Spring naar bijdragen

Lopen met GPS


Nippie

Aanbevolen berichten

Allereerst is een GPSr een outdoorapparaat en moet er na verloop van tijd ook zo uit zien. Het ding moet gebruikssporen hebben.

Screenprotectors is daarbij uit den boze, maakt het schermpje alleen maar wazig. Het glas is echt niet zo krasgevoelig als bij menig mobielt of als bij alle PDA's

Dat een PDA een screenprotector nodig heeft is dat het glas een speciale behandeling heeft ondergaan om het zo "touchscreen" gevoelig te houden en daarom is het behoorlijk zacht.

 

Een GPSr is robuust en kan tegen een stootje.

 

Nu is er voor ieder GPS wel een passend beschermtas te koop dat als een handschoen om de GPSr past en net als bij een mobieltje de uitleesvenster en de knopbediening meestal van doorzichtig bedienbaar plastic heeft voorzien.

 

Wat is het? juist weggegooid geld. Altijd een gepiel om de tas om de GPSr te krijgen en dan er weer uit bij een batterijwissel halverwege de dag :blush:

Ik heb er hier diverse liggen (gehad) en meestal maar 1 a 2 x gebruikt. Ik geef ze gewoon weg aan een liefhebber die ik mag :P

 

Een keycoard is het beste. Is lang genoeg om de GPSr in de bovenzak te doen en als je hem nodig bent dan kun je hem normaal in je hand houden, omdat als het er op aan kom je het apparaat in de juiste houding moet dragen wil je het beste ontvangst hebben. Dat ligt aan welke antenne er in hte ding ingebouwd zit.

 

De 60 serie van Garmin heeft een leuke "knop" aansluitng en die past in een broekriemhouder.

Daar is op dit forum al meer over gepraat met diverse foto's erbij.

bewerkt door Kruimeldief
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Het bungelen van de GPs als deze om je nek hangt kan je voorkomen door een niet al te strak zittend elastiek om je body te monteren. Als je de GPS niet gebruikt kan je de GPS hier snel achter doen en zwaait niet heen en weer. Iets dergelijks bestaat ook in een pofessionele uitvoering voor camera's. Gebruik een redelijk breed elastiek (oude bretels!!)

 

Doolaard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn Garmin Map 60CS hangt op (linker) schouderhoogte aan de belt clip die ik aan de schouderband van mijn rugzak heb bevestigd. Met een simpele handeling maak ik 'm los om even te kijken om 'm daarna weer vast te klikken. Ideaal, onder normale omstandigheden altijd ontvangst.

Een tasje ter grootte van je GPS aan de schouderband bevestigd zou hetzelfde effect moeten hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan hem ook met een fiets steuntje op een rollator monteren. :D

 

En nu weer serieus. Ik heb de Magellan met een keycord om m'n nek bungelen. Ontvangst blijft redelijk, ook op de kop. De Magellan heeft echter een heel zwakke, zeg maar gerust beroerde bevestiging. Het C-ringetje wat aan het schroefje van het batterijvak zit (kan je het nog volgen) laat snel los en is snel lam. Ben nu dus al twee ringetjes kwijt. Gps in de blubber. Afspoelen onder de kraan. enz enz.

 

Heb nu een gat van 1 mm geboord in de kunstof rib die op het batterijvak zit. Daardoor heen een stevige sleutelhangerring en daar dan een keycord aan.

 

Lomp sterk dus.

 

Te bezichtigen zaterdag 2 april GME 2005.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan hem ook met een fiets steuntje op een rollator monteren.  :D

 

Je kunt er natuurlijk ook met drie tegelijk lopen a6fbe2f9-a284-49a2-8a81-bac15cccbea0.jpg

 

Ik kan (volgens mij) geen keycord aan m'n Venture bevestigen. Ik hang 'm met het bijgeloeverde koordje om mijn nek, maar hij schommelt dan altijd tijdens het lopen op de kop. Het gevolg is dat ik dan vaak mijn ontvangst kwijt ben. Meestal (om ontvangst te houden) hou ik 'm in de hand of laat een ander teamlid er mee lopen :D .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meestal (om ontvangst te houden) hou ik 'm in de hand of laat een ander teamlid er mee lopen :D .

 

Dit is inderdaad een erg goede tip. Geef de GPS eens uit handen, dan zit je medecacher met het probleem en bovendien zul je merken dat je veel meer van de omgeving kan genieten. Als ik de GPS zelf in de hand heb, heb ik altijd de neiging meer naar het apparaat te kijken dan naar de omgeving.

Je moet natuurlijk niet een controle-freak zijn om je GPS zomaar af te geven :D .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tijdens lange wandelingen staat de GPS in een fototasje die aan de voorzijde van de linker schouderband van de rugzak hangt.

Het fototasje moest aan twee voorwaarden voldoen:

1. de GPS moet er rechtop in blijven staan om zicht naar boven te houden

2. het kapje moet eenvoudig met de rechterhand open te klikken zijn. (ja, ik ben rechts)

Het was even zoeken, maar ik heb er een gevonden en het werkt prima.

bewerkt door Rovel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor al jullie reacties, maar ik denk dat ik toch maar ga voor een tasje aan mijn rugzak. Zoals ik al zei.

 

Dit lijkt mij het makkelijkste en zo blijf je ook bereik houden.

 

Even over de gebruikssporen. Ik vindt dat gewoon zonde en als ik heb misschien nog een keer wil verkopen krijg ik er waarschijnlijk meer voor terug als hij geen krassen heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, tasje aan de rugzak, dat heb ik ook.

Ik heb een Geko, die doe ik in een GSM-tasje met zo'n clip aan de achterkant.

Aan dat tasje zit ook een oogje en daar doe ik een keycord aan.

Keycord doe ik niet om de nek, maar haal ik door de schouderband van m'n rugzak. Bovenaan de schouderband heb ik een lusje gemaakt en daaraan hangt de Geko.

Op die manier kun je de rugzak afdoen, terwijl de GPS eraan blijft zitten.

Ik heb hem aan de linkerkant, en dan kun je hem met rechts er zo afhalen.

Wacht, effe een foto knallen:

 

gpsaanrugzak.jpg

 

Kiek.

 

Werkt goed.

Ik ben trouwens blij te horen dat bij jullie allemaal de ontvangst slecht is als je beestje in de broekzak zit. Ik dacht al half dat ik een miskoop had gedaan.

 

Jaap

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de gps op de rug. Je moet de rugzak even van de arm laten glijden maar geen geslinger of een slechte ontvangst. Ach iedereen zal hiervoor een eigen beproefde methode hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij gebruiken gewoon een stuk klittenband dat we als een lus om de schouderband van de rugzak vastmaken met daartussen de GPS geklemd. De GPS ligt dus gewoon op je schouder. Het keycoard gaat om de nek voor het geval de GPS er toch per ongeluk tussenuit zou schieten. Maar dit gebeurt zelden. Deze manier gebruiken we vooral veel als we constant ontvangst willen behouden om de track van de wandeling later op te slaan. Tijdens het cachen hebben we ‘m ook veel in de hand.

 

Thea

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil altijd de tracks hebben. Bewaar ze bij elke cache.

Een Vista ligt graag horizontaal qua ontvangst.

Zodoende ben ik gewoon om de Vista in bijbehorende hoes op de schouderband van m'n rugzak te clippen tijdens het lopen. GPSr ligt dan lekker horizontaal, en ontvangst is optimaal met handen vrij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...