Spring naar bijdragen

Fotorolkokertjes


jeroen78

Aanbevolen berichten

Misschien moet jij je toch eens gaan verdiepen in de oorsprong en de geschiedenis van geocaching. Dan snap je vast wel hoe de bedenker het spel heeft bedoeld en waarom hij die enige regel heeft opgesteld.

 

Dat een nano 85 favjes kan krijgen geeft inderdaad aan dat veel meer mensen het spel niet begrijpen. Goed is dat echter niet, want het onbegrip heeft geleid tot een database vol nepcaches.

Als je dan eens een linkje plaatst naar die ene regel. Ik kan hem zo niet vinden, maar dat kan aan mij liggen.

 

Kijk, als je bedoelt: If you take something from the geocache (or "cache"), leave something of equal or greater value. Dan kan ik je alleen maar gelijk geven. Maar er staat duidelijk: als je iets meeneemt, niet dat dat verplicht is, noch dat een cache groot genoeg moet zijn om er dingen in te stoppen.

bewerkt door wolojoli
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Dat heb je goed gezegd. En je hebt gelijk over dat leven in het verleden. Er zijn ook nog mensen, die nog steeds in het stemhokje naar de vakjes van de SDAP en KVP zoeken....

 

Gelukkig zijn er hier op dit forum maar een paar, die geen afstand kunnen nemen van wat zij vinden hoe het volgens niet bestaande "regels" allemaal zou moeten. Ze blijven hardnekkige pogingen doen om ons te overtuigen, dat het cachen alleen maar volgens hun overtuiging kan.....De rest doet aan caching, zoals door jou beschreven. Prima zo! Als het de opzet van geocaching.com was om mensen in beweging te zetten en ze de deur uit te sturen om met een doel de natuur in te gaan, dan zijn ze in die opzet in ons geval goed geslaagd. En dat ze daar ook nog voor zichzelf een paar stuivers aan overhouden, dat gunnen we ze graag.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het spel heet geocaching, met als eerste en enige regel: take something, leave something.

Is precies wat ik doe.

 

Ik haal er veel lol uit, ik laat een berichtje achter.

Kan perfect bij een nano.

Als daar al bakken met plezier inzitten, hoe is dat dan bij een munitiebox. Hoewel lol iest vreemds is. Soms kom ik een munitiebox tegen, zit helemaal geen lol in. Is er dus al allemaal uitgehaald of de CO heeft het er nooit ingelegd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hear hear Twin Peaks. Ik ben het helemaal met je eens.

 

Ik kan uit evenveel plezier beleven aan een nano dan aan een ammo-box. De route die je aflegt is meer mijn ding en als de nano bij een mooie lokatie ligt word ik daar ook blij van. Tuurlijk is het leuk om ergens iets te vinden en iets achter te kunnen laten, maar als dat alleen mijn naam is, ben ik ook tevreden.

 

Voor de topic-starter: ik heb ook geen fotorolletjes voor je. Maar zie steeds meer andere kleine alternatieven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey,

 

Ondertussen ben ik geholpen met wat ik zocht. Waarvoor mijn dank.

 

Persoonlijk vind ik het een beetje jammer hoe er aan het begin gerageerd is. Aannames van dat het wel doelloze caches zijn die gelegd worden etc etc afgaande op wat een ander logt is makkelijk gemaakt. Ik heb altijd geleerd dat je je pas een mening kan vormen nadat je het zelf meegemaakt hebt. Wat dat betreft is iedere cache op zich weer uniek naar mijn mening.

 

Aan de andere kant zijn er ook genoeg mensen die het wel prima vinden als ze aan het eind een micro vinden (btw, misschien zijn ze ook wel nodig om juist alleen de logrol heel te houden in een grotere cache?). Het gaat niet alleen om de cache, maar vaak ook om de omgeving. Als je je laat yeleurstellen door de mensen die negatief zijn, dan hoef je niets meer te doen, dus doe ik het voor de mensen die het wel leuk vinden! Anders laat je mijn caches toch lekker links liggen?

 

Voor de moderator: Kan een slotje op!

  • Top! 8
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Misschien moet jij je toch eens gaan verdiepen in de oorsprong en de geschiedenis van geocaching. Dan snap je vast wel hoe de bedenker het spel heeft bedoeld en waarom hij die enige regel heeft opgesteld.

 

 

 

Als je dan eens een linkje plaatst naar die ene regel. Ik kan hem zo niet vinden, maar dat kan aan mij liggen.

 

 

Bij dezen: http://nutgps.blogspot.nl/2011/02/dave-ulmer-first-geocache.html. De regel staat prominent op het getoonde logboek.

 

De bedenker van het spelletje is geïnspireerd door de caches met voorraden en gereedschappen, die sinds mensenheugenis in de wildernis worden verborgen. Als pionier/voortrekker/reiziger ruilde je wat je nodig had tegen wat je kon missen. 'Take something, leave something' is de grondregel van het spel zoals het door de bedenker is bedoeld.

 

@ Twin Peaks:

Jawel, het spel is inmiddels geëvolueerd. Er kwamen multi-stage ontdekkingstochten (multi's) en caches waarvan de coördinaten door denk- of uitzoekwerk worden achterhaald. Ook werden elementen uit soortgelijke spellen geïntegreerd, zoals de reizigers (TB's) van Letterboxing. En zolang het gaat om een container, die als cache (opslagplaats van artikelen) fungeert en gelegenheid biedt tot handelen/ruilen (take something, leave something), is er sprake van geocaching.

 

Natuurlijk staat het iedereen vrij om andere spelletjes te bedenken en te spelen, zoals het verstoppen van kokertjes met papiertjes waarop je met een krabbel kunt aantonen dat je de koker hebt gevonden. Daar kun je zelfs een wedstrijd met puntentelling en ranglijsten van maken. Vooral doen als dat plezier geeft, maar meld de kokertjes alsjeblieft niet aan als geocaches want dat zijn het niet. Ze verstikken de database en ontnemen het zicht op de echte geocaches. Als je het leuk vindt om puntjes te verdienen met zoeken zijn er speciale sites die daar helemaal op zijn ingesteld.

:

GroundSpeak kent inderdaad geen regels voor zoeken en vinden. Echter niet omdat ze daar niet op kunnen handhaven (die ambitie hebben ze nooit gehad), maar omdat regels de vrije marktwerking belemmeren. GroundSpeak is opgericht met maar één doel: munt slaan uit het spel geocaching. En daar zijn ze zeer succesvol in. Op het hoofdkantoor verdienen tientallen medewerkers aan lange tafels een dikke boterham met het samenstellen en verzendklaar maken van pakketten geocaching-merchandise. Petje af.

 

De geschiedenis van geocaching is niet geschreven (of herschreven) door GroundSpeak, maar door geocachers. GroundSpeak stuurt of reguleert niet maar volgt. Het is een webwinkel met een database om klanten te binden. Als het een trend wordt om wandelmulti's te starten met een offer aan de boskabouters, dan gaat GroundSpeak opvouwbare offertafeltjes en trackable offergaven verkopen. Voor GroundSpeak is alles geocaching, zolang ze er aan kunnen verdienen.

 

Het is geen kwestie van goed of slecht, het gunnen van pleziertjes of krampachtig vastklampen aan het verleden. Het gaat erom dat vanalles het etiket geocaching krijgt opgeplakt terwijl het daar niets mee te maken heeft. Een banaan gaat niet rijden als je het een auto noemt. De kaart slibt dicht met onnozel strooigoed en het spel infantiliseert. Ooit was geocaching een stiekeme, spannende en een beetje geheimzinnige bezigheid. Als je tegenwoordig zegt dat je aan geocaching doet ziet men je niet langer voor vol aan. Dan ben je een zielepoot, die probeert zich te onderscheiden in een vermeende competitie en een beetje zelfrespect (en daardoor plezier) ontleent aan het bekrabbelen van propjes uit kokertjes verstopt op parkeerplaatsen en onder bloempotten, kliko's en tuinkabouters.

  • Top! 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

En zolang het gaat om een container, die als cache (opslagplaats van artikelen) fungeert en gelegenheid biedt tot handelen/ruilen (take something, leave something), is er sprake van geocaching.

 

...../verstikken de database en ontnemen het zicht op de echte geocaches

 

Tja...what's in a name? ....en wat zijn dus "echte geocaches"

 

 

De oorspronkelijke term, die Dave Ulmer aan zijn "spelletje" gaf, was "GPS Stash Hunt" en hij noemde de emmer die hij verstopte een "stash"

Niks "cache" of "geocache"

De termen "stash" en "cache" waren bestaande gangbare termen voor verstopplekken van voorraden, maar het woord Geocache bestond niet eens.

 

De term "Geocache(s) /geocaching " is later bedacht. Die duikelde op in een van de logs / blogs van, bij mijn weten Mike Teague, die als eerste op een pagina op de coordinaten van de eerste en daaropvolgende GPS-stashes in een overzicht onderbracht.

 

Mike heeft het bijhouden van dit overzicht kort daarna overgedragen aan Jeremy Irish die samen met Elias Alvord en Brian Roth Groundspeak heeft opgericht.

Zij hebben de toen nog niet bestaande termen "geocaching" en "geocache" geadopteerd als naam voor een/het (hun) spelletje en de verstopplek, waarbij al vanaf het prille begin meerdere cachetypen en formaten werden gedefinieerd.

 

Zo waren er niet alleen caches varierend van containers tot micro's en later ook nano's, maar ook cachetypen als de inmiddels opgeheven virtuals (helemaal geen container) en de latere wherigo's (ook geen eindcache, maar een digitale code om te kunnen loggen)

 

Voor de echte puristen, is de term "geocache" dus feitelijk al een gruwel. Een verzonnen term die door een in hun ogen (blijkbaar) foute organisatie aan het spelletje en de daarbij behorende cachetypes is gegeven.

 

De echte puristen zouden dus, denk ik, moeten spreken van een "GPS Stash" en een "stash hunt" en niet van Geocachen.

 

Spraakverwarring alom dus en een kloppende definitie van wat een "echte geocache" behelst per definitie dus een hele lastige opgave.

 

 

 

 

 

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

 

Als je tegenwoordig zegt dat je aan geocaching doet ziet men je niet langer voor vol aan. Dan ben je een zielepoot, die probeert zich te onderscheiden in een vermeende competitie en een beetje zelfrespect (en daardoor plezier) ontleent aan het bekrabbelen van propjes uit kokertjes verstopt op parkeerplaatsen en onder bloempotten, kliko's en tuinkabouters.

 

 

Zo! Nou weten we tenminste weer waar we staan. Dank voor de subtiele specificatie van ons doen en laten..... :-) :xmas:

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Take something, leave something. Dat is wat ik lees. Zoals ik het vertaal: Als je er iets uit haalt, stop dan ook wat terug.

Maar goed, dat was de eerste stash. Nergens staat op het logboek dat alle volgende geocaches ook zo moeten zijn. En als was dat zo: Ford heeft ook eens over de productie-autos gezegt: Je kunt ze krijgen in iedere kleur die je wilt. Al het maar zwart is. En moet nu eens om je heen kijken.

Maar goed, een spel begint een keer, ontwikkelt zich verder en er komen andere gedeachtes. Niet iedereen is daar misschien even blij mee, maar Vlindertje: Je kunt gewoon de micros laten voor wat ze zijn en alleen op zoek gaan naar caches waar je iets uit kunt ruilen. Ik denk niet dat iemand daar een probleem mee heeft.

Laat dan anderen rustig zoeken naar micro's als ze dat willen. Het heeft mij al een op een paar verrassende plekjes gebracht, en dat is voor mij belangrijker dan een grote cache vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Als je tegenwoordig zegt dat je aan geocaching doet ziet men je niet langer voor vol aan. Dan ben je een zielepoot,

 

 

Ik denk toch, dat dat sterk afhangt, van de mate waarin die onthulling het beeld bevestigd wat die mensen op voorhand al van je hadden.

 

Ik kom dan wellicht wat serieuzer over dan anderen en heb die ervaring nog niet gehad. Sterker nog...ik heb er nog regelmatig leuke gesprekken door / over.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...