Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Tegenwoordig zien we steeds vaker dat mensen loggen met een beschrijving van hun hele dag geocachen. Dit zien we bij onze zelfgelegde caches en ook als we zelf een gevonden cache loggen. Wij vinden dit onjuist. Een log is bedoeld om de ervaring te beschrijven van deze ene cache die je gevonden hebt met alle problemen en leuke zaken. Deze logs komen ook in mijn GPS te staan dus in geval ik problemen heb met het vinden van een cache kan het helpen te kijken naar de ervaringen van andere geocachers. Een algemene log werkt dan op twee manieren tegen. Ten eerste zijn deze algemene logs vaak lang (hele dag) en ten tweede bevatten ze nauwelijks (soms geen) informatie betreffende de bezochte geocache. Ik kan mij wel voorstellen dat bij het lopen van een trail met ongeveer gelijke geocaches er wel gebruik gemaakt wordt van een log maar dan ook niet gecombineerd met caches buiten deze trail. Ik weet niet wat de ervaringen zijn van collega-geocachers maar ben benieuw hoe hier verder over gedacht wordt.

Willy+Francina

Geplaatst

Hallo Willy en Francina

Ik kan me goed in jullie standpunt vinden, ik kan me wel voorstellen dat mensen een algemeen log maken wanneer ze heel veel caches op een dag vinden. Ik zou het dan wel mooi vinden wanneer zij voor de caches buiten de trails om een specifieke log zouden maken. Wanneer je dat voor veel caches moet doen, kost dat natuurlijk ook veel tijd. 

Het zal van persoon tot persoon verschillen hoe men logs maakt. De een schrijft gemakkelijk, de ander maakt er graag foto’s bij en er zullen ook mensen zijn die weinig waarde aan een log hechten. Zelf vind ik het leuk om iets over de cache of cacheomgeving te schrijven of over iets dat ik onderweg ben tegengekomen. Bijna altijd maak ik ook een foto, ook voor mijn eigen herinnering.

ik gebruik logs ook wel om naar aanwijzingen te speuren als ik een cache niet kan vinden, maar daar zijn ze natuurlijk niet voor bedoeld. Het gebeurt natuurlijk wel, maar het is niet de bedoeling dat logs een spoiler zijn om de cache te kunnen vinden.

Geplaatst

Alle logs die eindigen op "Alle co's bedankt"  worden geschreven door sneue kneuzen die te weinig gebruik maken van hun hersenen en mede daardoor een  heel simpel spelletje nooit zullen begrepen,
Geocachen moest zo-nodig voor Iedereen worden, dus dat soort is er ook zo zachtjes aan bij geslopen en word nu door het gros als "normaal" bevonden

Barny

Geplaatst (bewerkt)

Ik ben het helemaal met jullie eens willy&francina, maar ik vrees dat er weinig aan te doen is.

Ik heb wel eens mailtjes naar de schrijvers van zulke logs bij mijn cache gestuurd met de vraag of men dacht dat zo'n verzamellog aardig was voor de cache eigenaar.

Helaas moet ik het antwoord schuldig blijven omdat ik er geen reacties op kreeg.

Ik hoop dan maar dat die logschrijvers smartphone cachers zijn en bij zo'n zelfde log op een andere cache pagina waanzinnig moeten door scrollen wanneer ze zelf in het veld naar nog wat extra aanwijzingen zoeken.

Het gebrek aan informatie over de staat van de cache wordt ook in andere logs steeds minder vermeld.

Dat vind ik erg jammer, want het scheelt toch als je op die manier weet of je weer eens langs moet gaan om iets in orde te brengen en kan ook gelden als een waarschuwing voor de volgende cachers dat er mogelijk  iets mis is...

bewerkt door Sivota
toevoeging
Geplaatst

Er zijn heel wat cachers die zich hieraan irriteren. Kan ik ook best begrijpen hoor.

Helaas zijn er te weinig cachers die actie durven te ondernemen tegen deze manier van (batch)loggen. Hoe ging dat gezegde ook al weer? De slechteriken bezitten de helft van de wereld? De goede bezitten de ander helft maar laten het maar gewoon over zich komen.

Geplaatst

Wij hebben ooit logs verwijderd omdat de log niet op de juiste plek, het logboekje , stond vermeld. In de haast was de log terechtgekomen in een boekje behorend bij een toevallig aanwezige TB. Ook wij hadden ooit Nee tegen TFTC hoog in ons vaandel staan.

Frogfoot adviseerde destijds (2014) om (nog) meer aandacht te besteden aan de uitvoering van je cache en je minder te ergeren aan de mindere logs en te genieten van de positieve logs.

Het werkt. Kijk maar op ons profiel en van DisKuuk, een samenwerking met Houtsnippers.

Waarschijnlijk veel minder logs dan via een trail maar wel leuker om te lezen, om soms op te reageren, wat regelmatig leidt tot uitwisseling van interessante caches.

Wij hebben een aantal caches gearchiveerd die niet genoeg 'wauw' gevoel teweegbrachten. Ook een aantal omdat de omstandigheden niet meer klopten.

Geplaatst

Verzamellogs (batchlogs) worden mogelijk gemaakt door hulpmiddelen zoals GSAK.

Mijn reactie op 28 februari  2013, toen ik er mij zo druk over maakte:

Wij balen ook van batchloggers. Geen enkel woordje voor de afzonderlijke caches. Vaak op pad met een team die de 'taken' verdelen en dan zoveel mogelijk caches op een dag doen. Ze hebben het dan vooral over hoeveel lol ze samen hebben gehad en geen enkel respect of woordje voor de cachelegger.

OK, als je een powertrail doet, dan is het lastig om steeds een uniek logje te schrijven. Maar om echt leuke caches af te doen met een standaardlogje. Ik heb er maar een woord voor. BAH!

• Leuk 1
Geplaatst
8 minuten geleden zei Dagwacht:

Verzamellogs (batchlogs) worden mogelijk gemaakt door hulpmiddelen zoals GSAK.

En dan heb je natuurlijk ook nog de smartphone-appjes en nieuwere types gps'en (bv. de Oregon-serie) die het loggen in het veld mogelijk maken.

Maar goed, dan heb je nog steeds de mogelijkheid om de logjes thuis verder te fatsoeneren. ;)

Geplaatst

batchlogs word over het algemeen misbruikt om zo snel mogelijk en met zo weinig mogelijk werk een heleboel caches te loggen.

Hoe dat met GSAK en op GC gebruikt wordt weet ik niet maar het kan ook op een nette manier als je thuis bent.

Op OC hebben we daar een hele mooi pagina voor en is best handig als je meerdere caches op een dag of over een langere periode wilt loggen. Dit werkt eigenlijk alleen met een GPS die het bestand genaamd "geocache_visits.txt" heeft. Heel simpel een lijst, de cachepagina en een logpagina.

Selectie_169.png

• 1 month later...
Geplaatst

Wij hebben ons voorgenomen om inderdaad logs die een samenvatting geven van de hele dag te antwoorden en aan te geven wat het probleem is met dergelijke logs. Ten eerste kijk je als jer er bij een cache er niet uit komt vaak naar de ervaringen van vorige cachers. Zijn dat hele lange verhalen dan heb je daar op het moment niets aan maar bovendien kunnen er maar een beperkt aantal logjes in je GPS geladen worden. Daarnaast geven we ook aan dat hun hobby kan dankzij de inspanningen van de cacheleggers en een beetje respect tonen voor alle moeite is wel het minste is wat je kunt doen als dank voor het leggen van de cache.  Inderdaad tot nu toe weinig reacties gehad maar een duitse cacher mailde me terug met zijn excuses en heeft zijn log aangepast. Dan denk ik dat ik toch iets bereikt heb.

Willy+Francina

Geplaatst

nobel streven Willy en Francina, maar gedoemd te mislukken,

mensen die batchlogjes neerkwakken zijn geen geocachers die zijn puur egoïstisch bezig en hebben helemaal geen interesse in een ander, laat staan van wat de cache eigenaar er van vind
tegenwoordig interesseren de meeste cacheeigenaren ook helemaal niet wie hun cache heeft bezocht, ze kijken niet naar de logs die geschreven worden, ze kijken alleen maar hoe vaak er een stumper langs is geweest om de koker te graaien en worden warm opgewonden van aantallen
de enkele echte serieuze geocacher die wel een cache heeft geplaatst in de geest van geocaching is flink de pineut als een sneuaard in de buurt allemaal plastiek zooi neergooit die dan als een magneet op de batchloggers werkt, 
en van die Duitser, het zou een wonder zijn als hij nu voor elke bezochte cache een log schrijft die het bezoek aan de cache weergeeft, maar ik ben bang dat hij allen maar om geen gezeur te hebben en bang dat jij zijn log zal weghalen , en daarom maar een aparte log schrijft, dus ook weer geen winst voor de geocache community

maar wanhoop niet, ga door, gooi je kop in de wind en heel misschien heb je toch gelijk,,,,, 

• 2 months later...
Geplaatst

Ik doe meestal een stukje algemeen (als het een fiks aantal caches wordt) aangevuld met specifiek die cache 'ervaringen'

• 1 month later...
Geplaatst (bewerkt)

Ik begrijp wel dat het vervelend is om een standaard logje te krijgen. Echter, het is ook niet gemakkelijk om 10 unieke, leuke, relevante logjes te schrijven. Daar komt bij dat niet iedereen een taal virtuoos is. Sommige mensen hebben misschien wel ronduit een hekel aan schrijven. Ze geocachen om uren buiten te zijn, niet om uren logjes in te vullen.

Natuurlijk kun je er voor kiezen om dan gewoon geen logjes te schrijven maar dan word je score nooit hoger.

Misschien is het een optie dat geocaching.com een optie "log publiceren" toevoegt. Dan kun je er zelf voor kiezen of je log ook daadwerkelijk bij de logs komt. dan hou je alleen de leuke logs over van de mensen die het ook daadwerkelijk leuk vinden om logjes te schrijven of echt iets te melden melden hebben.

Overigens vind ik wanneer mensen een serie traditionals die bij elkaar horen met een mysterie afsluiten (zoals in Duitsland veel gebeurd) in plaats van er een multi van te maken, er om vragen of een standaard log te krijgen. Dergelijke caches vervuilen m.i. de kaart alleen maar. Maar goed dat is een ander probleem.

bewerkt door Blade21
Geplaatst

als je bij een cache geen unieke log kan schrijven dan kies je gewoon de verkeerde cache uit
krijg je als co geen unieke log op je cache's heb je geen cache geplaatst in de geest van het geocachen

het leven is zo eenvoudig,
geocachen is nog eenvoudiger 

Barny

Geplaatst

Barny, dat ben ik helemaal niet met je eens.

Een echte geocacher is een buitenmensen en wanneer die zich bezwaard voelen om vele logs te moeten schrijven achter de PC dan begrijp ik dat best.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...