Bjorn&Freek Geplaatst 13 november 2005 Geplaatst 13 november 2005 De kaart van Nederland raakt aardig vol met gekleurde stipjes. In veel gebieden ligt al een cache (legaal of illegaal). Als alle caches eeuwig blijven liggen, is het geocachen in Nederland ten dode opgeschreven. Over enkele jaren is het dan onmogelijk om nog een nieuwe cache te plaatsen. Simpelweg omdat men er geen toestemming meer voor krijgt, want vol=vol (en voor de meeste beheerders geldt 1 per gebied). Is het daarom niet verstandig als caches na een bepaalde periode verwijderd worden? Wanneer een cache al vele malen is gelogd en nog maar weinigen de route lopen, is er toch geen reden om de cache te laten bestaan? Of wanneer de eigenaars van een cache niet meer de moeite op kunnen brengen de route te onderhouden... Ik denk dat alle eigenaars van caches eens kritisch naar hun eigen cache(s) moeten kijken. Haal weg wat weg kan (en laat de verwijdering registreren). Op die manier komt er ruimte voor de eigenaar zelf of voor andere cachers om een nieuwe route neer te zetten. Op die manier kunnen we ook over enkele jaren nog plezier beleven aan geocachen. Greetz, Bjorn & Freek
Team Gelaen Geplaatst 13 november 2005 Geplaatst 13 november 2005 Hoi, De zoveelste discussie, de vorige (poll) is nog niet eens echt afgelopen. Zie de uitslagen van die poll, die lijkt me duidelijk. http://forum.geocaching.nl/index.php?s...&hl=verwijderen Jan
team simpson Geplaatst 13 november 2005 Geplaatst 13 november 2005 zolang er nog niet overal in nederland caches zijn op loopafstand kunnen er nog wel meer bij
de Roode Lantaarn Geplaatst 13 november 2005 Geplaatst 13 november 2005 Als het aantal caches zo explosief groeit zal ook het aantal cacchers groeien. Om nu te voorkomen dat we op Zondag middag in de rij moeten gaan staan om te loggen lijkt het me zeker niet zinvol om caches af te gaan voeren. Zolang deze caches bezocht worden hebben ze recht van bestaan. GC.com heeft immers toestemming gegeven en zal en kan dit niet terug draaien om deze reden. Het is dan aan de eigenaar en die zal me daar gek zijn. Heeft veel moeite en tijd in een cache gestoken en zal hem zomaar op moeten geven. Ger@ld
Team Aragorn Geplaatst 13 november 2005 Geplaatst 13 november 2005 Ook al bij de poll van een tijdje geleden geantwoord: van mij mag een cache beperkte houdbaarheid krijgen, en dat mag ook gelden voor onze eigen caches. Natuurlijk ligt Nederland nog niet 'vol' maar inmiddels ligt het wel redelijk vol in gebieden die het interessantst zijn voor een wandeling, en waarvoor je toestemming kunt krijgen om een cache te plaatsen. Mijn ervaring is, dat je pas echt cacher wordt door ook een cache te plaatsen, dan zie je alles van de andere kant. Vroeger gemopperd dat wp's slecht waren uitgepeild, of dat er fouten in de cachebeschrijving zaten? Ervaar zelf als legger hoe lastig het kan zijn om alles picobello aan te leveren en te onderhouden. Er komen de laatste tijd veel nieuwe cachers bij, geef hen ook de ruimte om iets moois bij te dragen aan Nederland geocacheland!
Nahal Geplaatst 13 november 2005 Geplaatst 13 november 2005 (bewerkt) Ook al bij de poll van een tijdje geleden geantwoord: van mij mag een cache beperkte houdbaarheid krijgen, en dat mag ook gelden voor onze eigen caches.Natuurlijk ligt Nederland nog niet 'vol' maar inmiddels ligt het wel redelijk vol in gebieden die het interessantst zijn voor een wandeling, en waarvoor je toestemming kunt krijgen om een cache te plaatsen. Mijn ervaring is, dat je pas echt cacher wordt door ook een cache te plaatsen, dan zie je alles van de andere kant. Vroeger gemopperd dat wp's slecht waren uitgepeild, of dat er fouten in de cachebeschrijving zaten? Ervaar zelf als legger hoe lastig het kan zijn om alles picobello aan te leveren en te onderhouden. Er komen de laatste tijd veel nieuwe cachers bij, geef hen ook de ruimte om iets moois bij te dragen aan Nederland geocacheland! <{POST_SNAPBACK}> Helemaal mee eens! Verloop in de cache'jes heeft alleen maar voordelen! En ja, sommige cache-leggers denken daar natuurlijk anders over, eigenbelang? verlatingsangst? het is de mens eigen, maar wel jammer. Nahal 13 november 2005 bewerkt door Nahal
TuuronTour Geplaatst 13 november 2005 Geplaatst 13 november 2005 Volgens mij heeft niet iedereen er behoefte aan om een cache neer te leggen. Er zijn veel mensen die honderden founds hebben maar geen eigen cache hebben. Bovendien komen er altijd wel nieuwe cachers bij die de cache die jij al hebt gelogd nog niet hebben gedaan...En als een cache niet meer onderhouden wordt bestaat er de mogelijkheid tot adoptie.
LTeunis Geplaatst 13 november 2005 Geplaatst 13 november 2005 Helemaal mee eens!Verloop in de cache'jes heeft alleen maar voordelen! En ja, sommige cache-leggers denken daar natuurlijk anders over, eigenbelang? verlatingsangst? het is de mens eigen, maar wel jammer. Nahal <{POST_SNAPBACK}> Goed, moet je mij eens vertellen welke voordelen. Ik heb een aantal mooie caches op mijn lijst staan. Ook een aantal waar ik flink op heb zitten puzzelen. Afstand is soms een drempel om ze gelijk te 'scoren' dus wacht ik tot ik daar in de buurt ben of tot ik er genoeg in die buurt heb om er een speciaal weekendje aan te wagen. Leuk hoor, als dan deze caches ineens opgedoekt worden om plaats te maken voor een ander. Ook leuk als je net voor je op vakantie gaat een aantal caches uitzoekt om dan op de plaats van bestemming NADA te vinden. Ja, dat zijn voordelen. Of zijn het voorOORdelen. Laat de boel de boel voor al die anderen die niet in de directe omgeving van al die leuke caches wonen en wissel wat mij betreft deze mening om. lteunis
Nahal Geplaatst 13 november 2005 Geplaatst 13 november 2005 (bewerkt) De voordelen: 1) Als alle caches blijven bestaan is er over een paar jaar geen plek meer over. Eigenaren laten meestal maar 1 cache per gebied toe. Jammer dus voor al die nieuwe geocachers die ook wel eens wat willen begraven. 2) In je eigen omgeving ben je snel uitgecached. Dus tientallen km rijden voor je bij een cache komt die je nog niet hebt gedaan. Roofbouw en erg slecht voor het milieu! 3) Kans op een wildgroei van caches. Staan we zometeen in de rij voor verschillende caches in hetzelfde gebied. De nadelen: 1) ja, daar hoor ik alleen de mensen die een cache hebben gelegd over 2) de kans dat je een cache niet vindt omdat die net is verwijderd? Op de cache-pagina kan een datum worden gezet tot hoe lang de cache geldig is. 13 november 2005 bewerkt door Nahal
dutch-locutus Geplaatst 13 november 2005 Geplaatst 13 november 2005 De kaart van Nederland raakt aardig vol met gekleurde stipjes. In veel gebieden ligt al een cache (legaal of illegaal). Als alle caches eeuwig blijven liggen, is het geocachen in Nederland ten dode opgeschreven. Over enkele jaren is het dan onmogelijk om nog een nieuwe cache te plaatsen. Simpelweg omdat men er geen toestemming meer voor krijgt, want vol=vol (en voor de meeste beheerders geldt 1 per gebied). Is het daarom niet verstandig als caches na een bepaalde periode verwijderd worden? Wanneer een cache al vele malen is gelogd en nog maar weinigen de route lopen, is er toch geen reden om de cache te laten bestaan? Of wanneer de eigenaars van een cache niet meer de moeite op kunnen brengen de route te onderhouden... Ik denk dat alle eigenaars van caches eens kritisch naar hun eigen cache(s) moeten kijken. Haal weg wat weg kan (en laat de verwijdering registreren). Op die manier komt er ruimte voor de eigenaar zelf of voor andere cachers om een nieuwe route neer te zetten. Op die manier kunnen we ook over enkele jaren nog plezier beleven aan geocachen. Greetz, Bjorn & Freek <{POST_SNAPBACK}> Ehhh.... gewaagde first post ... wie bent u eigenlijk? Geen verplichting hoor, maar ik heb me eerst even voorgesteld in mijn first post. Maar zoals andere al in het andere draadje gemeld hebben, wie bepaald waarom een prachtige cache die goed gewaardeerd word weg zou moeten omdat "zijn tijd gekomen is" . Neen laat het regeltjes verzinnen maar aan de .com over, en breng ze niet op weer nieuwe angstige ideeën. Met andere woorden, ik zie je idee absoluut niet zitten . D.L.
Bjorn&Freek Geplaatst 13 november 2005 Auteur Geplaatst 13 november 2005 (bewerkt) Op de lange termijn levert het grote problemen op als caches niet verwijderd worden. De doorloop van caches stopt op een gegeven moment. Beheerders van gebieden zullen stoppen met het geven van toestemming voor de plaatsing van een cache en daarnaast verwacht ik dat de naam van geocachen daarmee zal afbrokkelen. Enkele punten ter overweging om caches na enkele jaren te verwijderen: 1: Niemand krijgt meer de kans een nieuwe cache neer te leggen als alle caches eeuwig blijven liggen. Jammer van al die originele ideeen. 2: Er komen dan nog maar weinig nieuwe caches wat zonde is voor degenen die al lang cachen en dus al veel caches hebben gelogd. Het argument dat ook nieuwelingen de kans moeten krijgen, wordt teniet gedaan door op te merken dat als caches verwijderd worden er weer nieuwe originele caches geplaatst kunnen worden. Daardoor blijven er altijd voldoende caches voor de nieuwkomers. Als je zelf iets hebt uitgezet lijkt me 3 jaar voldoende voor je cache. Verwijder hem en plaats en nieuwe in dat gebied. Dan krijgen veel cachers weer een nieuwe door jouw uitgezette uitdaging. Is dat leuk? En uiteraard beslist de eigenaar van een cache... Bekijk hoe vaak je cache nog gelopen wordt. Bekijk hoe je cache gewaardeerd wordt. Besef waar je mee bezig bent. 13 november 2005 bewerkt door Bjorn&Freek
Nahal Geplaatst 13 november 2005 Geplaatst 13 november 2005 En uiteraard beslist de eigenaar van een cache... Bekijk hoe vaak je cache nog gelopen wordt. Bekijk hoe je cache gewaardeerd wordt. Besef waar je mee bezig bent. <{POST_SNAPBACK}> Dit lijkt me geen goed idee. Heb niet zoveel vertrouwen in de oprechtheid van de cachelegger. De meeste hier zullen kost wat kost hun cache willen behouden. Ondanks de vele voordelen die al eerder zijn genoemd
harrie Geplaatst 13 november 2005 Geplaatst 13 november 2005 (bewerkt) Op de lange termijn levert het grote problemen op als caches niet verwijderd worden. De doorloop van caches stopt op een gegeven moment. Beheerders van gebieden zullen stoppen met het geven van toestemming voor de plaatsing van een cache en daarnaast verwacht ik dat de naam van geocachen daarmee zal afbrokkelen. Enkele punten ter overweging om caches na enkele jaren te verwijderen: 1: Niemand krijgt meer de kans een nieuwe cache neer te leggen als alle caches eeuwig blijven liggen. Jammer van al die originele ideeen. 2: Er komen dan nog maar weinig nieuwe caches wat zonde is voor degenen die al lang cachen en dus al veel caches hebben gelogd. Het argument dat ook nieuwelingen de kans moeten krijgen, wordt teniet gedaan door op te merken dat als caches verwijderd worden er weer nieuwe originele caches geplaatst kunnen worden. Daardoor blijven er altijd voldoende caches voor de nieuwkomers. Als je zelf iets hebt uitgezet lijkt me 3 jaar voldoende voor je cache. Verwijder hem en plaats en nieuwe in dat gebied. Dan krijgen veel cachers weer een nieuwe door jouw uitgezette uitdaging. Is dat leuk? <{POST_SNAPBACK}> Je kunt ook eerst alle caches in Nederland even aflopen en tegen de tijd dat je klaar bent kun je opnieuw beginnen met de honderden caches die er in tussentijd bij gekomen zijn. Dan kun je weer een nieuwe pol beginnen over dit onderwerp. Gr Harrie 13 november 2005 bewerkt door harrie
Kapitein Haak Geplaatst 13 november 2005 Geplaatst 13 november 2005 En uiteraard beslist de eigenaar van een cache... Bekijk hoe vaak je cache nog gelopen wordt. Bekijk hoe je cache gewaardeerd wordt. Besef waar je mee bezig bent. <{POST_SNAPBACK}> Dit lijkt me geen goed idee. Heb niet zoveel vertrouwen in de oprechtheid van de cachelegger. De meeste hier zullen kost wat kost hun cache willen behouden. Ondanks de vele voordelen die al eerder zijn genoemd <{POST_SNAPBACK}> Oei Nahal, je gaat nu toch wel erg ver door algemeniserend te zeggen dat je geen vertrouwen hebt in de OPRECHTHEID van de cacheleggers. Ik denk dat je daarvoor toch eerst de mens achter de legger moet kennen. Wil je er wel op wijzen dat de cacheleggers jouw hobby uitmaken. Zonder caches geen geocachen. Groeten Kapitein Haak.
LTeunis Geplaatst 13 november 2005 Geplaatst 13 november 2005 NEE, niet leuk maar.... Volgens natuurlijke weg archived of temp. disabled is al zo'n 33% niet meer beschikbaar. DUS... Wat is je eigenlijke probleem? Wat wil je hier mee bereiken? lteunis
Aanbevolen berichten