Spring naar bijdragen

Advies aanschaf GPS met kaarten bij mijn PDA


Joppnl

Aanbevolen berichten

Goedendag,

 

omdat dit een new-be area is wil ik graag de volgende vraag stellen:

 

we zijn net met geocachen begonnen, we hebben 1 cache bijna af (...toen was het helaas al donker maar alle vragen weten te beantwoorden! (nu nog de cache zien te vinden)).

 

Voor het cachen gebruik ik een Garmin Ique3600. Dat is een hand-held GPS/PDA systeem maar waarschijnlijk wat meer op auto-gebruik ingesteld dan op geo-caching.

 

Wat me opvalt bij dit apparaat is dat ie niet zo heel erg outdoor-proof is: antennetje klapt van achteren eruit, onder een hoek. Prima maar bij een val denk ik dat ie makkelijk kan breken. Daarnaast is het apparaat niet erg valbestendig, nogal plastic en is ie niet waterdicht.

 

Voor auto gebruik erg fijn, te meer ook dat ie ook nog PDA is, maar voor outdoor zit ik aan iets anders te denken.

 

Mijn vraag is: in hoeverre is het handig om een GPS voor geocaching er bij te hebben die nog (topo)kaarten heeft?

 

Dit maakt een behoorlijk verschil uit in prijs en voor in de auto etc heb ik dus de Ique, is het voor geocachen voldoende om bv een GPS60 dan aan te schaffen?

 

Alvast bedankt,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Dit maakt een behoorlijk verschil uit in prijs en voor in de auto etc heb ik dus de Ique, is het voor geocachen voldoende om bv een GPS60 dan aan te schaffen?

 

Ja, dat is zeker voldoende. Topokaarten zijn zeker handig bij het cachen, maar absoluut niet nodig. Ik heb al mijn caches zonder topokaarten gevonden.

 

(al denk ik dat iemand die de topokaarten heeft, ze niet graag meer zou willen missen :lol1: )

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De gps 60 is niet geschikt voor welke kaart dan ook, behalve de onboard base map welke een zeer "grove" kaart is, alleen wat plaatsen en snelwegen, de gps MAP 60 serie daarin tegen wel, de "oude" serie hiervan, zonder X toevoeging is nagenoeg het zelfde als de "nieuwe" X serie, het verschil zit hem bij de nieuwe serie dat deze een geheugen kaart heeft, daardoor kan je dus veel meer kaart informatie kwijt en de nieuwe serie heeft een Sirff 3 chipset voor de gps module wat voor een beduidend betere ontvangst geeft. Heb zelf ook de gps 60 gehad ,is niks mis mee, na dat ik later de gpsmap60 heb aangeschaft met topo wil ik eigenlijk niet anders meer

 

Grtz Jos

bewerkt door B230F
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn vraag is: in hoeverre is het handig om een GPS voor geocaching er bij te hebben die nog (topo)kaarten heeft?

...is het voor geocachen voldoende om bv een GPS60 dan aan te schaffen?...

Een handheld GPS is voor het cachen altijd handiger, ik zou bijna zeggen onontbeerlijk al ken ik mensen die zonder GPS cachen :P

Kaarten zijn niet persé noodzakelijk maar wel ontzettend handig. De eerste jaren hebben we het zonder gedaan en dat ging prima.

De GPS 60 is meer dan voldoende, maar waarom niet eerst eens een instap model proberen, b.v. de Garmin Etrex. Als je over een paar jaar nog steeds cached kun je overwegen een GPS met meer mogelijkheden aan te schaffen.

Ruud :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de Map60 is natuurlijk wel meteen een zeer mooi stukje speelgoed, om het over de CSx nog maar niet te hebben.

 

Ik ben begonnen met een Garmin Legend van een kennis. Gewoon om eens te proberen of ik het cachen leuk vond. Toen ben ik gaan kijken voor een eigen GPSr. Ik wilde er rond de 250 euro max voor uitgeven, dus de Map60 viel al meteen af.

 

Ik ben toen uitgekomen bij de Magellan eXplorist 210. Beetje een tegen hanger van de Garmin Legend. Maar dan met een wat knappere (lees water en schok proef) behuizing.

 

Het hebben van kaart materiaal is wel erg fijn hoor, scheelt je in sommige gevallen veel omlopen omdat je net die straat kiest die op den duur in een bocht van je doel afdraait :lol1:

 

Het is net als met een auto... het is maar net wat je eisen zijn.

 

Kleuren scherm is mooi, maar niet noodzakelijk.

topo kaarten, ik heb ze alleen (nog) nooit nodig gehad

elektronisch kompas, is ERG fijn, maar ik zou daardoor wel boven mijn budget komen.

 

Ga eens kijken op de verschillende site van winkels en fabrikanten.

kijk naar de (on)mogelijkheden en vergelijk dat met een prijs.

 

Stel wel voor jezelf een budget!!!

Voor 250 euro heb je al een mooie GPSr die met detail kaarten overweg kan.

Voor 600 euro heb je die ook, maar dan met electronisch compas, kleuren scherm, uitneembaar geheugen, etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een paar jaar geleden kocht ik een pda met navigatie en losse gps ontvanger. Toen ik later kennis maakte met het geocachen heb natuurlijk eerst geprobeerd of dat met die pda lukte. Ja, dat kan dus. Maar er gaat voor het geocachen naar mijn idee toch niets boven een degelijke gpsr. Begin dit jaar zijn we daadwerkelijk met cachen begonnen. Met een map 60CS. En ik heb me daar toch een plezier van! Gebruik dat apparaat zelfs als fietscomputer. En met de topo kaarten is het puur feest. Als je het geld er voor over hebt zou ik zeker voor een dergelijke gpsr kiezen.

Met vriendelijke groeten,

Wietze

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De GPS 60 is meer dan voldoende, maar waarom niet eerst eens een instap model proberen, b.v. de Garmin Etrex. Als je over een paar jaar nog steeds cached kun je overwegen een GPS met meer mogelijkheden aan te schaffen.

Ruud :lol1:

Dat laatste is zeker een goed advies. Maar wat de keus tussen de standaard GPS60 en de Etrex Euro betreft: houd er rekening dat je de bij de GPS60 standaard een datakabel bijgeleverd krijgt; bij de Etrex Euro niet. Daarnaast is de ontvangst van de GPS60 iets beter als die van de Etrex Euro.

Het verschil in prijs tussen deze twee is dus al met al kleiner als het in eerste instantie lijkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het cachen met Topo erbij is heeeelll eerrruuuugggg prettig! :lol1:

 

We hebben zelf een Garmin GPS 60CS die werkt met een basemap van Europa (grote wegen), City Select (eenvoudige Tomtom) en ondersteunt Topo kaarten.

 

Voordelen van cachen met een topo kaart:

- Veel beter in detail, met name bij het inzoomen :no:

- Water, sloten e.d. worden zichtbaar :P

- Groenstroken e.d worden zichtbaar

- Wandel en fietspaden zijn zichtbaar

- Hoogtelijnen, vooral in het buitenland belangrijk

 

Bovenstaande voordelen kunnen het cachen dus gewoon veel makkelijker maken, omdat je veel beter de route naar je volgende punt kunt bepalen.

 

Dus Ating and Rosie go GPS! ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn vraag is: in hoeverre is het handig om een GPS voor geocaching er bij te hebben die nog (topo)kaarten heeft?

 

Dan nog even een reactie van mij. Mocht je perse een GPS met kaart willen hebben, spaar dan door voor bv de 60CSX ipv de 60CS.

Ruud kocht de 60CS een maand voor de CSX uitkwam, en heeft vervolgens ruim een jaar moeten sparen voor hij een nieuwe mocht kopen :no:

Het voordeel: Heel Nederland plus nog de nodige andere kaartdelen op een kaartje dat er in gaat, terwijl ik "slechts" een groot deel van Nederland op kaart heb, en eigenlijk nog steeds achter het pijltje aan loop.

Ik loop nu met zijn "oude" en moet erg wennen. Onze eerste GPS, een Etrex Vista heeft een collega van mij te leen, die het cachen ook leuk vind en nog niet weet waar deze hobby zal eindigen :lol1:

 

Als je het aan mij zou vragen: ik prefereer de Vista

 

Succes en groetjes Marja :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een GPS met kaart is voor geocaching helemaal niet nodig! Wij zijn begonnen met een etrex euro en daarna bij het aanschaffen van een eigen hebben we gekozen voor een Etrex venture, dit vanwege de basis kaart (waarop je alleen kunt zien hoe de WP ten opzichte van elkaar liggen en je track in beeld komt) de handigere bediening en de meegeleverde datakabel.

Als ik nu een nieuwe zou kopen en niet veel te besteden had zou ik voor de GPS 60 gaan, want wij hebben nu al meerdere keren problemen gehad met de klikstik van de venture. Of nog even flink doorsparen en dan de uitgebreidere versies met CSX aanschaffen, want het lijkt me wel leuk speelgoed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de Urban caches is een GPS met kaart zeker handig. We hebben het niet heel vaak aan de hand gehad, maar soms was het toch wel makkelijk om op een (gedetailleerde) kaart te kijken hoe het volgende waypoint het best benaderd kon worden. Sinds kort hebben we de Etrex Legend verruild voor een GPS60. Zonder kaart dus. De toekomst moet uitwijzen of we hier hinder van ondervinden, maar feitelijk zal het niet meer betekenen dan dat je af en toe wat omloopt. Maar daarvoor gaan we uiteindelijk cachen. Even lekker buiten lopen......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je ziet het, genoeg geocachers die hun ervaring willen delen! Zelf ben ik begonnen met een 2de hands Geko 201. Maar vooral het stroomverbruik heeft me doen overstappen naar een GPS 60. Dat is wel een vooruitgang.

Ik heb destijds voor dit apparaat gekozen omdat de diverse digitale kaarten me te veel geld kostten. Inmiddels lijkt dat probleem opgelost (voor de goede orde, niet het geld maar wel de kaarten...) en wil ik eigenlijk wel graag een GPS met kaartmogelijkheid hebben. Ik denk dat het me af en toe voordeel kan bieden bij het geocachen en bij het fietsen. Maar eigenlijk denk ik ook dat het niet echt nodig is.

 

Overigens heb ik wél de database van mijn GPS 60 aangepast. Daar staat nu niet de standaard worldwide city database (of hoe dat heet) van Garmin in, maar een eigen maaksel met alle steden en (grotere) dorpen van Nederland. En vorige week nog heb ik daar de bijna 3000 flitspalen in Nederland en Belgie aan toegevoed (van flitspaal.nl). Want dàt is nog een voordeel van de GPS 60 boven bijv. Etrex of Geko, er zit 1 mb geheugen in voor POI. Als idee hoeveel dat eigenlijk is, mijn eigen bestand heeft op schijf 78 kb geheugen nodig en in mijn GPS is dat volgens mij nog minder.

 

Mocht je een GPS 60 aanschaffen, dan wil ik je wel een mail sturen met mijn database en een klein programmaatje (sendmap.exe) dat het op je GPS installeert. Bij Garmin kan je overigens een .exe downloaden dat de originele database weer terugzet. Let op, dit is allemaal legaal. Anders zou ik het hier niet mogen schrijven!

 

Groet Flatfisher

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie wel voor al jullie reacties!!

 

Ik heb t even doorgelezen maar dit is wel weer "voer" voor de komende avonden, alle genoemde types eens opzoeken, prijzen erbij etc.

 

Heb voorlopig nog even de tijd om een keuze te maken, we zijn net begonnen en met de PDA/GPS lukt het maar zeker omdat we het met de kinderen willen gaan doen wil ik een wat robuuster type hebben.

 

Overigens deze ook nog gezien: http://www.futurumshop.nl/ice.cgi?template...rodid=9043061-2

 

Magellan Explorist 100.

 

Is relatief gezien goedkoop (tov de basis Garmin is ie bijna de helft!) en heeft 14 kanaals ipv 12 kanaals ontvangst, lijkt me de ontvangst ten goede komen.

 

Nou, zoals gezegd, bedankt voor de info en de diverse aanbiedingen van hulp en kaartjes etc, TOP, ik ga ermee aan de slag!

 

Nog 1 vraagje aan "flatfisher": je schrijft de GPS60 en dat je daar "een eigen maaksel met alle steden en (grotere) dorpen van Nederland".

 

Wat is dat dan want met de GPS60 kan je toch geen kaarten weergeven? (tenzij je de map60 bedoelt, voorzover ik t goed heb....)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf gebruik ik de Explorist 100 (overigens ook gekocht bij Futurumshop) tijdens het cachen. Ook dit is een simpel instapmodel die wat plussen en minnen heeft.

 

Qua ontvangst wint hij regelmatig van de Garmin serie. Waar onder een bladerdek de Garmin eerder signaal verliest, blijft de Explorist dit wat langer vasthouden... Hij is robuust en valbestendig, de mijne heeft inmiddels meerdere malen op het asfalt gestuiterd en doet het nog steeds.

 

Minpunten: je hebt geen kaart, alleen kan je zien waar je al gelopen hebt en hoe de waypoints ten opzichte van elkaar verschillen en je kan hem niet op je pc aansluiten. Alle waypoints zal je dus afzonderlijk moeten invoeren. Daarnaast gaat het projecteren (zoveel meter op zoveel graden lopen) erg omslachtig...

 

Al met al vind ik het een leuk apparaatje en als je goed voorbereid op pad gaat (Neem altijd een Google Maps uitdraaitje mee voor rivieren en spoorlijnen) dan kan je er veel plezier aan beleven.

 

Het aansluiten op je pc heb ik eigenlijk nooit echt gemist, als je geen Premium Member bent kan je alleen steeds het bovenste waypoint van de cache downloaden... Goed andersom is wel jammer natuurlijk, zou regelmatig willen zien waar ik nu precies gelopen heb. Maar dat is iets voorals ik eens veel geld over heb, en de Explorist aan vervangen toe is!

bewerkt door Knight of Ni
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...