Spring naar bijdragen

Stichting geocaching - Oprichting een feit


Joseph

Aanbevolen berichten

Toch vind ik de sites van www.stichtinggeocaching.nl en www.geocaching.nu erg op elkaar lijken. Bovendien vind ik de het op de eerstgenoemde site genoemde e-mailadres dan toch op zijn minst opvallend.

 

Een taak die naar jullie mening door de .nl variant niet goed wordt waargenomen ?

Oeps. daar zal Rob niet blij mee zijn :-) Die heeft maanden werk in Geocaching.NU zitten en ik timmer in 1,5 uur een site in elkaar voor de Stichting. En nou zegt hier iemand dat die veel op elkaar lijken :-):-)

 

Alle gekheid op een stokje: De site van de Stichting lijkt in de verte natuurlijk niet op die van de .NU . Ook het feit dat een aantal dezelfde mensen er achter zitten zegt niet alles. Geocaching.NU is een, volledig in java geprogrammeerde, site die als "tool" moet dienen voor de Geocacher. Steeds komen er weer meer ideeen en deze site begint nu vormen aan te nemen. Rob heeft zich daar op uitgeleefd ( en nog ) en ik hoor hem nog zeggen: "al gebruikt hem niemand, ik vind het gemakkelijk". Ik bemoei me inhoudelijk ook helemaal niet met de Geocaching.NU, ik heb slechts de mogelijkheden gecreeerd. ( Hosting, eigen server, etc ).

 

De site van de stichting is heel simpel van opzet. Ik heb het menu van de MegaHeks.NL snel gejat, vertrouwd geocaching-groen erboven geplakt en duidelijk wit voor de teksten, want daar gaat het tenslotte om, de tekst. Ik wilde deze site met tekst ook hebben draaien op het moment dat we het nieuws brachten.

 

Dat we in eerste instantie even de verwijzingen gebruikten van de .NU is puur praktisch: Om het middaguur notaris, 's-middags KvK en dan snel domein registreren ( op naam van die stichting ). Als ik dan 's-avonds het nieuws breng dan werkt in de grootste helf van Nederland de verwijzing (dns) naar www.stichtinggeocaching.nl nog niet. Dat kan n.l. 1 tot max 5 dagen duren tot alle dns-servers van alle providers deze info hebben. Vandaar. In principe staat de stichting los van de .NU maar hebben we even resources van .NU "geleend" om praktisch te zijn.

 

Trouwens de eigenaar van het domein Geocaching.NU ( Rob ) wil graag dat het domein Geocaching.NU van de stichting wordt. Omdat hij vind dat het niet van HEM is maar van alle Geocachers. Direct weer een voorbeeld van het WAAROM van de stichting.

 

Het E-mail-adres op de site is om dezelfde redenen (dns-zone-update) tijdelijk maar is binnen een paar dagen . Puur praktisch want gisteren zijn er al, via de site, ettelijke mailtjes binnengekomen en die waren nooit aangekomen als we het nieuwe domein hadden gebruikt. Ik had daar ook van kunnen maken maar dan was het niet minder "opvallend" geweest, denk ik, of wel ?

 

Of het team van .NL haar taak niet goed waarneemt ? Dat is aan iedereen om dat zelf te beoordelen. Er zijn er genoeg die vinden dat het prima werk is wat ze leveren en er zijn er die mopperen, maar .... dat is waarschijnlijk overal zo. Ik zelf heb, in ieder geval over de site, nooit geen opmerkingen gehad. Wat mij betreft prima. Anderen wilden graag een wat meer database-achtige structuur met wat meer zoek-functionaliteit en wat toevoegingen zoals bv waarderingen etc. Ook prima, daarvoor heb ik het fundament van Geocaching.NU neergezet, leef je uit. De enige moeite die ik ooit met .NL heb gehad is heeft slechts met het forum te maken maar daar wil ik niet meer op terug komen.

 

Wat men NIET heeft gedaan ( dus er is geen sprake van NIET GOED ) is een stichting opzetten. Op 30 april j.l. schrijft Geoman in een, inmiddels verwijderde, thread op dit forum: "Remco en Rene zijn bestuurslid van Stichting Geocaching. Senne en Ralph zijn meewerkend lid." en "De oprichting van de stichting was een eerste stap." terwijl er geen sprake was van een Stichting Geocaching. Schoorvoetend werd later door HawkEyes toegegeven dat er nog geen Stichting was maar dat die "in oprichting" was. Laten we wel wezen, er is geen "in oprichting" status van een Stichting ( ik ken dat verschijnsel alleen bij een BV ) en 6 maanden later is er nog geen Stichting.

 

Er is dus geen sprake van dat het team van .NL iets niet goed heeft gedaan, ze hebben het volledig nagelaten.

 

Nu kun je dat uitleggen zoals je wil maar we hebben uiteindelijk de knoop doorgehakt en zelf het initiatief genomen. Als je dat verkeerd wil uitleggen kun je stellen dat we het team van .NL een "loef afgestoken" hebben en als je het positief wil uitleggen dan kun je stellen dat we het werk uit handen van het team van .NL hebben genomen, die vervolgens in een "gespreid bedje" kunnen stappen. Mijn persoonlijke bedoeling was in ieder geval het tweede.

 

Nogmaals, we zijn fanatieke geocachers, allemaal, en we willen wat bijdragen. Als de Stichting de zaken nu zou polariseren, dan heeft ze haar doel voor de helft gemist. Ik hoop niet dat dat gebeurd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Er wordt door Zenz gevraagd om reacties op de statuten, en daar heb ik er één van.

Als ik de doelstelling bekijk dan zie ik daar een prima omschrijving waarvan ik denk dat die inderdaad ten goede komt aan geocaching als hij wordt toegepast. Alleen wordt er o.a. als voorbeeld gesproken over aansprakelijkheid. De stichting kan als aansprakelijke dienen voor bijvoorbeeld gebeurtenissen op events. Daarvoor zal een verzekering komen. Maar in hoeverre kan dit ook bij bestuursleden terecht komen? Bijvoorbeeld als iets niet of niet geheel door de verzekering wordt gedekt? Daar zal het bestuur actief tegen moeten worden beschermd.

Om je eerlijk te zeggen heb ik niet de akte geheel doorgespit om dit boven water te krijgen of en hoe bestuursleden daartegen beschermd worden. Dat mag het interim bestuur doen voor mij :inlove: . Als het er niet instaat dan lijkt me daar een aanvulling op nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar in hoeverre kan dit ook bij bestuursleden terecht komen? Bijvoorbeeld als iets niet of niet geheel door de verzekering wordt gedekt? Daar zal het bestuur actief tegen moeten worden beschermd.

Een Stichting is een, zoals men dat zo mooi juridisch noemt, een orgaan met volledige rechtsbevoegdheid. De Stichting kan allerlei verplichtingen aangaan en heeft vrijwel dezelfde rechten/plichten als bijvoorbeeld een B.V.

 

Een verzekering dient om de Stichting te beschermen. Zou je niet verzekerd zijn dan zou een aansprakelijkheids-stelling ( die terecht is ) direct het vermogen van de Stichting kunnen opslokken of zelfs een faillisement kunnen veroorzaken van de Stichting.

 

De Stichting zelf neemt de aansprakelijkheid van de bestuursleden weer over. Bestuursleden zijn alleen dan hoofdelijk aansprakelijk als er sprake is van "onbehoorlijk bestuur" en "ernstige nalatigheid", ongeveer hetzelfde als een Direkteur / Groot Aandeelhouder van een B.V.

 

Je zult dit ook verder niet vinden in de statuten, een en ander is in het verenigingsrecht, boek 2 van het burgerlijk wetboek, geregeld.

 

 

 

Edited By Joseph on okt. 25 2002 at 00:00

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oeps. daar zal Rob niet blij mee zijn :-)

Okay okay okay ... ik ben wat te snel geweest in mijn oordeel over het uiterlijk van de pagina's.  :inlove:  ;) Mijn welgemeende excuses aan Rob!

 

Maar de strekking van mijn verhaal verandert er niet door.

 

Verder, laat ik dat vooral benadrukken, twijfel ik natuurlijk niet aan jullie goede bedoelingen. Maar ik blijf sterke twijfels hebben over de vraag of alles in het belang is van dé geocacher (zo die al bestaat).

 

Als je dat verkeerd wil uitleggen ...

 

Ik wil niks verkeerd uitleggen ... en neem aan dat je dat ook niet bedoelt.

 

Nogmaals, we zijn fanatieke geocachers, allemaal, en we willen wat bijdragen. Als de Stichting de zaken nu zou polariseren, dan heeft ze haar doel voor de helft gemist. Ik hoop niet dat dat gebeurd.

 

Helemaal mee eens! Bedankt voor je reactie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil niks verkeerd uitleggen ... en neem aan dat je dat ook niet bedoelt.

Inderdaad, dat was niet mijn intentie. Ik gaf het slechts als voorbeeld DAT het verkeerd uit te leggen is. Ik heb niet de intentie gehad hiermee te insinueren dat JIJ het verkeerd wilde uitleggen. Als dat zo overkwam, mijn excuses.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En tussen de "bedrijven" door ben ik aan het eind van de middag nog ff lekker wezen cachen. Heerlijk, eruit, in de wind, een prachtige nieuwe cache "ontmaagd". Laten we niet vergeten dat het hier allemaal om gaat .....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hulde voor iedereen die geocaching een warm hart toedraagt en zijn steentje wil bijdragen aan de professionalisering van onze fantastische hobby.

 

Wel vraag ik me af of er al eerder in het forum of zo melding is gemaakt van een voornemen om een stichting of vereniging te starten. Heb ik namelijk niet gezien. Zoniet, dan ben ik benieuwd naar de beweegredenen om dit 'achter de schermen' te doen.

 

Just curious.... :inlove:

 

Stephan

Scouting Erica

 

 

 

Edited By ScoutingErica on okt. 25 2002 at 00:30

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De .niua site biedt een paar leuke extra's, zoals de mogelijkheid om een waardering bij caches te plaatsen. Zenz

Niks extra's! Dat biedt de .nl site al een half jaar, lees zelf maar.

Oftewel alweer een gepikt idee. 'Gij zult niet stelen'

 

 

Cache rating links. Ken zelf een waardering toe, of lees hoe andere hunters een cache beoordelen.

 

http://www.geocaching.nl/links/pages/

 

Peetee zei: Maar ik blijf sterke twijfels hebben over de vraag of alles in het belang is van dé geocacher (zo die al bestaat).

 

Denk ik net zo over. Het is gewoon één grote bezemstelen show. Stichting en site hebben totaal geen meerwaarde voor dé cacher. Alles is in goede handen bij de grondleggers. .nuia heeft als fundament jalouzie. Eea blijkt het best uit de soloactie van Joseph om een stichting met dezelfde naam op te zetten daags na een event zonder de echte stichting hierin te kennen. Ik blijf erbij, een onbeschofte daad van het zuiverste water en hélemaal niet in het belang van geocaching. Zeker niet in het belang van een goede samenwerking. En dan nog doodleuk, alsof er niets gebeurt is, Geoman en Hawkeyes vragen deel te nemen aan hun stichting. En dan nu roepen "raar he dat ze niet willen"  :inlove:

Wat een dombo's

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel vraag ik me af of er al eerder in het forum of zo melding is gemaakt van een voornemen om een stichting of vereniging te starten. Heb ik namelijk niet gezien. Zoniet, dan ben ik benieuwd naar de beweegredenen om dit 'achter de schermen' te doen.

Wel door de .nl boys, niet door het bezemstelenknuffelkluppie.

 

Ben ook wel benieuwd naar een verklaring om dit 'sneaky', achter de rug van de .nl boys om, uit te voeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel vraag ik me af of er al eerder in het forum of zo melding is gemaakt van een voornemen om een stichting of vereniging te starten. Heb ik namelijk niet gezien. Zoniet, dan ben ik benieuwd naar de beweegredenen om dit 'achter de schermen' te doen.

Het is redelijk breed bediscussieerd in april/mei dit jaar in het onderwerp "Vereniging Geocaching". Onder andere deze discussie heeft er toe geleid dat een vijftal mensen werden verwijderd van dit forum en de threads eveneens in de bittenbak verdwenen.

 

Ik heb niet de intensie oude koeien uit de sloot te halen maar het geeft, denk ik, antwoord op beide vragen die je stelde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het wordt trouwens ook een stuk duidelijker dat er blijkbaar nogal wat haat en nijd onderling leeft.

Dat gevoel kreeg ik dus ook ... en dan bestaat de kans dat dat ook de drijfveer gaat worden. Ik hoop van harte dat dat niet het geval is.

 

Jammer  :inlove:  ;)

 

Zeker weten !!!  :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het wordt trouwens ook een stuk duidelijker dat er blijkbaar nogal wat haat en nijd onderling leeft.

;) Dat valt best mee hoor. Het is slechts een handjevol mensen die steeds alles in het negatieve trekken. De rest gaat fantastisch leuk met elkaar om. Dat zie je op elk event.  :inlove:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stichters,

 

Ik heb de behoefte om een paar kritische opmerkingen te maken. Ik zie hier zoveel positieve stukjes staan en voor mijzelf is het nog niet duidelijk of deze nieuwe Stichting noodzakelijk/gewenst is.

 

[b:post_uid0]Alles draait in onze hobby om de .COM site.[/b:post_uid0] Een door Amerikanen gerunde site, waar wij gebruik van maken. Iedereen in Nederland kan gebruik maken van deze site zonder dat de Stichting daar  invloed op kan uitoefenen.

 

Een Stichting rond Geocaching kan ook nadelig voor geocaching zijn. Nu worden er veel geocaches geplaatst in gebieden waarvoor wel/geen toestemming is verkregen. Indien er officiele toestemming is, zal dit veelal bilateraal zijn geregeld tussen de geocacher en de boswachter of beheerder, omdat men elkaar kent. Officiele toestemming schept een precedent. Ik heb dit zelf ervaren. Bij één van onze caches heb ik tot 2x toe geprobeert om, achteraf, de toestemming te regelen. Ik krijg hierop geen antwoord. Mijn conclusie is dat de cache wordt gedoogd. Als Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Provinciale Landschappen ed. met een organisatie rond geocaching te maken krijgen, kan er een verbod op geocaching komen in hun gebieden. Kijk maar wat er is gebeurd in de Amerikaanse Nationale Parken.

 

De Stichting kan een smoel naar buiten laten zien, maar elke individuele geocachers zou daar maling aan kunnen hebben.

 

Vrijheid, Blijheid ga je beetje bij beetje inleveren.

 

Ik ben geen zwartkijker en ik denk dat de Stichting ook veel goede dingen kan doen. Eén ervan zou kunnen zijn om de .NL site als de Nederlandstalige site te zien. Breng de mooie, goede dingen van .NU over naar het .NL-domein. Onderhoud en ontwikkeling zou gewoon door de makers gedaan kunnen worden. Dit zou een mooi teken tegen verdere polarisatie zijn, want tussen de regels door kun je nog lezen dat de meningsverschillen van afgelopen juni nog hoog zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben geen zwartkijker en ik denk dat de Stichting ook veel goede dingen kan doen. Eén ervan zou kunnen zijn om de .NL site als de Nederlandstalige site te zien. Breng de mooie, goede dingen van .NU over naar het .NL-domein. Onderhoud en ontwikkeling zou gewoon door de makers gedaan kunnen worden. Dit zou een mooi teken tegen verdere polarisatie zijn, want tussen de regels door kun je nog lezen dat de meningsverschillen van afgelopen juni nog hoog zitten. 

 

Volledig mee eens, nog even en je ziet door de sites het bos niet meer... en daar kun je nou net van die mooie caches verstoppen  :inlove:

 

Nee, serieus, Nederland is al zo'n geweldig land als het gaat om standaarden, heeft eindelijk iemand iets moois bedacht, houdt hij het voor zichzelf zodat anderen weer een tegensysteem moeten uitbrengen. Met als gevolg dat de consument niet meer weet wat hij moet kiezen. Voorbeelden? VHS/Betamax/Video 2000 of recenter Chipknip/Chipper. Allemaal verspilde moeite. Maak gewoon met z'n alleen één goede site met alles er op en eraan, iedereen gelukkig. Toch ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...