Goonies Oosterhout Geplaatst 1 maart 2013 Geplaatst 1 maart 2013 (bewerkt) Wat bedoel je met nepcaches? Antarctica Een nepcache is een container die niets heeft van wat in de eerste zin op deze website is vervat. Nepcachers loggen nepcaches niet in de geest van het spel geocaching, maar omdat zij letterlijk verslaafd zijn aan de snelle en simpele kicks van paaseieren zoeken in wedstrijdverband. Zij spelen een ander spel, dat niet alleen haaks staat op geocaching, maar geocaching zelfs schade toebrengt. Die schade is drieledig. 1. Nepcaches verstikken de database; zij nemen de ruimte in van geocaches en beperken geocachers in hun mogelijkheden om routes uit te zetten. 2. Terwijl een geocacher zijn auto parkeert om vervolgens wandelend een dag van de natuur genieten, rijdt een nepcacher een dag langs parkeerplaatsen om zo veel mogelijk nepcaches te rapen. Een geocacher bedrijft een milieuvriendelijke buitensport, terwijl een nepcacher zijn competitiedrift bevredigt met het verstoken van fossiele brandstoffen. 3. Nepcachers bezorgen geocaching een slechte naam. Ooit had geocaching het aura van een avontuurlijk high-tech spel. Als je tegenwoordig in gezelschap het woord 'geocaching' laat vallen kijken mensen je aan alsof je net hebt verteld dat je suikerzakjes verzamelt. Je hebt heel wat uit te leggen voordat de spottende glimlachjes verdwijnen die passen bij het beeld van een volwassene die filmkokertjes zoekt om zijn kruisje te zetten op een beduimeld propje. Als wandelaars en natuurliefhebbers zijn geocachers over het algemeen intelligente, vriendelijke en zachtmoedige mensen. In plaats van boos te worden omdat hun spel is gekaapt en wordt verpest door nepcachers die geen flauw benul hebben van wat geocaching inhoudt, gedogen zij het spelbederf met dooddoeners als 'ieder het zijne' en 'voor elk wat wils'. Ze gaan er vanuit dat nepcachers in principe een geocaching-mentaliteit hebben en dat het strooigoed vanzelf zal verdwijnen door goede voorbeelden, voorlichting en waarderingssystemen die kwaliteit benadrukken. Dat is een illusie. Nepcachers hebben totaal andere verwachtingen van het spel dan geocachers. Wat in aanleg ontbreekt kan ook niet worden ontwikkeld of gestimuleerd. Enkele jaren geleden kwam een puntenjager er op dit forum onomwonden voor uit dat hij speelt om te scoren en dat het hem 'aan zijn derrière zal oxyderen hoe mooi de bloempjes bloeien en de vogeltjes zingen'. Een in alle opzichten typische puntenjager. Fanatiek van start en opzichtig pronken met statsbanners om na drie maanden verveeld af te haken. Zo gaat het met de meeste puntenjagers, maar dan hebben ze met hun beginnersenthousiasme al diverse vrienden en kennissen aangestoken, die voortvarend zijn begonnen aan hun carrière van drie maanden. En de honger van het groeiende legioen veelrapers moet worden gestild met steeds meer onnozel strooigoed, 'power'trails en rondjes vinex. De enige manier om de moddervloed in te dammen en geocaching te saneren is door puntenjagers te ontmoetigen; door dat waar het hen om te doen is, prestige door puntjes, waardeloos te maken. Daarom propageer ik het meerdere malen loggen van caches als 'found'. Hoe vaker, hoe beter. Deel een langer logje op in meerdere 'founds'. Plaats speciale caches, die onbeperkt als 'found' gelogd mogen worden. Gisteren schreef een nieuwkomer en starter van een ander populair draadje dat puntjes jagen hem, gezien 'de aantallen finds in de top van de stats' sowieso zinloos lijkt. Door het spel te verzadigen met puntjes wordt een puntje waardeloos. Als iedereen minimaal 10.000 punten heeft moet een aspirant puntenjager heel wat moeite doen om de achterstand in te halen en nog veel meer om indruk te kunnen maken met banners. En als er speciale caches worden geplaatst die onbeperkt als 'found' gelogd mogen worden verliezen de trailtjes en raaprondjes hun bestaansrecht. Waarom nog om de tweehonderd meter afstappen om een kruisje te zetten als je door het onbeperkt loggen van één cache zoveel puntjes kunt verdienen als je wilt? De puntenjacht heeft stapsgewijs geleid tot de onnozelheid van een kokertje om de 161 meter, gewoon omdat het kan. Waarom niet een einde maken aan deze flauwekul door ook de laatste stap te zetten en één cache eindeloos als 'found' te loggen, gewoon omdat het kan? Door het spel te verzadigen met puntjes kan worden voorkomen dat de database wordt verzadigd door strooigoed. Daar staat geen woord onzin in, met name de suikerzakjesspaardersvergelijking. Onlangs had ik een klant bij een GPS-activiteit die vertelde dat zijn collega aan geocaching deed, in de top 10 van Nederland met x000 finds. Ik heb er maar niet te veel over gezegd. Toch ben ik geen voorstander van het verzadigen met puntjes door neplogs. Schrijf gewoon wat je vindt van een cache. Bevalt de locatie je niet, log dan een note waarin je schrijft dat je op die plek echt geen zin hebt om te zoeken in plaats van 'm ongezien te negeren of TFTC te schrijven met de gedachte dat een kort, ongeïnspireerd logje de boodschap ook wel over zal brengen. Beschrijf je ervaring, ook als die negatief was. 1 maart 2013 bewerkt door Goonies Oosterhout
@rend Geplaatst 1 maart 2013 Geplaatst 1 maart 2013 Is wel een leuk plan, Vlindertje, het uitproberen waard . Misschien kunnen ze bij Glo....eu er iets op maken.
Vlindertje Geplaatst 1 maart 2013 Geplaatst 1 maart 2013 Dat maak ik zelf wel, @rend. Ik denk aan cachepagina's waarop nepcachers aan kunnen geven hoeveel puntjes zij willen hebben, waarna de pagina automatisch het vereiste aantal 'found' logs met de tekst TFTC genereert. Dat is in principe toegestaan en de caches moeten in alle opzichten voldoen aan de richtlijnen. Uiteindelijk staat of valt het plan echter met de medewerking van de reviewers. Mailtjes zijn onderweg, maar ik geef het initiatief weinig kans ... 1
barny Geplaatst 1 maart 2013 Geplaatst 1 maart 2013 (bewerkt) volgens mij staat er ook ergens in de richtlijnen van groundspeak dat logs niet via een computer gegenereerd mogen worden (of iets in die trand) maar het veranders zo snel en de richtlijnen zijn zo een doolhof georden dat zelfs de revieuwers af en toe de weg kwijt raken, en anders staat er op het forum een stuk texst geschreven boor een ngroundspeak bobo die dan aangehaald word als bewijs dat iets wel of iets niet word toegestaan gewoon de cache online bregen onder een fake account met een nietszeggende texst er in dan trek je niet de aandacht op het moment als je je bedoelingen openbaart dus de waarheid spreekt word je gekortwiekt door die rare yankie's elke cache mag je gewoon meerdere malen loggen, gebeurt regelmatig alleen de hoeveelheid zal op een gegeven moment opvallen, lijkt mij dan stug dat ze er wat aan doen, doen ze anders ook nooit, er was maar 1 echte revieuwer die wel stelling durfde te nemen en die is gewoon opzij gebonsjoert Barny Edit deze cache of een andere van deze serie http://coord.info/GC3C1NE is gewoon vrijelijk te gebuiken voor multylogs als ik de regels onder aan de pagina lees het mooie is dan ook dat je 1000 + multy's op je naam heb staan, dan vinden andere mensen je nog "belangrijker" nu de eerste die het durft 1 maart 2013 bewerkt door barny
Vlindertje Geplaatst 1 maart 2013 Geplaatst 1 maart 2013 (bewerkt) Er is toch ook een vorm van spelverdwazing die batch-loggen heet? Daarbij worden de found-logs eveneens in grote aantallen automatisch gegenereerd. Ik beperk mij tot het batch-loggen van eigen caches. Dat kan ook zonder medewerking van de reviewers, maar ik wil open kaart spelen, een statement maken en de reviewers gelegenheid bieden hetzelfde te doen. Misschien kunnen we naar jouw voorbeeld een lijst opstellen van caches waarvan de eigenaren het niet bezwaarlijk vinden dat hun creatie door dezelfde persoon meerdere malen als 'found' wordt gelogd. In afwachting van functies om automatisch onbeperkt te scoren kunnen puntenjagers aan de hand van die lijst vast gaan werken aan hun 'stats'. Daar is toch geen durf voor nodig? Met toestemming van de cache-eigenaar is het gewoon een onderdeel van het spel. Ieder het zijne en voor elk wat wils. Vind je het niks, dan kun je de caches gewoon negeren. 1 maart 2013 bewerkt door Vlindertje
barny Geplaatst 1 maart 2013 Geplaatst 1 maart 2013 als de revieuwers het lef hadden om een statement te maken was dat allang gebeurt dus reken er maar niet op reken evenzo er niet op dat ze medewerking geven aan de cache als je open kaart speelt barny
Dagwacht Geplaatst 1 maart 2013 Geplaatst 1 maart 2013 Een tijdje geleden hebben wij de website www.powercaching.nl gemaakt na een stortvloed van copy-past logs. Allemaal eenheidsworst. Of je nu een prachtige cache hebt of een filmrolletje, deze cachers hebben voor iedereen hetzelfde nietszeggende logje. De reviewers zeggen dan dat je dit soort logjes gewoon beter kunt negeren en je dan maar moet optrekken aan de cachers die wel aandacht aan hun logs besteden. Het logo hebben wij enkele weken bij onze caches geplaatst, maar nu mailen wij deze naar de cachers die alles over een kam scheren en alleen maar voor de puntjes gaan.
Vlindertje Geplaatst 2 maart 2013 Geplaatst 2 maart 2013 Een site naar mijn hart, dat http://stop.powercaching.nl/. Weer een initiatief dat duidelijk maakt dat geocachers het egocentrische en respectloze gedrag van veelrapers meer dan zat zijn. Het logo brengt mij op het idee om een speciale logbanner te maken. Een stukje code dat verwijst naar een cache die je onbeperkt mag loggen, met een invoerveld voor het gewenste aantal found-logs. Klik je de banner aan terwijl je bent ingelogd bij gc.com, dan worden de puntjes automatisch bijgeschreven. Puntenjagers kunnen de logbanner naast hun statsbanner plaatsen om de aantallen dagelijks mooi af te ronden.
Sivota Geplaatst 2 maart 2013 Geplaatst 2 maart 2013 Tja, de site stop.powercaching..... Ik heb destijds het draadje erover bij de "buren" gevolgd en daar ging het duidelijk over de logs en niet over de veelrapers.Als ik het mij goed herinner was het plan zelfs om "nietszeggende" logs te verwijderen, omdat vooral werd gedacht dat mensen met nietszeggende logs de cache niet gelopen konden hebben(Dat was toen ook de aankondiging in betreffende topic: Dat deze logs werden verwijderd).Ik heb het destijds gezegd en ik zeg het nu opnieuw: Ik ken cachers die veel en graag wandelen en daarom multi caches altijd helemaal wandelen en ook terugkomen wanneer het niet lukt om de cache te vinden.Op log-gebied zijn deze cachers echter geen ster en zij laten het bij een enkel zinnetje.Ik ken er zelfs één die vrijwel alleen multies loopt en ook alleen logt met een smiley.Ik ken ook cachers die alleen naar eindcoördinaten lopen (daar meestal niet eerlijk over zijn) en die hele verhalen in hun logs ophangen over de z.g. tocht en (bijna) niemand die het door heeft. Mijn vraag hier is dan ook: Wat wil je nu eigenlijk bereiken?De prullen en de puntjespakkers eruit of de geocachers die geen mooie log schrijven eruit?(Wat doe je in dit geniale plan overigens met de veelrapers die mooie logs schrijven en ook nog multies lopen?) Zomaar wat overwegingen hoor, maar het lijkt me in beide gevallen dat het kind hier met het badwater wordt weg gegooid... 1
Dagwacht Geplaatst 2 maart 2013 Geplaatst 2 maart 2013 Deze batchloggers kunnen echt wel een log schrijven. Ze beschrijven de caches die ze, meestal in een groepje, hebben bezocht in een aantal zinnen en vooral hoeveel lol ze samen hebben gehad. De taken worden dan vaak verdeeld en zo kunnen vele caches op een dag met een bezoek worden vereerd. Als ze dan een gebied hebben afgestroopt, dan lees je vervolgens niet allen bij je eigen caches, maar ook bij je collega-cachers in de buurt allemaal dezelfde log. Dat doet geen recht aan de individulele inspanningen van de cacheleggers. Als je een door de wol geverfde cachelegger hoort zeggen dat ze zelf zijn genezen om nog caches te leggen en dat alleen een serie traditionals met een bonus tegenwoordig nog de in de smaak valt, dan geeft dat toch te denken. Tja, het is crisis en de benzine is duur, dus je moet efficiënt met je tijd en kilometers omgaan, krijg je als reactie van deze batchloggers.
Team Tabak Geplaatst 2 maart 2013 Geplaatst 2 maart 2013 Mijn vraag hier is dan ook: Wat wil je nu eigenlijk bereiken? De prullen en de puntjespakkers eruit of de geocachers die geen mooie log schrijven eruit? (Wat doe je in dit geniale plan overigens met de veelrapers die mooie logs schrijven en ook nog multies lopen?) Zomaar wat overwegingen hoor, maar het lijkt me in beide gevallen dat het kind hier met het badwater wordt weg gegooid... Je hebt helemaal gelijk. Mensen zijn allemaal verschillend. We zullen dat moeten accepteren en respecteren, ook al hadden we het soms liever iets anders gezien.
jeroen78 Geplaatst 2 maart 2013 Geplaatst 2 maart 2013 (bewerkt) Waarom draait elk draadje weer uit op het zelfde gezeik tussen wat de een goed en de ander fout zit????????????????? Hebben deze lui niet in de gaten dat anderen er moe van worden. Als er ergens een tradi (in het herkauwende gezeur een micro) is het dan zo moeilijk voor degene die een multi wil uitzetten om een punt net iets verder te pakken zodat je er geen last van hebt? Of past dat niet in de route en is de multi dus eigenlijk ook niet de moeite waard omdat deze zo beperkt is? Andere optie is misschien om met de CO van de tradi te praten en uit leggen wat je wilt! Kan me moeilijk voorstellen ook dat de stip, carpools hier voor in de weg liggen, want men wilt toch alleen maar mooie multi's in de natuur hebben???? Mensen, maak toch niet zo'n punt overal van..... Ga lekker op het klaagbankje zitten. Maar ik merk dat we nu niet meer zitten te zeuren over de cachegrootte maar over wat er geschreven wordt in het log. Straks ook nog over het smileygebruik of de gebruikersnaam? 2 maart 2013 bewerkt door jeroen78 2
Team Tabak Geplaatst 2 maart 2013 Geplaatst 2 maart 2013 We moeten het toch érgens over hebben hier..... Er zijn hier aan de basis slechts drie onderwerpen.... 1.) Welke GPS gaan we kopen en hoe werkt dat ding in vredesnaam..... 2.) hoe gaan we onze medecachers ervan overtuigen, hoe ze het spelletje moeten gaan spelen. 3.) Waarom werkt de site en het forum niet, zoals wij zouden willen, dat het werkt..... Tja.... en dan valt een mens wel eens in herhalingen.... :-) 3
regenboog2 Geplaatst 2 maart 2013 Geplaatst 2 maart 2013 De kunst is eigenlijk om de betere caches te zoeken tussen al het slecht gemaakte strooigoed. Zo ook vandaag, komt er een nieuwe mystery online waarbij de CO zich op voorhand al verontschuldigd dat de filmpjes nogal flauw kunnen zijn............Hoezo? Je maakt toch alleen maar iets wat je zelf leuk vindt, dan hoef je je toch niet te verontschuldigen? Ik begrijp de commotie en roep heus wel om betere caches. Alleen de grap is dat op dit forum vrijwel niemand toegeeft alleen dergelijke bagger te rapen. We roepen allemaal om het hardst om mooie en betere caches, maar waar blijven ze dan? Maak je weer eens een mooie lange multi, komt er vrijwel niemand op af (ook lokale cachers niet), blijkbaar moeten er in dezelfde beschikbare tijd alleen maar puntjes geraapt worden. De reden ook waarom ik niet zo heel veel schik meer heb om uberhaupt nieuwe caches te maken. Je maakt ze voor een beperkte groep en de lol is na een paar maanden voorbij als er geen logjes meer verschijnen. Je wilt toch wel een beetje eer van je werk? En caches die zo'n hoog oh ah gehalte hebben dat ze gehyped worden is weer de andere zijde............misschien na 10 jaar de GPS maar eens verkopen Prof, ik denk iets heel gemeens en heb getwijfeld of ik het wel zal schrijven. Wat je zegt over het maken van mooie caches waar bijna niemand op af komt en dat je er dan geen lol meer in hebt.... je maakt ze toch zeker niet voor de puntjesrapers???? of stiekum toch een beetje? Je hebt ook wel gelijk hoor. Wij moesten laatst ergens een logrolletje safe droppen en deden dit in een cache die al anderhalf jaar niet meer gelogd was. Het was de bonuscache die je kon vinden na 10 (? ben het even kwijt) multies. Wij zijn er een paar weekenden mee bezig geweest. En wat je vraag betreft over dat niemand op het forum toegeeft bagger te rapen..... misschien hebben die mensen geen tijd om het forum te bezoeken. Ik wil best toegeven hoor, ik ben niet echt van de puntjes maar laat me af en toe toch verleiden. Lat but not least, een multi lijkt soms op papoer ook mooier dan in werkelijkheid.
Vlindertje Geplaatst 2 maart 2013 Geplaatst 2 maart 2013 Beste Jeroen78, en alle anderen die willen reageren. Er vindt een discussie plaats over een onderwerp dat veel forumleden belangrijk vinden. Dat onderwerp komt steeds in draadjes terug omdat het te maken heeft met nagenoeg alle aspecten van onze hobby: van het maken van caches tot het loggen ervan. In essentie gaat het over de motieven van mentaliteit van geocachers. Ken jij een belangrijker thema? En moet deze doorlopende discussie over kernvraagstukken stoppen omdat sommige mensen er moe van worden? Het is geen kwestie van goed of fout, van tradi's of multi's. En de eerste tradi was een emmer vol waardevolle spullen, dus alles behalve een micro. Spreekt een onderwerp je niet aan of vind je het gezeur, negeer het dan, maar ga niet op het klaagbankje zitten. Maak er geen punt van. 2
Aanbevolen berichten