Spring naar bijdragen

verraden van puzzels


aktaion

Aanbevolen berichten

Het Cairnteam mag gaarne zijn sociale intellect inzetten in plaats van zijn puzselvaardigheid. De voldoening bij het plaatsen van de log is er niet minder om. Hulde.

 

Bedoel je met sociaal intellect dat jij de kunst van het onfutselen van de oplossing verstaat, of dat jij zo sociaal vaardig bent dat je graag de antwoorden aan anderen doorgeeft? Of wellicht bedoel je dat je zo sociaal bent dat je je verre van beide praktijken houdt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik heb een grote voorkeur voor de puzzel-caches. Zo groot dat ik bij elke multi-cache ook probeer er een puzzel van te maken. Dat lukt lang niet altijd, maar soms dus wel. Rationeel denk ik dan, ok. Direct naar de stash en niet de verschillende WP's langs, ik heb mijn investering in tijd en moeite toch gedaan? Toch bekruipt me dan tijdens het cachen het gevoel dat ik de legger onrecht aandoe. Maar ik blijf het wel proberen. Ik geniet van de spanning of de cache wel ligt op de plek waarvan ik thuis verzonnen heb waar-ie moet zijn.

 

Waar ik maar mee wil zeggen: als je zelf tijd en moeite investeert in het vinden van een cache is dat ok. Op welke manier je dan bij de eindcoordinaat uitkomt, doet er niet zoveel toe. Wie zegt dat dat altijd moet op de manier die de cachelegger bedacht heeft?

 

Wat ik zelfs ook nog acceptabel vind is het volgende: ik ga nog wel eens met mijn buurman op pad, maar hij is veel minder fanatiek dan ik. Hij vindt het hartstikke leuk om caches te vinden, maar al dat gepuzzel hoeft niet zonodig. Fietsen vind-ie ook leuk. En dan komen we langs een plek waarvan ik weet dat er een doosje ligt. Dan vertel ik hem dat. Dan stoppen we meestal en kan hij gaan zoeken. Ik vertel hem dan ook wat voor cache het is en wat ik ervoor gedaan heb om de eindcoordinaten te bemachtigen. Daarmee heeft die cache eigenlijk de waarde van een 1-sterren traditional gekregen. We hebben er allebei plezier in, alleen wordt de cache-opdracht niet volgens de listing volbracht. Maar ik kan begrijpen dat er cache-eigenaren zijn die dat helemaal niet leuk vinden. Tja.

 

Mijn 'point of view' : je verstop een cache zodat anderen daar naar kunnen zoeken. Als tegenprestatie verstoppen anderen cache waar je zelf naar kunt zoeken. Dat is een leuke ruil. Verder gaat het niet.

 

Groet Flatfisher

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het Cairnteam mag gaarne zijn sociale intellect inzetten in plaats van zijn puzselvaardigheid. De voldoening bij het plaatsen van de log is er niet minder om. Hulde.

 

Bedoel je met sociaal intellect dat jij de kunst van het onfutselen van de oplossing verstaat, of dat jij zo sociaal vaardig bent dat je graag de antwoorden aan anderen doorgeeft? Of wellicht bedoel je dat je zo sociaal bent dat je je verre van beide praktijken houdt?

 

Het gaat hier vooral over de parktijk van het ontfutselen van de oplossing aan anderen. Nooit geweten dat allerlei mensen hierdoor fors worden gekwetst.

Dit forum heeft soms veel weg van het Genootschap van Oud-Hollandsch Gereformeerde Dominees zeg. Als je eens inventariseert hoeveel regels de ene groep cachers wil opleggen aan een andere dan kom je tot een lijst van heb ik jou daar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Regels? Die zijn er officieel niet.

Maar dat houdt niet in dat alles vogelvrij is. Er bestaat ook nog eens zoiets als redelijkheid of respect voor de cache plaatser. Dat houdt in dat je zelf een cache oplost en niet de oplossing aan anderen gaat vragen.

Hoe? Dat is aan jou. Wil je een multi kraken... doe dat! Maar doe het wel ZELF!

 

Uitzonderingen zijn wat mij betreft:

- Informatie over je eigen cache(s) doorgeven.

- Tijdens een (mini-)event cache(s) loggen die je zelf niet hebt opgelost.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit forum heeft soms veel weg van het Genootschap van Oud-Hollandsch Gereformeerde Dominees zeg. Als je eens inventariseert hoeveel regels de ene groep cachers wil opleggen aan een andere dan kom je tot een lijst van heb ik jou daar.

 

En dat was anderen dus ook al opgevallen. Ik ben ook wel eens tegen dingen opgelopen die mij niet aanstaan. Daar heb ik ook wel eens iets over geschreven hier op het forum. Maar elke cacher spelt het spelletje anders (ook al heel vaak gelezen). Laat iedereen in zijn waarde door hem dat spelletje te gunnen. Blijf gewoon caches bedenken en neerleggen. Daarna zijn ze eigenlijk voor de gemeenschap en doet een ieder ermee wat hij wil. Houd je daarbij aan je eigen fatsoensnormen en alles komt goed. Want cachers zijn een fatsoenlijk volk :thumbdown:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat hier vooral over de parktijk van het ontfutselen van de oplossing aan anderen. Nooit geweten dat allerlei mensen hierdoor fors worden gekwetst.
Daar is het in ontaard, maar het ging erom dat een cache uit de lucht is gehaald omdat hij niet volgens de bedoeling van de maker werd gelogd. En dat iemand die met veel moeite wel het puzzeltje had opgelost hem niet meer kon loggen. Uiteraard kwam dat wel door het ontfutselen van informatie. Ach, zo worden ook verstopplaatsen bekend gemaakt, sterker nog, wanneer je sommige logjes goed leest en foto's bekijkt kun je zo naar de kist lopen. Maar wie houdt wie dan voor de gek? Puzzels vind ik wel grappig, maar eigenlijk gaat het mij om het buitenspelen. Moeilijke puzzels waarbij het beginkwartje niet valt duren gewoon wat langer. Ik zal niet actief gaan lobbyen, maar hoor of zie ik wat, dan is dat meegenomen.

 

Dit forum heeft soms veel weg van het Genootschap van Oud-Hollandsch Gereformeerde Dominees zeg. Als je eens inventariseert hoeveel regels de ene groep cachers wil opleggen aan een andere dan kom je tot een lijst van heb ik jou daar.

Als dat zo is dan zou de server op zondag toch beter bereikbaar moeten zijn! Op zondag wordt niet gecacht, alleen events in historisch gebouwen mogen :thumbdown:. En regeltjes horen nu eenmaal bij meer dan één mens :nono:
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar doe het wel ZELF!

 

Uitzonderingen zijn wat mij betreft:

- Informatie over je eigen cache(s) doorgeven.

- Tijdens een (mini-)event cache(s) loggen die je zelf niet hebt opgelost.

 

Dat doet me denken aan mijn schooltijd (heel lang geleden). Destijds ging ik bij overhoringen en proefwerken op onconventionele wijze te werk, misschien verklaart dit dat ik nooit zo sterk ben geworden in het kraken van allerlei ingewikkelde puzzels.

Die werkwijze leverde altijd hoge cijfers op, tot ik in een bank werd geplaatst naast een ettertje dat tijdens de proefwerken zijn hand altijd zo hield, dat ik met geen mogelijkheid de juiste oplossingen in zijn schrift kon aflezen. Een erg onaangenaam kereltje. Vermoedelijk werkt deze ervaring door in mijn standpuntbepaling in de onderhavige geokwestie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, het is mij ooit eens overkomen dat een cache gewoon voor mijn voeten lag toen ik wat "verkennend veldwerk" aan het verrichten was. Zie mijn log.

 

Maar normaal gesproken wil ik een puzzel of mystery toch wel zelf oplossen (al dan niet gebruik makend van een hint als ik er niet uitkom). Zonder dit oplossen voor mij geen voldoening.....

 

Aan alle makers van puzzels en mystery's : HULDE :thumbdown: en ga vooral door.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik fietste laatst rond op zoek naar de carrotte-methodes en kwam toen de nootdropjes tegen die net terrasje in delftse hout boven de grond hadden gehaald. Stoppen dus en even vragen welke cache het is, want ik wist niet dat er daar een lag. Het bleek dus het eindpunt van de multi te zijn. Heb toen geen log geplaatst, want ik vind ik eerst de hele route moet fietsen/lopen en dat gaan we dus ook binnenkort doen :thumbdown:

Zo denk ik dus ook over mysteries, eerst zelf (misschien met wat hulp) de puzzel oplossen en dan lekker op zoek naar de cache. Den heb je er namelijk dubbel plezier van!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[

 

Maar elke cacher spelt het spelletje anders (ook al heel vaak gelezen). Laat iedereen in zijn waarde door hem dat spelletje te gunnen. Blijf gewoon caches bedenken en neerleggen. Daarna zijn ze eigenlijk voor de gemeenschap en doet een ieder ermee wat hij wil. Houd je daarbij aan je eigen fatsoensnormen en alles komt goed. Want cachers zijn een fatsoenlijk volk :thumbdown:

 

Laat iedereen in zijn waarde, helemaal mee eens. Maar voor mijn gevoel laten we de cachelegger niet in zijn waarde, als we zijn cache oneervol of onsportief oplossen :nono:

 

Wij hebben ergens een cache neergelegd, we zijn er vier uur mee bezig geweest om de route te lopen en te zorgen dat je langs leuke plaatsen komt. Een slimmerik slaagde erin om gelijk de cache te vinden, zonder de route te lopen. Gewoon via hints en logjes. Zo'n logje krijg je dan," Joepie gevonden via de achterdeur". Nu is het misschien heel knap en slim dat je het zo kan, maar voor ons was het klap in ons gezicht. Hadden wij al die moeite gedaan, voor dit? Ik vond dat respectloos voor de inzet die wij hadden gedaan om een cache neer te leggen. Maar ja, anderen vinden het weer een kunst en zeggen dan dat je de cache maar zodanig moet doen, dat hij niet te kraken is.

Tja, dan moet je iedereen in zijn waarde laten, maar het is wel mijn cache en ik voel me niet in mijn waarde gelaten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ow wat zijn we weer heerlijk Nederlands bezig zeg, lekker met het vingertje wijzen.

Meester kijk eens, kijk eens wat hij nu weer doet.

Prachtig, daar had ik vroeger op school tussen al die toen al modaal riddertjes ook al last van.

Nu zijn we met z’n alle hopelijk een heel stuk volwassener en worden we geacht die balk in onze eigen ogen te kunnen zien voordat we de splinter in andermans ogen gaan bevechten, en dat is een beetje vrije vertaling naar Matt. 7:3-5

 

Ja, en ook ik doe er regelmatig aan mee met het uitwisselen van coords en meestal probeer ik ook wat van die log te maken, zeker heel duidelijk in verweven dat iedereen hem snapt dat ik zelf die puzzel nooit opgelost kan hebben, zo ook de puzzel van punten van Kastrum in Naarden. Waar ik dus ook duidelijk met het zinnetje op het end van mijn log” Ehh, is er iemand die dit gelooft ” wel erg duidelijk gemaakt heb dat de coord’s in mijn schoot geworpen zijn.

Dat daarna (en ze zijn echt niet de enige) een paar dagen na mijn bezoek de cache archiveren, veranderen, of helemaal verwijderen ach, dat is allemaal wel erg kort door de bocht genomen vind ik, maar zo is het nu eenmaal.

Gelukkig zijn er zijn ook puzzel cache leggers die het allemaal een heel stuk sportiever oppakken en dat weet ik wel te waarderen.

 

Zo ver, weer eens mijn mening en beweegredenen geventileerd iedereen staat vrij wat hij er mee doet

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik blijf bij de mening: het mooie van geocachen is dat iedereen het op zijn/haar manier kan doen. Dus als je niet wilt puzzelen: dan puzzel je lekker niet. Wat maakt dat nou uit?? Ik heb er geen last van. :thumbdown: en jullie volgens mij ook niet.

 

Ikzelf vind het puzzelen en een route lopen juist het leuke van geocachen. Dagen puzzelen en dan eindelijk de cache vinden, dat geeft gewoon een lekker gevoel. Of eerst kilometers wandelen om dan de cache te vinden: heerlijk, maar als anderen dat juist niet leuk vinden en het graag anders doen dan is het toch alleen maar mooi dat beide kan?

 

Overigens kan ik het me wel voorstellen dat je als cachelegger het leuker vindt als er echt gepuzzeld wordt met jouw cache en dus kan ik me er prima in vinden dat Kromhout en Pallas de cache (tijdelijk) gearchiveerd hebben. Kijk dat is dan weer hetzelfde: iedereen mag geocachen zoals hij/zij dat wil en iedereen mag ook caches maken en beheren zoals hij/zij dat wil (tot op zekere hoogte natuurlijk).

 

Mensen, doe gewoon niet zo moeilijk en laat iedereen het spelletje geocachen doen zoals hij/zij dat leuk vindt. Dan doe ik dat lekker ook :nono:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat daarna (en ze zijn echt niet de enige) een paar dagen na mijn bezoek de cache archiveren, veranderen, of helemaal verwijderen ach, dat is allemaal wel erg kort door de bocht genomen vind ik, maar zo is het nu eenmaal.

Gelukkig zijn er zijn ook puzzel cache leggers die het allemaal een heel stuk sportiever oppakken en dat weet ik wel te waarderen.

Barny

 

Tjeempie verwoordt het erg mooi:

 

Overigens kan ik het me wel voorstellen dat je als cachelegger het leuker vindt als er echt gepuzzeld wordt met jouw cache en dus kan ik me er prima in vinden dat Kromhout en Pallas de cache (tijdelijk) gearchiveerd hebben. Kijk dat is dan weer hetzelfde: iedereen mag geocachen zoals hij/zij dat wil en iedereen mag ook caches maken en beheren zoals hij/zij dat wil (tot op zekere hoogte natuurlijk).

 

Wij hebben de cache verwijderd omdat WIJ het jammer vinden dat de cache te vinden is zonder dat de puzzel gedaan hoeft te worden. Dit is dus geen aanval naar degenen die deze cache zomaar gevonden hebben (en daarin is Barny niet de enige blijkt uit de logs) maar een kritisch puntje voor onze cache. Blijkbaar zit er dus toch nog een "foutje" in onze denkwijze waardoor de puzzel niet waterdicht is. Helaas voor ONS, daar gaan wij dus nu wat aan doen. Nogmaals: het is voor ons de uitdaging om mensen de puzzel te laten doen, en geen aanval naar mensen die hem gelogd hebben ZONDER de puzzel te doen. Dat moet ieder voor zich weten, aan ons de uitdaging om het tegen te gaan door onze cache-opzet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...