouden zijn geraakt.

Is adoptie niet mogelijk, en de eigenaar onbereikbaar, dan wordt de cache verwijderd door iemand van nabij teneinde vervuiling te voorkomen.

Op zich een goed initiatief, maar kennelijk niet helemaal volgens de regels.

Bedankt voor de approver-info, Kruimel.

Geplaatst
Na het lezen van alle berichten voelde ik toch de behoefde om ook iets te melden aan de lezers. Afgelopen weekend was ik de ongelukkige die na het lopen van Stevig Stappen 1t/m3 er achter kwam dat de cache van deel 3 weg was. Dat is erg balen omdat deze caches niet echt in mijn regio liggen en omdat ik graag ze alle drie op een dag wilde doen. Na contact met de maker over wat ik aangetroffen had, zodat die dus wist dat ik echt op de goede plek stond, kreeg ik toestemming om de cache als found te loggen. Ik ben het meteen met iedereen eens dat het niet vinden van een cache om wat voor reden dan ook moet inhouden dat je hem niet als found logt (en als je het netjes speelt als NOT FOUND). Maar ondanks dat ben ik toch heel blij dat ik voor Deel 3 van Stevig Stappen toestemming kreeg om deze wel als FOUND IT te loggen. Had dat niet gemogen dan had ik ze dus niet op een dag kunnen doen!

Ja OK, heb je nog geluk dat deel 3 geript was en niet deel 1 of 2 ;)

Maar ik denk dat er toch wel een wereld van verschil is of er een oprapertje weg is of een eindcache die je alleen kunt vinden na een forse wandeling van bijna 40 kilometer. De prestatie is dan heel anders, bij de eerste is die nihil (stoppen-uitstappen-zoeken-loggen-instappen) en bij de laatste ben je gewoon een dag aan bezig om hem te kunnen vinden. Zou een oprapertje weg zijn, dan zou ik de eigenaar niet eens durven vragen om te mogen loggen, maar na zo'n wandeling zou ik er waarschijnlijk ook een belletje/mailtje aan wagen. En de eigenaar zal je op zo'n moment ook niet snel met lege handen laten staan. Petje af trouwens voor de prestatie :D

Geplaatst
Afgelopen weekend was ik de ongelukkige die na het lopen van Stevig Stappen 1t/m3 er achter kwam dat de cache van deel 3 weg was.

<offtopic>Aiai, da's zuur. Daarin zaten een hele hoop coins van Ruud, is alles nu kwijt?</offtopic>

Geplaatst

Als ik op een plek kom waar achteraf blijkt dat de cache geript is, log ik als not found. Ik heb de cache immers niet gevonden, ook al was ik misschien op de goede plek.

Dat blijft ook zo totdat ik de cache wel degelijk gevonden heb.

Er is er maar één die zich voor de gek houdt als ik een not-found als found noteer en dat ben ikzelf.

Het is me zelfs al eens gebeurd dat ik toestemming kreeg van een owner waar ik via mail meldde de cache aan het eind van de multi niet gezocht te hebben vanwege het feit dat ik ter plekke bang was dat mijn zoekgedrag op dat moment zou leiden tot het opdoeken van de cache op die plek.

Toestemming dus voor een cache die fysiek aanwezig is, niet door mij gezocht is en ik toch als gevonden mag noteren. Mmmmmm.

Ik heb de cache niet gevonden dus ik log hem ook niet als found.

Ik heb hem overigens ook niet als not-found genoteerd omdat ik niet gezocht heb, maar dat tussen haakjes.

Wil ik hem als found loggen? Dan moet ik nog maar eens terug gaan en op een rustiger moment een poging wagen.

Natuurlijk is niet alles te vangen onder een paar stelregels, maar voor mezelf is de regel, cache niet gevonden, dan ook niet als found loggen.

Het wordt (voor mij dan) anders als ik de cache wel heb gevonden, maar er een situatie was die het fysiek onmogelijk maakte te loggen (bv logboekje weg).

Dan kun je nog altijd een notitie achterlaten in de cache die dan in het nieuwe logboek opgenomen kan worden.

Toch blijft er dan nog steeds die drang om alsnog (het juistelogboekje) te loggen.

Zou iemand de regels van .com bij het loggen niet hebben gevolgd, dan zou het natuurlijk wel fijn zijn om door de cache-eigenaar via mail op de hoogte gesteld te worden alvorens je log verwijderd wordt.

Kunnen eigenaar en "vinder" tenminste nog overleggen, alvorens tot zo'n delete-log over te gaan.

Wat het door flet genoemde geval betreft.

Geen fysieke cache en dan toch loggen???

Ik zie het als not-done.

Ik ben wel eens benieuwd wat er dan volgens de cacher gevonden is.

Gaten genoeg in de grond, dus niet mopperen als je een niet aanwezige cache beweert gevonden te hebben en er vervolgens op gewezen te worden dat dat onmogelijk is.

My 2 cents, Bloodwoosj.

Geplaatst

Eén van onze travelbugs kwam laatst in "Groundspeak Headquarters" (GCK25B). Voor zover ik kan zien is deze cache al een behoorlijke tijd gearchiveerd, maar wordt nog regelmatig 'gevonden' en gelogd.... :D

Geplaatst
Gemakkelijker zou zijn als de optie om een found it te loggen niet meer aanwezig is als een cache disabled staat of gearchiveerd is.

Ik ben niet zo thuis op het amerikaanse forum maar weet iemand of dit daar al eens is voorgesteld?

En/of waarom dit niet is doorgevoerd?

Geplaatst

Afgelopen weekend was ik de ongelukkige die na het lopen van Stevig Stappen 1t/m3 er achter kwam dat de cache van deel 3 weg was.

<offtopic>Aiai, da's zuur. Daarin zaten een hele hoop coins van Ruud, is alles nu kwijt?</offtopic>

Alles weg ja.. incl 9 echte coins.. lang leve de copieen dan toch maar?

Geplaatst

Helaas zit er weinig anders op zo.. errug zonde!

Geplaatst

Offtopic...

Hoe rot het ook is, maar dat is het risico van alles in 1 cache stoppen. Ik heb ze zelf nog niet zo lang geleden allemaal mogen aanschouwen. Leuk om ze allemaal eens te zien, maar ik moet eerlijk zeggen dat wanneer je een cache vind met maar 1 of 2 coins dat deze coins dan ook wat meer aandacht krijgen.

Terug naar de topic...

Het niet kunnen loggen van een cache wanneer deze disabled staat vind ik niet echt een optie in geval van bijvoorbeeld vakantie, ziekte etc... En zoals bijvoorbeeld als MacOZ58 onlangs heeft ervaren, een cache lopen die nog wel te vinden is ookal staat deze disabbled. Logboekje gevonden en gelogd is een found! :lol1:

Geplaatst (bewerkt)
Het wordt (voor mij dan) anders als ik de cache wel heb gevonden, maar er een situatie was die het fysiek onmogelijk maakte te loggen (bv logboekje weg).

Dat heb ik 1 keer meegemaakt: pvc-kokertje gevonden, maar kreeg ik met geen mogelijkheid open. Dekseltje zat muurvast. Toen maar logstickertje aan buitenkant opgeplakt en foto ervan gemaakt als bewijs voor bij de log. De volgende vinders konden hem ook pas met zijn tweeen openkrijgen, en hebben toen mijn naam erbij opgeschreven in het logboekje :lol1:

bewerkt door TuuronTour
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...