Team Aragorn Geplaatst 30 juni 2007 Geplaatst 30 juni 2007 De ideale cache? Voor mij met niet teveel WP's. Zeg, 6 à 10. Daarbij mag de afstand best flink zijn, 10+ km bijvoorbeeld. Het natuurgebied schijnt wel snor te zitten, anders zou ik ook nog zeggen: graag een wandeling door een mooi gebied . Een aansprekend thema of fraai gemaakte WP's maken je cache af! Je zult op zo'n cache misschien geen honderden logs krijgen maar de logs die binnenkomen zijn vast de moeite waard (ik zal er in ieder geval mijn best op doen). Groetjes, Fangorn.
@rend Geplaatst 30 juni 2007 Geplaatst 30 juni 2007 Beste Nelleke, de laatste cache die ik van je gedaan heb, was al erg leuk en inventief. Dus nu nog een schepje er boven op en dan wordt het een kanjer. 10 of meer km is wel erg mooi vooral als het door een mooi stuk van de Veluwe gaat. Ik wacht met spanning af, je kunt het gewoon.
flatfisher Geplaatst 30 juni 2007 Geplaatst 30 juni 2007 Ik heb toestemming van de eigenaar van een prachtig terrein om daar een cache neer te leggen. Ik heb een idee en daarbij gebruik maken van leuke (en hoop ik originele) waypoints. Maar de twijfel slaat toe. zal ik slechts een paar wp's doen zodat het lekker stappen wordt of juist wat meer. Of welke lengte zal ik aanhouden.Is 10 km niet net te lang voor de ene groep en juist te kort voor de andere groep? Dus zomaar een vraag, hoe lang is jouw ideale cache, hoe belangrijk zijn waypoints, wil je liever van de voren de coords zodat je je kunt richten op omgeving en natuur of juist van plek naar plek in de gps zetten? Misschien kan ik mijn voordeel ermee doen Dit is een ingewikkelder vraag dan je op het eerste gezicht denkt. Althans, ik ben nu voor de derde keer bezig mijn zienswijze op te schrijven . Allereerst ken ik voor mijzelf geen ideale cache. Ik hou er wel van om een behoorlijk eind in touw te zijn, maar dat kan ik ook door een groot aantal km's heen en weer te fietsen voor een micro! Terwijl je er natuurlijk ook met de auto heen zou kunnen. Maar dat heeft met jouw plan waarschijnlijk niets te maken. In een mooi gebied zou ik kiezen voor een mooie wandeling, eventueel een mooie fietstocht. Maar dat kan alleen als er voldoende fietspaden zijn natuurlijk. En dan zou je er rekening mee kunnen houden dat een fietster makkelijk 3 tot 4 keer de afstand van een wandelaar kan afleggen. Dus zou een wandeling van 10 km het idee zijn, kan je voor een fietstocht best aan 40 km denken. Wellicht kan je zelfs twee aparte routes maken, waarbij het voor fietsers echt onmogelijk wordt om de korte route te doen (mul zand doet wonderen ). Voor wat betreft de waypoints, een beetje rekenen is wel leuk, of eventueel coords op een alumium plaatje. Het gemak om thuis al alle waypoints in je GPS te zetten is natuurlijk wel handig, het geeft je ook een behoorlijk goed beeld hoe de route zal lopen. Maar wellicht nodigt het ook uit tot speculaties waar de eindcache zich zal bevinden en dat zal minder gewenst zijn. Dus wat mij betreft: van plek naar plek in de GPS zetten!
Crankyhenkie Geplaatst 30 juni 2007 Geplaatst 30 juni 2007 Wat mij betreft maken jullie hem in de stijl van "Kaartlezen op de Veluwe" maar dan een wandeling. Dus 20 km met leuke opdrachten maar niet al te moeilijk rekenwerk. Bij zo'n lange wandeling moet je een b-tje op temperatuur blijven. Je kunt ook nog overwegen iets in de stijl van ruud4d te doen (Stevig Stappen, deel I, II en III), meerdere caches die je aaneen kunt smeden tot een lange wandeling, maar die ook afzonderlijk gedaan kunnen worden. Kortom, mogelijkheden genoeg! En jullie hebben allang bewezen een rijke fantasie te hebben. Dus leef je uit zou ik zeggen
The cache busters Geplaatst 30 juni 2007 Geplaatst 30 juni 2007 Ik kan een wat langere route altijd wel waarderen. Daarbij vind ik het altijd prettig om waypoints te hebben die niet te moeilijk te vinden zijn. Anders kost de lange route met moeilijk te vinden waypoints wel heel veel tijd. Laat je de route wat korter bv een km of 5 dan kunnen de waypoints al veel moeilijker en zit de uitdaging niet in de afstand maar in het vinden. kortom je kan het eigenlijk niet fout doen! Succes... Wij zitten volgens mij op 1 lijn
GeoVlinder Geplaatst 30 juni 2007 Geplaatst 30 juni 2007 Doe vooral wat je zelf wil, want er is altijd iemand die het wel en iemand die het niet leuk vind. Maar als je wil weten wat wij het leukste vinden, dat is dat je een beetje kan puzzelen onderweg en héél belangrijk: Dat je om terug bij je auto te komen niet nog eens de hele afstand terug moet lopen. Dus een soort van rondje is zeker wel gewenst! Heel erg veel succes met leggen van je cache en je wp's. groetjes GeoVlinder ps Afstand: max. 5 km voor MamaVlinder en min. 10 km voor PapaVlinder.
Stokstaartje Geplaatst 30 juni 2007 Geplaatst 30 juni 2007 (bewerkt) Ik heb toestemming van de eigenaar van een prachtig terrein om daar een cache neer te leggen. Ik heb een idee en daarbij gebruik maken van leuke (en hoop ik originele) waypoints. Maar de twijfel slaat toe. zal ik slechts een paar wp's doen zodat het lekker stappen wordt of juist wat meer. Of welke lengte zal ik aanhouden.Is 10 km niet net te lang voor de ene groep en juist te kort voor de andere groep? Dus zomaar een vraag, hoe lang is jouw ideale cache, hoe belangrijk zijn waypoints, wil je liever van de voren de coords zodat je je kunt richten op omgeving en natuur of juist van plek naar plek in de gps zetten? Misschien kan ik mijn voordeel ermee doen Grappig dat een team met zoveel ervaring vertwijfeld is Ik mag eigenlijk niet meepraten met nog maar één gelegde cache, maar ik vroeg me tijdens het ontwerp af wat ikzelf leuk zou vinden om naar op zoek te gaan (igv een korte cache). Een bijzonder stukje natuur, rust en een grappige manier van verstoppen. Wat ik bedoel is dat je een cache moet ontwerpen zoals je er zelf een zou willen vinden. Kort of lang maakt dan niet uit. Maar ingaand op jullie vragen: Aantal WP's: In mooi gebied geen afleidende opdrachten maar lekker wandelen van wp naar wp. Lengte: 10-15 km Coords vantevoren: Maakt niet zoveel uit. Zelf vind ik het leuk om coords in te voeren adhv tips ter plekke. 30 juni 2007 bewerkt door Stokstaartje
The Scorpios Geplaatst 1 juli 2007 Auteur Geplaatst 1 juli 2007 Grappig dat een team met zoveel ervaring vertwijfeld is Maar ingaand op jullie vragen: Aantal WP's: In mooi gebied geen afleidende opdrachten maar lekker wandelen van wp naar wp. Lengte: 10-15 km Coords vantevoren: Maakt niet zoveel uit. Zelf vind ik het leuk om coords in te voeren adhv tips ter plekke. Aardig gezegd maar ik vind dat met ervaring wel meevallen. En smaken over caches verschillen. Ik zit te twijfelen of de afstand 10-15 km gangbaar is. Daar zijn er volgens mij niet veel van. Dus wat zou de reden daarvan zijn? Tuurlijk doe ik mijn eigen ding én ik vind het leuk/leerzaam/intrigerend andere meningen te horen
Gast Team_Maju Geplaatst 1 juli 2007 Geplaatst 1 juli 2007 Er zijn er genoeg met die afstand, zeker tot km of 10. Maar dat is vaak ook wel de maximale afstand die iemand wilt lopen.. ookal wordt vaak het tegendeel geroepen Gewoon doen wat je leuk lijkt.. het is tenslotte jouw cache.. en als de afstand te groot is voor sommigen, dan doen die hem niet. Mocht je een wat langere cache maken.. krijg je minder logs.. maar als die logs lovend zijn en vol enthousiasme geschreven.. dat is heel wat waard en daar doe je het tenslotte voor toch?
Team jemar Geplaatst 1 juli 2007 Geplaatst 1 juli 2007 Doe vooral waar je je goed bij voelt: wil je een traditional maken: prima. Een mystery: ook goed. Een lange of korte multi....prachtig. Maar het klopt inderdaad: verwacht bij een langere multi (meer dan 10 of 10 kilometer) minder logjes. Traditionals worden over het algemeen wat vaker bezocht, maar goed dan heb je wel weer vaker logjes in de trant van: "Snel gelogd, mooi gebied en op naar de volgende!" Tja, en of je daar altijd op zit te wachten ? Maar nogmaals: doe vooral waar je je goed bij voelt! Succes met het uitwerken !
BigFurryMonster Geplaatst 1 juli 2007 Geplaatst 1 juli 2007 Wat ik zelf altijd erg leuk vind, is als de cache/route/puzzel aansluit op het terrein. Dat houdt voor mij in: Prachtige natuur: gewoon lekker wandelen. Lange route, relatief weinig waypoints. Natuur met "objecten" er in: een meer speurtocht-achtige benadering. Stad: Veel detail, historie, ook wat rekenen. Park: Originele opdracht, grappige verstopmanier. Lelijke natuur: nachtcache
marelo Geplaatst 1 juli 2007 Geplaatst 1 juli 2007 Uiteraard moet een cache de legger aanspreken. Zo niet dan is dat onmiddelijk te zien in het resultaat. Onze voorkeuren: 5 to 10 km 500 tot 800 m tussen waypoints Een fantasievol verhaal dat aansluit bij de waypoints Even puzzelen op de waypoints is leuk, maar liever geen eindeloze reeks cijfers die bewaart moet worden om de eindcache te kunnen berekenen Een manier om te controleren of een getal dat je veel later nodig hebt juist is (bv. door het onderdeel te maken van het volgende WP Fraai uitgewerkte waypoints die er verzorgd uitzien Goede GPS ontvangst op de cruciale punten Met wat logisch nadenken te vinden WP's (geen eindeloos geprik en gezoek, gewoon rustig rondkijken en logiche plekken uitproberen Altijd mooi weer, maar niet te warm Toch nog wel een behoorlijke lijst.... In ieder geval heel veel plezier gewenst met het uitdenken
TinkerTeam Geplaatst 2 juli 2007 Geplaatst 2 juli 2007 Onze voorkeur ligt ergens tussen de 5 en de 10 km. Maar het komt vaak genoeg voor dat we niet zoveel tijd hebben, dan nemen we graag eentje van 2-3 km. (wij zijn nl. altijd gruwelijk lang onderweg...) Zo'n langere komt er dus niet zo vaak van. Persoonlijk geeft het vinden van een oprapertje een stuk minder voldoening dan het vinden van een cache waar je een hoop moeite voor hebt moeten doen. Omgekeerd zijn wij met leggen ook meer uit op leuke logs dan grote aantallen founds (en dat terwijl we vooral oprapers hebben maar: er is een wandeling in de maak!) maar laten we wel wezen, je legt een cache toch ook een beetje voor jezelf? Gewoon lekker iets maken waar je jezelf het meest in kwijt kunt, zou ik zeggen.
Wamoje Geplaatst 2 juli 2007 Geplaatst 2 juli 2007 1. Ideale cache bestaat niet: Zoveel cachers, zoveel smaken. 2. Voor een verloren middagje zoek ik meestal iets tussen de 4 en 8 km 3. Voor een dagje zoek ik meestal 15+ km 4. Wat niet wil zeggen dat ik geen andere afstanden loop, maar dat vind ik toevallig lekkere afstanden. 5. Het BELANGRIJKSTE van het cachen vind ik achteraf het gevoel te hebben een kadootje van de legger gehad te hebben, en dan bedoel ik niet een hebbedingetje uit het kistje. Maak er wat moois van, volg je eigen gevoel en voorkeur. Suc6, Jos
WBKWADRAAT Geplaatst 2 juli 2007 Geplaatst 2 juli 2007 Voor wat betreft waypoints Zelf maakt het me niet echt uit. Maar ik loop ook wel eens met een ander team. Die wandelen met een andere groep (geen geocachers hoe is het toch mogelijk) iedere maand afstanden van rond de 25 km. De man van dat team is nogal ongeduldig. Dus iets zoeken is tot daar aan toe maar dan ook nog een berekening maken en het way-point ingeven vindt hij allemaal te lang duren. Ik kan me voorstellen dat er meer mensen zijn die wel van wandelen houden en spelletjes of puzzeltochten wat minder en die dus lekker willen doorstappen. Voor die groep is het hebben van waypoint van te voren dan wel prettig. Hoewel je je moet afvragen als ze het spelletje niet leuk vinden of het ooit cachers gaan worden. Zelf heb ik kleine kinderen en dan vind ik het ook prettig om alvast het volgende waypoint te hebben. Kan je snel door hoeven ze niet lang te wachten. Succes Groetsels WBKWADRAAT
Aanbevolen berichten