Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

als je zelf al een groot gedeelte van de geocachers van je pagina afsluit dan ook niet mekkeren dat er niet veel gegadigden zijn 
het een is het gevolg van het ander 
Ying & Yang
Peppie en Kokkie

Barny

(die niet begrijpt dat er mensen er een plezier in hebben om hun eigen hobbygenoten uit te sluiten) 

• Leuk 1
Geplaatst
Op 11/9/2019 om 10:09 PM zei barny:

(die niet begrijpt dat er mensen er een plezier in hebben om hun eigen hobbygenoten uit te sluiten) 

:thumbsup:

• 3 weeks later...
Geplaatst

Mijn ervaring was dat toen ik caches niet op premium instelde ze sneller werden 'leeg geroofd' of vernield, immers iedereen die de hobby minder serieus neemt kan ze dan ook vinden via een gratis app.

• Leuk 3
Geplaatst
1 uur geleden zei Cluwen:

Mijn ervaring was dat toen ik caches niet op premium instelde ze sneller werden 'leeg geroofd' of vernield, immers iedereen die de hobby minder serieus neemt kan ze dan ook vinden via een gratis app.

Ik weet wel zeker dat de meeste geocachers om die reden de caches PM-only maken. Of dat altijd terecht is weet ik niet, want ik denk dat een mystery of multicache wat dat betreft toch wel wat minder risico loopt.

Geplaatst

zoals ik al eerder op dit forum heb aangegeven heb ik naar aanleiding van dit forum een paar maanden alles op member gezet . Het resultaat was dat ik meer bezig was met onderhoud en reparaties waardoor ik het plezier er in ging verliezen.

Nu zijn de multi's en de vraagtekens voor iedereen en de oppakkers member en dat is stukken minder onderhoud.

• Top! 1
Geplaatst (bewerkt)
19 minuten geleden zei anharu:

...Nu zijn de multi's en de vraagtekens voor iedereen en de oppakkers member en dat is stukken minder onderhoud.

Ik verwacht dat de multi en vraagtekens door de wat serieuze cachers wordt gedaan en de oppakkers juist door de wat snellere cachers.

Als de oppakkers nu PM zijn, dan zulllen de 'snelste' cachers deze niet kunnen doen......

bewerkt door Linkalovers
Geplaatst

Het valt mij op dat in de discussie rond het PM maken van caches het argument meestal is dat sinds de cache PM is er minder vernielingen zijn en extra onderhoud nodig is (de gratis app cachers uitsluiten doet het 'em kennelijk)
Is er eigenlijk wel eens iemand die wel eens gekeken heeft of dat wel klopt of voeden we elkaar allemaal steeds opnieuw met vermoedens en onderbuik gevoelens i.p.v. kijken naar andere redenen waarom caches kwetsbaar zijn.
Je kunt namelijk bij iedere logger gewoon zien of die Basic Member is of PM, dus je kunt het gewoon tellen.
Iemand die dat wel eens gedaan heeft?

Geplaatst
54 minuten geleden zei Sivota:

Je kunt namelijk bij iedere logger gewoon zien of die Basic Member is of PM, dus je kunt het gewoon tellen.

Ik denk dat weinig cache-eigenaren denken dat basic members per definitie vernielers zijn. Maar het is natuurlijk ook weer niet zo dat iedere basic member een serieuze geocacher is. Daarnaast zullen personen die caches moedwillig vernielen de vernielde cache waarschijnlijk ook niet gaan loggen. Want daar doen zij het niet voor.

Vernielingen kunnen volgens mij allerlei oorzaken hebben, maar ik denk dat de belangrijkste wel is dat veel caches op onhandige, opzichtige plekken verstopt zijn. We krijgen bij de helpdesk tenminste regelmatig klachten binnen over overlast veroorzakende geocaches/geocachers. En dan kun je aan veel dingen denken, zoals die buurman die onderhand nu wel eens helemaal klaar is met die over zijn heg hangende geocachers, de grondeigenaar die geen toestemming gevraagd is of geocachers die de steeds maar weer de kortste weg naar de cache kiezen.

Daarnaast denk ik dat veel cacheplekken zo onhandig gekozen zijn dat zij na verloop van tijd wel door omwonenden gevonden móeten worden, al was het alleen al omdat op die éne plek steeds weer zoekende mensen gezien worden.

Geplaatst (bewerkt)
8 uur geleden zei Sivota:

Het valt mij op dat in de discussie rond het PM maken van caches het argument meestal is dat sinds de cache PM is er minder vernielingen zijn en extra onderhoud nodig is (de gratis app cachers uitsluiten doet het 'em kennelijk)
Is er eigenlijk wel eens iemand die wel eens gekeken heeft of dat wel klopt of voeden we elkaar allemaal steeds opnieuw met vermoedens en onderbuik gevoelens i.p.v. kijken naar andere redenen waarom caches kwetsbaar zijn.
Iemand die dat wel eens gedaan heeft?

Ik kan alleen uitgaan van de gegevens van mijn eigen caches, hieruit blijkt dat het niet alleen de basic members zijn maar wel de pas beginnende mede hobbyisten die zich (nog niet) in het spel verdiept hebben.

Het PM maken van de oppakkers heeft bij mij zeker geholpen , de reden hiervoor kan zijn dat deze beginnende cachers het verkeerde voorbeeld geven aan degene aan wie zij enthousiaste verhalen vertellen waardoor deze als basic member het veld ingaan. 

Van De door mij geplaatste caches ligt 95% buiten de bebouwde kom waarbij het probleem van ongewenste bezoekers hier niet aan de orde is.

bewerkt door anharu
Geplaatst

Met de komst van de app is er veel veranderd, de drempel is (nog) lager om te starten met geocachen,  op zich niet verkeerd natuurlijk.

Het valt me dan ook op dat er een groot percentage van de van de net gestarte geocachers (amper een paar founds) al gelijk PM af sluiten.

Aan geld blijkbaar geen gebrek, maar inzake deze discussie geen voorkomen van mogelijke schade aan caches, ik wil hiermee niet zeggen dat zij automatisch dé schade aanrichten, maar het écht verdiepen in het spel (en hoe een gps/app werkt) lijkt mij onmogelijk naar een paar founds.

Geplaatst

Mijn verontschuldigingen voor het kapen van een draadje met een andere vraag.
Er schoot mij iets in het verkeerde keelgat, vandaar, maar zo is het mooi opgelost.

De aanname dat nieuwe cachers, met de gratis app op zak, zoveel schade aanrichten is een aanname die ik namelijk ook veel op events hoor en op facebook lees.
Volgens mij is die aanname niet juist en wordt het als reden om caches PM te maken nogal klakkeloos aangenomen en aan elkaar doorgegeven.

Om te beginnen is het zinloos om multies, mysteries en tradies met een D en of T waarde boven 2,5 ster PM te maken want deze kunnen sowieso niet op de gratis app worden gezien.
Mogelijk is dit ook één van de redenen waarom veel beginnende cachers inderdaad veel sneller PM worden.

Daarnaast kunnen er nog wat andere redenen zijn waarom caches worden vernield c.q. verdwijnen.
Zoals Peetee hier al opmerkt zijn onhandig geplaatste caches ook veel meer kwetsbaar, maar ook lijkt het uit te maken of je cache onderdeel is van of vlak bij een serie of trail ligt. 
Een pas gepubliceerde cache trekt ander publiek en vaak ook meer dan een cache die er al een tijdje ligt en zo zijn er nog wel wat redenen te bedenken waardoor caches meer onderhoud vergen of verdwijnen.

Tot slot wil ik opmerken dat tegenwoordig ook cachers met veel founds echt niet  allemaal ervaren genoemd kunnen worden en is mij gebleken dat ook zij zich bar slecht hebben ingelezen.
Helaas heb ik inmiddels in de praktijk ervaren hoe ook "ervaren" cachers, die al jaren cachen, zich in het veld misdragen en schade toebrengen aan de omgeving en de cache, om maar bij de logrol te kunnen komen.

Ik ben blij dat er in dit draadje (deels) genuanceerder over wordt gedacht, maar ik kan er niet zo goed tegen als we consequent één nogal ongrijpbare groep de schuld van problemen geven.
In de cachers-gemeenschap zijn nu eenmaal cachers van diverse pluimage en ervaringen die het niet zo nauw nemen met de regels en we zullen ze allemaal aan moeten spreken op hun gedrag, willen we het spelletje gezond en leuk kunnen houden.
Alle caches PM maken lost m.i. veel te weinig op...

• Leuk 1
  • Top! 1
Geplaatst
Op 12/1/2019 om 3:37 PM zei Sivota:

Daarnaast kunnen er nog wat andere redenen zijn waarom caches worden vernield c.q. verdwijnen.

Op 11/30/2019 om 1:08 AM zei Peetee:

En dan kun je aan veel dingen denken, zoals die buurman die onderhand nu wel eens helemaal klaar is met die over zijn heg hangende geocachers, de grondeigenaar die geen toestemming gevraagd is of geocachers die de steeds maar weer de kortste weg naar de cache kiezen.

Vandaag nog ontvingen we een melding van een omwonende die overlast ondervindt van geocachers die hun auto's keren op een pas ingezaaid terrein en daarmee schade aan het terrein aanrichten. Op zich heeft de betrokken omwonende geen last van de (PM!) cache, en normaliter ook niet van de geocachers. Maar het gedrag van enkele geocachers heeft de eigenaar het terrein er dus toe gebracht om contact met onze helpdesk op te nemen.
Andere landeigenaars zouden mogelijk de cache zelf weggehaald hebben, zonder verder overleg.

Geplaatst (bewerkt)
13 uur geleden zei Peetee:

...Maar het gedrag van enkele geocachers heeft de eigenaar het terrein er dus toe gebracht om contact met onze helpdesk op te nemen.
Andere landeigenaars zouden mogelijk de cache zelf weggehaald hebben, zonder verder overleg.

Jammer. Met zo weinig informatie is er natuurlijk weinig over te zeggen, behalve dom.

Niet dat ik een groep wil/kan aanwijzen, maar het valt inderdaad steeds vaker op, dat de groep die de auto naast een/de cache willen parkeren steeds groter wordt. Ook op plekken waar je gewoon geen auto's verwacht ( of daar waar het verboden is ), zijn steeds meer cachers in hun auto's te vinden, die waarschijnlijk vanuit de auto de cache willen pakken. Of dat nu te maken heeft met een te krappe planning, het snelle cachen, niet een korte afstand kunnen lopen ( invalide/handicap ), gewoon onbenul of ( altijd mogelijk ) een foutje, dat weet ik niet.

Klachten? Nadeel is ook, dat men deze klachten niet ziet/merkt en iedereen behalve de helpdesk, geen idee heeft hoe vaak er wordt geklaagd. Ook al is er wel enig inzicht op de hoeveelheid en welke klachten, daarvan is tegenwoordig natuurlijk geen sturende werking van te verwachten, maar geeft misschien wel enig idee/beeldvorming.

Ps. De kans is groot, dat diegene die zich wél wat van de klachten zou aantrekken, waarschijnlijk niet diegene zijn, die ze veroorzaken.

bewerkt door Linkalovers
Geplaatst

(Par)keren op andermans land is natuurlijk nooit de bedoeling.
Voor mij is de auto vaak wel het grootste probleem bij een dagje cachen. Nemen we de fietsen mee, dan is het geen punt. Er is altijd wel een carpoolplaats of sportveld in de omgeving. Dit zoek ik vooraf uit. Een parkeerplek bij een winkel probeer ik te vermijden, net zoals bij een kerk op zondag. Het lastigste vind ik parkeren bij een multi. Vaak staat er dan in de listing ‘parkeren in de berm’ of moet je de auto langs een pad achterlaten (moet er een tractor langs?), of voor een elektriciteitshuisje (daar mag je toch niet staan?). Voor mij is het geen optie om vóór en na een wat langere multi nog ver te moeten lopen. Meestal rijd ik dan door en laat de cache liggen. Ik merk wel dat mijn partner daar bijvoorbeeld heel andere ideeën heeft, hij vindt veel sneller dat het wél kan.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...