Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Tja, ik hoor tot de types, die liever drie rondjes om het bosje loopt om de ingang te ontdekken, dan dat ik alles platwals om maar de kortste weg te hebben.

Wat me wel eens overkomt is dat ik veel meer plaatsen moet checken dan ik wil en dat ik denk dat goed is voor de natuur, hetzij door slechte ontvangst, maar vaker door slechte uitpeiling van de cache. Ik kom ook wel caches tegen die zeer lastig te vinden zijn - dus met meer risico voor het beschadigen van de natuur - maar dan ook nog niet voorzien van een hint.

Geplaatst

Mensen, laten we er nu niet teveeel omheen draaien en verdraaien: hoe je het ook wend of keert, er is en blijft een groep cachers die zich nergens iets van aantrekt. En hoe meer cachers er komen , des te groter die groep van ongeleide projectielen wordt.

Gezien de opstelling/reactie van landschapeigenaren is dit - helaas - van alle dagen en tijden. Dwz. deze lui zijn er altijd al geweest en zullen wel blijven bestaan.

Laten we eerlijk zijn: in geen enkel natuurgebied mag je tussen zonsondergang en zonsopgang verkeren. Daar heb je geen bord voor nodig en ook geen ervaring als geocacher. Het is doodgewoon een gegeven.

Zoals ik al opmerkte zijn de - m.i. - toegenomen scoringsdrift en het FTF-klassement factoren die het "lak hebben aan " stimuleren.

Dan weet je nu ook gelijk hoe ik - gegeneraliseerd - denk over nachtcachen in de natuur. Maar dat is off topic. ( Ja, ik ook.)

Ik praat het niet goed , maar weet dat dit bestaat en zal blijven bestaan. Hoe dan ook.

Wat dit in een toekomst voor gevolgen kan hebben voor het geocachen weet ik niet. Wat wel een feit is, is dat ik al heel lang pleit voor het wat minder uitdragen van onze hobby op diverse wijzen, maar vooral richting pers. Die strijd heb ik allang verloren, overigens, en dat was te verwachten.

Afrondend: het is een vervelend bijverschijnsel van mensen die iets zoeken. Regels worden altijd overschreden, en als er dan ook nog diverse klassementen worden bijgehouden ben je zo'n beetje aan de goden overgeleverd.

Helaas.

Zal het schip gaan stranden ??

Geopatra.

Geplaatst

Ach het kan een Top cacher niet gek genoeg zijn, er zijn emails naar mijn adres gestuurt of ik voor puzzel caches geen parkeer coordinaten kon publiceren zodat men kon vaststelln of ze naast op of onder de cache kunnen parkeren.

Het is een mentaliteits probleem niets nieuws onder de zon, het gaat bij een aantal al niet meer om het rondstruinen in een natuurgebied maar recht op het doel af!

Met de mensen waar ik de afsprakne mee heb, heb ik duidelijke afspraken wat vermeld dient te worden omtrent de toegangstijden en zo, maar ik heb hier natuurlijk geen controle over. Ik weet bijvoorbeeld in een SBB gebied waar ik Altijd Anders heb liggen dat de Boswachter heel streng is met dit soort dingen. Nog niet zolang geleden had een groepje GPS wandelaars een andere mening over de broedperiode van vogels. De Boswachter bood uitkomst, all 5 een leuk aandenken uit de polder van ongeveer 60 euries.

Het hoeft je maar 1-2 te overkomen en je doet het nooit meer.

Moeten we onze hobby stil houden zoals Geopatra aangeeft, ik denk het niet maar voorzichtigheid is geboden denk ik

Tl

Geplaatst
Regels worden altijd overschreden, en als er dan ook nog diverse klassementen worden bijgehouden ben je zo'n beetje aan de goden overgeleverd.

Hiermee ben ik het volstrekt eens, het zou goed zijn om de statistieken minder aandacht te geven. De drang om iets te bereiken, waardoor de positie op de lijst wordt verbeterd, is niet tot nauwelijks te bedwingen. Hierbij worden bewust of onbewust de regels overschreden. Bijvoorbeeld een FTF scoren terwijl het pikkedonker is.

Geplaatst

Het ging er toch om dat iemand in het donker loopt te klooien terwijl er duidelijk in de cachebeschrijving staat: niet doen! En dan ook nog in zijn logje duidelijk aangeven dat hij er wat ruimdenkend mee om gaat. Tja, dat is pas de goden verzoeken (wel erg eerlijk overigens, maar een beetje dom om zo maar te zeggen ;) ).

Een andere opmerking in dit draadje is: je weet toch dat je 's nacht niet een (natuur) gebied in gaat. Nou, dat is alleen maar zo als dat ook daadwerkelijk met een bord is aangegeven. Een bosje of park zonder bordjes mag je gewoon betreden. De meeste natuurbeheerders en sommigen particulieren hebben standaard de zinssnede "verboden toegang tussen zonsondergang en zonsopkomst" op een mooi groen bordje staan. Maar staat er geen bordje, dan mag je erin. Denk ook aan droppings, defensie en slaapwandelaars :P .

Maar zonder dollen...gezond verstand hoort ook bij dit spelletje, en doelbewust een verbodsbord negeren is gewoon DOM en onverstandig voor de toekomst :yes:

Over slaapwandelaars gesproken....ik groet u voor nu :D

Geplaatst
Zal het schip gaan stranden ??

Uiteindelijk denk ik van wel, maar van het wrakhout is vast wel weer een mooie boot te bouwen :D

En dan is het de vraag of die boot onder een registratie met vlag gaat varen (dus weer met allerlei media aandacht en regels) of er een aantal kleine, ongeregistreerde bootjes gaan varen (freecaching, terracaching, opencaching, etc).

Geocaching heeft altijd iets geheims, iets heimelijks gehad, maar door de enorme groei van de laatste jaren is dat weg. Dat is niet slecht; dat is anders en daarmee komt een einde aan een spannende hobby. Er komt dus een moment dat alles aan nog meer regels gebonden gaat worden, voor zover dat al niet zo is.

Kabouterkaarten hebben nog altijd iets heimelijks (logisch) en is het dus voor veel meer mensen spannender om een kabouter-CD te scoren dan een cache.

En om weer ontopic te komen: mensen die willens en wetens de regels aan hun laars lappen, verpesten het doorgaans ook voor de anderen. Dat is niet alleen bij geocaching zo, maar ook bij mountainbiken, surfen, voetbalwedstrijden, het verkeer, ziekmelden, enz. Het heeft alles te maken met de waarden en normen (getver), de mores die er heerst in ons land, en slechts dan, als iedereen dezelfde mores heeft, dan gaat het geocachen zoals het zou moeten gaan. Maar op die dag hoef ik mijn achterdeur niet meer op slot te doen, kan de politie de snelheidscontroles stoppen, kan ik weer met mijn kinderen naar een voetbalwedstrijd... en dan wordt het leven rap saaier!

Cachers die vinden dat ze wel 's nachts door de bossen moeten struinen, wel door een stiltegebied moeten lopen en wel met de auto over fietspaden moeten rijden, die nemen daar hun eigen verantwoordelijkheid. En als jij vindt dat die persoon daarvoor gestraft moet worden, dan moet je dat niet nalaten (logje verwijderen bijv). Wellicht komt er een dag dat dit soort mensen persona non-grata worden bij gc.com. En dan komt de geopolitie om je GPS in te nemen... :yes:

Geplaatst

Als newbee voel ik me toch een beetje aangesproken door de ellende die nieuwkomers kunnen veroorzaken. Ik neem aan dat de cache eigenaar, zo eens in de zoveel tijd, het logboek checkt. Als deze bemerkt, bijvoorbeeld aan de tijden, dat er regels zijn overtreden, dan zou ik het logisch vinden dat het log wordt verwijderd. Als je nooit een straf oplegt, zal uiteindelijk niemand er meer respect voor hebben.

Wat me wel eens overkomt is dat ik veel meer plaatsen moet checken dan ik wil en dat ik denk dat goed is voor de natuur, hetzij door slechte ontvangst, maar vaker door slechte uitpeiling van de cache. Ik kom ook wel caches tegen die zeer lastig te vinden zijn - dus met meer risico voor het beschadigen van de natuur - maar dan ook nog niet voorzien van een hint.

Deze cache is daar denk ik een voorbeeld van. De verkeerde kant van het bos is inmiddels platgewalst en ieder cacher stinkt erin. Ik denk dat het in dit geval de onervarenheid van de legger is. Wat mij betreft zou hier dan ook een regel voor mogen worden ingesteld, dat een newbee legger minimaal 30 caches moet hebben gelopen.

Geplaatst
Als newbee voel ik me toch een beetje aangesproken door de ellende die nieuwkomers kunnen veroorzaken.

Dat hoeft niet. Het is inherent aan de wet van de grote getallen. Hoe meer cachers, des te meer cachers die zich niet aan de regels houdt. Maar ook des te meer cachers die dat wel doen.

De kleine groep die het voor een ander "verpest" wordt steeds groter. Dat is de kern van het verhaal. Maar ik ken ook wel notoire 'fout-cachers' uit 2002/2003.

En over het instellen van regels... daarvoor moet je bij geocaching.com zijn en niet in Nederland.

Geplaatst (bewerkt)
Als newbee voel ik me toch een beetje aangesproken

Het zijn zeker niet alleen de newbees die zich aan dit soort zaken schuldig maken, Bij de gevallen die ik heb gezien (logs in een gesloten periode: broedseizoen) of ben tegengekomen (b.v. auto's die over fietspaden rijden) waren meestal (soms zeer) ervaren cachers betrokken.

Waar ik me ook aan erger is dat "foute" logs zelden of nooit worden verwijderd. Als een gebied tijdelijk gesloten is, lijkt het verwijderen van logs in die periode echter de logische weg. Anders breng je anderen ook nog op een idee. En je kunt er in de cache-omschrijving toch voor waarschuwen? Waarom zou je verkeerd gedrag belonen?

bewerkt door knijn2
Geplaatst
Als newbee voel ik me toch een beetje aangesproken

Waar ik me ook aan erger is dat "foute" logs zelden of nooit worden verwijderd. Als een gebied tijdelijk gesloten is, lijkt het verwijderen van logs in die periode echter de logische weg. Anders breng je anderen ook nog op een idee. En je kunt er in de cache-omschrijving toch voor waarschuwen? Waarom zou je verkeerd gedrag belonen?

Heb je wel eens geprobeerd een log van een "foute " cacher te verwijderen ?

Technies geen enkel probleem, maar dan ........ .

Het lijkt inderdaad een makkelijke oplossing en logisch, maar voor je het weet heb je een "naam" . Want er zijn altijd weer cachers die vinden dat alles moet kunnen onder het mom van vrijheid en blijheid.

Neen, we zullen het ermee moeten doen. Opvoedkundige praatjes werken echt niet bij deze groep.

C'est la vie !

Geopatra.

ps: en met newbee of niet heeft het niets te maken!

Geplaatst (bewerkt)
Het lijkt inderdaad een makkelijke oplossing en logisch, maar voor je het weet heb je een "naam" . Want er zijn altijd weer cachers die vinden dat alles moet kunnen onder het mom van vrijheid en blijheid.

Ik zou er zelf geen probleem mee hebben als ik zou worden gecorrigeerd in het geval dat ik iets verkeerd zou doen. Zo is het spel en als je niet tegen je verlies kunt, moet je iets anders gaan doen. Ach en wat maakt de score nou uit? Wilxlii halen we toch niet meer in. :eek:

bewerkt door Urslau
Geplaatst
Ik kom ook wel caches tegen die zeer lastig te vinden zijn - dus met meer risico voor het beschadigen van de natuur - maar dan ook nog niet voorzien van een hint.

Ja, dat vindt ik nou ook.

Ik ben zo iemand die de hint gewoon nog staat te ontcijferen op het moment dat we het nodig hebben.

Ik vind dat een hint echt je uit de brand moet kunnen helpen. Soms staat er geen hint en dat vindt ik niet zo netjes. Of een hint in een bos!!

Altijd over een driestammige boom ofzo iets vaags.

Oeps, wel errug off topic!!

Geplaatst
"Goed voorbeeld doet volgen".

Als een cacher die zeker in de top 50 terug te vinden is, doodleuk in een log meld dat hij/zij tot op een meter van de cache zijn/haar auto heeft geparkeerd, terwijl het een fietspad is (ook in de cache omschrijving aangegeven), waar hebben we het dan over.

We kunnen discussiëren wat we willen, maar als zelfs de meest gelouterde cacher de regels aan zijn/haar laars lapt, waar eindigt dit dan. Ik ben wel content dat het logje werd aangepast, nadat ik via een PM de cacher erop had aangesproken.

Wie het is weet ik niet en maakt me ook niets uit. Je bedoelt waarschijnlijk met een top 50 cacher iemand die al zoveel caches gevonden heeft dat hij bij de eerste 50 hoort. Maar dat wil voor mij niet zeggend at het een top 50 cacher is :beerchug:

Het is waarschijnlijk iemand die veel tijd heeft en zo veel caches kan doen.

Des te meer je gevonden hebt, wat voor type cache dan ook, wil niet zeggen dat je een ervaren geocacher bent :beerchug:

Misschien was het voor hem/haar, om een topper te kunnen worden, wel de enige manier van cachen?

Of je nu de cacher bent met de meeste found its, zoals Willixii of een cacher bent met de minste found its zoals ondergetekende, het mag geen fluit uitmaken.

De "regeltjes" van geocaching.com zijn er niet voor de cachers maar alleen voor de makers van een cache (gelukkig maar).

De regeltjes waar een cacher zich aan moet houden zijn de normale regeltjes en wetten in Nederland die voor iedereen gelden.

Het verschil met "iedereen" en met een cacher is dat als een cacher zich niet aan die regeltjes houdt, er de kans bestaan dat de plaatser het bestaansrecht van zijn cache verliest door acties van in mijn ogen geen echte cachers.

Het zijn ook al jaren mijn woorden dat onze hobby/sport/spel een aflopende zaak is dankzij de grote toeloop van geocachers.

Maar wat kun je daar aan doen? Heeft iemand die het spelletje een paar jaar eerder ontdekt heeft meer rechten dan iemand die het nu pas ontdekt?

Ik denk dat ik er niet ver naast zit als ik zeg dat de geocacher van een paar jaar terug een andere type is dan de cacher van tegenwoordig.

De scoringdrift telde volgens mij een paar jaar terug helemaal niet. het begrip FTFer bestond niet of was niet in Nederland doorgedrongen. Het ging "vroeger" voor de meeste er niet om om een punt te scoren, maar om een doel te hebben die dag in een bepaalde leuke omgeving. Of je er nu 1 vond of 2, als de dag maar weer leuk en nuttig besteed was.

Niet dat per defenitie de mensen met de hoogste score of de FTFers er de oorzaak van zijn dat de regeltjes van een natuurgebied overtreden worden, dat wil ik er dus niet mee zeggen.

Natuurlijk lukt het ook steeds meer en steeds sneller om een flink aantal caches te scoren. Of je, zoals een jaar of 4 geleden, 300 caches in Nederland hebt liggen en 500 tot 1000 cachers rondlopen, of zoals nu er bijna 4000 liggen en er misschien wel 10.000 cachers rondlopen als het er niet meer zijn. Kijk alleen naar de explosiever groei hier op het forum.

Dit geldt niet alleen voor cachers, maar ook voor andere sporten die in natuurgebieden beoefend worden.

Het zal gegarandeerd ook een verschil maken op er 1000 mensen op een mauntainbike door de bossen crossen of dat er 10 duizenden zijn.

Een ATBparcours uitzetten in een bos, lukt tegenwoordig ook niet zo vlot meer als een aantal jaren terug.

Populariteit betekent veel aanwas en veel kaf onder het koren.

Het probleem lijkt me opgelost als de maker van de cache, hoeveel cachers er ook de fout ingaan bij zijn cache, geen problemen krijgt met de houdbaarheidsdatum van zijn cache en de "foute" bezoekers van natuurgebieden, geocachers, wandelaars, ATBers, en noem maar op, gewoon een tik over de vingers krijgen als ze betrapt worden.

Als er stelselmatig op een bepaalde punt met verkeerslichten toch door het rode licht wordt gereden, dan krijgt de plaatser van die verkeerslichten ook geen "houdbaarheisdatumproblemen" met zijn verkeerslichten, maar wordt er een flitskastje geplaatst :thumbup:

Zonder het moeilijk te bedoelen, kan het simpelste onbegrijpelijk blijven.

Geplaatst

Er is bij mij in ieder geval geen duidelijk verband tussen geocaching en na zonsondergang in natuurgebieden wandelen. Juist buiten geocaching om kun je mij op allerlei tijden in de natuur vinden behalve in de vroege ochtend want dan lig ik in mijn nest. :beerchug:

Ik ben een grote liefhebber van 'maanwandelen' d.w.z. op een heldere nacht bij (bijna) volle maan over de heide of in een open bos lopen. Dat gebeurt niet in combinatie met geocaching.

En de zon zien ondergaan op de heide. Wanneer ik daarna terugfiets ben ik ook even na zonsondergang in het gebied, voor wat dat uitmaakt.

En het is hier de veluwe niet waar de beesten je voor de voeten lopen, dus als je een kans wilt maken om een ree te zien dan is dat na zonsondergang. Weer een reden om iets later te gaan wandelen.

Wanneer ik met de GPS op pad ga dan is het meestal overdag. Alleen in de winterperiode met die idioot korte dagen wil het dan nog wel eens in de schemering of al donker zijn.

En boswachters? Nooit gezien na zonsondergang. Wel een aantal keer gewoon overdag en dan zie je ze kijken naar die GPS en dan maar uitleggen dat ik netjes over de paden loop.

Geplaatst

Als plaatser kun je ook best iets doen om te voorkomen dat geocachers bij het bezoek aan jouw cache de regels overtreden:

- In het voorbeeld waarom het in het begin van het draadje ging, was de oplossing blijkbaar geweest als er een via was aangegeven (getuige de opmerking van iemand die ter plekke bekend was: klein stukje omrijden en je bent er op een legale manier). Niet iedereen heeft Tomtom of kent de omgeving!

- Ook bij het uitzetten van de route kun je bushwhacken voorkomen ('zorgen dat er aan het eind van het pad geen stukje pijl over is'), niet voor niets willen natuurbeheerders zo graag de tussenpunten van een route weten.

- Zeker als het gaat om het bezoeken van een natuurgebied in het donker: duidelijk aangeven in de tekst en bijv. in een note opmerken dat je een 'illegale' FTF gewoon weghaalt - hoeveel commentaar dat misschien ook gaat geven. Misschien is het i.v.m. de FTF haalbaar om als plaatser te kunnen bepalen op welk tijdstip van de dag je listing verschijnt? Niet dat de reviewer op dat moment de knop moet omdraaien, hiervoor is vast wel een software truc te bedenken.

- Als je kijkt naar de aantallen bezoekers van caches, is het gewoon zo dat lange routes of moeilijke puzzels weinig bezoekers opleveren, maar aan de andere kant is men dan meestal ook enthousiaster en wat zuiniger op de cache. Je merkt als cacher hoeveel moeite erin is gestoken en wil dat waarderen. Leg dus een lange multi i.p.v. een drive-in micro, en je krijgt een ander soort publiek. Heb je in een gebied veel wandelingen en weinig drive-ins, dan kan geocaching daar een andere uitstraling krijgen. Niet alleen spannend zoeken, maar vooral inspannend lopen of fietsen. Een heel andere hobby dus en daarmee voor andere nieuwelingen aantrekkelijk.

En zijn de nieuwelingen onder de geocachers anders dan vroeger? Nou, lang niet allemaal hoor. Toen wij met cachen startten (zomer 2003) lazen we nogal wat logs van caches uit de buurt, ik herinner me nog verhalen van teams die met hun 4WD zover mogelijk het bos in gingen. En evengoed alles uit de handen lieten vallen als er weer een nieuw maagdje in de buurt verscheen.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...