Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik heb een gps 60 (gele) en heb van geocaching.com caches geladen. Ze staan er in. Alleen de naam. Hoe krijg ik de andere informatie over de cache, bijvoorbeeld de hint. Of komt dit pas als ik in de buurt ben???

Geplaatst

Jouw apparaat is niet zonder meer*) in staat om die informatie weer te geven. Je zult die aanvullende informatie dus moeten uitprinten of bekijken op je smartphone, tablet of iets dergelijks.

*) Er is een - vrij complexe - mogelijkheid om informatie (ic cache-beschrijvingen) op te slaan als Point of Interest (PoI) en als je daar behoefte aan hebt dan meldt zich hier vast wel iemand die dat stap-voor-stap uit wil leggen.

Geplaatst

Dit zal je bij de gps 60 zelf handmatig moeten wijzigen. Wanneer je de cache opzoekt via find, zie je bovenin de gc code. Met je pijltje ga je naar het tweede vak,hier vind je de cache naam.Druk op enter en wijzig de tekst in wat jij wil.

succes Geowandelaar

Geplaatst

Als je inderdaad de simpelste uitvoering GPS 60 hebt lijkt me de geocache modus zeer beperkt::huh:

(zie handleiding pag 47 http://www.gebruikershandleiding.com/images/download.png).

Zelf heb ik de Dakota 20 met touchscreen, maar Etrex 20/30 hebben gezien hun knoppen meer overeenkomst met de GPS 60

Voor traditionals of spoorzoekenwandelen lijkt me de GPS 60 geschikt,

maar als je iets meer wilt zien (duidelijke kaart, geocachebeschrijving, hint, logboeken,etc)

zou ik eerder genoemde modellen overwegen.:rolleyes:

Gewoon proberen een afspraak te maken met andere geocachers in de buurt om daarmee ervaring op te doen

of bij een winkel één te leen / huren. Zo heb ik het zelf 3 jaar geleden ook gedaan en heb ik een paar maal anderen al geholpen met uitleg.

Geplaatst

Als je inderdaad de simpelste uitvoering GPS 60 hebt lijkt me de geocache modus zeer beperkt::

...

Voor traditionals of spoorzoekenwandelen lijkt me de GPS 60 geschikt,...

Misschien is de onduidelijkheid wel ontstaan door dit soort berichten. Het forum staat daar vol mee. Zo wordt het idee gewekt dat je voor geocaching meer nodig hebt dan een apparaat dat je plaats bepaalt en je naar coördinaten van een andere plek kan wijzen. Ik begrijp dat je wil zeggen dat er apparaten zijn met een hoop luxe opties. Maar voor mensen die net beginnen met het spelletje is het veel belangrijker om de basale gps-navigatie te leren begrijpen en de werking van de geocaching.com website een beetje te doorgronden. Praat ze dan niet aan dat ze beter op zoek kunnen naar een andere ontvanger.
  • Top! 3
Geplaatst

Indien Goonies mij bedoelde:

Aan gezien ik al jaren zelf een gps60 heb, tot volle tevredenheid. Je kan er alle caches mee doen, behalve de chirp en wherigo caches. Ik had er even bij moeten schrijven, dat hints invoeren handmatig THUIS moet gebeuren, logjes is jammer maar helaas.

Geowandelaar

Geplaatst

Als je inderdaad de simpelste uitvoering GPS 60 hebt lijkt me de geocache modus zeer beperkt::

...

Voor traditionals of spoorzoekenwandelen lijkt me de GPS 60 geschikt,...

Misschien is de onduidelijkheid wel ontstaan door dit soort berichten. Het forum staat daar vol mee. Zo wordt het idee gewekt dat je voor geocaching meer nodig hebt dan een apparaat dat je plaats bepaalt en je naar coördinaten van een andere plek kan wijzen. Ik begrijp dat je wil zeggen dat er apparaten zijn met een hoop luxe opties. Maar voor mensen die net beginnen met het spelletje is het veel belangrijker om de basale gps-navigatie te leren begrijpen en de werking van de geocaching.com website een beetje te doorgronden. Praat ze dan niet aan dat ze beter op zoek kunnen naar een andere ontvanger.

Sorry dat ik een collega-cacher probeer te helpen, maar Garmin blinkt nou niet bepaald uit in uitgebreide handleidingen, zeker wat betreft het geocache-gedeelte.

Welk apparaat je ook hebt: GPS 60, Dakota, etc ... Zelfs op Google, laat staan op dit forum vind ik geen uitgebreidere handleiding. Be my guest om dit voor de GPS 60 online te zetten.

Heb je een apparaat aangeschaft (voor welke reden dan ook) en kom je er niet uit, is het handig om af te spreken met een collega-cacher en

zo de finesses te leren kennen.

Blijft staan dat de GPS 60 een degelijk én basismodel GPS is - latere modellen geven je andere cq meer mogelijkheden

(de mobilofoon is decennia verwijderd van de Iphone5, terwijl het basisidee hetzelfde is).

Geplaatst

Toen ik zelf mijn oregon 540 aanschafte heb ik een cursus van 1 middag gevolgd om het apparaat te leren kennen. Het heeft mij goed geholpen. Misscchien voor 'gewandeld' ook een idee? :yes:

Geplaatst

Bij alle apparaten is de praktijk de beste handleiding. Gewoon gaan en kijken wat er gebeurt. De basishandleidingen van Garmin (of anderen) zijn genoeg om in ieder geval het apparaat te kunnen aanzetten en te gaan lopen. Over het algemeen is de menustructuur wel duidelijk. Ik geef toe, dat het plaatsen van kaarten en dat soort dingen niet of niet duidelijk wordt vermeld in handleidingen. Daarvoor is het fijn, als je een medecacher in de buurt hebt, die je kunt helpen. Vaak begint iemand toch met geocachen, omdat hij er door een familielid of een kennis op gewezen wordt.

Maar voor de rest. "Übung macht den Meister...." zeggen onze oosterburen en daar zit veel in.

Geplaatst (bewerkt)

Bij alle apparaten is de praktijk de beste handleiding. Gewoon gaan en kijken wat er gebeurt. De basishandleidingen van Garmin (of anderen) zijn genoeg om in ieder geval het apparaat te kunnen aanzetten en te gaan lopen.

Helemaal mee eens, er is niets mis met gewoon te beginnen met een simpele traditional (het liefst op loop- of fietsafstand van huis) en dan handmatig de coordinaten in je GPS te kloppen. Voor de zekerheid neem je gewoon een ouderwets printje mee waarop de cachebeschrijving en hint staan.

Vind je hem niet, dan ga je naar huis, drink je een kop koffie, lees je op je gemak een hoop logs door. Je kijkt bij de foto's of je wel op de juiste plek hebt gestaan (en met een beetje geluk heeft iemand de container op de foto staan en weet je gelijk waar je precies naar op zoek bent).

Heb je je cache gevonden, dan probeer je er nog een en misschien durf je je zelfs aan een multi of een een makkelijke mystery te wagen. Voor de eerste 100 caches die je doet heb je echt geen state-of-the-art GPS, GSAK en premium membership nodig. Dat zijn allemaal zaken, waarin je je later kunt verdiepen als je besluit dat geocaching een blijvende hobby voor je is.

Bovendien in hoeveel forumberichten zie je hier staan, dat zelfs de best voorbereide geocacher het liefst op pad gaat voor een multi cache met gewoon een papieren uitdraai? Dat leest nog altijd 100x makkelijker dan een priegelschermpje van je GPS.

Tot slot een vergelijking...

Stel dat koken je een leuke hobby lijkt, dan ren je niet meteen naar de winkel om 1000 euro neer te tellen voor een goed messenset, wat je naderhand alleen maar gebruikt om een aardappel te schillen of een komkommer te snijden. Dan begin je toch ook met een setje van een paar tientjes.

bewerkt door Knight of Ni
  • Top! 3
Geplaatst

Vroeger (...) hadden we ook 'n ouwe Garmin Etrex (zo'n groene, ik dacht de Venture?). Daar hebben we toch zo'n 500 caches mee gevonden, maar inderdaad vaak met de papieren print in de hand erbij. Niks mis mee toch?

Traditionals kon je er wel in laden maar dat bleef dan beperkt tot titel + coordinaten (en ook de GC code dacht ik). Hints niet, want die staan op de listing en worden niet meegepikt. We cachen nu al weer een jaar of vier, vijf met een 60CSX (destijds de beste koop) en die doet eigenlijk niet eens veel meer. Wil ik toch even de pagina checken, dan pak ik de telefoon en ga ik het internet op. dat kon vroeger nog niet maar de technologie staat voor niks tegenwoordig.

Let wel op dat je voor multi's zeker de print meeneemt (of de telefoon) en als je mysteries oplaadt, dat je dan het virtuele punt op de kaart te pakken hebt en niet de cache coords. Daar zijn al velen ingetrapt.

• Top! 1
Geplaatst

Maar een telefoon is dus dan een betere aanschaf dan GPS???

Nou, nee, maar soms wel een handige aanvulling in het veld.

Wij zijn ook met de meest simpele Etrex (een gele) begonnen, hebben daar de basisvaardigheden mee geleerd en zijn toen op zoek gegaan naar een ander model.

Basisvaardigheden: coördinaten invoeren, de pijl volgen om op de juiste plek te komen, peiling maken (was op zo'n Etrex knap lastig, want die kende alleen honderdtallen bij de meters) en zo mogelijk werken met andere gridaanduidingen.

Na een paar keer een flinke omweg omdat er een kanaal oid tussen ons en de cache (of het wp) lag :crybaby: , besloten we voor een gps met kaart te gaan.

Pas een klein jaar later zijn ook wij gezwicht voor mobiel internet, dus de cache-gegevens raadplegen in het veld.

Voor tradi's en opgeloste mysteries voldoet de informatie in de gps, voor een multi meestal niet.

Dan nemen we ook gewoon de papieren uitdraai mee.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...