Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

smiley-linie-006.gif

Na een heel lange aanloop (het basis-idee dateert al van meer dan een jaar geleden) is de laatste maanden de zaak in een stroomversnelling gekomen.

Dankzij noeste arbeid en veel inspiratie van Albert, Coen, René, Remco, Taco en anderen, de hulp van diverse testers, de medewerking van Het Kadaster en de welwillendheid van godin Elektra is de zaak nu zo goed als rond. Nog een beetje styling, een betere synchronisatie van de user-basis en dat soort dingen zullen gedaan worden.

Om op de site te komen: gewoon op de homepage van gc.nl klikken op het linker menupunt 'meetpuntenjacht' of hier klikken.

Ga je de kaarten bekijken dan komen die niet snel op het scherm. Daar wordt aan gewerkt, maar tjonge jonge, wat veel punten staan er dan ook op die kaarten! (duizenden) Er is heel wat aan meetpunten te bezoeken en te bekijken voor iedereen in zijn nabije omgeving.

En helemaal subliem wordt het als we ooit later de NAP-bouten gaan doen; daar zijn er nog veel meer van. :o

Foto's die je upload: ongeveer 320x240 pixels in een jpeg. Helaas: onze online schijfruimte is beperkt en voor grotere beelden hebben we geen plaats. Je kan wel een link plaatsen naar de plek waar je foto's in volle resolutie te zien zijn (je eigen webpage b.v.).

Vergeet ook niet om de omgeving van een gevonden punt te fotograferen. En verzin bij elke foto een tekstje. Zoals: 'links op de foto staat de '3-de Wereldwinkel'. Misschien is over 10 jaar dat wel een volkomen onbekend fenomeen. Net zoals een koe in de wei. Een foto van nietszeggend kreupelhout kan toch van belang zijn: over een paar jaar kan het weg zijn en dan kijk je uit op een nieuwbouwwijk.

Een tip: als je een bout gaat zoeken in een muur van een bewoond gebouw, neem dan even een print mee van de schets van dat punt. Daar staat namelijk de URL op van de plek waar de foto's (die je nu maakt) later te zien zijn. Leuk voor de bewoner!! (en mischien wil die ook graag op de foto!)

Voor meldingen over bugs, commentaar (+/-), op- en aanmerkingen en voorstellen tot verbetering, aanvulling, uitbreiding en noem maar op, komt een apart draadje in deze afdeling van het forum.

party-smiley-052.gif

Geplaatst

Driewerf hulde. Hieraan zal noeste arbeid ten grondslag hebben gelegen. het resultaat mag er zijn: mooi en interessant. Het Cairnteam gaat ermee aan de slag.

Geplaatst
Heb ik het goed begrepen dat elk punt maar 1x gelogd kan/mag worden.

Er kan maar eentje de eerste zijn die foto's van een punt plaatst. Maar net zoals met een cache kan die daarna best bezocht worden, door jezelf maar ook door anderen.

Stel hetvolgende: je hebt als eerste een Kernnetpunt (met wit paaltje erbij) ergens gelogd en gefotografeerd. Iemand anders komt daar elke dag op de fiets op weg naar zijn werk langs. Die ziet op een gegeven moment dat het paaltje omver is gereden. Die pakt zijn digicam en logt de foto op de site met een verhaaltje erbij. Niks mis mee, prima.

Een ander voorbeeld: er zijn van een kerk (met 'Stang boven bol') in de zomer foto's gemaakt. Een foto toont het kerkplein. Jij komt er toevallig langs als er sneeuw ligt en op het plein worden de plaatselijke mopselflore wedstrijden gehouden. Dat is een foto waard die op de site moet worden gezet!

Op de site worden bijgehouden: hoeveel foto's je ge-uploaded hebt, hoeveel punten (en welke) je hebt gelogd, hoeveel punten nog nooit bezocht zijn e.d. De status van punten wordt met kleurtjes aangegeven (geel, groen, rood, blauw) op de kaarten.

Dus kort gezegd: als je in de buurt van een al bezocht meetpunt komt, kijk dan of je iets hebt bij te dragen aan wat er al is gefotografeerd.

Geplaatst

Ik mis de NAP-meter van de stopera. Raar dat het meetpunt van het officieele NAP er niet bij zit :o

Overigens wordt het voor mijn nabije omgeving meer een kerkenkaart :lol1:

Geplaatst
Ik mis de NAP-meter van de stopera. Raar dat het meetpunt van het officieele NAP er niet bij zit :o

[...]

NOP want NAP zit bij Rijkswaterstaat en het Kadaster (RD) ergens anders.

Er zijn tig maal meer NAP-bouten dan RD punten. Zie www.rdnap.nl En van NAP-bouten is vaak geen precieze geografische positie bepaald (ik bedoel: op de centimeter precies)

Wie weet komen we daar ooit ook aan toe als er behoefte aan is. Ik zal eens bij de NAP-pers vragen of ze mee willen doen.

Er zijn Kernnet bouten die tevens NAP-punt zijn. Dat staat er dan bij. Indien gewenst kan ik de hoogte wel opzoeken bij NAPINFO. (kan iedereen trouwens gratis na aanmelding en rijksgoedkeuring per brief).

Geplaatst

Gefeliciteerd! Mooi werk.

Ga je ooit nog wat met CF punten doen ("confluence" dacht ik)?

Die zijn er al, maar je wilde toch het grid kleiner maken? Tienden van graden? Van historische waarde zal het denk ik niet zijn. Het RD meetpunten is ZO dicht, dat dat al meerwaarde genoeg oplevert!

Mooiste zou een panoramafoto zijn, maar 4x (noord-oost-zuid-west) geeft ook wel een goed beeld.

Thanx.

Mijn eerste heb ik al gelogged (foto had ik bewaard). Logje zal ik binnenkort wat aanvullen met zinnige teksten.

Ik heb alle meetpunten binnen een straal van 20km van mijn huis ingeladen en kan te allen tijde een zoektochtje ondernemen! "Even wat anders aan de kop als het werk".

Reijndert.

Geplaatst

Jeeé, wat gaaf ! Vooral de schets optie vind ik geweldig ! Ik heb er meteen al eentje gelogd... :o

Ik zie alleen nog niet de kaart van Oost Nederland. Heb ik een punt of doe ik iets scheef ?

Geplaatst

Tip:

misschien is het handig of naast de WPT bestanden ook 1 LOC bestand te plaatsen.

Kan iederen met (programma's als) GSAK exporteren naar wat ie wil. Nu moest ik eerst met een lastige truuk alles omzetten alvorens te importeren in (bijv.) GSAK.

Nu staan ze ook in TomTom bijv.

Is het een optie om meerdere formaten aan te bieden, voor elk wat wils? Niet iedereen is bedreven met de PC utilities.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...