Spring naar bijdragen

Stoorsignalen ten nadele Gps


Aanbevolen berichten

Onderstaande kan ik tegen op een ander forum.

 

 

 

Het Global Positioning System (GPS) blijkt erg gevoelig voor stoorzenders, zo meldt Twee Vandaag. Een zendertje met een vermogen van een paar milliwatt is genoeg om in een gebied met een diameter van 100m het GPS-signaal onbruikbaar te maken. Voor automobilisten die gebruikmaken van een navigatiesysteem is dit hooguit vervelend, voor politie, brandweer en ambulance kan dit echter het vers...

 

http://www.tweakers.net/nieuws/34795

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Onderstaande kan ik tegen op een ander forum.

 

 

 

Het Global Positioning System (GPS) blijkt erg gevoelig voor stoorzenders, zo meldt Twee Vandaag. Een zendertje met een vermogen van een paar  milliwatt is genoeg om in een gebied met een diameter van 100m het GPS-signaal onbruikbaar te maken. Voor automobilisten die gebruikmaken van een navigatiesysteem is dit hooguit vervelend, voor politie, brandweer en ambulance kan dit echter het vers...

 

http://www.tweakers.net/nieuws/34795

Ik ben het verhaal al vaker tegengekomen, ook al op het forum van de PPC-club. Ik denk dat het een broodje Aap is.

 

Natuurlijk kan ieder ontvangen signaal gestoord worden door een ander uitgezonden signaal. Ik denk ook echt wel dat als mijn GSM aan het pruttelen is, dat het signaal van mijn GPS verstoord wordt. Maar, en dat is het belangrijkste, of het zichtbaar is, is punt twee.

Meetbaar wel, zichtbaar nee. En wat is voor ons het belangrijkste? Zichtbaar.

 

Een ander punt dat ook waar is en niet vaak zichtbaar.

 

Zet 2 GPSontvangers aan en naast elkaar, bijvoorbeeld in de auto en de een stoort de ander en vice versa.

Toch zijn er onder ons die wel 2 en misschien wel 3 GPSontvangers aan hebben in een auto. Vooral als je met meerdere gaat cachen. En wie heeft er gemerkt dat ze elkaars signaal verstoren?

 

Ik heb er altijd 2 aan staan. Mijn 76S die ik meeneem met het cachen en als nood staat er in de auto nog een BTGPS aan die altijd aan stroom hangt, ook als de motor uit is. ;)

 

Valt wel mee allemaal.

 

GRTZ

 

Kruimel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

;) LOL wat een onzin.....

Dat zou betekenen als je met je GSM bij je GPS gaat staan bellen dat je navigatie signaal wegvalt......

Het zend vermogen van een GSM is namelijk 2 Watt.  :lol:  ;)

 

Nee Crow 666, je bent duidelijk niet op de hoogte van radiosignalen... ;)

 

Die GSM van je zit normaal gezien op 900 en/of 1800 MHz, de GPS satellieten zenden op 1575.42 MHz en op 1227.60 MHz.

 

Een stoorzendertje op de juiste frekwentie zal wel degelijk voor heel eigenaardige effecten zorgen op je GPS-ontvanger.

 

Of we daar van wakker moeten liggen is natuurlijk een andere vraag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben het verhaal al vaker tegengekomen, ook al op het forum van de PPC-club. Ik denk dat het een broodje Aap is.

[...]

Kruimel

 

Ja, op dit forum ook: GPS Signaal platleggen..., Dat zou niet zo mooi zijn

 

En toen viel mij ook de merkwaardige reclame voor Loran op: "Als het GPS-systeem uitvalt, hebben deze diensten een alternatief: Loran-C. Dit systeem werkt niet met satellieten, maar met zenders op de grond. Het systeem is minder nauwkeurig, maar ook veel robuuster en minder makkelijk te storen."

Gewoon wat meer vermogen in de stoorzender wat prima kan want zo vreselijk hoogfrequent zijn die radiosignalen niet. En op land heb je veel last van reflecties; op zee bijna niet.

 

Wie gebruikt er op dit moment Loran? Toch alleen maar een paar bootjes op zee? Geen enkele landrot voor zover mij bekend is. Ook de rest van Europa gaat het afschaffen, zo zijn de plannen.

 

Ooit was ik lid van het ad-hoc commitee ter behoud van de telefoon met kiesschijf. Het was vechten tegen de bierkaai, bij wijze van spreken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee Crow 666, je bent duidelijk niet op de hoogte van radiosignalen... ;)

 

Die GSM van je zit normaal gezien op 900 en/of 1800 MHz, de GPS satellieten zenden op 1575.42 MHz en op 1227.60 MHz.

 

Een stoorzendertje op de juiste frekwentie zal wel degelijk voor heel eigenaardige effecten zorgen op je GPS-ontvanger.

 

Zo simpel is het dus niet, alle GPS sattelieten zenden uit op dezelfde frequentie en storen elkaar ook niet. Er wordt namelijk een spread-spectrum techniek gebruikt waardoor je een breedbandig signaal krijgt. Je signaal moet er dus zeer specifiek uitzien wil je de boel verstoren.

 

Toen een collega enkele jaren geleden een cordless mouse aanschafte (werkte toen in de 430-440 MHz frequentie met enkele milliwatten) nog geprobeerd hem voor een raadsel te plaatsen door met een portofoon 5 Watt in de lucht te zetten, helaas werkte de muis gewoon door daar de zender geen breder signaal dan 25 kHz genereerde. Spread-spectrum ontvangst had daar dus totaal geen last van.

 

Gelukkig lukt het wel met de smalbandige uitzendingen die b.v. gebruikt worden door de afstandbediening van sommige automerken. (Om de deuren van de auto te openen). Blijft leuk als iemand naar zijn auto loopt en dan de deuren niet openkrijgt.....

 

Je hebt dus wel wat meer nodig dan een "simpel zendertje" om een GPS signaal te onderdrukken.

 

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uit betrouwbare bron weet ik dat de nieuwste generatie weersondes die hun positie bepalen m.b.v. GPS (dit in tegenstelling tot de vorige generatie die m.b.v. LORAN werkte) op bepaalde hoogten onbetrouwbare positiedata heeft doordat bepaalde luchtlagen door de U.S. ge-jammed worden, reden onbekend.

 

Kees B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

doordat bepaalde luchtlagen door de U.S. ge-jammed worden

 

Dit lijkt mij onzin. Luchtlagen jammen? Hoe stel je je dat voor? Ga je ze opwarmen? Hoe? Bestoken met hoogenergetische deeltjes?

Hoe wil je dan specifiek, laten we zeggen, de 'luchtlaag' boven Groningen zó beinvloeden dat het GPS signaal juist daar van de kook raakt.

En dat óók nog vanuit de States. Mwaahh.. dacht het niet.

 

Braodje aap?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het enige waar ik soep van kan koken betreffende die luchtlagen is: normale consumenten GPSr's moeten beperkingen hebben vanwege de USA DOD, de militairen dus. Zo is er een limiet aan de mate van versnelling die gemeten kan worden, is er een max. snelheid en een absolute max. hoogte.

Vaag staat me bij dat de max. snelheid 900 km/uur en de hoogte 20 km. is.

Ik kon net een link tegen: G12-HDMA Board waarin gezegd wordt:

"Most commercial off-the-shelf GPS receivers have self-imposed limitations to speed and altitude capabilities. The HDMA OEM Ashtech precision products from Thales Navigation are designed for operation beyond 60,000 feet of altitude and 1,000 knots of velocity and have these limits removed".

 

Maar kunnen weerballonnen zo hoog en zo snel?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

900 km/uur

Da's niet zo. Op vakantie met het vliegtuig had ik m'n GPS aanstaan, en die gaf (iets) meer dan 900km/u aan kan ik me herinneren (Nu ik beter er over nadenk weet ik niet meer zeker of het nou ook boven de 900km/u kwam, maar in ieder geval was het 900km/u. Een klein vergissinkje kan natuurlijk ook ontstaan als je van mijl/uur omrekent naar km/u en dat je dan iets boven de 900k/u uit komt. Ik weet niet of dit gebeurt, nmlk geen zin in rekenen ;) ). Overigens zeer slecht ontvangst in een vliegtuig zonder externe ontvanger. :thumbdown:

 

Groetjes Quaerens :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1> Dat GPSers op elkaar storen is natuurlijk onzin. Dan zou de GPSer ook zichzelf storen en het dus niet doen. Tuurlijk er zit een processor in die met een bepaalde klokfrequentie werkt maar die is dermate uitgekozen dat de harmonischen buiten (lees boven of onder) het ontvangstbereik van de GPS liggen

 

2> Met een GSM zal je geen GPS kunnen storen. Beide signalen zijn dan wel digitaal maat zitten inderdaad op totaal verschillende frequenties.

 

3> Een GPS is wel degelijk te storen door een breedbandig HF signaal welke de frequenties van de sateliet benaderen. Dit signaal hoeft niet persee digitaal te zijn. Een analoge draaggolf is reeds voldoende. Zelfs een met de helft of een kwart van de orginele frequentie. De tweede of derde harmonische zal dan in het sateliet gebied vallen.

 

4> In principe dus allemaal oude koek want wat ontvangen wordt kan gestoord worden.

 

Ger@ld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2> Met een GSM zal je geen GPS kunnen storen. Beide signalen zijn dan wel digitaal maat zitten inderdaad op totaal verschillende frequenties.

 

 

 

 

Heb zelf meegemaakt dat mijn GPS 176 C vast liep door mijn GSM. ;) door dat mijn GSM te dicht bij het GPS te houden.(kan gebeuren als je even een hulplijntje uit gooid :huh: ) het eenige wat ik kon doenis de baterijen er uit halen en er weer in doen.GPS aan zetten , en alles doet het weer ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt inderdaag gelijk. Ik ging uit van de gebruikte frequenties van beide systemen maar geen rekening gehouden met de interne klokfrequentie van de GPS.

Met een GSM kan je zelfs pinautomaten en benzinepompen op tilt gooien. Ook hartbewakingsapparatuur (Williiii watch out!) en gehoorapparaten.

 

Ger@ld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...