Spring naar bijdragen

Wat Maakt Een D5 Traditional Een D5 Cache Voor Jullie?


TCRL

Aanbevolen berichten

 

... en ben bezig met een volgende cache welke D5 moet worden.

Als je een leuke/moeilijke/ingenieuze/toffe cache gemaakt hebt, kijk je toch achteraf wat de moeilijkheidsgraad is. Als dat vier sterren is in plaats van vijf, is je cache dan minder leuk/moeilijk/ingenieus/tof? Nee, toch?

 

Waarom MOET je volgende cache een difficulty van 5 sterren hebben? Van wie moet dat?

 

 

Waarom de volgende een D5 moet worden, okee, ik had moet kunnen vervangen door "sterke voorkeur".

 

Er zijn in ieder geval meerdere redenen hier alvast 2:

 

* zoals ik al aangaf wil ik dat elke volgende cache van mij in zoveel mogelijk opzichten de vorige overtreft, nu blijft D5 dan D5. Het is niet moeilijk om iets moeilijker te maken dan de vorige, maar dan komt het er snel op neer dat je een speciale tool nodig hebt die niet in de standaard cache-uitrusting zit, dit vind ik niet wenselijk.

 

* Ik maak een cache om te laten loggen, doordat het nog niet vol bezaaid ligt met D5en trek je veel "publiek". Doordat je veel cachers trekt, die soms wel honderde kilometers rijden om jouw cache te doen moet er wel een mogelijkheid zijn om een hint te verkrijgen zodat hij uiteindelijk wel te loggen is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Persoonlijk geloof ik niet dat mensen voor een traditional honderden kilometers gaan rijden. Maak dan een D5 multi waarbij een dagvullend programma aanbiedt. Als je dan genoeg positieve logs krijgt dan maak je kans dat mensen van ver komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik verwacht dat een D5 cache door een behoorlijk deel van de cachers nooit gelogd kan worden. D5 is immers "Extreme", en volgens de definitie van Groundspeak heb je daarvoor in speciale kennis, vaardigheden of attributen bij nodig. Aangezien niet iedereen die heeft is een dergelijke cache dus voor een beperkt gezelschap geschikt, alhoewel natuurlijk uiteindelijk bijna iedereen met maar genoeg doorzettingsvermogen en tijd zoiets zou kunnen loggen, bijvoorbeeld door de attributen te kopen, op een cursus te gaan, of door anderen om hulp te vragen.

 

Zie http://support.groundspeak.com/index.php?pg=kb.page&id=82 ter referentie over de definities van de ratings zoals ze door GS zijn bedacht, de tabel geeft een overzicht met beschrijvingen.

 

Het valt me vaak op dat veel caches "overrated" zijn, waarschijnlijk doordat ze vergeleken worden met caches in de buurt en dat de CO denkt dat 'deze moeilijker is'. Als voorbeeld, ik heb de Monstercache (GC4T9HA) nooit gedaan (klinkt wel heel leuk trouwens!), dus ik kan niet enorm goed oordelen, maar op basis van de logs lijkt het me zeer sterk dat deze aan de D5 definitie van GS voldoet. In een half jaar tijd maarliefst 174 keer gevonden, en uit de logs maak ik op dat de meeste cachers hooguit enkele uren nodig hadden om hem te loggen. Dat voldoet volgens mij precies aan de 3 sterren rating: "Challenging An experienced geocache hunter will find this challenging, and it could take up a good portion of an afternoon."

 

Nu zou het natuurlijk kunnen dat je nog speciale kennis nodig hebt (weet ik niet, ben er niet geweest), dus dan zou je misschien aan 3,5 of 4 sterren kunnen denken, maar meer dan dat zie ik echt niet. Waarom heb je ervoor gekozen om die cache een difficulty rating van 5 sterren toe te kennen? Denk je niet dat een cache met zoveel founds toch niet enorm moeilijk is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan me anders levendig voorstellen dat mensen voor traditionele caches in de sfeer van Monstercache 5.0 van ver komen als er nog meer moois aan tradi's in de buurt ligt, en dat is in dit geval zeker zo! Wij zijn er in elk geval nog niet uit gecachet! ;-)

Ik verheug me nu al op die nieuwe D5 :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

J-Thread bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Ik kan me een heel stuk in jouw verhaal vinden, en of mijn monstercache 5sterren waard is, ik weet het niet, als ik er heilig van overtuigd was had ik dit topic ook niet gestart.

Dat veel caches overrated zijn is ook inherent aan het systeem van zelfevaluatie, je kijkt toch naar de caches rond je heen/die je gedaan hebt. Ik zou er niks van verschieten als van alle caches die er liggen met meer dan 1 ster 90% overrated is, en dan is het heel eenvoudig, ik ben niet roomser dan de paus, zolang niemand klaagt dat hij wel erg makkelijk zou zijn voor 5 sterren heeft iedereen een goed gevoel, de logger is blij dat hij dergelijke cache overwonnen heeft, vol euforie schrijft hij/zij een fantastische log, dus ik ook weer blij.

 

Wat het aantal keren gevonden van de monstercache betreft, dat is inderdaad hoog, dat komt wel door verschillende factoren, oa dat hij parel van de maand is geweest en het hoge percentage favo, s. Wat zowel voor deze als andere moeilijke caches geldt, als je zelf de discipline hebt om geen logs van te voren te lezen en geen hints via de co danwel andere cachers te vragen dan kom je behoorlijk dicht bij de groundspeak richtlijnen uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb eens bij mijn gevonden caches (3000+) gekeken en geconstateerd dat ik 13 D5 caches gevonden zou hebben.

Zelf ervaar ik geen enkele van deze 13 als een echte D5.

Er zijn er vier bij die gelijktijdig met T5 gewaardeerd waren.
Bij geen van deze vier was aanvullend materiaal of klimgerei nodig.

Vrijwel niemand maakt van deze opmerkelijke waardering(en) melding in zijn/haar log.

Veel van deze caches worden/werden vooral gedaan -zo is mijn indruk- vanwege de D/T rating statistiek (wordt dan ook regelmatig trots in de logs vermeld) en de cache zelf is voor velen van heel wat minder belang.

Ik stel me bij een D5 cache een cache voor die me tot het uiterste drijft om tot het logboek te geraken.
Ondanks het reeds genoemde cacherating systeem om D en T waardes te kunnen bepalen is er ook nog een persoonlijke factor die maakt of die cache voor jou D4 of D5 is/was.

Ik heb zo'n idee dat de meeste caches die voor mij D5 waren tussen mijn DNF's zitten. :wink2:

 

A propos DNF,
die vier D5T5 caches hebben momenteel samen 941 Found-it logs tegenover 38 DNF's

Zeer opmerkelijk dat het percentage DNF net op 4% uitkomt voor zulke moeilijk geachte caches.
Gemiddeld haal ik op veel makkelijker caches 6% DNF.
Ach, getallen zijn ruwe richtlijnen, het is maar wat de gek ervoor geeft.

 

Greetz Bloodwoosj.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...