Odlaniger Geplaatst 20 augustus 2014 Geplaatst 20 augustus 2014 Alhoewel mijn naam niet Barny is, wil ik toch graag reageren. Een Earthcache stelt geen doos, logboek en ruilspulletjes ter beschikking en is dus volgens de leer geen geocache. Een filmkokertje biedt nauwelijks plaats aan ruilspullen, maar bevat wel een logrol. Dat noem ik dus geen geocache, maar een cache. Terminologie om een onderscheid te maken, dus ga die begrippen niet ontleden. Bovendien weet ik dat jij al eens reageerde met: mannen en terminologie! Wanneer we echter aan een woord allemaal dezelfde betekenis hechten, dan voorkomt dat een hoop spraakverwarring en miscommunicatie. Maar wat is dan een Earthcache? Geen geocache en ook geen cache. Maar misschien wel een leuk GPS-spelletje dat je op een interessante en mooie locatie brengt en waar je ook nog iets van opsteekt. Beter dan een ammobox met logboek en ruilspulletjes in mijn voortuin.
Team WilP Geplaatst 21 augustus 2014 Geplaatst 21 augustus 2014 Een Earthcache is voor mij over het algemeen vooral een locatie die geocache waardig is maar waar geen fysieke cache geplaatst kan/mag worden. Door er een earthcache te plaatsen kom je toch op die mooie locatie. en steek je er vaak nog iets op. Helaas zijn er ook veel draken waar je bij een info-bord uitkomt op een plek waarvan je denkt wat doe ik hier?
@rend Geplaatst 21 augustus 2014 Geplaatst 21 augustus 2014 Marco een leuke poging maar ik denk dat je deze discussie beter kunt opzetten in de Facebook groep "discussiëren met Barny", kan iedereen helemaal uit zijn dak gaan en dit eindigt toch weer gewoon met het schrappen van bijdragen of nog erger het sluiten van het draadje. Het is offline maar kan het behoud zijn van een discussie. 1
regenboog2 Geplaatst 21 augustus 2014 Geplaatst 21 augustus 2014 Mooi Triskelle! Voor mij maakt het niet uit hoe het genoemd wordt. Als ik in de buurt ben, pak ik er wel eens eentje mee. En als dat leidt tot een mooie locatie (denk bijvoorbeeld aan de foto's van Twin Peaks) dan is dat helemaal de moeite waard. Natuurlijk heb je verschil in kwaliteit bij earthcaches, maar bij 'echte' Geocaches is dat niet anders.
barny Geplaatst 21 augustus 2014 Geplaatst 21 augustus 2014 leuke vraag, voordat je die vraag kan beantwoorden dan moet je net wat Od aangeeft kunnen onderzoeken wat een "cache" nu eigenlijk voor jou persoonlijk is is een cache een ruime bewaar boks met "begeerlijke" spulletjes er in met een geschrift waar je je bevindingen in kan schrijven, zo iets wat Vlindertje ons voorhoud? of is een cache een cache omdat een Amerikaanse webwinkel het zegt dat het een cache is? en als je vind dat een cache pas een cache is als een Amerikaanse webwinkel dat zegt, in hoe verre ga je daar dan in mee, ga je ook zeggen dat je een Mokka taartje gevonden heb als die Webwinkel bekent maakt dat een mokkataartje ook een cache is? ga je midden op het dorpsplein midden in de zomer met een paraplu staan omdat een Amerikaanse webwinkel zegt dat het staan op een dorpsplein ook een cache is? dus is voor de "geocacher" een cache iets fysiek of is een cache gewoon een woord wat alles kan inhouden omdat een webwinkel dat zegt? die vragen zijn persoonlijk, dus als jij vind dat een webwinkel bepaalt wat een cache is, kan je onnadenkend en lijdzaam alles als zijnde "cache" loggen wat die webwinkel heeft bepaalt dat het een cache is, inclusief het mokkataartje en op het dorpsplein staan. maar als je echter zelf bepaalt wat een cache is, daardoor je zelf dwingt om actief te gaan nadenken wat je ergens van vind, dus je eigen koers bepaalt, daarmee feitelijk het heft in eigen handen neemt, bepaal je zelf wat je een cache vind of niet vind, log je pas "gevonden" als je ook iets "gevonden" heb, en log je "niet gevonden" als je ook niets "gevonden" heb. je kan daarin ook verder gaan, vind je een filmcinaster wel en cache? een nano? is daar wel sprake van een boks met "begeerlijke" spulletjes? in hoe verre ga je daar in mee? dus de vraag "Is Een Earthcache Een Cache?" zeg ik persoonlijk nee op, omdat ik mijn (geo)beleving heel anders is dan een onnozel persoon die door anderen laat bepalen wat hij moet vinden en hoe te leven. Barny 2
MEEK Geplaatst 21 augustus 2014 Geplaatst 21 augustus 2014 Dobbelsteen! Dobbelstenen? Nee geen dobbelstenen, ook hier een duidelijk verschil..... d4, d6. d8. d10, d12, d20 en d100. Ieder met zijn specifieke eigenschappen
Triskelle Geplaatst 21 augustus 2014 Geplaatst 21 augustus 2014 ... waarbij de letter "d" staat voor "dice" (ofwel "dobbelsteen") en het getal voor het aantal zijden.
hoedinie Geplaatst 21 augustus 2014 Geplaatst 21 augustus 2014 Een earthcache zorgt bij ons in ieder geval in alle gevallen voor een mooiere belevenis dan een cache van nano omvang. Ik kan me wel vinden in Barny zijn beschrijving. Ik heb onlangs nog met mijn kinderen plezier beleeft aan de eerste webcam'cache'. Het niet zoals de bedenker van dit spelletje bedoeld heeft maar dat zal hij vast niet zo erg vinden.
MEEK Geplaatst 21 augustus 2014 Geplaatst 21 augustus 2014 ... waarbij de letter "d" staat voor "dice" (ofwel "dobbelsteen") en het getal voor het aantal zijden. klopt, helemaal mee eens. Maar deze zijn specifiek voor een bepaald doel, en daarmee voor een bepaalde doelgroep gemaakt. De behoefte aan een "speciaal"product maakt dat er nieuwe ideeën ontstaan. Dat deze niet voor iedereen geschikt, bereikbaar of nodig zijn(wat heb je aan een d12 als je niet weet wat het nut er van is) neemt niet weg dat er mensen zijn die het wél een mooi product vinden. Wat ieder er mee doet, moet hij zelf weten. Maar ze zijn er. Daarnaast vind geo headquarters het blijkbaar geen probleem dat deze er zijn. Dus ja een earth cache is een cache. Als zij het geen probleem vinden, wie ben ik(zijn wij) dan om dat wel te vinden. Ik denk we het er over eens zijn dat geocaching in zijn algemeenheid plezier moet brengen, op welke manier ook. M€€K
Triskelle Geplaatst 21 augustus 2014 Geplaatst 21 augustus 2014 M€€K, volgens mij begrijpen we elkaar helemaal!
searchjaunt Geplaatst 21 augustus 2014 Geplaatst 21 augustus 2014 omdat ik mijn (geo)beleving heel anders is dan een onnozel persoon die door anderen laat bepalen wat hij moet vinden en hoe te leven. Met alle respect - en waarschijnlijk het risico dat dit draadje alweer ontaard, maar de initiator heeft er (doelbewust) om gevraagd - maar dit is m.i. de spreekwoordelijke pot die de ketel verwijt. Blijkbaar mag niemand bepalen wat jij moet vinden en hoe te leven en zijn de anderen allemaal onnozelaars. Maar zelf doe je niets anders dan anderen de les spellen - zonder zelf op een deftige manier te kunnen spellen - omdat je jezelf blijkbaar alle wijsheid in pacht toekent om een voor mij nog steeds duistere reden. Alleen is die 78 toeren plaat grijs gedraaid en zit ze vol krassen zodat ze niet meer aanhoorbaar is. Maar om terug te komen op het echt onderwerp. Als ik mag kiezen tussen een filmpotje met een nat overvol logboekje aan de rand van een sluikstort of een Earthcach op een interessante plaats waar ik nog iets mee kan bijleren, dan weet ik het wel. Heel de discussie of het volgens de letter van de wet (welk dat dan ook is) een (geo)cache is, doet er mij niet toe. Ik ben niet zo'n puritein die zit te discussiëren of een tomaat een groente of fruit/vrucht is. Als ze maar lekker is. 4
barny Geplaatst 21 augustus 2014 Geplaatst 21 augustus 2014 searchjaunt tis net hoe je het leest, of hoe je het wil lezen, dat laat ik maar even in het midden maar ik beweer nergens dat een ander het fout doet, als je het al fout kan doen, ik ga van mijn eigen (geo)beleving uit, dat staat er wel duidelijk, als anderen hun leven wel wil laten lijden door een ander wens ik ze succes, maar onnozel vind ik ze wel, ik denk dat ik dat ook mag vinden en zeggen. ik probeer alleen maar aan te geven in hoeverre men zich laat zeggen wat ze nu een cache vinden, het is allang duidelijk dat er zat mensen (onnozels) vinden dat een mokkagebakje ook een cache is als een Amerikaanse Webwinkel het beweerd, een webwinkel die aan elke "cache" grof geld verdiend....... ik mag graag voor mij zelf bepalen wat een cache is, en een mokka gebakje (hoe lekker ook) kan in mijn beleving nooit een cache worden, zo ook een plek met een info bord dat is in mijn geobeleving geen cache, en helaas moet ik ook zeggen dat het mooiste damesondergoed (hoe mooi en prachtig ook) kan in mijn beleving geen cache worden, maar dat betekent niet dat ik er niet naar wil kijken en daarvan genieten, maar het geocachen noemen (omdat een commerciele instelling mij wijsmaakt dat het een cache is) daar steek ik zelf een stokje voor, maar jij en alle anderen die het totaal niet interesseren, mag van mij dat loggen hoor, log jij dat mokkagebakje of dat kanten damesondergoed maar omdat je er van genoten heb en misschien zelfs wat van opgestoken heb Barny Barny 1
Aanbevolen berichten