Spring naar bijdragen

Stichting geocaching - Oprichting een feit


Joseph

Aanbevolen berichten

Beste Geocachers

 

Heden, 23 oktober 2002, hebben we met een aantal fanatieke Geocachers de Stichting Geocaching opgericht. Al het hoe, waarom, wie en wat staat te lezen op http://www.stichtinggeocaching.nl of, mocht deze link nog niet werken bij je, op http://stichting.geocaching.nu

 

We hebben de hoop uitgesproken dat Geoman en HawkEyes plaats nemen in het interim-bestuur en mee te praten over alle zaken.

 

We hopen dat we hiermee een positieve bijdrage leveren aan Geocaching in Nederland.

 

 

 

Edited By Joseph on okt. 23 2002 at 19:30

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Dus toch een knuffelkluppie. Wat zeg ik, een echte bezemstelenfanklup!!

 

Gert-Jan "ZenZ" Koolen, voorzitter

Esther "Euro zonder Co" Immenga, secretaresse

"Chief" Joseph Raaijmakers, penningmeester

Gerard "GR1" Rigter, bestuurslid

Marcel "IJskimo" van der Velde, bestuurslid

Cora "Kora" Schaak, bestuurslid

Rob "BadNews" de Boer, bestuurslid

 

Precies de personen die ik voor me had. Hoe bedoel doorzichtig.. :D Gut te gut een stichting zelfs. Met de naam, juust. Bestaat die al niet ??? Lekker origineel net als die site.

 

[b:post_uid13]Jatwerk van het zuiverste water[/b:post_uid13]

 

Wie is bij deze egotripperij gebaat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geachte forumleden,

 

Ik ben volledig neutraal in deze zaak, en ik wil iedereen erop wijzen: Persoonlijke beledigingen, kwetsende opmerkingen etc. worden niet getolereerd.

 

Er kan gewoon over gepraat en gediscusseerd worden. En deze topic gaat niet verzanden in een ordinaire scheldpartij.

 

Maak van deze topic dus een gewone discussie. Het staat iedereen in Nederland vrij om een vereniging/stichting op te richten. En  het is ook ieders eigen keus om daar lid van te worden/het gedachtegoed te volgen.

 

ByTheWay

 

Edit naar aanleiding onderstaand bericht.

 

 

 

Edited By Bytheway on okt. 23 2002 at 22:04

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak van deze topic dus een gewone discussie. Het staat iedereen in Nederland vrij om een vereniging op te richten. En  het is ook ieders eigen keus om daar lid van te worden.

Dankje voor je insteek. Ik hoop dat er met jou velen zo over denken.

 

Wel moet ik even opmerken dat het hier niet gaat om een vereniging maar om een stichting. En volgens de wet kan men geen lid worden van een stichting. Een stichting kan slechts heel goed luisteren naar haar achterban en daarop inspelen en dat is onze intensie.

 

We hebben lang gepraat over een vereniging en de democratie van een vereniging is ook te prefereren. Ik persoonlijk hang ook meer een verenigingsvorm aan. Echter, na overleg met juristen en notaris, hebben we besloten i.v.m. slagvaardigheid om er een stichting van te maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Joseph en Marielle,

 

Ik weet niet of ik jullie nu moet bedanken of feliciteren met deze oprichting. Daarom doe ik het beide, waarbij ik niet de bedoeling wil wekken om er gemakkelijk vanaf te zijn/komen, maar omdat ik weet dat hieraan veel is voorafgegaan.

 

Van harte gefeliciteerd met deze mooie stap in de goede richting voor een proffessioneler (naar buiten toe) aanzicht van Geocaching. Niet dat we het naar mijn mening nu direkt nodig hebben (denk ik), maar ik verwacht dat dat in de toekomst wel het geval zal zijn. En gefeliciteerd, omdat het al geruime tijd jullie (harte)wens was.

 

Bedankt, omdat ook deze stap heel veel van mensen eist om door te bijten en ervoor te zorgen dat het ook daadwerkelijk en officieel van de grond komt/is gekomen. Ik denk dat slechts weinigen daar de moed en het doorzettingsvermogen voor zouden hebben. Jullie in ieder geval wel.

 

Bedankt en veel succes  :D .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wie is bij deze gebaat?

 

Beste Koos,

hieronder de beweegredenen om deze stichting in het leven te roepen:

 

De stichting heeft tot doel het ondersteunen, begeleiden, structureren en organiseren van geocaching-activiteiten, alsmede al hetgeen hiermede rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevordelijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords.

 

In meer Nederlandse en minder juridische taal willen we:

 

Geocaching in het algemeen ondersteunen

Geocachers op verzoek helpen en ondersteunen

Evenementen organiseren

Verantwoordelijkheid nemen

Geocaching, waar nodig, promoten

Fondsen werven t.b.v. Geocaching

Beheren van domains op Internet

Fondsen beschikbaar stellen voor WebHosting

Etc ....

 

De Stichting Geocaching is vooral een orgaan [b:post_uid0]van, voor en door[/b:post_uid0] geocachers en heeft een brede achterban.

 

Dus doe er je voordeel mee zou ik zo zeggen. Verder laten wij het aan ieders beoordeling over wie erbij gebaat zou zijn.

 

Met vriendelijke groet.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is er van de stichting al infomateriaal beschikbaar in de vorm van folders, flyers ofzo? Zo ja, dan willen we daar op onze kabouterschool van 2 november graag over kunnen beschikken zodat we het kunnen neerleggen voor de bezoekers.

Ik hoop uiteraard dat jullie komen, maar mocht dat niet zo zijn, dan kan er wellicht een stapeltje per post deze kant op komen.

 

En laat je niet gek maken.....

 

Eric

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is er van de stichting al infomateriaal beschikbaar in de vorm van folders, flyers ofzo? Zo ja, dan willen we daar op onze kabouterschool van 2 november graag over kunnen beschikken zodat we het kunnen neerleggen voor de bezoekers.

Ik hoop uiteraard dat jullie komen, maar mocht dat niet zo zijn, dan kan er wellicht een stapeltje per post deze kant op komen.

Neen, geen info-materiaal aanwezig. Slechts de, min of meer inderhaast opgezette, website.

 

Als er eventueel plaats is willen we best ons verhaal doen op het kabouterevent. Laat maar even weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 90-1015262279

Dank voor alle positieve geluiden!

 

Tsja, werk aan de winkel... Het hoe en waarom van de stichting is te lezen op voornoemde sites, waarbij ook is aangegeven dat de puntjes nog op de i moeten komen. Dat moeten we samen doen. Het bestuur is nog erg vers: eergister belde Joseph me om te vertellen dat de stichting eraan zat te komen, vanmiddag ben ik benaderd om voorzitter te worden - en ik heb begrepen dat ook andere bestuursleden op gelijke wijze verrast werden ;)

 

Het opzetten van een organisatiestructuur is een onontkoombare stap in de volwassenwording van onze hobby. Ik ben blij dat Joseph en Marielle deze complexe taak zo professioneel hebben opgepakt, en ik hoop dat we als interim bestuur de zaak in de drie maanden die we voor ogen hebben zo kunnen optuigen dat de stichting aan zijn doel gaat beantwoorden: een breed gedragen centraal orgaan van waaruit geocachend Nederland optimaal wordt ondersteund. Van, voor en door geocachers.

 

Ter verduidelijking:

- het is uitdrukkelijk de bedoeling [i:post_uid0]alle[/i:post_uid0] geocachers de gelegenheid te geven hun inbreng te hebben in de stichting.

- het interimbestuur heeft als hoofdtaak het voorbereiden van de verkiezing van een bestuur. Iedereen die geocaching een warm hart toedraagt kan zich straks aanmelden als belanghebbende: iedereen krijgt "stemrecht", iedereen kan zich kandidaat stellen voor het definitieve bestuur. Terzijde: ondergetekende is dat uitdrukkelijk NIET. Ik help met plezier mee bij de opstart, daarna geef ik het roer met evenveel plezier uit handen. Een belangrijk punt bij de democratische inrichting die we nastreven is dat een stichting geen leden mag hebben, juridisch gezien, en derhalve formeel geen stemgerechtigde leden heeft buiten het bestuur. Maar we kunnen wel de achterban vragen zich uit te spreken over een bepaald onderwerp en vervolgens de uitkomst van die peiling opvolgen. Vergelijk het met de manier waarop de politiek in Nederland is ingericht: je kiest een vertegenwoordiging, die aan de slag gaat en in voorkomende gevallen aanvullend de achterban raadpleegt middels een referendum. We zijn aan het dubben over een democratisch model waarbij alle gegadigden via email of een poll hun stem kunnen laten horen. Zaken die daarbij spelen zijn o.a.: hoe garandeer je dat die procedures verifieerbaar eerlijk zijn? Hanteer je bepaalde criteria voor het toekennen van een stem en zo ja, welke? Mag je anoniem meedoen? Maar goed, zoals gezegd: daarover moeten we dus de komende drie maanden nadenken. Wie mee wil denken is welkom!

 

- Om meteen maar over een ander punt duidelijkheid te verschaffen: stemrecht staat volledig los van een eventuele bijdrage aan de financien van de stichting. Het plan is om de stichting te laten draaien op externe inkomsten. Hoe en wat moeten we eveneens bespreken: al is daarover recent al het een en ander gezegd op dit forum in het draadje over de GPS-dag.

 

Ten slotte: het is de bedoeling deze discussie 100% open te voeren. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar dit forum als discussieplatform. Er zijn alternatieven (het startende forum van geocaching.nu en de nieuwsgroep nl.hobby.geocaching), maar voor beide geldt dat ze niet ideaal zijn. Sommige personen scheppen een groot genoegen in polarisatie en proberen met alle macht een wig te drijven tussen de geocaching community: deze mensen zouden het gebruik van het geocaching.nu forum als munitie kunnen gebruiken. De nieuwsgroep is weliswaar volledig ongemodereerd en derhalve het meest 'open' communicatiekanaal, maar niet alle geocachers weten de weg naar de nieuwsgroep. Hierbij verzoek ik dan ook de moderators van dit forum deze discussie hier te laten voeren. Daaraan koppel ik direct het verzoek aan hen om uitermate terughoudend te zijn in het modereren van de discussie, en het verzoek aan de deelnemers om polariserende of anderzins onaangename postings simpelweg te negeren.

 

Mocht dat niet mogelijk blijken, dan verplaatsen we de discussie alsnog naar nl.hobby.geocaching, die behalve met een standaard newsreader (zoals Outlook Express) overigens ook gewoon met je browser te volgen is via de

MailGate site.

 

:D

 

Zenz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als er eventueel plaats is willen we best ons verhaal doen op het kabouterevent. Laat maar even weten.

Daar ga ik nu mijn collega's een mailtje over sturen om te zien of we het programma een beetje kunnen oprekken. Laat ik jullie dus z.s.m. weten. Maar gezien het tijdstip zal dat wel morgen worden. In ieder geval dank voor het aanbod.

 

Eric

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik wil hierbij m'n felicitaties uiten!

Naar mijn idee is het een bruikbare vorm hoe de stichting is opgesteld qua statuten en dan bedoel ik met name de doelstelling.

Proficiat! En hopelijk ontstaat er een goede bundeling van krachten, waarbij ik heel concreet gezegd bedoel dat ik hoop dat Geoman en Hawkeyes het zien zitten om in elk geval in het interim-bestuur hun bijdrage te leveren. (Deze hoop is overigens geenszins bedoeld om welke soort van pressie dan ook uit te oefenen. Het is natuurlijk absoluut [i:post_uid0]hun[/i:post_uid0] keuze om het al dan niet te doen en weloverwogen argumenten zijn dan ook hun vrije mening erover, die iedereen toch wel moet kunnen accepteren of je het er nou mee eens bent of niet.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...