Spring naar bijdragen

Hoe Nauwkeurig Is Mijn Gps Peiling


BosMan1

Aanbevolen berichten

Als beginner heb ik gemerkt dat de coördinaten bepaling niet al te nauwkeurig kan zijn.

Je merkt dat tijdens het zoeken je er snel 10 tot 15 meter naast kan zitten. Zelfs het kompas stuurt mij regelmatig de verkeerde richting heen, ook na calibratie.

Hoe zit dat dan met het verstoppen van een cache. Hoe nauwkeurig kan je de coördinaten opgeven?

Ik ben nu begonnen met mijn Samsung S4, Bereik ik nauwkeurigere coördinaten als ik bijvoorbeeld een Garmin van zo'n 300 euro ga gebruiken?

Welk GPS apparaat is voor een beginner goed?

 

Dank alvast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Je bereikt meer nauwkeurigheid door vaker een meting te doen en dan te gaan middelen.

Kan je met je S4 doen, een GPSr zal het meestal wel als een functie in zich hebben.

 

Als je verschillende dagen/tijden een meting doet, gebruik je verschillende satellieten en dat maakt het inmeten vd cache nauwkeuriger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cachen met alleen een smartphone is niet handig. Te snel stuk, niet waterdicht, te onnauwkeurig .. zeker onder een bladerdak of in een 'urban canyon'

Neem alleen al de GPS antenne van zo'n smartphone. Piepklein en daardoor stukke ongevoeliger dan die van een 'echte' GPS.

Een smartphone voor ernaast? Prima! Handig om een beschrijving te lezen.

Zoals uit een recente poll hier bleek cached 3/4 met deze combinatie.

Voor een beginner lijkt me een - tweedehands - Dakota 20 prima geschikt. Wil je iets meer dan ga je naar een map62 of 64. Touchscreen?

Orgon 600 (319 euro)

bewerkt door Koos
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De sleutel van nauwkeurig inmeten is, zoals Djoekster al aangeeft, een gemiddelde maken van meerdere metingen. Een afwijking zul je altijd houden, jij hebt immers een afwijking en de 'cache zoeker' ook. Je kan het zo wel beperken tot enkele meters.

Met de onnauwkeurigheid van de telefoon ben ik het, zoals elke keer, niet eens. De huidige generatie smartphones is qua gps nauwkeurigheid vergelijkbaar met de huidige handhelds.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ah, weer het aloude smartphone vs. gpsr debat...

 

De een doet het zus en de ander doet het zo. En iedereen vind dat hij/zij de beste methode heeft.

 

Met de (on)nauwkeurigheid van een smartphone is niets mis, hooguit wat meer afwijking onder nat bladerdek (de ongevoeligheid waar Koos het over heeft). Ik zou meer inzitten over de robuustheid, de accuduur en de afleesbaarheid van je scherm in zonlicht. De meeste smartphones blinken daar niet in uit, ook de S4 niet.

 

Persoonlijk (!) gebruik ik liever mijn gpsr (Monterra/Oregon) dan mijn S3. Maar als ik mijn gpsr niet bij de hand heb, gebruik ik de S3.

 

Als je als beginner een gpsr wilt aanschaffen zou ik voor een goedkoper model gaan, zoals de Dakota, Colorado of eTrex 20 of 30. Of voor een paar tientjes een tweedehandsje op marktplaats op de kop tikken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wanneer je al in het bezit bent van een Galaxy S4 is in mijn optiek geld besteden aan een andere GPS weggegooid geld. Het is al heel lang bewezen dat de GPS van de moderne smartphones zeker zo goed, een vaak gewoonweg beter is dan die van de zogenaamde 'echte' GPS. Met een internetbundel kun je bovendien gebruik maken van google satellite view hetgeen ik veel duidelijkere kaartjes vind dan wat je op de Garmins voorgeschoteld krijgt. In combinatie met een aantal Android apps is de functionaliteit ook nog eens uitgebreider.

Drie nadelen kan ik bedenken:: met een externe batterypack erbij kun je 'maar' 24 uur non-stop geocachen. Tweede nadeel is de waterdichtheid. Wat betreft licht: hier heb ik zelfs in fel zonlicht nog nooit hinder van ondervonden. Derde nadeel: zoals Barny het al meermalen heeft gezegd: het maakt geen bal uit, maar zo'n echte GPS ziet er zo verdomd interessant uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sinds een kleine maand " doe " ik aan Geo-caching, een beginner dus. Toch al mijn reaktie.

Ik raak al enigszins verslaafd, dus zal er binnenkort wel een GPS komen want tot nu toe doe ik het met de relatief eenvoudige LG P970 smartphone waarop ik een Geocaching app heb ge-installeerd.

Tot mijn verbazing zit ik, onder normale omstandigheden, mede m.b.v. het bij deze app geinstalleerde kompas zelden meer dan 'n enkele meters bezijden de cache, soms zelfs er bovenop.

 

Nadelen, althans van mijn smartphone :

. batterij heeft 't na 'n uurtje of anderhalf wel gehad

. tijdens het cachen co-ordinaten invoeren of projecties uitvoeren gaat niet (althans ik weet niet hoe)

. afstanden berekenen, ik zou niet weten hoe dat te doen.

 

Voordeel

. internet bij de hand

 

Met het nodige voorwerk op de laptop, google, geocaching-toolbox, etc. heb ik toch al enkele complexere mysteries en multi's tot een goed einde weten te brengen alhoewel ik er soms voor naar GZ terug moest.

 

Mijn voorzichtige conclusie : een smartphone kan niet alles en een GPS waarschijnlijk ook niet. Misschien vormen ze samen, in welke samenstelling dan ook, wel een ideaal huwelijk.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cachen met alleen een smartphone is niet handig. Te snel stuk, niet waterdicht, te onnauwkeurig .. zeker onder een bladerdak of in een 'urban canyon'

Neem alleen al de GPS antenne van zo'n smartphone. Piepklein en daardoor stukke ongevoeliger dan die van een 'echte' GPS.

Een smartphone voor ernaast? Prima! Handig om een beschrijving te lezen.

Zoals uit een recente poll hier bleek cached 3/4 met deze combinatie.

 

Voor een beginner lijkt me een - tweedehands - Dakota 20 prima geschikt. Wil je iets meer dan ga je naar een map62 of 64. Touchscreen?

Orgon 600 (319 euro)

 

Heb je een link naar een website met onafhankelijke testresultaten? Want anders kun je net zo goed het omgekeerde beweren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een vraag: hoe nauwkeurig wil je het hebben, precies het nulpunt? Dan valt er weinig meer te zoeken.

Ter plekke de GPSr uit en je ogen de kost geven. Wanneer het kwetsbare natuur betreft, dan heeft een hint en/of een spoilerfoto meer waarde.

 

Overigens hebben geocaches waarbij ik genoeg heb aan mijn GPSr mijn voorkeur. Noem het maar authentieke geocaches.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@jantje0497.

 

Met de officiele GS applicatie kun je eenvoudig een nieuw WP toevoegen:

Eerst 'navigeer'. Dan kom je dus in de kaart-modus.

Vervolgens 'Waypoint toevoegen' (op de S4 doe je dat door de button links onder in te drukken)

Indien gewenst Waypointnaam ingeven (is niet verplicht) en dan coördinaten intypen.

Vaak is het handig om eerst 'gebruik mijn huidige locatie' in te drukken als het volgende WP niet te ver weg ligt want dan staat er al een deel van de coördinaten goed.

Afsluiten met 'voeg toe' en je komt weer terug in de kaartmodus met nu een extra oranje vlaggetje hetgeen dus je nieuwe WP is.

Op het oranje vlaggetje drukken om ernaar toe te navigeren.

Suc6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de GS-Intro versie . Die is waarschijnlijk minder uitgebreid dan de betaalde. Ik kan in de intro versie in ieder geval niet de door U genoermde opties vinden. Geen ramp, ik ga voorlopig even zo door en als de caching-behoefte doorzet dan zie ik wel of ik alsnog de betaalde versie neem en/of misschien een (2e hands)GPS. In ieder geval dank voor de reaktie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik ben sinds eind maart aan het geocachen en inmiddels behoorlijk verslaafd... Ik doe het met mijn Samsung Galaxy S4 en heb hierop de app. c:geo (gratis) geïnstalleerd en ik gebruik uitsluitend deze app. Enorm voordeel: ik hoefde geen kaarten te kopen!!! Regelmatig zit ik met het coördinaat boven op de cache, zeker bij de traditionals. Wat ik een echt nadeel vind, maar ben ik nog niet zo vaak tegen gekomen, is dat ik hiermee niet kan projecteren. Geen idee hoe ik dat moet doen. Iets anders is, en dat heeft toch ook met de kaarten te maken...soms liggen caches langs ongebaande paden, of weggetjes die bij maps niet bekend zijn. Dan ligt de cache zomaar een heel eind verder volgens de aanwijzingen...toch vind ik dat niet erg, zelfs wel leuk, want dan moet ik zelf zo'n beetje de weg zoeken, en die is er altijd, heb ik ontdekt...

 

Ik heb een etrex 30 gehad, maar binnen een week teruggestuurd. Ik kreeg 'm niet onder de knie, het scherm veel te klein en onoverzichtelijk, vergeleken met mijn S4, en ik kon 'm gelukkig terugsturen...Wat 'n gedoe was dat...had er ook geen geduld voor, denk ik.

Inderdaad...een gps staat een stuk stoerder, maar nodig is het volgens mij niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoekloper, je schrijft: "...toch vind ik dat niet erg, zelfs wel leuk, want dan moet ik zelf zo'n beetje de weg zoeken, en die is er altijd, heb ik ontdekt..."

 

Dat vind ik leuk.

 

Ik voel een zekere weerstand wanneer geocachen teveel een elektronisch spelletje wordt. Kan liggen aan mijn leeftijd. Als kind tekende ik een schatkaart en verstopte een rolletje drop van 10 cent voor mijn vriendjes. Misschien was ik de eerste cache-eigenaar. Komt door mijn leeftijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...