Spring naar bijdragen

Geld halen uit mooie hobby???


Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Ik weet niet of het al gezegd is (ik moest eerst 4 pagina's met reacties scannen; dit heeft IMHO wel iets losgemaakt). Maar het zou toch mooi zijn als een commercieel bedrijf voor geocaching-achtige activiteiten geen gebruik maakt van bestaande caches, maar die speciaal voor dat doel uitzet? Je maakt deelnemers mogelijk enthousiast voor een nieuwe hobby en tegelijkertijd blijft de kwetsbare omgeving van de gelegde caches ook nog eens onbetreed. (En daarmee de kwetsbare zieltjes van medecachers :ph34r: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het meest kwalijke vind ik dat dit soort bedrijven feitelijk parasiteren op Geocaching.

Ik heb, wat verlaat, deze thread zitten lezen. Ik deel de mening van Geoman en het stoort mij ook dat mensen geld gaan verdienen aan iets wat anderen, pro deo, hebben opgebouwd. De vraag is echter: wat doe je eraan ?

 

Die vraag hebben we ons een hele tijd terug gesteld en het antwoord was: GEOCACHING registreren. Dat is ook gebeurd, indertijd door de Stichting Geocaching. Het merkenrecht wordt inmiddels beheerd door beide stichtingen ( SG en SGN ) en zij hebben beide zeggenschap hierover. De doelstelling echter van toen blijft bewaard en deze staat te lezen op http://www.stichtinggeocaching.nl onder het kopje "disclaimer".

 

Of dus iemand geld mag vragen voor Geocaching ? NEEN. Noem het GPSearching, GPS-Hunting of wat je maar wil en je kunt doen wat je wil maar noem het Geocaching en beide stichtingen zullen een deel van de omzet claimen. Dat mag dus ook alleen als beide stichtingen hiermee instemmen.

 

Oplossing: zolang Jati of team GPSearching geld vragen voor hun activiteiten protesteer ik tegen het gebruik van het woord GEOCACHING op hun site of in hun folders tot het moment dat men een overeenkomst sluit met BEIDE stichtingen en hiertoe dan ook SCHRIFTELIJKE TOESTEMMING heeft verkregen.

 

Deze toestemming zal vrijwel zeker alleen worden gegeven indien er een deel van de omzet ten goede komt aan de stichtingen en daardoor weer ten goede aan de geocaching-community.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of dus iemand geld mag vragen voor Geocaching ? NEEN. Noem het GPSearching, GPS-Hunting of wat je maar wil en je kunt doen wat je wil maar noem het Geocaching en beide stichtingen zullen een deel van de omzet claimen. Dat mag dus ook alleen als beide stichtingen hiermee instemmen.

Dus als JaTi op hun site het Engelse woord 'geocaching' zou vervangen door de NL-vertaling 'geocachen' en ze vragen geen geld voor 'geocaching' maar voor 'het geocachen', dan is de kou uit de lucht?

 

Lijkt me een klein offer ... Maar goed, daar ga ik niet over. :crybaby:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus als JaTi op hun site het Engelse woord 'geocaching' zou vervangen door de NL-vertaling 'geocachen' en ze vragen geen geld voor 'geocaching' maar voor 'het geocachen', dan is de kou uit de lucht?

 

Beetje kinderachtige reactie .......

 

Ook vervoegingen verwijzen naar het woord geocaching en dat is geregistreerd.

 

De raakvlakken van merkenrecht zijn niet geheel zwart/wit. Zo heb ik ooit toestemming moeten vragen voor de naam AllinaBox omdat de naam AllintheBox was geregistreerd. De link is duidelijk en dus is toestemming vereist.

 

Ook het geval van de kruidenier is inmiddels beroemd: Een doodgewone kruidenier had A. Hein op zijn pand staan. Hij heette echt zo en had dus gewoon zijn eigen naam gebruikt. Het mocht niet want Albert Hein is een gedeponeerd handelsmerk.

 

Het gaat erom dat je duidelijk een link/verwijzing maakt naar een woord dat bekendheid heeft en daar dus van mee profiteert. Een zuigtablet op de markt zetten met de naam Renny geeft gegarandeerd problemen, ook al is het woord renny niet geregistreerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook vervoegingen verwijzen naar het woord geocaching en dat is geregistreerd.

Misschien heb je gelijk, Joseph. Ik kan dat niet beoordelen, ben geen jurist. Bovendien hoef je mij ook niet te overtuigen, maar de evt. overtreder van het merkenrecht. Of de rechter, als de eerste zich niet overtuigd weet.

 

Daarnaast blijf ik me afvragen waar het nu eigenlijk allemaal over gaat. Er is een bureau dat wat geld verdiend met het organiseren van verschillende soorten events. De ene keer is dat het organiseren van een cache-tocht, de andere keer paint-ballen, de derde keer een dropping. So what?

En nu voelen de beide stichtingen zich benadeeld omdat het bureau een door haarzelf opgezette speurtocht exploiteert en daarbij de activiteit benoemt als 'geocaching', wat het natuurlijk ook is.

De vraag is hier dus hier niet of het bureau gerechtigd is om dit soort activiteiten te ontplooien (want dat zal ze ongetwijfeld mogen), maar of ze het geocachen mag noemen.

Volgens de beide stichtingen mag ze het alles noemen, maar geen geocachen!

 

Stel: er vloeit een juridisch conflict uit voort en de rechter geeft jullie gelijk (wat toch afgewacht moet worden). Mogelijk gevolg: het bureau past haar site en haar foldertjes aan. Wat heb je dan bereikt? Volgens mij helemaal niks!

Want dit draadje begon toch met de verontwaardiging over het commercieel opzetten van cachetochten? Heb je dit hiermee kunnen stoppen? Nee, dus.

In het gunstigste geval betaalt men voor het gebruik van de term geocaching. Maar het verschijnsel blijft. Met dit verschil, dat je nu iets verdient aan datgene dat je in eerste instantie probeerde te bestrijden.

 

Maar goed, beslissingen hierover zijn niet aan mij, maar aan de beide stichtingsbesturen. Als zij vinden dat zij door de acties van het bureau benadeeld worden, dan raad ik ze aan om hun recht te gaan halen. Evt. via de rechter.

 

Maar nogmaals: volgens mij gaat het helemaal nergens over ... :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En nu voelen de beide stichtingen zich benadeeld omdat het bureau een door haarzelf opgezette speurtocht exploiteert en daarbij de activiteit benoemt als 'geocaching', wat het natuurlijk ook is.

Waarom zet je dat nu weer zo negatief neer ? Bekijk het nu eens van de andere kant:

 

Stichting Geocaching en Stichting Geocaching Nederland hebben al honderden, misschien wel duizenden, euro's gespendeerd aan Geocaching. Promotie, websites, etc, etc. Is het dan zo onredelijk dat nu deze stichtingen, met een merkenrecht om het te ondersteunen, vragen om een bijdrage in deze kosten omdat een bedrijf(je) commercieel gewin wil halen uit Geocaching ?

 

We hebben Geocaching geregistreerd juist omdat we het ongedwongen karakter van Geocaching willen behouden. Omdat we willen voorkomen dat er een slimme zakenman opstaat en met het geheel gaat lachen. Een bedrijf dat op de trein springt die wij aan het rollen houden en het geld volledig in eigen zak wil steken.

 

We hebben altijd getracht om de eventuele bijdragen niet bij de individuele geocacher te gaan halen. Geen "abonnementen", verplichte bijdrage of iets dergelijks. Maar als er dan een bedrijf op staat dat er geld aan wil gaan verdienen dan willen wij ook mee liften. En NIET voor persoonlijk gewin, laten we dat voorop stellen. Commercieel gebruik van Geocaching is mogelijk indien er een bijdrage aan de Stichting(en) wordt gedaan die dat op haar beurt weer inzet voor Geocaching in het algemeen. Dus ook voor JOU.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom zet je dat nu weer zo negatief neer ? Bekijk het nu eens van de andere kant:

Dat is juist mijn punt. Daar waar dit draadje begon met een forse verontwaardiging over het feit dat een bedrijf het in zijn hoofd haalt om geld te vragen voor het organiseren van geocaching-events, gaat het nu over de vraag of we (als geocachers) daarvan mee kunnen profiteren.

 

Vind ik nogal een ommezwaai ...

 

Maar nogmaals: mij hoef je niet te overtuigen. Probeer het eens bij het bedrijf in kwestie. Misschien is er wel niets aan de hand, en zijn ze best bereid een financiële bijdrage te leveren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geocaching is hartstikke leuk, maar als je een of ander bimbo-bureau hebt dat zijn slag denkt te kunnen slaan :cry: .

 

Geld vragen (en vangen) voor de moeite die anderen doen met hun caches vind ik op de grens van het toelaatbare (eigenlijk: er over heen). Zolang ze zich beperken tot hun eigen spul is er trouwens niks mis mee :D .

 

Ik maak zelf ook "reclame" voor deze absurde hobby. Niet omdat ik er beter van wil worden, maar omdat het vooral leuk is. (wel selectief :thumbup: ) Je komt op veel mooie plekjes en met name voor de kids is het een groot plezier de caches te zoekn/ vinden/ plunderen. Dat hun kamer wordt opgeruimd en vervolgens de speeltjes in de cache belanden is niet onbelangrijk :D Daarvoor komt er evenveel troep bij. Daarnaast is het wandelen veel minder vermoeiend als de cache lokt .

 

Als bureau Jati anderen "gebruikt" gaat dit ff te ver. Dat ze publieksgeil zijn (ik las toevallig "hun" artikel in de Volkskrant) is hun probleem. Ik hoop alleen dat we daardoor niet van de Johnny's en Anita's in de mooie natuur krijgen die als beesten tekeer gaan omdat ze voor het eerst uit hun Manta's stappen (excuses aan alle cachers met die namen... :D )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat je commercieel gebruik van geocaching niet kan uitsluiten lijkt wel duidelijk. Maar is het wel mogelijk om een strikte(re) scheiding tussen commerciële en hobby caches te maken?

 

Dan denk ik bijvoorbeeld aan het verwijderen of archiveren van caches die commercieel gebruikt worden.

 

Bij deze zou ik dan ook willen voorstellen de cache "de drie zusjes" van Jati te archiveren, tenminste als Jati deze cache commercieel wil blijven gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik maak zelf ook "reclame"  voor deze absurde hobby. Niet omdat ik er beter van wil worden, maar omdat het vooral leuk is.

En dat is ook vrij, aan iedereen. Op de site van de Stichting Geocaching staat te lezen: Zolang je het woord "Geocaching" gebruikt of wil gebruiken als particulier EN voor non-commerciële doeleinden EN als aanduiding voor de hierboven omschreven activiteit mag je het zonder meer gebruiken. We zijn daar altijd heel duidelijk in geweest. We hebben het ook nimmer vast laten leggen met het doel om er nog eens rijk van te worden. Veel meer om te voorkomen dat anderen het oneigenlijk gaan gebruiken.

 

De ommezwaai zie ik ook eigenlijk niet zo Peetee. Wat relevant is dat WIJ ( lees SG en SGN ) Geocaching hebben laten deponeren en dat WIJ daarna de spelregels voor het gebruik daarvan binnen de Benelux hebben vastgesteld. Die spelregels staan te lezen op de site van de Stichting onder het kopje "disclaimer" en die laten niets te raden over.

 

En laten er geen misverstanden over bestaan: indien iedere Geocacher elke maand 10 euro overmaakt aan de beide Stichtingen dan kunnen we daar een stuk soepeler in worden. Tot die tijd zullen we toch gelden los moeten peuteren uit het bedrijfsleven en wie kan er beter aan bijdragen als een bedrijf dat geld verdient aan Geocaching ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat je commercieel gebruik van geocaching niet kan uitsluiten lijkt wel duidelijk.

DAT kunnen we dus met het depot in handen WEL. Laat dat duidelijk zijn.

Als het niet zo is dan hoor ik dat graag, maar ik denk dat MiepMiepZoeff het heeft over de activiteit, en Joseph over het woord ... Dat zijn twee verschillende zaken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

maar ik denk dat MiepMiepZoeff het heeft over de activiteit, en Joseph over het woord ... Dat zijn twee verschillende zaken.

Ten dele mee eens:

 

Als men de activiteit totaal iets anders noemt is het geen probleem. IJskimo en HawkEyes doen dat al jaren.

 

Maar als je een chocoladereep op de markt brengt en erbij roept dat ie smaakt als een mars dan ben je aan het meeliften op het succes van de naam mars.

 

Ik heb ook al eerder gezegd: ik heb er geen probleem mee dat ze een GPS-tocht organiseren. Ik heb er een probleem mee dat men het Geocaching noemt en zodoende meeliften op het succes van Geocaching en alle aandacht die er al aan besteed is. Als je die ( extra ) reclame wil in je folder en op je site dan zul je, wat mij betreft, moeten bijdragen aan Geocaching. Plain and simpel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...