Spring naar bijdragen

Advies aanschaf GPS met kaarten bij mijn PDA


Joppnl

Aanbevolen berichten

sjonge, wat is er nog eenhoop te leren zeg!!

 

Nog 1 vraagje: ALS ik besluit een GPS met kaartmogelijkheid aan te schaffen, heb ik er dan alleen wat aan als ik ook een TOPO kaart erbij aanschaf?

 

Wat ik tot nu toe begrijp is dat er wel een soort van basiskaart megeleverd wordt maar da's meer voor de grote wegen en zo, heb je niet zo veel aan in het bos etc.

 

Maar goed, zo'n topo kaart is best wel weer prijzig dus als dat voor geocaching noodzakelijk is dan moet ik dat bedrag er wel weer bijtellen.....

 

thnx!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Maar goed, zo'n topo kaart is best wel weer prijzig dus als dat voor geocaching noodzakelijk is dan moet ik dat bedrag er wel weer bijtellen.....

 

Niets is noodzakelijk. Het is alleen maar extra luxe. Menig geocacher vind caches door simpelweg achter een pijltje op zijn gps achterna te lopen, waarbij alleen de afstand vermeld staat. Inderdaad dan kom je wel eens voor een onaangename verrassing dat je aan de verkeerde kant van een rivietje staat. Of dat je kilometers moet omlopen om aan de andere kant van het spoor te komen.

 

Dit gebeurt overigens vooral als je van cache naar cache hopt. Als je gewoon in het bos loopt naar een cache, dan zal het vaak niet zo heel erg van toepassing zijn. Goed met een topokaart heb je altijd nog het voordeel dat je ziet hoe een pad loopt, maar ja wil je daarvoor zo'n prijsverschil betalen?

 

Mijn advies is probeer iemand in de omgeving te zoeken die een gps heeft en ga eens met zo iemand op pad, dan kan je onderweg zien wat de voor en tegens zijn van wel of geen kaart en wel of geen topo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil hier een reactie aan toevoegen welke niet in het bijzonder is gericht op het geocachen doch op navigatie in het algemeen. Ongetwijfeld is een up-to-date kaart aan boord van de GPS plezierig doch zeker niet noodzakelijk.

Mijn persoonlijke ervaring is dat bij enige tocht in eigen land een snelle blik in een goedkope topografisch atlas in de auto vooraf reeds voldoet. Tijdens tochten in totaal onbekend gebied, bergen alsmede op zee heb ik grote voorkeur tot het meevoeren van een papieren kaart i.p.v. een topografische ondergrond in de GPS daar deze ook werkt zonder batterijen en ook dwingt tot een meer bewuste navigatie.

Mijns inziens hoort de GPS niet meer te zijn als een hulpmiddel bij navigatie waarbij ik zelf de regie voer maar dat is uiteraard ieders eigen keuze.

 

Kees :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet het zo zien: als je topokaarten hebt kun je gerichter een bepaald bospad naar het volgend waypoint kiezen. Met een gps zonder kaarten loop dus een (grote!) kans meer meters te maken, simpelweg omdat je vaker een bospad kiest dat een andere kant op loopt dan je misschien in eerste instantie verwachtte.

Maar in de nederlandse bossen zijn wel zoveel paden en zijpaden dat je daar nooit echt heel veel tijd mee verliest.

 

Maar mocht je wel besluiten een gps mét kaarten aan te schaffen, dan krijg je daar vast en zeker geen spijt van!

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De GPS 60 heeft geen echte kaartfunctie zoals bijvoorbeeld de MAP-modellen wel hebben. Dat klopt. De GPS 60 heeft echter wel een POI-database waar maximaal 1 MB aan data in past. Nu kom je een beetje in de verwarrende terminologieen, elke GPS heeft verschillende schermweergaves: pagina's genoemd (Garmin-terminologie, Magellan noemt het wellicht weer anders). Eén van die pagina's heet dan "Map" of "Kaart", afhankelijk van je taalkeuze. In de kaartweergave wordt ook echt een kaart weergegeven. Alleen bij de MAP-modellen zie je dan ook wegen, rivieren en wat al niet meer lopen. Bij de GPS 60 zie je alleen de POI (en natuurlijk je waypoints en eventuele routes of tracks die je aangemaakt hebt). En nu net die POI heb ik een beetje aangepast zodat ik het enigszins kan gebruiken bij het navigeren. Mijn topografische kennis van Nederland is niet zo groot, dus als ik eens bij een paddestoel of wegwijzer sta kan ik op mijn GPS zien waar al die dorpen en steden liggen.

 

Ik hoop dat dit niet al te verwarrend geschreven is...

 

Overigens zijn er nog andere dingen waar je eventueel rekening mee kunt houden bij de aanschaf. Denk hierbij aan fietsstuursteunen of autosteunen, 12V voedingskabels weet ik veel. En dan zijn de fietsstuursteunen van Garmin in mijn ogen te prefereren boven die van Magellan. In ieder geval qua prijs.

 

En om je GPS op de pc te kunnen aansluiten, tja. Ik bestudeer regelmatig de tracklogs van mijn fietstochten op de computer. En alle waypoints van de door mij gevonden caches bewaar ik ook. Maar of dat nou zo nuttig is?

 

Nog altijd: het kunnen laden van detail-kaarten kan een leuke en (soms) nuttige feature zijn. Je moet er echter wel geschikte kaarten voor kunnen vinden en dat betekent of inspanning verrichten of de portemonee trekken.

 

Groet Flatfisher

 

Ps: je kunt ook eens een GPS huren, vast ook wel modellen met topokaart en het eerst eens uitproberen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is niet alleen leuk je afgelegde track terug te kijken, maar het is natuurlijk ook erg leuk om gratis via het internet, auto, fiets, wandel, mountainbike, kano en skeeler routes te downloaden :blush: Zelf hebben wij hier al heel veel plezier aan beleefd.! :) Kost geen cent en het is heel erg leuk!

bewerkt door Ating
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Begin gewoon lekker met de Explorist 100. Wij hebben hem ook gehad en in principe vind je daar 95 procent van alle caches op je sloffen mee :blush: Lekker makkelijk ding, stootvast, heel gevoelig en goedkoop. Zet er wel gelijk even RD kaartdatum in als User Grid. Hoe je dat kan doen, is elders in het forum te lezen!

 

Bevalt het cachen je, dan doe je hem voor een redelijke prijs van de hand en kun je altijd nog iets met kaarten aanschaffen. Ik heb nu een GPSMAP60CSx van Garmin, een super-GPS, waar je die laatste 5 procent mee kunt verorberen :)

bewerkt door Team Firefox
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mocht je een GPS 60 aanschaffen, dan wil ik je wel een mail sturen met mijn database en een klein programmaatje (sendmap.exe) dat het op je GPS installeert. Bij Garmin kan je overigens een .exe downloaden dat de originele database weer terugzet. Let op, dit is allemaal legaal. Anders zou ik het hier niet mogen schrijven!

 

Groet Flatfisher

 

Mag ik je een hele brutale vraag stellen :blush:

Ik heb sinds kort ook een GPS60.

Zou je mij dat ook willen sturen?

 

Alvast bedankt!

Zoniet, dan even goeie vrienden hoor :)

 

De Eekies

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mag ik je een hele brutale vraag stellen :lol:

Ik heb sinds kort ook een GPS60.

Zou je mij dat ook willen sturen?

 

Alvast bedankt!

Zoniet, dan even goeie vrienden hoor :yes:

 

De Eekies

Zeker even goeie vrienden hoor ;)

Check mijn homepage! Voor de link: zie handtekening, het staat er in bescheiden schrift.

 

Flatfisher

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...