Spring naar bijdragen

Digitaal of analoog


Sigmasailor

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Een digitaal kompas is nogal bewerkelijk (vaak ijken etc.) en niet nauwkeurig (afwijking minimaal 5°). Maar in de Vista is het wel handig dat ook bij stilstand de richting ongeveer wordt aangegeven. Als kompas voor het 'normale' gebruik heeft mijn voorkeur gewoon een plaatkompas van een paar euro.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een leuke ervaring met digitaal en analoog kompas. Samen met een kennis een tocht nagelopen. Er moest 260 graden 'geschoten' worden, namelijk richting een wildhut. Voor mij (analoog Recta kompas) 260 graden, de digitale (GPSMAP60CS) kwam niet beter dan 240 graden. Na nog maar eens kalibreren was er wel 260 graden van te maken, maar er zat nog steeds een afwijking in.

Dat was voor mij het moment om NOOIT een GPS met sensors te kopen; zonde van de centen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat was voor mij het moment om NOOIT een GPS met sensors te kopen; zonde van de centen.

Net als Stefanne_3 vind ik het wel handig om een indicatie op mijn Vista te hebben. Als je stil staat weet je welke kant je op moet. En dat is zeker handig bij slechte dekking.

Als ik moet meten maak ik gebruik van een Recta pijlkompas. Dat is veel nauwkeuriger.

 

Anekdote: In mijn cache "Het hoogtepunt" moet je de richting naar een toren meten. Mijn Vista was zo onnauwkeurig dat ik naar de betreffende toren ben gereden om te kijken of het wel op de plek stond waar hij stond. Daarna naar Bever gegaan voor een Recta. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmm,

 

Het lijkt erop dat een gewoon analoog kompas dit gaat winnen; geen gedoe met batterijen of kalibreren.

 

Wat is een goede keuze, ik heb een paar keer Rekta gelezen.

Anders ga ik ook maar eens bij Bever shoppen.

 

Zo'n plaatkompas lijkt me vooral handig om thuis op een kaart iets voor te bereiden. Ik denk dat ik voor een peilkompas ga. Veel opdrachten geven aan dat je in een bepaalde richting moet lopen.

 

Eric

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het leuke van een Map op je GPS is dat deze wordt getoond naar het noorden. Zo raak je maar zelden de weg kwijt, en echt ver van paden afgaan doe ik toch niet.

Daarnaast hebben we allemaal nog een kompas in onze neus, die ervoor zorgt dat ik ook in al die jaren zonder GPS altijd mijn weg naar de auto of verblijfplaats heb kunnen terugvinden. Al die techniek is leuk :dribble: maar vergeet toch nooit waar je eigen lichaam mee is uitgerust. :rolleyes:

 

Voor het peilen van plekken is een normaal kompas natuurlijk onontbeerlijk, want in m'n neus zit wel de richting, maar graden aflezen wordt een beetje moeilijker :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmm,

 

Het lijkt erop dat een gewoon analoog kompas dit gaat winnen; geen gedoe met batterijen of kalibreren.

 

Wat is een goede keuze, ik heb een paar keer Rekta gelezen.

Anders ga ik ook maar eens bij Bever shoppen.

 

Zo'n plaatkompas lijkt me vooral handig om thuis op een kaart iets voor te bereiden. Ik denk dat ik voor een peilkompas ga. Veel opdrachten geven aan dat je in een bepaalde richting moet lopen.

 

Eric

Ik maak gebruik van een Recta plaatkompas dat je kunt inklappen.Je kunt hiermee zowel op een kaart werken alsook peilen in het terein. Je klapt het kompas dan half in kijkt over het touwtje en een inkeping aan de bovenzijde tegelijker tijd kun je de koers aflezen in het spiegeltje dat zich in het deksel bevindt :beerchug:

Om echt goed met een kompas te kunnen omgaan kun je het beste een keer een kaart en kompas cursus volgen (meestal 1a2 dagen)

veel succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hm, een elektronisch (digitaal) kompas bepaald het noorden aan de hand van een magnetisch gevoelige chip, niet helemaal digitaal volgens mij. Vervolgens moet je wel de declinatie goed instellen (ook bij een 'gewoon' kompas trouwens), anders krijg je inderdaad een grotere afwijking. Deze declinatie i overigens afhankelijk van de plaats/lengtegraad waar je je bevind.

 

Ik heb niet het idee dat er zo'n verschil zit tussen een analoog en een elektronisch kopas, mits ze beide goed zijn ingesteld.

 

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...