Spring naar bijdragen

Stichting geocaching - Oprichting een feit


Joseph

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Gast 115-1015176319

Oprichters en (tijdelijke) bestuursleden, veel succes met de stichting. Ik ben er van overtuigd dat jullie allemaal ten volle achter de doelstellingen staan zoals verwoord. De toekomst zal gaan uitwijzen of een stichting een zinvolle bijdrage zal (kunnen) leveren aan het geocachen.  Hoewel ik wist dat Joseph met dergelijke ideeen rondliep kwam de oprichting toch nog als een verrassing. Ik hoop van harte dat het (interim)bestuur niet zal verdrinken in het stichtingswerk maar het geocachen zelf ook onverminderd zal blijven uitoefenen, want dáár gaat het toch uiteindelijk om. Voor alle sceptici, onder ons: Geef dit toch a.u.b. een kans. Een initiatief neersabelen is geen kunst. [b:post_uid10]Zinvol [/b:post_uid10] discussiëren des te meer.

Mensen veel succes, mijn steun (indien nodig) heb je.

 

:inlove:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is de relatie/het verschil nu met geocaching.nl?

De relatie is moeizaam en het verschil van inzicht.

 

Geocaching is een tamelijk nieuw fenomeen en dientengevolge bemoeit Jan en Alleman zich er op uiteenlopende wijze tegenaan. De oorsprong is geocaching.com en hier in Nederland zijn de belangrijkste spin-offs geocaching.nl en geocaching.nu waarbij de eerste een (al dan niet remmende) voorsprong heeft en de laatste door tomeloos enthousiasme nog onbekende hoogten zal bereiken..

 

De zojuist opgerichte stichting was (en is nog steeds) een idee van de .nl groep maar was tot op heden niet verwezenlijkt. Dus heeft de .nu groep dat uiteindelijk maar eens even gedaan.

 

Het schijnt dat de .nl groep altijd nog het plan koestert om (ook) een dergelijke stichting in het leven te roepen.

 

Met een beetje geluk hebben we dus straks alles dubbel!  :inlove: Hetgeen ertoe zou kunnen leiden dat eenieder zijn gloeiende best doet 'zijn' versie het mooist te laten glimmen en van de handigste knopjes te voorzien..

 

Als het dan nog niet goed komt met deze leuke hobby weet ik het ook niet meer..

 

 

Ivan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met een beetje geluk hebben we dus straks alles dubbel!  :inlove:

Dat is dus precies wat ik NIET hoop dat er gaat gebeuren: dat we straks alles dubbel hebben.

Dubbele forums, dubbele ranglijsten, dubbele cache-overzichten, aanmelden bij twee forums, caches twee keer moeten aanmelden, etc. ???

 

Ik ben dus bang ... nee, dat is niet het goede woord ...

ik hoop van harte dat deze stichting niet de concurrent wordt van de .nl en de .com varianten, maar dat deze hooguit een goede aanvulling daarop wordt.

 

Als namelijk e.e.a. enkel tot verdeeldheid (en dus polarisatie) gaat leiden, denk ik dat uiteindelijk geen van beide partijen er enige baat bij zal blijken te hebben.

 

Maar, ik hoop van harte dat mijn bange vermoedens niet uit gaan komen. Ik wens de initiatiefnemers dan ook geweldig veel wijsheid (en succes) toe.  ;)

 

 

 

Edited By Peetee on okt. 24 2002 at 19:12

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ondanks het feit dat ik dit forum al maanden niet meer heb bezocht, heb ik nu toch het gevoel even te willen reageren. Allereerst mijjn complimenten aan iedereen die eraan heeft bijgedragen dat dit topic nog niet is verworden tot de welbekende moddergooierij die we de laatste tijd helaas weer hebben gezien. Negeren van bepaalde personen is dus echt de beste oplossing.

 

Over de angst voor polarisatie het volgende:

Het oprichten van de stichting is in mijn ogen juist een stap in de juiste richting als het gaat om het gezamelijk volwassen maken van onze hobby. Dit is ook de reden dat ik mijn medewerking aan het oprichtingsbestuur heb toegezegd.

In dit oprichtingsbestuur zijn expres twee plaatsen vrijgehouden, namelijk voor geoman en hawkeyes, en ik was dan ook een beetje verrast toen ik hoorde dat deze allebei bedankt hebben voor deze samenwerking.

Nu is het primair de bedoeling om eens wat dingen duidelijk op de rails te zetten. Zo is er onder andere al gesproken over dingen als verantwoordelijkheid bij evenementen, contact met officiele instanties, en bijvoorbeeld media-aandacht. Kortom, er is genoeg te doen en het toverwoord blijft wat mij betreft "samen". Waarbij natuurlijk wel alle respect geldt voor het feit dat mensen misschien liever iets anders doen dan in dit bestuur stappen. Wij kunnen tenslotte niet in ieders agenda kijken.

 

Net als iedereen hoop ik dat we via onze stichting een betere communicatie kunnen realiseren en daardoor een sterker platform kunnen bieden voor (en door) geocachend Nederland.

:inlove:

 

 

 

Edited By IJskimo on okt. 24 2002 at 19:13

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik niet! En ik denk de anderen leden ook niet anders hebben jullie toch echt een kilo boter op je hoofd. Vergeetachtig?? Lees alle topics tussen maart en juni nog eens door!! Wat een streek hebben jullie geleverd achter de ruggen van het .nl team om!

Dat jullie na drie maanden plotseling weer op het forum verschenen was een teken aan de wand. Liep de site niet? Ging je droom aan diggels? De terugkeer was een daad om jullie te profileren als supercacher en om een achterban te creeren.

"Ik heb wel 1000 euro uitgegeven voor een event" dus ben ik belangrijk.

"Wij hebben al 180 doosjes gevonden" en dus zijn wij héél belangrijk.

"Wij komen op TV" dus zijn wij zéér belangrijk

"Wij hebben een Webbedrijf" dus zijn wij gruwelijk belangrijk.

Kijk dat jullie iets willen, moet kunnen. Als het goed gebeurt, niets mis mee. In de US zijn ook meerdere sites. Positieve concurrentie heet dat. Maar de manier waarop. Dat sneaky-achtige zeer achterbakse gedrag. Dit forum als uithangbord gebruiken en zieltjes winnen. bah! Wees zo sportief om op jullie eigen site zieltjes te winnen en blijf hier weg. Als jullie echt zoveel op hadden met geocaching dan hadden jullie als groep wel open kaart gespeeld.

 

Stomverbaast ben ik ook over de keuze voor een door jullie klupje vermaledijde stichting. "Nee het moet een vereniging worden, een stichting is niet democratisch... bla bla bla" "We willen inspraak Hawkeyes", inspraak! inspraak!

Wat een streek hebben jullie geleverd door gewoonweg de naam van de stichting (i.o. naar ik van Hawkeyes begrepen heb) te stelen! En dat nog wel door Zenz. Hoe was dat ook al weer... 'wat u niet wil dat u geschied doe dat ook een ander niet'

 

Lupardi, Hawkeyes, Geoman, Bytheway, en Ralph gewoon doorgaan met deze site we leven per slot van rekening in .nl en niet op een eiland in de pacific. Nu niet en nooit niet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is dat alles wat je kan posten IJskimo? Waar blijft een ZINVOLLE reply. Geef eens antwoord met diepgang. Geen one-liner. Bijvoorbeeld over de vorm Stichting/Vereniging. Motiveer dat eens vanuit je eigen perspectief. Waarom die plotselinge ommezwaai?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 90-1015262279
In dit oprichtingsbestuur zijn expres twee plaatsen vrijgehouden, namelijk voor geoman en hawkeyes, en ik was dan ook een beetje verrast toen ik hoorde dat deze allebei bedankt hebben voor deze samenwerking.

Wellicht ter aanvulling (niet iedereen zal de site van de stichting even oplettend volgen  :inlove:  ): Geoman en HawkEyes danken de Stichting voor de uitnodiging maar laten weten, op dit moment, niet in het bestuur te willen stappen. Wel laat Geoman, mede namens het unanieme team van Geocaching.NL, weten het een prima initiatief te vinden.

 

In het interimbestuur waren twee welverdiende stoelen gereserveerd voor deze mensen, die Geocaching de afgelopen jaren op zo'n voortvarende manier hebben ondersteund. Maar ook in het straks te vormen 'echte' bestuur zie ik ze persoonlijk graag zitten. Nu ga ik daar niet over (het is aan de geocaching community om aan te geven wie van de beschikbare mensen in dat bestuur horen te zitten), dus ik kan hooguit de hoop uitspreken dat ze zich tegen die tijd beschikbaar willen stellen.

 

Het is de bedoeling zoveel mogelijk de 'kwestbare' aspecten van de hobby onder te brengen bij de stichting (financiele zaken, aansprakelijkheid, verzekeringen, eventueel domeinnamen etc.) zodat die uit de particulier initiatief-sfeer worden gehaald. Enerzijds om de zaken zo professioneler te kunnen aanpakken en een serieuze partij en gesprekspartner te vormen voor bijvoorbeeld de overheid, de Landschappen etc., anderzijds ook om de initiatieven zelf een meer solide basis te geven. Mensen blijven mensen, hobby's waaien over, of plotseling zijn er andere dingen in iemands leven die (vaak terecht!) tijdelijk of blijvend meer aandacht opeisen.

 

Een voorbeeld daarvan is het oprichten van de stichting zelf. Het team van .nl had al lang ingezien dat er een organisatievorm moest komen. Ook over het hoe en wat van de vorm waren er blijkbaar al gedachten, die als ik het goed heb begrepen grotendeels overeenkomen met de wijze waarop het uiteindelijk door Joseph is vormgegeven. Maar het opzetten van een stichting is een tijdrovende business, en het team heeft wel meer te doen; zoals het runnen van een site - en een heel priveleven erbij. Zo kon het gebeuren dat op de site al heel lang stond dat de namen waren geregistreerd en eigendom waren van de Stichting Geocaching, terwijl in de praktijk de stichting niet bestond en er niets was geregistreerd.

 

Het idee achter de huidige actie is, dat het niet uitmaakt [i:post_uid14]wie[/i:post_uid14] het rondje met de notaris en de juristen loopt, [i:post_uid14]als iemand het maar doet[/i:post_uid14] en zolang die iemand maar voor en namens de geocaching community handelt. Vandaar een interim bestuur, met de opdracht een breed gedragen bestuur samen te stellen, vandaar de opdracht aan het bestuur samen met jullie het aanvullende reglement op te stellen, vandaar ook die twee gereserveerde stoelen voor Geoman en Hawkeyes. De stichting is bedoeld voor - en wordt derhalve straks ook bestuurd door - deze community! En wat mij betreft horen Geoman en Hawkeyes in het hart van die club thuis.

 

Iets anders nu: graag hoor ik suggesties voor dat aanvullende reglement. De statuten (zie de akte zijn ruimhartig opgesteld, zodat we de stichting naar wens kunnen vormgeven. Wat vinden jullie dat de rol van de stichting zou moeten zijn, waar moet ze zich mee bezighouden en waarmee vooral niet?

 

Zenz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Best interimbestuur van de Stichting Geocaching,

 

 

Er leeft nog een vraag bij me, die ik totnutoe niet beantwoord heb zien worden.

 

Waarom jullie de stichting hebben opgezet, snap ik. Althans ik begrijp de op jullie site genoemde argumenten.

 

Wat ik niet begrijp is waarom hiervoor een aparte site is opgezet. Ik heb het dan natuurlijk over www.geocaching.nu

 

Vinden jullie die ook niet volledig overbodig ? Waarom allerlei taken op je nemen die m.i. al uitstekend waar worden genomen door de .nl en de .com variant ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 90-1015262279
Wat ik niet begrijp is waarom hiervoor een aparte site is opgezet. Ik heb het dan natuurlijk over www.geocaching.nu

Een vraag die ik me goed voor kan stellen.

 

Om te beginnen: de stichting geocaching staat los van geocaching.nu.

 

Geocaching.nu is een site die als ik het goed heb is opgezet door o.a. Team Badnews (Rob is programmeur), waarbij Joseph alleen de hosting verzorgt (hij is eigenaar van een ISP). Volgens mij lag aan het ontstaan van de .nu site een reeks van gebeurtenissen ten grondslag, die allemaal betrekking hadden op technologische ideetjes die bij sommige cachers leefden, waarbij deze mensen het gevoel hadden dat ze bij geocaching.nl niet voldoende ruimte kregen om die ideeen te verwezenlijken. Het fijne weet ik er niet van: ik heb het slechts vanaf de zijlijn gevolgd.

 

Wat de ontwikkelingen destijds in een stroomversnelling bracht, was een onverkwikkelijke zaak waarbij leden van dit forum kritische berichten zagen verdwijnen, inlogaccounts verloren en zelfs van het forum werden verbannen. In die discussie heb ik mij wel actief gemengd, in een poging de gemoederen te bedaren. Toen na enige tijd de storm was gaan liggen zijn de betreffende threads verwijderd. Enerzijds is dat jammer, omdat voor een goed begrip van wat er zich in een gemeenschap afspeelt de historie een onmisbaar element is. Anderzijds was het een zwarte bladzijde in die historie, en ik moet zeggen dat ik die discussies niet mis.

 

De stichting is opgezet door Joseph, waarbij hij voor het interimbestuur heeft gezocht naar een zo breed mogelijk draagvlak. Zowel de .nl mensen als de .nu mensen zijn daarom uitgenodigd zitting te nemen in het bestuur, evenals mensen die met geen van beide sites iets te maken hadden.

 

Ten tweede: het streven van de stichting is het bundelen van de krachten, ten dienste van geocaching. Niemand is gebaat bij een versplintering van de beschikbare energie. Ik zet dan ook in op een nauwe samenwerking tussen de .nl en de .nu sites, bij voorkeur een versmelting op termijn. Daartoe moeten beide partijen dan natuurlijk wel bereid zijn. Gezien de historie ben ik echter bang dat dat niet van vandaag op morgen zal lukken. Dat neemt niet weg dat ik blijf proberen ;-)

 

Zenz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zenz,

 

Bedankt voor jouw reactie. Toch nog enkele opmerkingen:

 

Om te beginnen: de stichting geocaching staat los van geocaching.nu.

Toch vind ik de sites van www.stichtinggeocaching.nl en www.geocaching.nu erg op elkaar lijken. Bovendien vind ik de het op de eerstgenoemde site genoemde e-mailadres dan toch op zijn minst opvallend.

 

Formeel zul je ongetwijfeld gelijk hebben, maar of e.e.a. ook in de praktijk zo uitwerkt ... daar heb ik op zijn minst mijn twijfels over.

 

...

Ten tweede: het streven van de stichting is het bundelen van de krachten, ten dienste van geocaching.

 

Een taak die naar jullie mening door de .nl variant niet goed wordt waargenomen ?

 

 

 

Edited By Peetee on okt. 24 2002 at 22:47

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 90-1015262279
Toch vind ik de sites van www.stichtinggeocaching.nl en www.geocaching.nu erg op elkaar lijken. Bovendien vind ik de het op de eerstgenoemde site genoemde e-mailadres dan toch op zijn minst opvallend.

;)

 

Joseph host geocaching.nu. Hij heeft rap iets in elkaar gehackt, waarbij ik het meer vind lijken op een kruising tussen www.megaheks.nl en de .nl of .com site dan op geocaching.nu. Als je zelf een domein host en een eigen DNS voert, is een 3rd level domein (xyz.bestaandedomeinnaam.nl) zo gepiept, dat werkt meteen. Een 2nd level domein (www.stichtinggeocaching.nl) duurt langer, als het tegenzit enkele dagen, en pas als het domein actief is kun je er mail op afhandelen. Om toch direct na de oprichting bereikbaar te zijn heeft hij gekozen voor deze minder fraaie oplossing.

Ondertussen werken de 'echte' namen en adressen ook: www.stichtinggeocaching.nl en .

 

Ik zal Joseph vragen de site van de juiste adressen te voorzien.

 

Een taak die naar jullie mening door de .nl variant niet goed wordt waargenomen ?

 

Even zonder de pet van voorzitter van de stichting: ik vind dat geocaching.nl zich uitstekend van zijn taak kwijt. Ik ben het niet altijd eens met het beleid, maar dat hoeft ook niet. De .nu site biedt een paar leuke extra's, zoals de mogelijkheid om een waardering bij caches te plaatsen. Ik heb mijn mening over de noodzaak tot samenwerking nooit onder stoelen of banken gestoken: ik heb liever een enkele site waar ik alle goeie ideeen tesamen aantref. Maar zoals gezegd, daarvoor moeten beide teams eerst allebei mee willen werken. En als ik dan die pet van voorzitter weer op zet, dan hoop ik dat de stichting daaraan een bijdrage kan leveren.

 

:inlove:

 

Zenz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb liever een enkele site waar ik alle goeie ideeen tesamen aantref.

 

Dat lijkt mij inderdaad de enige manier om de belangen van het geocachen en de geocachers in Nederland maximaal te dienen.

 

Ik ben het niet altijd eens met het beleid, maar dat hoeft ook niet. 

 

Klopt, want ook bij een nieuwe opzet zul je mensen houden die het met het gevoerde beleid oneens zijn  ;),  met kans op weer een nieuwe afsplitsing.

 

Nogmaals  bedankt voor je reacties.  :inlove:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...