Spring naar bijdragen

Het vinden van de cache: Graag wat tips


Macphisto

Aanbevolen berichten

Hoewel ik al een flinke tijd geleden ben begonnen met geocaching, ben ik nog steeds een (soort van) newbie, want erg veel caches heb ik nog niet gedaan. Kwestie van teveel hobbies en te weinig tijd, zullen we maar zeggen. :dribble:

 

Anyway, ik vind geocaching nog wel erg leuk en wil er volgend jaar ook meer tijd voor gaan inruimen. Vooral lange multicaches (zowel in de natuur als stedelijk) met veel tussenpunten en opdrachten vind ik erg leuk om te doen, omdat je zo een omgeving op een ontzettend mooie manier leert kennen.

 

Wat wel een beetje frustrerend werkt is dat het vinden van de cache zelf vaak wel een probleem is. Vaak ben ik erg lang aan het zoeken ter plaatse of vind ik 'm helemaal niet. En als je dan al uren bezig bent met een tocht is het niet zo fijn om de cache uiteindelijk niet te vinden en daarvoor terug te moeten.

 

Dus ik ben op zoek naar wat tips om die laatste fase wat makkelijker te maken, zonder al te veel te cheaten (met foto's en hints enzo). In mijn ervaring is de GPS-ontvanger niet heel nuttig meer als je eenmaal op de goede lokatie aangekomen bent; door de onnauwkeurigheid van de ontvanger is het vervolgens toch gewoon een aardig stukje terrein helemaal uitkammen, of mis ik hier iets? Ik heb wel een beetje zitten puzzelen op het meten op verschillende plekken en dan een gemiddelde nemen ofzo, maar heel goed kwam ik hier niet uit. Heeft iemand nuttige tips?

 

Dank! :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Dus ik ben op zoek naar wat tips om die laatste fase wat makkelijker te maken, zonder al te veel te cheaten (met foto's en hints enzo). In mijn ervaring is de GPS-ontvanger niet heel nuttig meer als je eenmaal op de goede lokatie aangekomen bent; door de onnauwkeurigheid van de ontvanger is het vervolgens toch gewoon een aardig stukje terrein helemaal uitkammen, of mis ik hier iets? Ik heb wel een beetje zitten puzzelen op het meten op verschillende plekken en dan een gemiddelde nemen ofzo, maar heel goed kwam ik hier niet uit. Heeft iemand nuttige tips?

 

Nou, wil je wel één goede tip geven:

 

Ga er maar vanuit dat je eigen GPS of de GPS van de cachelegger een afwijking heeft tijdens het uitmeten. Negen van de tien caches zul je dan ook niet op het zgn. 'nulpunt' aantreffen.

 

Wat ik meestal doe is het benaderen van de cache tot op 10 meter afstand: stop het apparaat in je jaszak, blijf stilstaan en bedenk voor jezelf: 'waar zou IK hier een cache verstoppen?' Eventueel in combinatie met de hint, heb je hem meestal snel te pakken.

 

Wellicht hebben anderen nog meer tips :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals Team Firefox al zegt: Kijk eerst waar je naar zoekt (munitiekist, fotokokertje, tupperware doos) en bedenk dan waar je het zelf zou verstoppen. Let verder ook op "onnatuurlijke", nette stapeltjes van hout en schors. Je hoeft ook bijna nooit gekke dingen te doen zoals door dik struikgewas etc. banjeren. Caches in Nederland worden best vaak gevonden dus er zal wel een mooi paadje naar de cache lopen.

 

Quaerens

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat Team Firefox en Quaerens hiervoor al enkele goede tips hebben gegeven.

 

Het is is inderdaad goed om de volgende zaken in de gaten te houden:

1. Houd rekening met de afwijking op de gps van de plaatser. (Kan de cache misschien ook aan de andere kant van het pad liggen?

2. Vraag je af wat je aan het zoeken bent.

3. Is de cache plek een logische cacheplek? Ofwel: zit ik misschien fout?

4. Waar zou ik hier een cache verstoppen, als ik dat moest doen?

5. Zie ik iets liggen waarvan ik denk: hé, dat klopt niet (zoals een aantal takken of stenen die wel heel erg mooi bijelkaar liggen).

 

Als ik de cache dan toch niet kan vinden, dan leg ik mijn rugzak vaak op de plek waar de cache volgens mijn berekeningen zou moeten liggen, en ik ga dan vervolgens de omgeving redelijk systematisch onderzoeken.

Onderschat hier ook het belang van een goede prikstok niet. Die heeft mij meerdere malen goede diensten bewezen, omdat er toch nogal wat caches onder bladeren verstopt liggen. Zeker nu na de herfst.

 

Als de ontvangst in het bos wat te wensen overlaat probeer ik de juiste eindplek ook vaak uit enkele verschillende richtingen te benaderen, om zo beter te kunnen bepalen of het inderdaad de juiste plek is.

 

En tot slot is het natuurlijk ook nooit verkeerd om nog eens te controleren of je alle opgaafjes wel op de juiste manier hebt opgelost.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil hier nopg aan toevoegen dat het soms opok wel handig kan zijn om ipv de pijl te volgen, de kaart op maximale zoom te nemen. Omdat je gps dan vaak slecht reageert, pak ik er dan een kompas bij voor de richting en loop de afstand die de gps aangeeft.

 

En ik neem ook altijd de hint erbij. Zelden een spoilerfoto. Maar dat is persoonlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En tot slot is het natuurlijk ook nooit verkeerd om nog eens te controleren of je alle opgaafjes wel op de juiste manier hebt opgelost.

 

Heel belangrijk inderdaad: goed de opgaven lezen en nauwkeurig alles uitwerken!!!

 

Twijfel je ergens over een vraag en zou je bijvoorbeeld drie verschillende antwoorden kunnen krijgen, dan wordt het drie keer de eindberekening doen en krijg je ook drie verschillende eindcoordinaten. Met een beetje logisch redeneren vallen er twee af en heb je alsnog het eindcoordinaat, ondanks het feit dat je het antwoord op die ene vraag echt niet wist.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn ervaring is, dat de meeste caches die je na een multi-tocht vindt, niet al te moeilijk zijn geplaatst. En zo hoort het ook, vind ik. De cache is dan de beloning, het toetje, van een mooie tocht. :rolleyes:

 

Echter... sommige cache-leggers vinden het leuk om de cache erg moeilijk te verstoppen, soms per ongeluk, soms met opzet. En daar sta je dan. Als het lastig is, heb ik geleerd na heel wat 'frustratie' om eventjes afstand te nemen, letterlijk en figuurlijk. Het gebeurt mij en ik denk ook anderen, dat men zich teveel richt op een bepaalde plek of verstopmethode. Ik loop dan even de stash area (zie begrippenlijst) uit en probeer het opnieuw alsof je voor het eerst er komt. Dit heeft mij al meermalen succes bezorgd.

 

Moeilijkst te vinden caches zijn volgens mij caches die zijn begraven en bedekt met een plank met daarop natuurlijk materiaal, vooral als ze ergens 'nowhere' zijn begraven, dus zonder bijzondere objecten in de buurt. Ik heb nl de neiging eerst bij allerlei 'aanknopingspunten' te gaan zoeken, zoals bomen, boomstronken, omgevallen bomen, kleine heuveltjes, kortom alles wat opvalt in de omgeving. Mij heb je dus flink te pakken, als daar niks ligt... :)

 

Ik zie net terwijl ik dit schrijf, de post van Peetee.

Kan ik mooi naar verwijzen voor verdere tips. Dank daarvoor. :dribble:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ons ook nog wel eens geholpen heb is:

 

De plaats waar de cache ongeveer zou moeten liggen vanaf de andere kant benaderen, het is soms wel eens dat vanaf de andere kant de camouflage niet optimaal is of dat je oog dan ineens ergens op valt.

 

Ook wil nog wel eens helpen om de GPS vlakbij de plaats een poosje neer te leggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De cache opnieuw aanlopen en wat zaterdag weer handig bleek, de EPE meenemen.

Ik liep 7 meter (dat was toen de EPE) van het nulpunt af en liep zo de cache tegemoet... :blush:

Met begraven caches onder plankjes heb ik ook de meeste moeite...

Maar je logische verstand is het belangrijkste de laatste 10 meter... :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4. Waar zou ik hier een cache verstoppen, als ik dat moest doen?

 

Dit vind ikzelf nog wel eens een lastige. Ik ben al meerdere caches tegengekomen waarbij de logische plek toch echt niet de verstopplaats blijkt te zijn, of dat er vele van die plekken zijn, bijvoorbeeld in een dennenbos: alles lijkt er op elkaar, nergens is goede ontvangst en kortom, tal van verstopplaatsen, en je dekt een cache daar gewoon met alom aanwezig naaldloof af, valt vaak niet op.

 

Gelukkig lang niet altijd zo, maar met bovenstaande tips kun je (en ik zeker ook :dribble: ) dan waarschijnlijk wel uit de voeten.

 

Ik probeer altijd het gebruik van hint en/of spoilerfoto te vermijden, omdat het veel leuker om zonder te zoeken, maar heb wel geleerd dat ik die altijd mee moet nemen, voor het geval het fout gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of mij meenemen!!! :cry: (Al zijn een aantal mensen het daar niet mee eens (S&:cry:;) )

 

Nee hoor gewoon logisch nadenken bij het eindpunt, waar zou ik de box verstoppen als het mijn cache was.

Let op ongewone dingen bij het eindpunt, ga een keer opnieuw aanlopen vanaf een andere plek en je vind hem vast hem zeker.

 

 

Gr Twinlife :dribble:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 years later...

Al enige tijd is er op dit onderwerp niet meer gepost.

Heb toch een paar vraagjes, is het inderdaad vertandig om in een bos waar het GPS signaal minder is over te schakelen op het Kompas voor de laatste meters tot de cache? Ik snap dat er tussen de cache legger en mijn GPS verschil kan zitten, lost het Kompas dit dan op (nauwkeuriger meeting?).

 

Ik had afgelopen week een cache midden in het bos, op zich naar mijn idee goed GPS ontvangst, ingezoomd tot 5m en kwam precies op de plek (coordinaten) die was opgegeven. Rondom de boom (en enkelen daar naast) zag ik dat er door andere cachers was gegraven. Geen cache te zien/vinden.

Dan maar ff de reactie van voorgangers die de cache wel hebben gevonden nagelezen (kan op de samsung galaxy)incl. de hint. Ik heb alle dennebomen in een straal van 30m rondom het coordinaat bekeken en niets afwijkends kunnen ontdekken. Inmiddels was ik in staat om bij de boswachter een kettingzaag te lenen :lol::crybaby: . De volgende dag weer op dezelfde locatie geweest, cache van andere/meerdere kanten benaderd, geen cache kunnen ontdekken, nou schiet mij maar lek :cry:

 

In hoevere mag een cache legger de cache op een andere plek neerleggen dan de opgegeven coordinaten? Is er een maximaal aantal meters tussen opgeven coordinaat en de cache? Achteraf kun je als cache legger altijd zeggen dat er een afwijking in mijn/zijn GPS zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...