Spring naar bijdragen

Moet Nog Steeds Leren !


@yorko@

Aanbevolen berichten

ik ben na bijna twee jaar nog steeds een beginner geloof ik . ben nu bezig met steeds meer multi's te gaan doen .Kwam ik aan het begin van een multi dit bordje tegen met de volgende tekst 168M 132TRUE geen idee wat ik er mee aanmoet .nu cache ik ook alleen met een telefoon ,dus misschien kan ik er dan ook niets mee .Mijn maatje heeft wel een gps maar die weet het ook niet . ps een poosje terug kwam ik ook al deze tegen 578 meter 144 graden ook geen idee hoe ik dat op mijn telefoon moet in stellen .Iemand een tip

geo groet jeffrey

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Je moet een projectie maken vanaf het punt waar je staat over 168 meter en 132 graden ten opzichte van het ware noorden. Dus het punt waar je naar toe moet ligt op 168 meter van je huidige locatie in de richting van 132 graden ten opzichte van het noorden. Het noorden ligt op 0 graden. Dus als je met je neus naar het Noorden zou gaan staan ligt de nieuwe locatie schuin rechts achter je.

 

Voor de gps moet je even in de handleiding 'projectie' of 'peiling' opzoeken, daar staat vast wel iets over uitgelegd.

Op de telefoon hangt het af van welke app je gebruikt. Als je die even vermeldt dan is er vast iemand die je kan helpen met hoe je dat moet doen.

 

Edit: Het 'TRUE' verwijst naar het Ware (geografische) Noorden, zoals thex ook al aangeeft, dit in tegenstelling tot het magnetische Noorden. Het geografische Noorden ligt op een vastgesteld punt, N90, terwijl het magnetische noorden beweegt afhankelijk van het magnetische veld van de aarde.

bewerkt door Japiejoo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt eventueel ook projecties met andere apps berekenen op de smartphone (igct voor de Iphone) en voor android is er ook genoeg te vinden.

 

Verder zijn er nog online methoden ook:

de buren/Tools/Tools.aspx

http://www.geocachingtoolbox.com/index.php?lang=nl&page=coordinateProjection

Link naar opmerking
Deel via andere websites

is er al uitgerekend hoeveel millimeter het op die 168 meter scheelt als je in plaats van het magnetische noorden het ware noorden gebruikt.

MAW het is een verwaarloosbaar miswijzing op zo een relatief korte afstand en kan dan ook net zo goed worden weggelaten

 

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

is er al uitgerekend hoeveel millimeter het op die 168 meter scheelt als je in plaats van het magnetische noorden het ware noorden gebruikt.

 

nou ja...verwaarloosbaar....

op 168 meter is het toch gauw eehhh...effe denken... 2/3 meter? ofzo?

Bij een diameter van 35mm voor een standaard raapkoker kun je er dus al snel 19 kokertjes naast zitten hoor!

 

Overigens is de standaard onzuiverheid van een GPS al gauw ...eeehhh... de breedte van in totaal 100 raapkokers dus ja....19 is dan inderdaad zoveel nog niet.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens een post van Reintje (in 2005) elders op het forum is het op een kilometer ongeveer 25 meter, dus op 168 meter is het niet groter dan de gemiddelde afwijking die een GOS sowieso al heeft.

Dat hangt er toch zeker wel sterk vanaf op welk punt van onze aardkloot je de projectie doet?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

op wikki staat dat de declinatie in Nederland gemiddeld een half graad is,

met een beetje stoeien in map source kon ik op een afstand van 168 meter een verschil uit van pakweg 35 centimeter, dus precies de lengte van de milieu vervuilende lekke10 raapkokers

is dat nu eens toevallig? of zal daar een sluitende verklaring achter zitten?

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

daaruit dan maar opmaken dat je met een beetje spelen met map source je de kromming van de aarde mist en er zomaar 147 - 35 = 112 centimeter er naast kan zitten .......

 

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

... plus de afwijking van de huidige GPS-en, los van de afwijking bij het inmeten van de coordinaten. Over smartphones afwijkingen nog niet eens gesproken. :-)

 

Absoluut eens met Barny, de afwijking is te verwaarlozen, zeker met de huidige apparaatjes.

bewerkt door Barry
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...