Spring naar bijdragen

Cachen & Rekenen


manong-2

Cachen & Rekenen  

142 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat vinden we van het vele rekenen

    • Liever niet.......klas is uit.
      59
    • Maak mij niet uit.
      55
    • Geweldig, is de slagroom op de cake
      28


Aanbevolen berichten

komt er een nieuwe cache uit wil ik er heengaan voor wat eremeteel zie ik de eindberekeing, N (((D*(B*F+A)*F)+BF)*B*F+((G-BH)/1000))*1000 - 122 E ((H-2)*E)+(E+F)+((H-20)/(D*D*F)))*1000 - 72

Barny

 

Laat maar Willem. Ook ik zag erg tegen deze berekening op. Na wat geworstel met cijfers (zoals Wilxlii het beschrijft) kwam er toch een eindcoordinaat uit. Ook een ander team ter plekke heeft ditzelfde coordinaaat uitgerekend.

 

Wat blijkt nu: Waarschijnlijk klopt de formule niet!!! Een not found dus ;)

 

Ja als de cache legger de - en + omdraaid, kom je op een heel ander punt

Werd voor ons toch nog een FTF :eek:

 

Putput2

Uitrekenen lengtegraad:

De eerste term E ((H-2)*E) is te vereenvoudigen tot E^2(H-2). E^2 is gelijk aan E*E

 

De tweede term +(E+F)+ de haakjes zijn overbodig en bemoelijken het lezen.. die tel je gewoon bij het vorige resultaat op.

 

De derde term ((H-20)/(D*D*F)))*1000 pak ik als volgt aan:

((H-20)/(D*D*F)) dus:

H -20 is x1

D^2 maal F is x2

Deel x1 door x2 en we hebben het tussen resultaat x3.

 

Maar nu gaat het fout omdat de berekening begint met )*1000 en is de som niet oplosbaar volgens Bartjens en meneer van Dalen! Ik mis een haakje open.

 

en nu maar hopen dat ik me niet verteld heb in een haakje ;) want het is wel een secuur werkje met zoveel haakjes.

 

Sja, als het zo moet dan haak ik meestal wel af. Gegarandeerd dat er bij mij iets fout gaat.

 

Waarom moet het altijd zo moeilijk/lastig zijn? Simpele berekeningen om een cijfer te krijgen van een andere variabele is ok maar dit? Dit houd veel mensen van een, wellicht, prachtige wandeling af :blush:

bewerkt door LTeunis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

komt er een nieuwe cache uit wil ik er heengaan voor wat eremeteel zie ik de eindberekeing, N (((D*(B*F+A)*F)+BF)*B*F+((G-BH)/1000))*1000 - 122 E ((H-2)*E)+(E+F)+((H-20)/(D*D*F)))*1000 - 72

Barny

 

Laat maar Willem. Ook ik zag erg tegen deze berekening op. Na wat geworstel met cijfers (zoals Wilxlii het beschrijft) kwam er toch een eindcoordinaat uit. Ook een ander team ter plekke heeft ditzelfde coordinaaat uitgerekend.

 

Wat blijkt nu: Waarschijnlijk klopt de formule niet!!! Een not found dus :eek:

 

Ja als de cache legger de - en + omdraaid, kom je op een heel ander punt

Werd voor ons toch nog een FTF :blush:

Putput2

Dus ik ben het draadje eens gaan volgen en vond iets anders:

E (((H-2)*E)+(E+F)+((H-20)/(D*D*F)))*1000 + 72

 

Tja en dan wordt het toch anders:

De eerste term E maal H is z1

daarna 2 maal E is z2

z1 maal z2 is y1

 

y1 + E + F is x2

 

De tweede term

H - 20 is y2

D^2 maal F is y3

 

Deel y2 door y3 en tel het resultaat op bij x2.

 

Tot slot 1000 maal E maal x2 is x3 en tel daar 72 bij op.

 

Bartjens en Meneer van Dalen Rulez!!!!!!!!

bewerkt door Ketelbinkje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bartjens en Meneer van Dalen zijn geen officiele rekenregels.

Gewoon de haakjes gebruiken, die zijn wereldwijd de standaard en daarmee kan het gewoon niet misgaan. :blush:

 

Ik ben verder niet zo van het rekenwerk. Geef mij maar een geocache met raadsels of spoilerfoto's die je moet zoeken!

bewerkt door Nahal
Link naar opmerking
Deel via andere websites

komt er een nieuwe cache uit wil ik er heengaan voor wat eremeteel zie ik de eindberekeing, N (((D*(B*F+A)*F)+BF)*B*F+((G-BH)/1000))*1000 - 122 E ((H-2)*E)+(E+F)+((H-20)/(D*D*F)))*1000 - 72

Barny

 

Laat maar Willem. Ook ik zag erg tegen deze berekening op. Na wat geworstel met cijfers (zoals Wilxlii het beschrijft) kwam er toch een eindcoordinaat uit. Ook een ander team ter plekke heeft ditzelfde coordinaaat uitgerekend.

 

Wat blijkt nu: Waarschijnlijk klopt de formule niet!!! Een not found dus ;)

 

Ja als de cache legger de - en + omdraaid, kom je op een heel ander punt

Werd voor ons toch nog een FTF :eek:

 

Putput2

Uitrekenen lengtegraad:

De eerste term E ((H-2)*E) is te vereenvoudigen tot E^2(H-2). E^2 is gelijk aan E*E

 

De tweede term +(E+F)+ de haakjes zijn overbodig en bemoelijken het lezen.. die tel je gewoon bij het vorige resultaat op.

 

De derde term ((H-20)/(D*D*F)))*1000 pak ik als volgt aan:

((H-20)/(D*D*F)) dus:

H -20 is x1

D^2 maal F is x2

Deel x1 door x2 en we hebben het tussen resultaat x3.

 

Maar nu gaat het fout omdat de berekening begint met )*1000 en is de som niet oplosbaar volgens Bartjens en meneer van Dalen! Ik mis een haakje open.

 

en nu maar hopen dat ik me niet verteld heb in een haakje ;) want het is wel een secuur werkje met zoveel haakjes.

 

Sja, als het zo moet dan haak ik meestal wel af. Gegarandeerd dat er bij mij iets fout gaat.

 

Waarom moet het altijd zo moeilijk/lastig zijn? Simpele berekeningen om een cijfer te krijgen van een andere variabele is ok maar dit? Dit houd veel mensen van een, wellicht, prachtige wandeling af :blush:

 

Voor al die mensen die denken dat Meneer van Dale uit is een paar ideeen voor hun wensenlijstje dat ze bij de Goedheilig man nog net voor 5 december kunnen inschieten.

De Cijfferinghe, Amsteram (1604)

Vernieuwde Cijfferinge, het eerste deel, waer uyt men meest alle de grondregulem der recken-konst leeren kan, Zwolle (1636)

Cijfferinge, het tweede deel, handelende van verscheyde regulen der reekenkonst, alle kooplieden noodich te weten, Zwolle (1637)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

komt er een nieuwe cache uit wil ik er heengaan voor wat eremeteel zie ik de eindberekeing, N (((D*(B*F+A)*F)+BF)*B*F+((G-BH)/1000))*1000 - 122 E ((H-2)*E)+(E+F)+((H-20)/(D*D*F)))*1000 - 72

Barny

 

Laat maar Willem. Ook ik zag erg tegen deze berekening op. Na wat geworstel met cijfers (zoals Wilxlii het beschrijft) kwam er toch een eindcoordinaat uit. Ook een ander team ter plekke heeft ditzelfde coordinaaat uitgerekend.

 

Wat blijkt nu: Waarschijnlijk klopt de formule niet!!! Een not found dus :eek:

 

Mijn ervaring is, dat hoe ingewikkelder de cache-legger zijn formules maakt hoe groter de kans dat ie daarmee zelf de mist ingaat.

 

Dus waarde cache-leggers:

 

Hou het rekenen simpel,

Dan slaagt ook Barny met vlag en wimpel. :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

komt er een nieuwe cache uit wil ik er heengaan voor wat eremeteel zie ik de eindberekeing, N (((D*(B*F+A)*F)+BF)*B*F+((G-BH)/1000))*1000 - 122 E ((H-2)*E)+(E+F)+((H-20)/(D*D*F)))*1000 - 72

Barny

 

Laat maar Willem. Ook ik zag erg tegen deze berekening op. Na wat geworstel met cijfers (zoals Wilxlii het beschrijft) kwam er toch een eindcoordinaat uit. Ook een ander team ter plekke heeft ditzelfde coordinaaat uitgerekend.

 

Wat blijkt nu: Waarschijnlijk klopt de formule niet!!! Een not found dus :eek:

 

Mijn ervaring is, dat hoe ingewikkelder de cache-legger zijn formules maakt hoe groter de kans dat ie daarmee zelf de mist ingaat.

 

Dus waarde cache-leggers:

 

Hou het rekenen simpel,

Dan slaagt ook Barny met vlag en wimpel. :blush:

 

Na de Carotte methode ook KISS?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn ervaring is, dat hoe ingewikkelder de cache-legger zijn formules maakt hoe groter de kans dat ie daarmee zelf de mist ingaat.

Dat bleek dus gisteren nog maar eens! :blush:

 

Geef mij maar eenvoudige rekensommen. Uiteindelijk gaat het toch om de wandeling, het gebied wat de cachelegger ons wil laten zien en het vinden van het kistje!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens de regels van tegenwoordig is dat dus wel 27. Daarom is het ook beter om de haakjes te plaatsen zodat het voor iedereen duidelijk is.

Dat bedoelde ik met het éénduidig zijn van een berekening in mijn reactie. Dat scheelt een hoop frustratie. En als het dat wel is, vind ik berekeningen helemaal niet erg in een cache.

 

ik vind dat woordje tegenwoordig wel grappig. ik heb hier een casio zakjappaner van zeker 30 jaar oud waar je alleen mee kunt optellen afrekken delen en vermenigvuldigen en die zegt ook dat 8+1*3=27.... werkt dus ook gewoon van links naar rechts dus ofwel dat ding was toen niet goed. of de regel bestaat al 30 jaar niet meer of hij is via een of andere geheim signaal geupdate :blush:

De zakjapanner heeft het toch echt fout. Doe het maar eens op je windowsjapanner. Die geeft 11 als uitkomst.

Hierboven ben je mij aan het quoten. Als je dan verder kijkt in het draadje zou je lezen dat ik mezelf corrigeer. De regel bestaat namelijk nog steeds dat vermenigvuldigen voor optellen gaat: 8+1*3=8+3=11.

 

mijne geeft gewoon 27 en de wetenschappelijke 11. ik vraag het wel ff aan mijn ouders die zitten alletwee in het onderwijs dus mag toch aannemen dat die de regeltjes wel kennen :eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens de regels van tegenwoordig is dat dus wel 27. Daarom is het ook beter om de haakjes te plaatsen zodat het voor iedereen duidelijk is.

Dat bedoelde ik met het éénduidig zijn van een berekening in mijn reactie. Dat scheelt een hoop frustratie. En als het dat wel is, vind ik berekeningen helemaal niet erg in een cache.

 

ik vind dat woordje tegenwoordig wel grappig. ik heb hier een casio zakjappaner van zeker 30 jaar oud waar je alleen mee kunt optellen afrekken delen en vermenigvuldigen en die zegt ook dat 8+1*3=27.... werkt dus ook gewoon van links naar rechts dus ofwel dat ding was toen niet goed. of de regel bestaat al 30 jaar niet meer of hij is via een of andere geheim signaal geupdate :blush:

De zakjapanner heeft het toch echt fout. Doe het maar eens op je windowsjapanner. Die geeft 11 als uitkomst.

Hierboven ben je mij aan het quoten. Als je dan verder kijkt in het draadje zou je lezen dat ik mezelf corrigeer. De regel bestaat namelijk nog steeds dat vermenigvuldigen voor optellen gaat: 8+1*3=8+3=11.

 

mijne geeft gewoon 27 en de wetenschappelijke 11. ik vraag het wel ff aan mijn ouders die zitten alletwee in het onderwijs dus mag toch aannemen dat die de regeltjes wel kennen :eek:

Het juiste antwoord is 11.

De fout met de gewone zakjapenner is dat hij geen WEET heeft van de voorrangsregels. Meneer Dalen wacht op antwoord Dat bekende ezelsbruggetje.

 

Een wetenschappelijke rekenmachine kent de voorrangsregels.

 

Dus eerst vermenigvuldigen en dan optellen. Misschien maakt een beetje algrebra het duidelijk:

a + b * 3 = a + 3b

Link naar opmerking
Deel via andere websites

komt er een nieuwe cache uit wil ik er heengaan voor wat eremeteel zie ik de eindberekeing, N (((D*(B*F+A)*F)+BF)*B*F+((G-BH)/1000))*1000 - 122 E ((H-2)*E)+(E+F)+((H-20)/(D*D*F)))*1000 - 72

 

ja sorry hoor, maar dan heb ik al gegeten en gedronken de fut is er uit, moet het nu zo? waar gaat het over

Klas is uit.

 

Barny

 

Owjee...Zover had ik deze niet bekeken, dacht gewoon: maandag een lekkere wandeling in mooi bos... :eek: Barny heeft me weer eens wakker geschud... Alvast ff wat telefoonnummers bij me stoppen.... :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

komt er een nieuwe cache uit wil ik er heengaan voor wat eremeteel zie ik de eindberekeing, N (((D*(B*F+A)*F)+BF)*B*F+((G-BH)/1000))*1000 - 122 E ((H-2)*E)+(E+F)+((H-20)/(D*D*F)))*1000 - 72

 

ja sorry hoor, maar dan heb ik al gegeten en gedronken de fut is er uit, moet het nu zo? waar gaat het over

Klas is uit.

 

Barny

 

Owjee...Zover had ik deze niet bekeken, dacht gewoon: maandag een lekkere wandeling in mooi bos... ;) Barny heeft me weer eens wakker geschud... Alvast ff wat telefoonnummers bij me stoppen.... :eek:

 

En een goeie janpanner. ;)

 

Gr Twinlife :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kortom maak het nou niet te moeilijk en zorg ervoor dat er maar 1 uitleg mogelijk is. Maak er geen zoekplaatje van want dat is ook niet gunstig voor de natuur al dat gegraai in de omgeving van de cache! ;) en dan hebben we het nog geen eens over het humeur van de cacher(s) :blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet niet van welke generatie twinnie is.... ;) Generatie van Dwarreltje doet alles nog uit t hoofd... :yes:

 

Twinnie is ook niet zo knap als Dwarrel he..... :(

 

 

Gr Twinlife :blink:

Neuh maar dan moet je ook wel erg veel in huis hebben.... ;)

 

Kortom maak het nou niet te moeilijk en zorg ervoor dat er maar 1 uitleg mogelijk is. Maak er geen zoekplaatje van want dat is ook niet gunstig voor de natuur al dat gegraai in de omgeving van de cache! ;) en dan hebben we het nog geen eens over het humeur van de cacher(s) ;)

Enne, kan dat misschien voor maandag? :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...