Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

@Dagwacht,

Als je dit hele draadje nog eens objectief leest, dan zie je dat 95% bestaat uit een kritisch tegengeluid. Dat maakt het wel heel moeilijk te communiceren. Ik ben blij dat het mijn draadje niet is.

Ik denk dat hier maar weinigen zijn die denken dat de manier van cachen die Vlinder promoot de enige juiste is.

Het keurmerk heeft tweeërlei waarde.

Ten eerste zijn er mensen die op die manier willen cachen. Authentiek geocachen kun je 100% van de tijd willen, maar ook 2%. De implementatie van het keurmerk is natuurlijk nog maar in het beginstadium dus daar moet je even doorheen kijken. Metacaching heeft nog wat andere mogelijkheden die ik persoonlijk best interessant vind. Zoals een beoordelingsysteem van geocaches dat verfijnder is dan het favorietensysteem.

De tweede waarde van het keurmerk is dat het een modus vivendi biedt. De (al of niet parttime) authentieke geocachers en de overige cachers zitten elkaar niet meer in de weg. Wil je niets met het keurmerk te maken hebben? Zorg eenvoudig dat je wegblijft van metacaching.nl.

Juist het feit dat de oplossing van Vlindertje een modus vivendi biedt dreigt onder te sneeuwen doordat er voornamelijk wordt gereageerd op basis van wederzijdse harkerigheid.

• Top! 1
Geplaatst

Juist het feit dat de oplossing van Vlindertje een modus vivendi biedt dreigt onder te sneeuwen doordat er voornamelijk wordt gereageerd op basis van wederzijdse harkerigheid.

Je hebt helemaal gelijk. Het heeft geen enkele zin.

Geplaatst (bewerkt)

Diederikus, ik ben het niet geheel met je eens. Ik heb het gevoel dat de meeste mensen best wel wat zien in een ander keuringssysteem dan de huidige mogelijkheden. Niet voor niets wordt er best wel vaak aangegeven de geo d'or te missen. Persoonlijk reageer ik nog wel eens op berichten van Vlindertje vanwege het feit dat ik getriggerd word door de horkerigheid van zijn berichten. Maar als ik daar door heen prik, en beter zijn beweegredenen probeer te begrijpen, kan ik zijn initiatief best begrijpen en waarderen.

Wat ik echter vreemd blijf vinden, stel dat wij en masse overstappen naar metacaching, immers daar is ook een forum, dan loopt deze site, die verder niet veel meer te bieden heeft dan een forum, leeg. Ik vind het niet zo netjes om op deze manier reclame te maken. Let wel, mijn persoonlijke opvatting, maar volgens mij mag ik dat in een discussie laten weten.

Wat mij van het keurmerk tegen staat, is de selectie op de omvang van de geocache. Ik snap dat het spel ooit is begonnen met een regular cache en dat één van de onderdelen het ruilen is. Ik heb dat in het begin ook gedaan. Had een tas vol met leuke ruilspulletjes bij me. Echter, na een tijdje kwam ik er achter dat er geen enkele leuk gevulde cache te vinden is. Overal zit bv Macdonalds troep in, of voetbalplaatjes. Misschien leuk voor kinderen, maar aangezien die van mij een leeftijd hebben, dat ze daar ook niet meer geïnteresseerd in zijn, en feitelijk helemaal nooit meer meegaan, is het ruilen voor mij geen toegevoegde waarde van het geocachen meer.

Het maakt mij dan ook niet uit, wat de omvang van een geocache is. Als voorbeeld heb ik ergens eerder in het draadje een cache in de omgeving van Aalden -Meppen genoemd, PP 05-mooi punt. Zou volgens de huidige criteria niet voldoen aan het keurmerk, echter de cache ligt op een fantastisch mooie plek. Echt een aanrader. Daarnaast heb ik ook al wel eens een regular cache gevonden, waarvan ik niet heel erg enthousiast werd van de wandeling. Die zou dan wel hebben voldaan aan de criteria van het keurmerk.

Mijn verdere kanttekeningen zijn overigens meer opbouwend bedoeld. Parttime wil ik ook wel graag een "authentieke geocacher" zijn. Wat ik echter mis aan het keurmerk in zijn huidige vorm, is de toegevoegde waarde. In zijn huidige vorm is de omvang van de cache het belangrijkste criterium. En dat is vrij simpel om zelf te filteren.

bewerkt door gluppie
Geplaatst (bewerkt)

Metacaching heeft nog wat andere mogelijkheden die ik persoonlijk best interessant vind. Zoals een beoordelingsysteem van geocaches dat verfijnder is dan het favorietensysteem.

Er zijn inmiddels zoveel beoordelingssystemen, die allemaal verschrikkelijk subjectief zijn, dat een waardeoordeel over die systemen moeilijk te geven is. Ik heb dus slechts één waardeoordeel.... Onze eigen! Wij vinden een cache leuk of niet leuk. Een dagje cachen leuk of niet leuk. Zo simpel is dat. Zodra ik zélf niet meer in staat ben om in te schatten of ik een cache wel of niet de moeite waard vind of vond wordt het ernstig en moet ik hulp zoeken..... De listings op geocaching.com met hun aanduidingen van grootte van cache, terreingesteldheid, moeilijkheidsgraad en beschrijving geven meer dan voldoende aanwijzingen om te kunnen beoordelen, of je een cache wilt doen of niet. Maar net als het keursysteem van Vlinder geeft het geen enkele garantie, dat die inschatting ook onderweg daadwerkelijk in een glorieuze ervaring wordt omgezet. Dat hoeft ook niet. We laten het onderweg wel over ons heen komen en aan het einde van de dag bepalen we of we het leuk vonden of niet.

En wat betreft die harkerigheid over en weer waar je aan refereert.... Veel mensen hier, waaronder ikzelf waarderen de intenties van Vlindertje. Daar is helemaal geen discussie over. En als Vlinder schrijft dat ik vervelende dingen over zijn site schrijf, dan is dat onterecht. Ik heb hier altijd beweerd zijn site buitengewoon mooi van opzet te vinden, maar dat ik de wijzigingen in content van zijn site onder de maat vind. Ik heb het recht dat te vinden en het ook te benoemen. Er verandert nauwelijks iets, waardoor je na twee keer gekeken te hebben niet meer op zijn site terugkomt. Er is immers toch maar heel weinig nieuws te zien. Dat is een vaststelling en ik vind dat jammer. Zijn site verdient beter. Hij zou iets met die vaststelling kunnen doen, in plaats van de boodschapper van het nieuws dan maar gemakshalve als een vertegenwoordiger van treurig makende insectjes te zien....... Ik vertegenwoordig hier trouwens helemaal niemand. Ik plaats slechts mijn eigen mening.

Kortom, velen hier zijn best bereid om de inzichten van Vlinder te delen, mits goed uitgevoerd en daar is op dit moment nog geen sprake van. Er is echter altijd hoop, lees ik hier in de Alblasserwaard vaak op flyers, dus daar houd ik mij aan vast.

Andersom is er geen enkele, maar dan ook geen enkele bereidheid om ook maar één enkel inzicht van ons te waarderen. Welnu, harkeriger kun je je toch niet opstellen..... Ik ben zelden een rechtlijniger figuur zonder enige bereidheid tot een meer compromisrijkere denkwijze tegengekomen. (althans op het gebied van geocaching). Begrip moet niet van één kant komen. Voor een goede verstandhouding zijn begrip, respect en waardering over en weer een voorwaarde. Dat mis ik hier ten enenmale. Ik heb het er wel een beetje mee gehad..... Maar dat zal dan ook wel weer harkerig zijn......

bewerkt door Team Tabak
Geplaatst

Ik lees regelmatig met plezier dit draadje (soort ramptoerisme)......een opsomming van de al jaren bekende statements (micro is geen cache, alleen een multi is goed, enz...)

En dan haal ik mijn schouders op en dan denk ik....wie interesseert zich hier nou echt voor. En met "echt" bedoel ik: wie is het nou 100% eens met Vlinder en zou deze subjectieve faciliteiten gebruiken om zijn cacheavontuur te plannen......

Ik heb hier wel een idee over (kan me niet voor stellen dat het er meer dan 5 zijn), dus naar mij (subjectieve) mening is het een discussie om niks.

Maar ga vooral door, het blijft leuk om de (tegen)stellingen te lezen.

• Top! 1
Geplaatst

Sluit een weddenschap af over hoe lang het duurt voor er een bijdrage geplaatst wordt over 'overstromende mailboxen met steunbetuigingen van gelijkgezinden'

• Top! 1
Geplaatst (bewerkt)

Authentieke geocache...

Geocachen zoals geocachen bedoeld is...

Zo onderhand krijg ik er een beetje jeuk van. Niet van de mening van Vlinder, ik zie ook graag het liefst een grote container. Wel van de benaming en zijn bewoording. Jeuk, jeuk, jeuk. De volgende vergelijking schiet mij te binnen om mijn gevoel duidelijk te maken:

Authentiek bier...

Bier drinken zoals bier drinken bedoeld is...

Daar moet je bij mij dus niet mee aankomen. Ik houd van pils en drink af een toe een speciaalbiertje. Stel je voor dat iemand op een een algemeen bierforum maar blijft doordrammen over het feit dat ik geen bier drink zoals bier bedoeld is. Authentiek bier is het enige bier dat de naam 'bier' mag dragen. Volgens Wiki: Lambiekbieren van spontane gisting e.d. want zo werd het eerste bier gebrouwen. La Chouffe, La Trappe, Duvel noemt hij vloeken in de kerk. Grolsch en Heineken mogen niet eens genoemd worden. De mensen die het wél drinken zijn triest. Een keurmerk moet uitkomst bieden: een stempel op elke fles die door de keuring komt: authentiek bier. Eigenlijk onnodig. Op het etiket staat al vermeld wat voor bier het is. Andere liefhebbers van 'authentiek' bier snappen dat etiket heus wel en selecteren op grond daarvan de fles die ze willen drinken. Soms loopt de keus uit op een een teleurstelling: het biertje is niet zo lekker. Dat kan. Liefhebbers van authentiek bier treffen elkaar ook vaak op proefavonden en staan vaak op braderieën om hun lievelingsbier te promoten. Sommigen mengen zich echter tot treurens toe in discussies op een algemeen bierforum.

Nu weer even terug naar geocachen:

De vergelijking is een beetje krom, dat weet ik. Het huidige bier is in mijn ogen lekkerder dan 'authentiek' bier. Bij geocachen is dat andersom: er wordt steeds meer kokergrut gestrooid: men weet niet beter, pils is het authentieke bier geworden. Gelukkig kan ik vrij goed etiketten lezen en weet ik welke cache te kiezen.

Tip:

Vlinder, noem het geen 'authentieke cache' of 'geocachen zoals geocachen bedoeld is'. Dat klinkt zo verwijtend en denigrerend naar de mensen die wel eens een koker pakken. Noem het een 'grote kist met boekje en ruilspulletjes' en leg uit waarom jij daar fan van bent (de eerste persoon waarvan wordt aangenomen dat hij coördinaten heeft gepubliceerd had ook een grote kist met ruilspulletjes en een boekje). Mijn vader verstopte echter op 2 mei 2000 een briefje van 50 gulden in een filmkokertje op het terrein van de plaatselijke voetbalvereniging. Hij publiceerde het coördinaat die dag op het prikbord in de kantine. Erg jammer dat er nu wordt aangenomen dat een geocache een logboek en ruilspulletjes moet bevatten. Ik had het leuker gevonden als het spelletje zo was gebleven als mijn vader het bedacht had.

Iedereen drinkt toch wel eens een pilsje?

Edit: tikfoutjes en onzinnigheid

bewerkt door Casteel
  • Top! 4
Geplaatst

Er bestaat blijkbaar verwarring over de term 'symbionten'. Het begrip is geïntroduceerd door Diederikus, die daarmee forumleden bedoelt die elkaar nodig hebben om zich te manifesteren. Als de één iets beweert, volgt direct de vaak voorspelbare reactie van de ander. Een symbiont is geen stalker. Een stalker is een heimelijke maar gefrustreerde bewonderaar. Hoewel een symbiont ook trekjes van een stalker kan hebben, is de drijfveer doorgaans afkeer die is uitgegroeid tot een obsessie. Iedereen met een uitgesproken mening, die regelmatig zijn kop boven het maaiveld uitsteekt, heeft een vaste schare symbionten met geijkte reactiepatronen. Ik zal mijn symbionten even voorstellen aan de hand van hun herkenbare reacties op welke bewering dan ook. Namen noemen is niet nodig. Hier komt mijn stelling: "Sneeuw is wit."

1. "Het heeft helemaal niet gesneeuwd, deze winter."
  2. "Zucht. Daar gaan we weer ... Sneeuw is zo grijs als de plaat die jij draait."
  3. "Haha, als ik mijn linksdragende brandspuit heb gehanteerd is de sneeuw geel!"
  4. "Respectloos, Vlinder! Je toont weer geen enkel begrip voor mensen die een andere mening hebben!"
  5. "Inderdaad, respectloos. Jammer weer, heel jammer ..."
  6. "Iedereen kleurt sneeuw op zijn eigen manier."
  7. "Precies! Koffie is bruin. Geen speld tussen te krijgen. Je weet het prima te verwoorden. Daar kan Vlinder nog iets van leren!"
  8. "Wit? O ja? Waar staat dat in de richtlijnen?"
  9. "Vlinder, dat denk JIJ misschien in jouw kleine kringetje, maar WIJ op het forum denken daar heel anders over. Je hoeft niet te proberen ONS te bekeren. En je site deugt ook niet.
  10. "Vlinder raaskalt weer! Wat een drammer! Bah!"
  11. "Vlinder, als jij vindt dat sneeuw wit is, waarom hoepel je dan niet op? Ga naar je eigen site!"
  12. "Er zit een luchtje aan die sneeuw, want Vlindertje is eigenlijk GeoWolf."
  13. "Vlinder, het klopt wel wat je zegt, maar de toon staat mij niet aan. Je gaat op rapport."
  14. "Ach, je kunt Vlinder niet serieus nemen. Ik ga weer werken aan mijn D/T-rating."
  15. "Ik wil eigenlijk niet reageren omdat ik dit draadje niet interessant vind, maar wil toch even opmerken dat ik niks te zeggen heb omdat deze discussie geen enkele zin heeft."
  • Top! 2
Geplaatst

Er zijn twee soorten caches. Tot nu toe is daar maar één naam voor: geocache.

Er zijn twee typen cachers. Cachers voor wie de afmeting geen enkele rol speelt en cachers voor wie dat wel van belang is.

Soms zijn de twee typen cachers verenigd in één persoon.

Beide typen cachers claimen het gebruik van het woord geocache.

De cachers voor wie de afmeting van de cache geen enkele rol speelt zijn veruit in de meerderheid. Die hebben gewonnen en mogen dus alles een geocache noemen.

De cachers voor wie de afmeting wel een rol speelt accepteren dat niet. Die hebben naast het woord geocache dus nog een extra woord nodig. Om caches aan te duiden die te klein zijn voor een logboek en ruilspullen. In de loop der tijd is daar een hele serie denigrerende termen voor bedacht. Strooigoed, paaseieren, kokerzooi, pleurpotjes, bermprullen en zo nog een heel aantal.

Het onderscheidende kenmerk voor deze twee typen caches is het keurmerk. Daarvoor is het keurmerk bedoeld. Niets meer en niets minder. Dat heeft dus helemaal niets met kwaliteit te maken.

Op dit moment is het keurmerk alleen gebaseerd op de afmeting van de cache. Om het simpel te houden. Om een begin te kunnen maken. Misschien komen daar later ooit nog wat kenmerken bij.

De reden waarom ik wel wat zie in een keurmerk is dat het de mogelijkheid tot een modus vivendi biedt. Niet dat ik verwacht dat we elkaar dan niet meer om de oren zullen slaan met horkerigheid, zo naief ben ik nou ook weer niet, maar het is een eerste opening. Het mooie hiervan is dat er voor de eerste groep cachers helemaal niets verandert. Ze kunnen alles gewoon een geocache blijven noemen. Ze hoeven niets op een andere site.

Voor de tweede groep cachers verandert er wel iets. In plaats van dat ze spreken over geocaches en pleurkokers, spreken ze voortaan over authentieke geocaches en geocaches. Bovendien mogen zij zich voortaan authentieke geocachers noemen, tenminste op die momenten dat zij caches met keurmerk lopen. Het is toch geen te hoge prijs hen dat been toe te werpen als we daarmee vreedzaam naast elkaar kunnen leven? :heart: :heart:

Volgens de metafoor van Casteel:

Als je maar genoeg goedkoop bier drinkt maakt de smaak op een gegeven moment ook niets meer uit.

• Top! 1
Geplaatst (bewerkt)

diederedikus

Even kleine nuance.

De naam pleurpotjes is ooit door mij ter berde gebracht, maar valt zeer zeker niet onder de door jou gestelde voorbeelden.

Van mij mag een cache een ano zijn, een micro of een vuilcontainer.

Hij mag zelfs in een doodlopend straatje liggen (die vuilcontainer lijkt me daar wel leuk), las ik er maar plezier aan heb om hem te vinden. Of dat nou in de tocht of de stash zit maakt me geen reet uit.

Pleurpotjes zijn de caches die achter een lantaarnpaal liggen langs de snelweg, in een onooglijke voortuin of op een vuilnisbelt in een park en geven geen van alle plezier.

Maar de kans is aanwezig dat de caches die ik leuk vind niet voldoen aan het keurmerk en de pleurpotjes wel.

En oj, van mij staan er geen caches op de site van Vlinder. Niet omdat ik dat niet wil, ik zou er geen moeite mee hebben als een ander ze aanmeldt. Maar gewoon om dat ik er geen moeite voor wil doen. Daarom doe ik ook niks op opencaching en die andere mogelijke sites. Daarom heb ik ook enkel maar TB's van gc.com en niet van krety. Is me allemaal te veel moeite.

bewerkt door MacDD
Geplaatst

Het onderscheidende kenmerk voor deze twee typen caches is het keurmerk. Daarvoor is het keurmerk bedoeld. Niets meer en niets minder. Dat heeft dus helemaal niets met kwaliteit te maken.

Op dit moment is het keurmerk alleen gebaseerd op de afmeting van de cache. Om het simpel te houden. Om een begin te kunnen maken. Misschien komen daar later ooit nog wat kenmerken bij.

keurmerk

het keurmerk zelfst.naamw.Uitspraak: [ˈkørmɛrk] Verbuigingen: keurmerk|en (meerv.) bewijs dat iets goedgekeurd is en de vereiste kwaliteit heeft

bron

Eigenaardig dat deze terminilogie dan gaat gebruikt worden voor iets dat "helemaal niets met kwaliteit te maken" heeft.

Ik vind het persoonlijk geen goed idee dat een keurmerk enkel bepaald wordt door de grootte. Alsof een grote tupperware doos zoveel beter is dan een filmpotje. Wie gaat de afmetingen bepalen dat een keurmerk verdienen en basis van welk criterium? Je zal maar een cache hebben die net niet voldoet.

Zoals met vele dingen is de grootte niet dat telt, maar wel wat je er mee doet. Hoe ging het spreekwoord ook weer? Wie het kleine niet eert, is ....

Dit keurmerk is wat mij betreft bijgevolg totaal nutteloos, temeer omdat het reeds bestaat: de aanduiding van cache grootte op de cache listing. Daar kan je tenminste nog op filteren in allerlei software/sites.

Maar misschien is nutteloosheid ook een "modus vivendi".

• Top! 1
Geplaatst (bewerkt)

De reden waarom ik wel wat zie in een keurmerk is dat het de mogelijkheid tot een modus vivendi biedt.

Ook met het meest mooie en wollige taalgebruik kun je onmogelijk van niets iets maken.

bewerkt door Team Tabak
Geplaatst

Wat zou het toch prettig zijn als iemand nu eindelijk eens duidelijk zou kunnen maken wat er op tegen is dat een Keurmerk aangeeft of een container geschikt is om te geocachen zoals de bedenker van het spel het heeft bedoeld. Dit als hulpmiddel voor geocachers die het spel graag op oorspronkelijke (authentieke) wijze willen spelen en daarvoor een container met een zekere grootte en een logboek nodig hebben.

Geplaatst (bewerkt)

Voor de tweede groep cachers verandert er wel iets. In plaats van dat ze spreken over geocaches en pleurkokers, spreken ze voortaan over authentieke geocaches en geocaches. Bovendien mogen zij zich voortaan authentieke geocachers noemen, tenminste op die momenten dat zij caches met keurmerk lopen. Het is toch geen te hoge prijs hen dat been toe te werpen als we daarmee vreedzaam naast elkaar kunnen leven? :heart: :heart:

Dit vind ik wel weer een leuke zin, waar de humor vanaf druipt.... Vanaf morgen ga jij dagelijks op een andere manier je vrouw kussen, wanneer je de deur uit gaat. Soms zal je zeggen, dat je vandaag authentiek gaat cachen en soms zal je haar bij het afscheid melden dat je vandaag aan pleurkokerij gaat doen en soms zit je in de mixed zone en dan snapt ze er al helemaal niets meer van.

Maar voor jou heeft het één voordeel. In het eerste geval krijg je bij thuiskomst een dikke biefstuk voorgezet met broccoli en gebakken aardappeltjes en als je geluk hebt met een ijsje toe. In het tweede geval zul je het met spruitjes moeten doen en een blinde vink, want je vrouw voelt heus wel aan, dat je eigenlijk de dag hebt doorgebracht met iets, dat ze in Eindhoven niet goed vinden..... En mocht je in de mixed zone hebben verkeerd, dan krijg je een bon voor McDonalds mee, want wat moet een kok zich in vredesnaam als maal voorstellen bij caches uit een mixed zone.....

Er komen harde tijden voor je aan Diederikus, maar met jouw wijze van taalgebruik gaat jouw vrouw het op den duur wel begrijpen.... Dat staat vast. En op onze leeftijd is het sowieso beter om je wat te beperken in bourgondisch eetgedrag hoorde ik afgelopen vrijdag van de cardioloog.... In plaats daarvan kreeg ik bloedverdunners en cholesterolverlagers voorgeschreven.... Ik heb me rot gezocht welke caches dáár nou bij horen.... Ik wacht op jouw uitleg!!!! En doe het maar wollig. Ik kan het hebben! :wink2:

bewerkt door Team Tabak
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...