Geo-Brein Geplaatst 16 april 2015 Auteur Geplaatst 16 april 2015 ...... volgend artikel ...... Misschien is het handig om onderaan de pagina(s), een duidelijke datum van de laatste controle/update te zetten. Zo kan je zien wanneer deze informatie actueel is ( of was ). Er zijn zo langzamerhand zoveel sites, dat je de bomen door het bos soms niet meer kan zien. Tevens is het altijd een vraagteken of de geleverde informatie nog juist en actueel is. Zelden zetten ze er een ( controle ) datum bij, waaraan je kan zien of die pagina, sinds de aanmaak ( jaren geleden? ) actueel is of al hopeloos achterhaald is. Ik weet het, iedere keer de data controleren en bijwerken ( = ook de timestamp aanpassen ) kost tijd en 'verraad' niet onderhouden pagina's/websites, maar is ook een teken dat men ( = de site ) serieus met hun zaak bezig is. Bij ons is bovenaan elk artikel terug te vinden wanneer het artikel werd geschreven. Wanneer er een aanpassing/update komt van het artikel, wordt dit ook bovenaan gemeld. Je kan dus perfect achterhalen of een onderwerp nog up-to-date is of niet. ;-) Om terug on-topic te komen ... wat zijn volgens de forumbezoekers hier nog verantwoordelijkheden die de CO heeft of welke verantwoordelijkheden zouden niet op de schouders van een CO moeten rusten? Dit zijn de verantwoordelijkheden die in het artikel worden vermeld: 1. Onderhoud van de cache Het is de bedoeling dat je als cache eigenaar zelf jouw geocache gaat onderhouden. Dat wil dus zeggen dat je af en toe eens ter plaatse moet gaan om alles te controleren. Wanneer het logboek vol is, of nat, moet die worden vervangen. Wanneer de cachecontainer stuk is, moet deze worden hersteld of vervangen. Ook de omgeving van jouw geocache proper houden is één van de taken als CO. Mocht elke CO dit wat meer in acht nemen, zou het er op sommige locaties al een stuk properder kunnen uitzien. Wanneer de tekst van de listing moet worden aangepast, doe dit dan ook zodat alles correct en duidelijk blijft voor de zoekende geocacher. 2. Controle trackables Als CO is het ook jouw taak om te controleren of trackable voorwerpen – die op de listing in de cache aanwezig zijn – daadwerkelijk fysiek in jouw cachecontainer aanwezig zijn. Is dat niet het geval markeer de trackable dan als vermist. 3. Cache aanpassen/verplaatsen Soms kan het zijn dat jouw opgegeven coördinaten niet kloppen. Dit wordt dan meestal via een log aan je doorgegeven.Pas deze dan ook aan. Of wanneer jouw geocache toch niet op de ideale plaats blijkt te liggen, verplaats hem dan en pas de listing aan. Let hierbij wel op dat je niet in het gedrang komt van andere geocaches. Dit kan altijd gecontroleerd worden via een plaatselijke reviewer. 4. Needs Maintenance Het kan zijn dat geocachers jouw cache hebben bezocht en hebben ondervonden dat er iets niet klopt of dat de cache werd vernield of het logboek moet worden vervangen, enz. Dit kan door hen opgegeven worden via een Needs Maintenance log. Daar is niks mis mee! Dit is enkel een signaal naar de cache eigenaar toe dat hij/zij eens op controle moet gaan. Wanneer een rode moersleutel (Needs Maintenance) te lang op jouw listing blijft staan, zou het kunnen dat jouw geocache niet meer bezocht wordt omdat iedereen kan zien dat er iets niet pluis is. Het zou nl. wel eens verloren moeite kunnen zijn om te gaan zoeken. Na een Needs Maintenance log ga je dus op controle en voert de nodige herstellingen of vervangingen uit. Daarna log je zelf – via een Owner Maintenance – dat jouw geocache terug in orde is. Deze log zorgt er tevens voor dat de rode moersleutel van jouw listing verdwijnt. 5. Tijdelijk uitschakelen Het is mogelijk je geocache tijdelijk uit te schakelen. Dit kan handig zijn wanneer de locatie waar jouw geocache verstopt ligt voor één of andere reden niet toegankelijk is voor een bepaalde periode – denk maar aan broedperiodes – of wanneer er bv. werken aan de gang zijn. Dit doe je via een Temporary Disable log. Vermeld in die log duidelijk de reden waarom jouw geocache even niet kan gevonden worden en eventueel de tijdspanne indien gekend. Wanneer jouw geocache toch langer dan een paar weken op niet beschikbaar zou komen te staan, neem dan even contact op met de reviewer die de cache heeft gepubliceerd en doe hem/haar het verhaal. Op deze manier zorg je ervoor dat de cache niet in het archief geraakt wanneer reviewers aan een opruimronde beginnen. 6. Eigen cache loggen Het kan zijn dat je aan de drang om jouw eigen cache te loggen niet kan weerstaan, maar weet dat dit niet gedaan wordt. Tenslotte ben je ook niet op zoek gegaan naar je cache. Je hebt hem zelf geplaatst dus is het wel logisch dat je hem weet liggen, niet? Er zijn geocachers die er een sport van maken om als eerste, tweede en derde jouw geocache te vinden, dus hou die podiumplaatsen – zoals we het hier noemen – vrij voor hen en niet voor jezelf. Conclusie: jouw eigen cache loggen doe je niet! 7. Logs verwijderen Zomaar logs verwijderen omdat de inhoud jou niet aanstaat, kan en mag niet! Gebruik dus de macht die je hebt als CO om logs te verwijderen met de nodige discipline. Found it logs van geocachers wiens naam niet in het logboek staat, mag je verwijderen. Dit kan eventueel gepaard gaan met een mailtje naar die geocacher, maar hoeft niet. Er zijn nu eenmaal geocachers die alles proberen om net dat ene smiley’tje meer te hebben. Ook logs die niet voldoen aan de Terms of Use Agreement (Groundspeak) mogen verwijderd worden. Ga vooral niet onbezonnen te werk met het verwijderen van logs. Een woordje uitleg vragen aan desbetreffende geocacher kan meestal voor opheldering zorgen. Zijn er onenigheden kan er steeds een reviewer aan te pas komen om te bemiddelen of raad te geven. Meer informatie over het verwijderen van logs kan je hier nalezen (GS). 8. Archiveren / Adopteren Het kan zijn dat er zich zaken opdringen in jouw privéleven waardoor het onderhouden van jouw geocache(s) niet meer mogelijk wordt. Je kan dan twee zaken doen: Ofwel kies je ervoor om jouw geocache te archiveren. De cache kan dan niet meer bezocht worden. De listing zal wel in het systeem van GS aanwezig blijven. Zorg ervoor wanneer je een geocache archiveert dat je zo snel mogelijk de fysieke zaken in het veld gaat opruimen! Niet opruimen = sluikstorten! Ofwel geef je jouw geocache ter adoptie aan een andere geocacher die wel de tijd heeft de cache verder te onderhouden. 1
Japiejoo Geplaatst 16 april 2015 Geplaatst 16 april 2015 Timestamps aanpassen kan automatisch, dat scheelt in ieder geval al weer werk Bovenaan ieder blogpost staat trouwens in dit geval de datum, ik weet niet of dat de aanmaak datum is of de laatst bijgewerkt datum. Daarnaast is er in mijn optiek een onderscheid tussen een blog en een informerende website. Op een blog wordt meestal stukje gezet dat op moment van plaatsen actueel is en daar wordt verder niks meer aan gedaan, als het verandert plaats je een nieuw stukje (of niet). Bij een informerende website is het wel van belang dat er regelmatig gecontroleerd en bijgewerkt wordt. In het laatste geval is een datum bij het artikel of via een wijzigingslogboek wel handig inderdaad.
Goonies Oosterhout Geplaatst 16 april 2015 Geplaatst 16 april 2015 (bewerkt) Bedankt voor het delen van je verhaal op dit forum! Bij punt 8 zou nog aangehaald kunnen worden dat je een cache natuurlijk duurzaam probeert te plaatsen, niet om op korte termijn weer in het archief te doen of ter adoptie aan te bieden. 16 april 2015 bewerkt door Goonies Oosterhout
Knight of Ni Geplaatst 16 april 2015 Geplaatst 16 april 2015 Kijk dit discussieert een stuk makkelijker, dank je. Natuurlijk kunnen zulke zaken, hoe basaal ze ook zijn, niet vaak genoeg vermeld worden. Inderdaad we weten het allemaal, maar hoeveel bedroevende caches je in het veld tegen komt, ooit neer gegooid door een enthousiasteling, maar daarna geen tijd of energie meer in zijn creatie wil stoppen. Bij puntje 1 het verwijderen van kapotte of ongewenste goodies uit de cache. En misschien dat controle en onderhoud, niet alleen voor de fysieke cache zelf geldt. Ook tussenpunten (en route) van een multi cache, zijn regelmatig aan controle onderhevig. Zal je net zien dat de gemeente dat bankje met jou WP plaatje verwijderd heeft, dat infobord waar je een vraag over stelt is onleesbaar geworden, of dat huis met die gevelsteen met een jaartal erop vermeld, staat in de steigers om gerenoveerd te worden. En bij onderhoud hoort ook het bijhouden van je cachepagina, zeker als je gebruik maakt van externe afbeeldingen, kloppen je links nog. Maar ook formules en vragen bij waypoints en natuurlijk helemaal als loggers er om klagen.
Geo-Brein Geplaatst 16 april 2015 Auteur Geplaatst 16 april 2015 (bewerkt) Bedankt voor het delen van je verhaal op dit forum! Bij punt 8 zou nog aangehaald kunnen worden dat je een cache natuurlijk duurzaam probeert te plaatsen, niet om op korte termijn weer in het archief te doen of ter adoptie aan te bieden. Deze tip werd in het artikel opgenomen. Is niet onbelangrijk! :-D Kijk dit discussieert een stuk makkelijker, dank je. Natuurlijk kunnen zulke zaken, hoe basaal ze ook zijn, niet vaak genoeg vermeld worden. Inderdaad we weten het allemaal, maar hoeveel bedroevende caches je in het veld tegen komt, ooit neer gegooid door een enthousiasteling, maar daarna geen tijd of energie meer in zijn creatie wil stoppen. Bij puntje 1 het verwijderen van kapotte of ongewenste goodies uit de cache. En misschien dat controle en onderhoud, niet alleen voor de fysieke cache zelf geldt. Ook tussenpunten (en route) van een multi cache, zijn regelmatig aan controle onderhevig. Zal je net zien dat de gemeente dat bankje met jou WP plaatje verwijderd heeft, dat infobord waar je een vraag over stelt is onleesbaar geworden, of dat huis met die gevelsteen met een jaartal erop vermeld, staat in de steigers om gerenoveerd te worden. En bij onderhoud hoort ook het bijhouden van je cachepagina, zeker als je gebruik maakt van externe afbeeldingen, kloppen je links nog. Maar ook formules en vragen bij waypoints en natuurlijk helemaal als loggers er om klagen. Ook deze opmerkingen werden toegevoegd. ;-) 16 april 2015 bewerkt door Geo-Brein
TeamCaleus Geplaatst 17 april 2015 Geplaatst 17 april 2015 Geo-Brein,. Ik vond het leuk om het artikel te lezen. Handig dat je dat eens in eigen woorden op een rijtje zet, zeer prettig om te lezen.
Team Aragorn Geplaatst 17 april 2015 Geplaatst 17 april 2015 ... Maar om een goede cache te leggen is creativiteit nodig. En creativiteit kan nu juist niet teruggrijpen op iets dat oud is. Creativiteit kan ervaringen uit het verleden juist niet als bouwstenen gebruiken. Tenzij je het adagium aanhangt dat goed gejat beter is dan slecht bedacht. ... Nou, dat zie ik toch een beetje anders. Ervaring - d.w.z. veel caches doen en misschien ook leggen - leert je, wat wel of niet werkt, wat wel of niet aanslaat. En daar kun je dan op doorborduren. Verder is creativiteit voor mij niet het voornaamste criterium voor een goede cache. Dat is, hoe ouderwetsch, nog steeds het gebied waar de route doorheen gaat. Gisteren een route in de buurt van Venray gelopen. Misschien zou je een zware onvoldoende geven voor de WPs: cijfers op paaltjes noteren etc. Maar het gebied was in één woord PRACHTIG. Op bijna 8 km nauwelijks iemand gezien, alleen Schotse Hooglanders, eenden, ganzen en zwanen. Van zo'n cache word ik nog steeds helemaal blij, méér dan van vernuftige staaltjes huisvlijt. 3
Diederikus Geplaatst 17 april 2015 Geplaatst 17 april 2015 (bewerkt) Geen idee waarom veel mensen de zaak benaderen alsof er een keuze gemaakt moet worden tussen een mooie route OF een creatieve cache. 17 april 2015 bewerkt door Diederikus
Team Aragorn Geplaatst 17 april 2015 Geplaatst 17 april 2015 (bewerkt) Dat hoeft ook niet, maar ALS ik moet kiezen, ga ik eerder voor een mooie omgeving dan voor creatieve WPs. Het kan aan mij liggen maar als ik jouw bijdragen lees Diederikus, krijg ik de indruk dat jij het andersom ziet. Vooral creatieve WPs en als ze dan nog in een mooie omgeving liggen is het meegenomen? PS Deze cache, voor wie toevallig in de buurt is! 17 april 2015 bewerkt door Team Aragorn
de kikkers Geplaatst 17 april 2015 Geplaatst 17 april 2015 Volgende week gaan wij een nachtje slapen in Noord Brabant (NL) Wie heeft er cache ideeën in de buurt van Eindhoven? Onze voorkeur gaat uit naar leuke multies tot ongeveer 5 km, originele tradies, of earth caches. Alvast bedankt
Team Tabak Geplaatst 17 april 2015 Geplaatst 17 april 2015 Voor Iemand, die buiten het geocachen het knutselen in het schuurtje of de zolderkamer als nevenhobby heeft is het begrijpelijk, dat er een voorkeur zal zijn voor caches, die een zekere mate van creativiteit herbergen. Het geocachen wordt door dergelijke handige lieden mede gezien als een mogelijkheid om hun creativiteit op ander gebied te tonen aan derden... Niks mis mee, maar ik ben in het bezit van twee redelijk linker handen en dus zullen er geen echt creatieve caches door ons worden geplaatst. Sterker nog, we laten dat facet van de hobby nu maar graag over aan anderen.... De etalagedrang vermindert vanzelf op een bepaalde leeftijd.... :-) Voor de rest kiezen ook wij niet per se voor de creativiteit. Het is meegenomen als het er is, maar voegt niet zo veel extra's toe aan de dagbeleving. Prioriteit blijft de wandeling of fietstocht door aantrekkelijke gebieden. Er valt gelukkig - ook in Nederland - genoeg te kiezen.
Diederikus Geplaatst 17 april 2015 Geplaatst 17 april 2015 Het kan aan mij liggen maar als ik jouw bijdragen lees Diederikus, krijg ik de indruk dat jij het andersom ziet. Absoluut niet. Mijn pleidooi betreft EN, niet OF.
MarcoDomi Geplaatst 17 april 2015 Geplaatst 17 april 2015 (bewerkt) Kosten jouw wp's ook veel tijd Died?Dat vind ik vaak een nadeel, zeker bij een langere wandeling. Natuurlijk ook graag mooie wp's, maar als je op veel plekken heel lang moet puzzelen of opdrachten uitvoeren, duurt het allemaal zo lang. De kinderen hebben niet altijd dat geduld, en als je nog een heel eind moet, dan vind ik het zelf ook niet altijd prettig. Ik heb liever dat een multi niet langer dan één dagdeel duurt. Over het algemeen dan, er zijn natuurlijk uitzonderingen (Over Jumanji deden we 2 volle dagen, maar dat was heerlijk). En daarnaast vind ik het ook heerlijk om ongecompliceerde paaltjes-tel-multi's te doen, die raken voor mij hier in de buurt een beetje "op". Dus die mogen er ook nog een hoop komen wat mij betreft. 17 april 2015 bewerkt door MarcoDomi
MarcoDomi Geplaatst 17 april 2015 Geplaatst 17 april 2015 Kikkers ik heb via GeoCachingDotCom een mail gestuurd met cachetips. Een pb via deze site lukte niet. Sorry voor off-topic!
Diederikus Geplaatst 17 april 2015 Geplaatst 17 april 2015 Kosten jouw wp's ook veel tijd Died? 11 van de 14 waypoints kosten weinig tijd. Er moet alleen even een kwartje vallen. Bij de meeste mensen gebeurt dat binnen twee minuten, een enkel team heeft er meer tijd voor nodig. 2 waypoints bevatten een grappig raadsel waar de meeste mensen een minuut of 20 over doen. Zoiets zou ik nu nooit meer doen. Voor beiden is er daarom een workaround: door extra meters te lopen krijg je een hint waardoor je altijd verder kunt. Voor 1 (final) waypoint moeten er 3 kwartjes vallen. Vrijwel ieder team lost dat binnen een half uur op. Vrijwel alle waypoints zijn heel makkelijk te vinden.
Aanbevolen berichten