Spring naar bijdragen

Aanvaring met wild zwijn!


Nahal

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

@KarelKraak

En zo kan ook de wolf en de beer terugkeren?

Vooral de Wolf is dichterbij dan je misschien zou denken. Beren hebben we hier nooit (of erg lang geleden) gehad. De Lynx lijkt me een beter voorbeeld. De terugkeer van de Eland zou ook niet gek zijn ;)

 

Het is ook een raar proces. "Ze" willen de Veluwe graag weer in de oude staat terugbrengen. Vraag is natuurlijk, welke oude staat? Want voor 1850 was het hier zo kaal als de billen van een baby; heide en zandverstuivingen, maar ver daarvoor schijnt er ook wel bos geweest te zijn. De Douglasspar en de Corsicaanse Den horen hier ook niet. Dus, terug naar wat? Kaal heide, de Vale Aole? Het bos van 1930? 1880? 1700?

Voor de puristen zijn heide en stuifvlakten ook uit den boze. Beide zijn namelijk onstaan door menselijk handelen: over-exploitatie van de grond. Nou gaat mij dat wel veel te ver, de mens maakt immers ook deel uit van het systeem.

Voor referentiekaders hoef je echt niet terug te grijpen op het verleden. In Oost-Europa zijn genoeg voorbeelden hoe het ook zou kunnen zijn.

 

Maar wees dan ook eerlijk tegenover die beesten en haal hekken en wildroosters weg.

Lijkt me een meer dan uitstekende eerste stap :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, je kan niet terug en zo is het afschieten van alle zwijnen ook onmogelijk. Maar wees dan ook eerlijk tegenover die beesten en haal hekken en wildroosters weg.
Wie moeten er dan opdraaien voor de wildschade?

De boeren soms?

bewerkt door JandeBeHanger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De zwijnen zitten er nu en ik vind dat we dat moeten accepteren; het enige wat we kunnen doen is de populatie te beperken en misschien betekent dat toch een deel afschieten. teveel van deze beesten is voor de populatie ook niet goed. Hebben ze eigenlijk wel natuurlijke vijanden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, je kan niet terug en zo is het afschieten van alle zwijnen ook onmogelijk. Maar wees dan ook eerlijk tegenover die beesten en haal hekken en wildroosters weg.
Wie moeten er dan opdraaien voor de wildschade?

De boeren soms?

Ja!!!

Dat heet concurrentie en is het risico van een onderneming. Er lopen in Nederland genoeg personen rond die mij het gras voor mijn voeten wegmaaien, misschien moet ik die ook maar achter een hek opsluiten :beerchug:

De boeren kunnen natuurlijk ook een hek om hun kostbare perceeltje gemanipuleerde mais heen zetten, als ze er geen wilde beesten in willen.

 

Hebben ze eigenlijk wel natuurlijke vijanden?

Wel eens van wolven gehoord? Maar die zijn ook systematisch uitgeroeid ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[Hoeft geen probleem te zijn!

Ham van een nakomeling van een wilde beer en een tamme zeug is erg lekker.

 

Niet te zwaar geschut nemen....anders heb je alleen maar vliegende hamlappen!

 

De nieuwe Panzerhouwitser 2000 met zijn 45 kilo zware granaten is eits teveel van het goede ;) . Maar ja wel een maximale dracht van 40 kilometer....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Veluwe zou best groot genoeg kunnen zijn voor in ieder geval 1 roedel wolven. Genoeg wild zwijn voor op het menu. Net als andere dieren zullen ze gewoonlijk wegvluchten van mensen. In Frankrijk en Duitsland keert de overheid een schadevergoeding uit bij door wolven veroorzaakte schade op boerderijen. Kan hier ook toegepast worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Veluwe, wolven, zwijnen............ Ik moest denken aan het liedje De Dodenrit van Drs. P. Erg leuk...hierbij worden de berijders van een slee een voor een aan de wolven gevoerd ;).

Voor wat betreft aanvaring met wild........laat je niet gek maken...en het gevaarlijkste wild in Nederland zijn de teek en de wesp :beerchug: !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Veluwe, wolven, zwijnen............ Ik moest denken aan het liedje De Dodenrit van Drs. P. Erg leuk...hierbij worden de berijders van een slee een voor een aan de wolven gevoerd :(.

Voor wat betreft aanvaring met wild........laat je niet gek maken...en het gevaarlijkste wild in Nederland zijn de teek en de wesp B) !

Je vergeet mijn vrouw.

 

Groeten Haak

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...