Kaatjekoek Geplaatst 22 december 2011 Geplaatst 22 december 2011 Hoi! Geocaching heb ik nog nooit gedaan maar het lijkt me enorm leuk. Nu is ons door onze leidinggevende gevraagd zelf ideeën (en uitwerking) aan te dragen voor de teambuildingsdag van 2012. En nu heb ik jullie hulp nodig. Onze vestiging bestaan uit 20 mensen. Tegen die tijd (voorjaar) zal ik ongetwijfeld fietsen of solexen gaan huren. Verstandig lijkt me ook om de groep op te splitsen in 2/3 groepjes en per groep een andere kant op te vertrekken dus 3 coördinaten op ongeveer dezelfde afstand. De teambuilding zal plaats vinden tussen ongeveer 12:30 en 17:00 in de regio Arnhem - Wageningen. Tja… en dan? Wat heb ik nog meer nodig? Volstaat een Smartphone met GPS? Waar begin je? Ook heb ik gehoord van het plaatsen van een ‘nieuwe’ schat. Wat is leuk? Jullie lezen het al… ik ben echt een beginner, een nitwit. Help!? Bedankt vast! Groetjes Marieke
topzoekertje Geplaatst 22 december 2011 Geplaatst 22 december 2011 Neem eens contact op met Jati. Via internet zo te vinden en ze organiseren events die precies voldoen aan je wens. Standplaats is Wageningen.
Kaatjekoek Geplaatst 22 december 2011 Auteur Geplaatst 22 december 2011 (bewerkt) Bedankt voor de tip, heb de site inmiddels gevonden! 22 december 2011 bewerkt door Kaatjekoek
Kaatjekoek Geplaatst 22 december 2011 Auteur Geplaatst 22 december 2011 Nope... dat gaat 'm toch niet worden. Budget hè? Dan ga ik zelf wel op onderzoek uit.
antarctica Geplaatst 22 december 2011 Geplaatst 22 december 2011 Misschien is het wel verstandig contact te leggen met een cache-eigenaar, als je iets uitgezocht hebt. Niet elke cache-eigenaar zal het kunnen waarderen als een groep van 20 man op solexen en smartfones z'n cache gaat belagen. In goed overleg is er misschien iets leuks van te maken (voor beide partijen). Antarctica
Koen-Thirza Geplaatst 22 december 2011 Geplaatst 22 december 2011 Misschien is het wel verstandig contact te leggen met een cache-eigenaar, als je iets uitgezocht hebt. Niet elke cache-eigenaar zal het kunnen waarderen als een groep van 20 man op solexen en smartfones z'n cache gaat belagen. In goed overleg is er misschien iets leuks van te maken (voor beide partijen). Antarctica Waarom leg je dan een cache neer? Om hem telkens maar door één persoon te laten mogen loggen? Dan moet je geen cache neerleggen! 1
antarctica Geplaatst 22 december 2011 Geplaatst 22 december 2011 Waarom leg je dan een cache neer? Om hem telkens maar door één persoon te laten mogen loggen? Ja, het liefst door 1 persoon, maar een paar personen vind ik ook goed. Ik maak caches die door kleine groepjes enthousiaste cachers gelopen worden. Ik moet er niet aan denken dat op een mooie zaterdag 20 amateurs (die niets met geocaching hebben) op hun solexen, gewapend met smartfones m'n cache gaan zoeken. Dan moet je geen cache neerleggen! En dat bepaal ik gelukkig helemaal zelf! Antarctica
Knight of Ni Geplaatst 22 december 2011 Geplaatst 22 december 2011 Mijn advies is om toch het een en ander via of een fanatieke cacher te regelen of via een outdoor bedrijfje. Allereerst is een echte GPS beter dan een Smartphone, al is het alleen al om de batterijduur. Toch vervelend om ergens midden in het bos te staan en je batterijen zijn leeg... Bellen voor hulp? Oh nee, dat zal ook niet gaan. Een ander voordeel van iets te laten organiseren is dat je het een en ander op jullie niveau kan laten afstemmen. Ook erg vervelend als je halverwege af moet haken vanwege technieken waar je nog nooit van gehoord hebt. Of dat je na 3 uur lopen/solexen niet verder gekomen bent dan een dertien in een dozijn Vinex-wijk en uiteindelijk bij iemand in de voortuin staat te zoeken. Ook kan dan de "schat" aangepast worden, naar eigen wens. Toch leuk dat er een aandenken aan een leuke teambuildingsdag gevonden wordt in plaats van een kapot en vies McDonald's speeltje. Bovendien voorkom je dat er spullen uit een echte cache verdwijnen, die er in zouden moeten blijven zitten, dat een cache toch weer net iets anders wordt terug gelegd dan hij gevonden is en dat door de grootte en ervaring van de groep er niet onopvallend gedaan wordt, waardoor de complete buitenwereld weet waar deze cache ligt.
Koen-Thirza Geplaatst 22 december 2011 Geplaatst 22 december 2011 Waarom leg je dan een cache neer? Om hem telkens maar door één persoon te laten mogen loggen? Ja, het liefst door 1 persoon, maar een paar personen vind ik ook goed. Ik maak caches die door kleine groepjes enthousiaste cachers gelopen worden. Ik moet er niet aan denken dat op een mooie zaterdag 20 amateurs (die niets met geocaching hebben) op hun solexen, gewapend met smartfones m'n cache gaan zoeken. Dan moet je geen cache neerleggen! En dat bepaal ik gelukkig helemaal zelf! Antarctica Dan sta je dus niet open om mensen kennis te laten maken met geocachen. Beetje erg jammer.
Odlaniger Geplaatst 22 december 2011 Geplaatst 22 december 2011 Er zijn twee mogelijkheden: je laat het cache-evenement regelen door mensen met ervaring zoals Jati of je knutselt zelf iets in elkaar. Een bestaande cache zelfstandig lopen heeft teveel risico's zoals anderen al hebben gezegd. Je loopt vast vanwege het gebrek aan ervaring en een GPS-apparaat, je hebt geen hulplijntjes ter beschikking, TB's verdwijnen voorgoed enzovoort. En het teamuitje is mislukt. Dus laat het budget verhogen en schakel Jati in of verzin een andere activiteit.
eitjes Geplaatst 22 december 2011 Geplaatst 22 december 2011 Dus laat het budget verhogen en schakel Jati in of verzin een andere activiteit. Of ga lekker wandelen en bespaar je het geld van de huur van de Solexen, zodat je geld overhoudt om een mooie route te laten regelen (bijvoorbeeld door hierboven genoemde, maar die ken ik verder niet).
StevenM Geplaatst 23 december 2011 Geplaatst 23 december 2011 Ik kan me goed voorstellen dat een budget niet zomaar omhoog kan worden geschroefd. Persoonlijk ben ik ook door mijn werk met de hobby in aanraking gekomen, dit was wel door een organisator geregeld. Zoals je waarschijnlijk al in de verschillende reacties hebt kunnen lezen, is er nogal wat tegenstand tegen het lopen van bestaande geocaches. Dit is echter ook helemaal nergens voor nodig. Daarnaast is het ook heel erg lastig met 2 a 3 teams even lang onderweg te laten zijn naar 3 verschillende caches. Bij mijn eigen kennismaking werd de term geocaching zelfs niet één keer gebruikt. Er was een route uitgezet en 3 teams werden op pad gestuurd met telkens een kwartier interval. De route die was uitgezet had diverse (een stuk of zeven) tussen punten (waypoints) waar opdrachten uitgevoerd moesten worden. Na het uitvoeren van deze opdrachten, kon je de coördinaten uitrekenen voor het volgende punt. Nergens werd echter een fysieke cache neergelegd. Mocht je toch 3 verschillende routes uit willen zetten, kost het natuurlijk wel drie keer zoveel moeite. Die eerder genoemde opdrachten, is waar het bij de multi's van het geocachen juist om draait. Wil je gewoon een fiets of wandelroute hebben die een bepaald aantal uur duurt, kun je natuurlijk ook gewoon bij de VVV aankloppen. Maar dat lijkt mij juist niet de bedoeling. Bij gebrek aan budget is mijn advies: Schakel iemand in, met wat verstand van cachen, die één of meerdere routes voor je wilt uitzetten en opdrachten samen met je wilt bedenken. Je hoeft niet persé een fysieke cache neer te leggen, om te tocht leuk te maken. Het samen moeten werken om tot een oplossing te komen bij de opdrachten, maakt het juist zo leuk om te tocht te lopen. Wat de GPS apparaten betreft: De outdoor GPS apparaten hebben zeker hun voordelen, ik heb er niet voor niets tot 2x toe één gekocht. Maar veel mensen hebben al een smartphone. Met zo'n smartphone kom je al een heel eind. Voor een teambuilding dag werkt het ook goed genoeg. Zorg er alleen voor dat de accu helemaal is opgeladen, het kost immers bakken stroom om te navigeren. Veel succes met de organisatie.
Mon-Roe Geplaatst 23 december 2011 Geplaatst 23 december 2011 (bewerkt) Kijk eens op http://www.xladventure.nl/adventure-8-gps-activiteiten.html of op www.bedrijfsuitje.nl en daar bij gps tochten. 23 december 2011 bewerkt door Mon-Roe
spoekie Geplaatst 23 december 2011 Geplaatst 23 december 2011 Ik heb een paar weken geleden een geocache middag georganiseerd voor een schoolklas. Ik heb voor deze middag een nieuwe cache geplaatst en 's avonds weer opgeruimd. Redenen voor mij om een aparte cache te plaatsen en niet een bestaande te gebruiken: 1. Moeilijkheidsgraad: zeer eenvoudig, afgestemd op beginners voor wie het al een uitdaging is om het apparaat te bedienen 2. Lengte: zeer kort, startpunt naast school 3. Geen gevaar voor verdwijnen TB's, rippen van cache etc. Het derde punt is het belangrijkst. Je moet je realiseren dat veel cache eigenaren veel tijd, geld en energie steken in het maken en onderhouden van hun caches. Volgens mij gelden voor jouw afdelingsuitje dezelfde redenen, m.u.v. punt 2: ik zou de lengte juist heel groot maken vanwege de solexen. Kortom, zoek hulp en maak er een leuke solex cache van. Succes!
Aanbevolen berichten