Spring naar bijdragen

verraden van puzzels


aktaion

Aanbevolen berichten

N.a.v. de plotselinge archivering van de Punten van Kastrum het volgende:

 

Wij, team Aktaion, hebben heel wat uren gestoken in het vinden van de oplossing van de 5-sterren cache de punten van Kastrum in Naarden.

Gisteren het eerste veldwerk gedaan en 4 van de 5 punten gevonden. Vandaag opnieuw erop uit om het 5e punt te vinden. We hebben dit punt wel kunnen lokaliseren maar het bewijs was verdwenen. Wat bleek bij thuiskomst: de cache was opgeheven omdat teveel mensen de cache vonden ZONDER DAT ZE HADDEN GEPUZZELD. Je snapt dat wij behoorlijk de pest in hebben hierover.

We geven Kromhout, de maker van de cache, groot gelijk trouwens. Uit de logs valt te lezen dat velen die cache vinden zonder moeite, dit is volstrekt onmogelijk.

Er wordt dus heel wat doorgebriefd waar het puzzels betreft (wellicht ook bij multi's)

 

De puzzelcaches is een genre cache op zich. Dat er heel wat teams zo kinderachtig zijn, wellicht alleen om de punten, om zonder inspanning die caches te loggen, vind ik erg jammer. Als je niet wil puzzelen, doe hem dan gewoon niet.

 

Sommige puzzels zijn erg moeilijk, schakel dan mensen in die je kunnen helpen (bij bepaalde formules e.d.), of accepteer gewoon dat ze te moeilijk voor je zijn.

Als wij puzzels willen oplossen doen we dat zelf, en bij twijfel vragen we weleens de eigenaar van de cache of ons gevonden antwoord inderdaad de goede is, soms geeft de eigenaar dan ook wel eens een hintje. Ja sommige puzzels (de diamant-caches met name) zijn ook voor ons te moeilijk.

 

Wees sportief, ook bij geocachen

Aktaion

bewerkt door aktaion
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ach ja iedereen speelt het spelletje op zijn manier he.

Als men zo'n cache wil oplossen zonder te puzzelen, prima, je hebt dan inderdaad geen eer gevoel van een opgeloste puzzel.

Maar ach zoveel caches zoveel cachers, net zoals zoveel auto's zoveel automobilisten, het gros sluit netjes achteraan in de file en geeft invoegers ruimte, er zijn er echter ook bij de over de vluchtstrook de hele zooi inhalen.... is ook niet netjes, maar gebeurt wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het doorgeven van antwoorden komt wel vaker voor maar ach ja wie houd wie nu voor de gek.

 

Ik volg de cache die ik gevonden heb voor ongeveer een maand na vondst om te zien hoe het gaat en of die populair is ( een soort van tik zeg maar)

Soms zie ik logjes waarvan ik denk :huh: hoe kan dat nu, gevonden in 30 min ff lopen en makkelijk kunnen. Als ik mijn log en andere zie dan kostehet de meeste meer dan 90 minuten (bijvoorbeeld).

 

Maar zoals andere hier al zeiden, 't is maar waar je naar op zoek bent.

 

Toch vindt ik dat we elkaar moeten respecteren, als iemand veel tijd in een cache steekt dan verdient de cache het ook om helemaal gelopen te worden en te worden opgelost. Heb je daar geen zin dan kun je 2 dingen doen. Loggen en je mond houden over hoe je het hebt gedaan, of helemaal niet lopen.

 

My 2 cents

 

John

bewerkt door Track_leader
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn ervaring is dat cachers onderling veel praten over puzzels en het oplossen daarvan. En er zal vaak een hint in de goede richting worden gegeven. Daar maak ik zelf ook wel eens gebruik van. Maar dan ben ik al een poosje ermee bezig geweest en ligt de printout op de tafel om er af en toe naar te kijken. Soms al een keer op pad geweest om een eerste idee te verifieren. Met bevriende geocachers praat ik regelmatig over puzzels die bij ons in de buurt liggen. En dan gaan we samen een keer op pad om te loggen.

 

Maar wat als je een moeilijke puzzel logt zonder er er enige moeite voor te doen? Dit gebeurt ook wel eens bij multi's. Het aan elkaar doorgeven van de eindlocatie zal zeker wel eens gebeuren.

 

Maar laten we verder alsjeblieft niet moeilijk doen en iedereen het spelletje laten spelen zoals hij wil. :huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben zelf een multi uitgezet en uit de laatste logs opgemerkt dat sommigen de eindcoordinaten via via weten te bemachtigen en dus loggen zonder de moeite te hoeven doen die anderen wel gedaan hebben (een flink eind lopen/fietsen).

Best.

Als iemand daar erg gelukkig van wordt mag hij/zij wat mij betreft ook een log op de site plaatsen zonder ooit de cache bezocht te hebben. Gefeliciteerd. Puntje erbij.

Rechts inhalen over de vluchtstrook zoals al iemand opmerkte. Ik ben het echter met Aktaion eens dat het niet echt indrukwekkend sportief is.

We gaan wellicht om die reden de eindlocatie van onze cache binnenkort even een klein eindje opschuiven om het kaf van het koren te scheiden.

:thumbdown:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

aktaion:

 

Wij (Kromhout + Pallas Athene, de makers van Kastrum) vinden hetzelfde als alle reacties tot nu toe in dit topic: als je een moeilijke cache wilt doen, doe er dan ook zelf moeite voor. Wij vinden het leuk om mensen onderzoek te laten doen naar de Vesting, en dat hebben we vorm gegeven in Kastrum. Geweldig dat je deze moeite doet/hebt gedaan voor deze cache!

Geen nood dan ook: de cache zal iets worden aangepast zodat de punten niet meer onderling doorgegeven kunnen worden en waarschijnlijk zal je nu een antwoord door moeten mailen voordat je de cache mag loggen. Voor jouw geval (aangezien je hem al gelopen hebt): mail de oude coördinaten anders even door, dan krijg je de nieuwe coördinaten waarmee je verder kan!

 

Groetjes, Marij en Mark

Pallas Athene + Kromhout

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik heb helaas ervaring met dit soort "cachers".

 

Ik pleeg hier vrij stevig op te reageren !

 

En waarom?

 

Ik beschouw deze manier van een cache binnenhalen als een regelrechte belediging van de cachemaker, die bereid is tijd, energie, inspiratie en ook geld te steken in het uitwerken en uitzetten van een cache(route).

De cachemakers zijn degenen die het voor anderen mogelijk maken om hun hobby uit te oefenen. En ik zal echt niet de enige cachemaker zijn die met zo'n cacheroute iets bijzonders wil laten zien, meemaken en genieten. Daar dan lomp aan voorbij gaan om maar zo snel en eenvoudig mogelijk te scoren ervaar ik als beledigend.

 

Als voorbeeld: zet een code en wachtwoord in een cache => bepaalde typetjes menen niet de opdrachten eerst te moeten doen, maar te beginnen met het kraken van code en wachtwoord .

En dat mn. in het kader van dat FTF-klassement. Dit haalt dus bij bepaalde "cachers" instincten naar boven die ik bepaald niet kan en zal apprecieren !

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn verschillende puzzels waar we niet uitkwamen en gevraagd hebben aan andere om een duwtje in bepaalde richting. Gelukkig ook vaak gekregen en nee niet gevraagd om eindcoords.

 

Tevens worden puzzels hier vaak in de IRC room besproken en opgelost onder het mom velen weten meer dan 2, dit levert dan weer een gezellige dagje/weekje puzzelen op binnen de IRC room. Dus iedereen is er dan lekker sociaal mee bezig. Na het bepalen van de eindcoord wordt de dichtsbijzijnde IRC'er democratisch aangewezen :cry: om de coords in het veld te checken met als beloning een logje voor hem uiteraard.

 

Aan sommige cachers geven we maar gelijk de eindcoords om van het gezeur af te zijn. Ik noem geen namen maar hij rijd in een geel busje.... :thumbdown:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In dit draadje gaan twee dingen door elkaar lopen:

- doorgeven van oplossingen van (moeilijke) puzzels

- puzzels 'oplossen' via een andere dan de door de maker bedoelde manier

 

Het eerste vind ik zelf niet leuk; niet voor de maker maar ook niet voor mezelf om zo een cache te scoren. Ook extra hints vragen, coördinatenchecks doet af aan de voldoening om de cache op eigen kracht te vinden. Ik kan een ander ook wel vragen om een stickertje van ons team in het logboek te plakken, dat scoort nog gemakkelijker! Maar: dat is mijn mening, wat anderen doen moeten ze natuurlijk zelf weten.

 

Het tweede kan wel leuk zijn (ook weer: mijn mening). Feitelijk los je nog steeds een puzzel op, alleen een andere dan de maker bedoeld heeft. Het kan dan inderdaad zijn dat je op deze manier veel minder moeite hoeft te doen dan wanneer je de 'officiële' weg bewandelt... soms moet een maker misschien eens een ander laten inschatten hoe kraakbaar zijn/haar cache is?

 

Beide varianten heb je ook bij multicaches, zie andere reacties in dit draadje. Dan geldt voor mij hetzelfde, alleen kan dan de 'achterdeur' toch wel eens heel erg aardig zijn. In wezen maak je van een multi dan een puzzelcache. Gooi google en ozi ertegenaan en kijk hoever je komt. Spannend om meteen te gaan kijken bij de 'eindlocatie' (vaak gevonden, ook wel eens voor niets gezocht maar dat hoort er dan natuurlijk gewoon bij).

 

Als een multi via de achterdeur te vinden is mail ik dat meestal wel aan de maker. Sommige makers proberen er iets aan te doen, anderen vinden dat de cachers zelf maar moeten uitmaken of ze de route lopen of meteen naar de cache gaan. Het is ook niet altijd gemakkelijk om de achterdeur dicht te houden, bij een van de eigen caches is het me ook overkomen dat cachers zo naar de stash toeliepen. Balen, maar ja: dan zie ik dat als een foutje van mijzelf, en niet van degene die de boel gekraakt heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is inderdaad jammer als mensen de eindcoordinaten in de schoot geworpen krijgen en dan als nog loggen.

Het vinden van de cache is natuurlijk niet het enige doel in het hele spel. De puzzel of de wandeling is er een onderdeel van.

 

Dit weekend ook eentje gehad waar ik in eerste instantie niet uit kwam. Later schiet het je te binnen en dan vind je de cache met logisch denken, niet door de puzzel.

 

Die komen ook voor, maar dan heb je er nog wel zelf moeite voor moeten doen.

Ik wil wel alle WP's vinden, omdat ze erbij horen en je er zelf een lekker gevoel bij krijgt. Kan ik er eentje echt niet vinden, dan vermeld ik het in de log en hoop dat ik de eindberekening alsnog kan maken.

 

Ik denk dat het van de maker van de cache afhangt hoe hij hier mee omgaat.

Als 'ie echt wil dat de puzzel helemaal opgelost wordt, moet 'ie een email laten sturen, anders de puzzel dusdanig maken dat je een WP niet kan missen.

 

Cheers,

Visje....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Team_Maju

Het verraden van puzzels.. Het is niet leuk als je zelf dagen bezig bent geweest met uitzetten van je cache.. en je ziet dat mensen zonder te puzzelen je cache kunnen loggen.. maar zal er niet altijd zo wat zijn?

 

Zijn genoeg caches, waarbij je door wat logisch na te denken, de coordinaten kan vinden. FF invoeren en hup, naar de stashplek.. scheelt weer wandeling van paar uur.

 

Het is niet mijn favoriete manier een cache te loggen, ik geniet ook van de wandelingen.. maar er zijn er genoeg die het doen voor de puntjes, hun keuze.

 

Er zullen ook vast tig manieren zijn, om het zo te krijgen dat je mensen dwingt toch die puzzel te doen, door bv een persoonlijke code te geven die je maar 1 keer kan gebruiken.. of een tocht die je moet lopen, omdat je tussendoor nog allerlei benodigde punten moet vinden.. maar op die manier haal je de fun van het " gewone cachen" weg.

 

Misschien gewoon niet te druk over maken.. al heb je al die uren voorbereiding gedaan en wordt je cache ineens heel snel gelogd door mensen die die puzzel niet hebben gedaan... weet dan, dat er nog steeds genoeg cachers zijn, die WEL de fun van het puzzelen inzien, al dagen voorpret hebben en de cache uiteindelijk als bekroning zien op hun werk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook wij kunnen ons aansluiten bij alle woorden die hier voor gesproken zijn. Er zitten voor ons regelmatig puzzels bij waar wij (bij wijze van spreken) mee op staan en mee naar bed gaan. Ik kan zelfs zeggen en dat geldt zeker voor de mannelijke helft van ons team, dat hij er zelfs geen smsje of een hulplijntje aan wil wagen om aan een hint te komen. Voor ons is dan toch de aardigheid al een heel stuk minder!

Laat deze berichten voor de makers van de caches duidelijk zijn dat hun werk toch door velen WEL gewaardeerd worden en ook op de juiste manier gedaan :thumbdown:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...