Spring naar bijdragen

Aanvaring met wild zwijn!


Nahal

Aanbevolen berichten

Ben blij dat jullie (miep miep zoefff...) ze op veilige afstand hebben gezien :D

 

Ik moet wel zeggen dat na die ene aanvaring met dat wilde zwijn ik banger ben geworden om alleen te gaan cachen.

 

Gisteren een cache in epe afgebroken omdat het me te heet werd onder mijn voeten (bijna letterlijk trouwens want het was een route van 15 km).

Ik kwam in een erg afgelegen donker bos en kon de gedachte aan mijn eerste aanvaring niet onderdrukken.

Opeens hoor je dan overal om je heen geritsel. Bleek het iets wat leek op een jong hertje te zijn, maar toch... Het verbaast me dat niemand anders hier ooit een aanvaring met een wild zwijn heeft gehad, ben ik dan echt de enige?

 

Voortaan toch maar met zijn tweeen op pad vrees ik.

bewerkt door Nahal
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Gisteren een cache in epe afgebroken omdat het me te heet werd onder mijn voeten (bijna letterlijk trouwens want het was een route van 15 km).

Ik kwam in een erg afgelegen donker bos en kon de gedachte aan mijn eerste aanvaring niet onderdrukken.

Als je Welna hebt gelopen, dan kom je na een kilometer of 10/12 inderdaad bij een rustgebied. Het schijnt daar te stikken van de zwijnen. Als je er op een doordeweekse dag gaat lopen, is het er zo rustig dat ik me je gevoel wel kan voorstellen; bij een cache controle voel ik me ook niet altijd op mijn gemak. Ga je in het weekend, bij voorkeur als de zon schijnt, dan is het zo druk in het bos met wandelaars, mountainbikers en hardlopers dat je amper grof wild zult zien.

 

Overigens, ik zou er voor pleiten om alle zwijnen op de Veluwe af te schieten; ze horen hier niet. Ruim honderd jaar geleden heeft een lid van het koningshuis bedacht dat het wel leuk zou zijn, die beesten hier. Ja, inderdaad, leuk hoor :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je reactie Heirbaut Hunters.

Het is inderdaad Welna, door jou gemaakt zie ik :thumbup:

Eerlijk gezegt gaf ik het na een paar kilometer al op. Toen ik vanuit de hei weer in een stuk bos terecht kwam. Er was geen mens te bekennen en voor mijn gevoel kon er elk moment weer zo'n beest tevoorschijn komen. :D Als je eenmaal zo'n nare ervaring met een zwijn gehad hebt, weet je wat voor gevoel het is, zeker als je op zo'n moment helemaal alleen bent.

 

Ik wist niet dat zwijnen hier oorsponkelijk niet horen. Tja, voor het koninklijk huis was het beest natuurlijk een leuk speeltje.

bewerkt door Nahal
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Heirbaut Hunters

?? dat wordt even de Wikipedia induiken om mijn geschiedeniskennis op te frissen. En ja, daar vind ik de boosdoener: de echtgenoot van Kon. Wilhelmina: Hendrik van Mecklenburg-Schwerin.

Daar wordt over gezegd (ik citeer): "In de beginjaren van zijn huwelijk besteedde hij vooral aandacht aan de jacht en de verbetering van de wildstand op de Veluwe. Het jagen werd hem echter niet door iedereen in dank afgenomen. Zijn bijnaam luidde Zwijnen Heintje. "

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vorig jaar (of was het al weer het jaar daarvoor?!) liepen er 5000 van die varkens op de Veluwe. Er zouden er 4200 (80%, inderdaad) moeten worden afgeschoten om het weer 'gezond' en op peil te krijgen. Helaas mag je alleen jagen tijdens bepaalde periodes; er zijn er in die periode 2500 afgeschoten. Nu schijnen er rond de 8000 van die beesten rond te knorren ;)

En het is nog altijd zo, net als bij mensen, dat wanneer er teveel beesten op een hoop leven, ze rare dingen gaan doen. Wat doen ratten als ze met 20 in een veel te klein kooitje gestopt worden? Vreten elkaar op. Wat varkens doen weet ik niet, maar hier op de Veluwe hebben ze niet zo heel veel mogelijkheden om uit te wijken. De meesten worden immers gehouden binnen hekwerken en wildroosters. Recent zijn ze ook gezien op de landbouwgronden oostelijk van Heerde en Wapenveld. Het bos levert blijkbaar niet voldoende voedsel meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben regelmatig in de Eifel en Ardennen (niet zo vaak) onderweg.

Als ik daar dan geen roodwild tegenkom heb ik eigenlijk een slechte dag gehad.

Zwart wild ben ik maar een maal tegengekomen in de Eifel en dat had grote haast en heeft mij denk ik helemaal niet gezien.

Ik ben wel meestal door de week onderweg en ben dan meestal alleen in het bos. Want er zijn dagen dat ik zelfs geen mens tegenkom. In het weekend is het wel anders, staan de meeste parkeerplaatsen wel vol.

 

Stapper

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren had ik een aanvaring met een ree in het duingebied "De wassenaarse slag". Niet echt een plek waar je dat soort wild verwacht. Toen ik langsliep schrok het dier wakker, spurtte vlak voor m'n neus weg, bleef op een duintop nog even kijken en verdween. Uiteraard had ik net niet genoeg tijd om een foto te maken. ;)

 

Het scheelde maar een haar, of ik had een aanwandeling met het arme dier gehad... :beerchug:

bewerkt door gpsgek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar wordt over gezegd (ik citeer): "In de beginjaren van zijn huwelijk besteedde hij vooral aandacht aan de jacht en de verbetering van de wildstand op de Veluwe. Het jagen werd hem echter niet door iedereen in dank afgenomen. Zijn bijnaam luidde Zwijnen Heintje. "

Hendrik joeg wel op meer dingen (hoewel ik vrouwen niet graag als dingen zou willen bestempelen). Hier in de buurt bevindt zich nog een heuveltje alwaar meneer zich graag liet ontvangen door de dorpse schonen. Zo gaat het verhaal nog immer voort in Emst en Epe.

Heb ooit de intentie gehad om er een cache aan te wijden, maar ja, die toestemming hè.

 

Vraag blijft natuurlijk, wie was nou het zwijn?!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overigens, ik zou er voor pleiten om alle zwijnen op de Veluwe af te schieten; ze horen hier niet. Ruim honderd jaar geleden heeft een lid van het koningshuis bedacht dat het wel leuk zou zijn, die beesten hier. Ja, inderdaad, leuk hoor ;)

Wat een bullshit!!!! :beerchug::lol1::D

Een Wild zwijn is zo inheems al het maar kan. Ze zijn inderdaad uitgezet, maar dat was wel nadat de gehele oorspronkelijke populatie uitgeroeid was door de jacht.

Uit: Zoogdieren van West Europa door Rogier Lange et al.

 

In Europa oorspronkelijk over het gehele vaste land verspreid, maar op vele plaatsen door de jacht uitgeroeid: in Engeland, Scandinavië en Denemarken al in de 17e eeuw, in Midden-Europa later. Vanaf het begin van deze eeuw zijn de aantallen echter, onder andere door uitzettingen, op veel plaatsen weer toegenomen

Als er zonodig plaats gemaakt moet worden op de Veluwe, begin dan maar met het afschieten van de Moeflons. Die horen hier niet thuis maar komen oorspronkelijk uit Corsica en Sardinië. En het herstellen van migratieroutes zou ook een goed begin zijn...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@KarelKraak

En zo kan ook de wolf en de beer terugkeren?

 

Het is ook een raar proces. "Ze" willen de Veluwe graag weer in de oude staat terugbrengen. Vraag is natuurlijk, welke oude staat? Want voor 1850 was het hier zo kaal als de billen van een baby; heide en zandverstuivingen, maar ver daarvoor schijnt er ook wel bos geweest te zijn. De Douglasspar en de Corsicaanse Den horen hier ook niet. Dus, terug naar wat? Kaal heide, de Vale Aole? Het bos van 1930? 1880? 1700?

Nee, je kan niet terug en zo is het afschieten van alle zwijnen ook onmogelijk. Maar wees dan ook eerlijk tegenover die beesten en haal hekken en wildroosters weg.

 

Zo, en nu eerst mijn mammoet uitlaten ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...