Spring naar bijdragen

Geld halen uit mooie hobby???


Aanbevolen berichten

De ommezwaai zie ik ook eigenlijk niet zo Peetee. Wat relevant is dat WIJ ( lees SG en SGN ) Geocaching hebben laten deponeren en dat WIJ daarna de spelregels voor het gebruik daarvan binnen de Benelux hebben vastgesteld. Die spelregels staan te lezen op de site van de Stichting onder het kopje "disclaimer" en die laten niets te raden over.

De ommezwaai zie ik ook niet zozeer in beleid, maar meer in houding binnen dit draadje. In eerste instantie wordt zeer negatief gereageerd op het feit dat JaTi op commerciële basis activiteiten organiseert die raakvlakken heeft/of samenvalt met onze hobby. Even later wordt het gezien als een kans om de stichtingen mee te laten profiteren van hun activiteiten door hen te laten betalen voor het gebruik van de term 'geocaching'.

Dat vind ik een ommezwaai in denken.

 

Niet dat ik op zich bezwaar heb tegen het feit dat de stichtingen hier en daar wat bronnen ter ondersteuning aanboren. Ik meen dat in het verleden (of dat nog zo is weet ik niet) Notter een bepaald bedrag/percentage per verkochte gps overmaakte op rekening van de stichting(en). Of daar een overeenkomst voor het gebruik van het woord 'geocaching' aan ten grondslag lag weet ik niet. Doet ook niet zo terzake.

 

Ik heb er ook geen problemen mee dat de stichtingen bedrijven laat betalen voor het gebruik van het betreffende woord, als daar juridische grondslag voor bestaat. Maar pak dat dan gewoon zakelijk aan: een belletje, een briefje o.i.d. Maar niet eerst gaan bekritiseren op het forum om de activiteiten die het bedrijf ontplooit, om dan vervolgens wat te gaan dreigen met een procedure, en pas daarna eens met de mensen te gaan praten. Verkeerde volgorde wat mij betreft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

..... ik denk dat MiepMiepZoeff het heeft over de activiteit, en Joseph over het woord ... Dat zijn twee verschillende zaken.

Precies.

 

Of het nu geocaching, GPSzoeken of pijllopen heet maakt mij niet zoveel uit. Wel vind ik het vervelend als iets wat in de hobby-sfeer gedaan wordt (bv logje schrijven) vervolgens bedrijfsmatig wordt gebruikt. Hier voel ik mij nogal door gefopt. :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel vind ik het vervelend als iets wat in de hobby-sfeer gedaan wordt (bv logje schrijven) vervolgens bedrijfsmatig wordt gebruikt. Hier voel ik mij nogal door gefopt.  ;)

Ben ik met je eens.

 

Zo zag ik vanmiddag bv. een ranglijstje op de betreffende site, "geleend" van .nu.

 

Dat doe je niet ongevraagd. :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

om dan vervolgens wat te gaan dreigen met een procedure,

Heb ik wat gemist ? Dat heb ik nog niet waargenomen.

 

Ik heb mijn bijdrage geleverd in dit draadje en uitgelegd hoe wij ( SG ) erover denken en gewezen op de (spel)regels. Ik heb erop gewezen dat de SG en de SGN gezamelijk zeggenschap hebben over GEOCACHING in de Benelux ( zoals contractueel vastgeleld vorig jaar ). Ik heb erop gewezen dat wij ( SG ) bereid zijn om het gebruik van Geocaching toe te staan indien er een bijdrage wordt geleverd aan Geocaching. Ik heb nog geen idee hoe het standpunt van SGN hierin is maar ik verwacht ongeveer hetzelfde. Overigens is toestemming van BEIDE Stichtingen nodig dus SGN heeft nog een veto ook indien wij er uit zou komen met een bedrijf.

 

Ik heb echter nog niemand over een procedure horen praten. Ik neem aan dat we allemaal volwassen mensen zijn en het zover niet laten komen. Tevens zijn wij ( SG ) inmiddels geraadpleegd door Zenz en hebben wij onze mening hierover gegeven. Zenz zal dit waarschijnlijk wel verder uit onderhandelen met het betreffende bedrijf. Wat dat betreft heeft Zenz mijn vertrouwen.

 

Op het juridische vlak bemoei ik me er dus ( voorlopig ) niet mee en heb daar ook geen behoefte als de doelstelling van het depot niet met voeten getreden wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, ik zie via de link van Peetee nu opeens ook de citaten op de site van Jati. Ik heb nu ook mijn logs van de betreffende caches verwijderd. Mooie boel, dat je kennelijk kans loopt dat je pennenvruchten op commerciële basis worden gebruikt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb echter nog niemand over een procedure horen praten.

Ik ben helemaal met je eens dat dat woord in strikt juridische zin nog niet is gevallen. Maar omdat dat in onderhandelingen over wettelijke aangelegenheden praktisch altijd op de achtergrond meespeelt ("... als u niet meewerkt, dan zou het mogelijk kunnen zijn dat ..."), heb ik dat tussen de regels door gelezen. Iets te vlug wellicht.

 

Maar nogmaals: de volgorde waarin e.e.a. totnutoe verloopt, vind ik niet juist. Ik hoop verder op een puur zakelijke afhandeling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tevens zijn wij ( SG ) inmiddels geraadpleegd door Zenz en hebben wij onze mening hierover gegeven. Zenz zal dit waarschijnlijk wel verder uit onderhandelen met het betreffende bedrijf. Wat dat betreft heeft Zenz mijn vertrouwen.
Maar nogmaals: de volgorde waarin e.e.a. totnutoe verloopt, vind ik niet juist. Ik hoop verder op een puur zakelijke afhandeling.

 

Er zijn echt wel al kontakten met JaTi geweest Peetee. Die lopen via Zenz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[Dat wist ik niet.

Het is best jammer dat hetgeen 'achter de schermen' gedaan wordt ons niet bekend is.

Ik ben ervan overtuigd, dat dat meer is dan wij denken en doordat het ons onbekend is niet de waardering krijgt die het zeker verdient.

Nu weet ik wel dat zij (bestuursleden van de Stichting(en)) niet op complimenten zitten te wachten, maar de onduidelijkheid leidt er ook toe, dat wij, onwetenden, totaal verkeerde conclusies trekken en daardoor onbedoeld wellicht meer schade berokkenen dan we willen.

Ware wij een vereniging, dan was het bestuur ons verantwoording schuldig en zou het transparanter zijn. Maar ja, we willen geen vereniging zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is best jammer dat hetgeen 'achter de schermen' gedaan wordt ons niet bekend is.

Ah, maar da's geen kwestie van geheimhouding hoor, meer van efficiëntie. :beerchug:

 

Wat er tot nu toe is gebeurd: op basis van de berichten in het forum heb ik eerst met Jati telefonisch overlegd en ze daarna gesproken bij de start en finish van 'De Drie Zusjes' (leuke cache!). Vervolgens hebben ze op mijn verzoek een brief geschreven waarin ze uitleggen wat ze precies willen. Na overleg met Jati heb ik die brief doorgestuurd naar de besturen van de beide stichtingen, waarbij de SG al een antwoord terug heeft gestuurd naar de SGN en mij. De strekking van die reactie van de SG is helemaal in lijn met de postjes hier op het forum, dus gedurende dit hele verhaal was er van mijn kant geen nieuws te melden: de 'procedure' (groot woord) die ik volgde was dezelfde die ik al aangekondigd had en de reacties van de betrokkenen zijn door henzelf hier ook al verwoord.

 

Zodra ik echt iets toe te voegen heb, zal ik dat niet nalaten ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

Over bedrijfsmatig gebruik van geocaching kwam ik de volgende link tegen:

http://www.porches.com/html/reservations/s...geocaching.html

Het is een soort bed-and-breakfast in de USA:

 

Berkshire GeoCaching Vacation

This package combines a two-night stay at Porches with an opportunity to experience the outdoor cybersport known as “Geocaching.” Using a Global Positioning System (GPS) device supplied by the inn, guests attempt to track down caches hidden in the surrounding Berkshire countryside by other practitioners of the internet-based hobby.

The package includes breakfast each morning, instruction and use of a GPS device for the day, trail maps, and box lunches. $309.00 - Sunday through Thursday / $429.00 on weekends.

 

En verder wordt aangeprezen:

"Each package includes accommodations in a spacious room with a queen-sized bed, ..."

Het staat er niet bij maar ik denk 'queen not included'. :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...