Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

......

Zo is GeoLeaks inmiddels al, niet iedereen kan zomaar alle oplossingen bekijken.

In feite is het een besloten puzzelclub waarvan het ledental alleen maar gedaald is.

...

Zo is GL dus nog niet. Als ik me aanmeld, dan kan ik alles bekijken. Gewoon alle posts van ieder 'lid' napluizen en klaar. Besloten?

U spreekt kennelijk uit ervaring.

Geplaatst

maar GL houdt op geen enkele manier rekening met cache-eigenaren,

Leg eens uit.

Als een CO vraagt om zijn cache NIET te bespreken, krijgt ie geen antwoord. Heeft de CO toevallig een username, dan wordt ie verbannen. Duidelijk?

En als je daar een vraag over stelt wordt je er ook afgedonderd.

Eerst even lezen in de Forumregels:

- verzoeken door CO´s om verwijdering of aanpassing van gegevens van caches worden niet gehonoreerd.

- iedereen met de juiste intenties (oplossen van mysterie caches) is welkom op het GeoLeaks forum

- degenen met andere intenties kunnen verwijderd worden en geblokkeerd worden middels een IP-ban

- berichten die niet voldoen aan de forumregels kunnen onaangekondigd worden aangepast of verwijderd

Staat er toch echt duidelijk hoor.

Als je dan weet dat die regels er zijn en je gaat toch vragen om "jouw" cache niet te bespreken ....

Geplaatst (bewerkt)

Staat er toch echt duidelijk hoor.

Als je dan weet dat die regels er zijn en je gaat toch vragen om "jouw" cache niet te bespreken ....

Misschien even kijken naar de data en ook hier wat lezen m.b.t. de geschiedenis.

Voornoemde forumregels zijn op GL pas later toegevoegd (ong. vier maanden).

Dat verklaart de ervaringen van vorige schrijvers, die aanvankelijk wel complete coordinaten en oplossingen van caches zagen verschijnen en zonder de indeling van zilver etc., maar gewoon alles voor iedereen bereikbaar op een niet zo heel erg afgeschermd forum.

Het verklaart ook bovenstaande uitspraken van gebruikers, die zonder verdere verklaring van het forum werden verwijderd, na het stellen van vragen.

Dus misschien hebben protest en kritiek wel wat geholpen om de site wat te beperken in de manier van werken en zich aan te passen.

bewerkt door Sivota
Geplaatst (bewerkt)

Ze houden dus geen rekening met de wensen van CO's, want als een CO niet wil dat z'n cache besproken wordt op GL, dan treedt de regel - verzoeken door CO´s om verwijdering of aanpassing van gegevens van caches worden niet gehonoreerd - in werking. Nee, de cacher verdient duidelijk meer respect dan de cache-legger, want de cacher mag alles op zijn eigen manier doen, de cache-legger heeft niets meer te zeggen over hoe zijn cache gedaan moet worden. Alleen al vanwege dat disrespect voor CO ben ik een tegenstander van GL. (En ook wel om andere redenen, maar dit heeft voor mij echt de deur dicht gedaan.)

Als iedereen nu eens in plaats van te zeggen: "iedereen moet mij respecteren", zou zeggen: "ik toon eerst respect aan de ander, die ander kan dat respect verliezen door wat hij/zij zegt/doet", dan hadden we al een compleet andere wereld. Maar nee, er zijn steeds meer mensen die vinden dat ze gerespecteerd moeten worden en dat alle anderen hun respect eerst moeten verdienen. Het spijt me, maar wie respect eist zonder eerst de ander te respecteren, die verliest in ieder geval mijn respect....

bewerkt door Fotogravinnetje
  • Top! 1
Geplaatst

Ik ben hier een tijdje weggeweest en kende het bestaan van Geoleaks niet, dus laatst eens gaan kijken. Om echt iets te kunnen zien moet je geregistreerd zijn en dus moet je echt opzoek zijn naar de oplossing van een puzzel. Je loopt er niet zomaar tegenaan. Ik heb overigens niet de moeite genomen om me aan te melden op GL.

Ook zie ik weleens op Twitter coords voorbij komen, maar ook daar moet je de moeite nemen om te controleren of ze kloppen. Ze komen ook niet vanzelf in je GPSr terecht.

Overigens vind ik het vreemd dat iemand die niet van puzzelen houdt perse een mysteriecache wilt kunnen loggen.

Overigens vind ik dat sommige puzzels zo achterlijk verzonnen zijn dat ik me afvraag of de CO graag aan cachend Nederland wil laten zien hoe vreselijk slim hij/zij is.

Overigens vind ik dat Udoos gelijk heeft met de opmerking dat het lijkt of ervaren cachers niet willen dat anderen aan geocachen beginnen. En ik hoop dat elke beginnende cacher gewoon zijn/haar vragen blijft stellen en het gemopper en gezeur van extreem-orthodox en extreem-liberaal zich niet aan trekt.

Geplaatst

Ze houden dus geen rekening met de wensen van CO's, want als een CO niet wil dat z'n cache besproken wordt op GL, dan treedt de regel - verzoeken door CO´s om verwijdering of aanpassing van gegevens van caches worden niet gehonoreerd - in werking. Nee, de cacher verdient duidelijk meer respect dan de cache-legger, want de cacher mag alles op zijn eigen manier doen, de cache-legger heeft niets meer te zeggen over hoe zijn cache gedaan moet worden. Alleen al vanwege dat disrespect voor CO ben ik een tegenstander van GL. (En ook wel om andere redenen, maar dit heeft voor mij echt de deur dicht gedaan.)

Als iedereen nu eens in plaats van te zeggen: "iedereen moet mij respecteren", zou zeggen: "ik toon eerst respect aan de ander, die ander kan dat respect verliezen door wat hij/zij zegt/doet", dan hadden we al een compleet andere wereld. Maar nee, er zijn steeds meer mensen die vinden dat ze gerespecteerd moeten worden en dat alle anderen hun respect eerst moeten verdienen. Het spijt me, maar wie respect eist zonder eerst de ander te respecteren, die verliest in ieder geval mijn respect....

Ik heb geen probleem tegen cachers die samen een puzzel willen oplossen. Ik respecteer hun wil tot samenwerken (ja ook ik puzzel wel eens samen met een andere cacher). Maar ik accepteer niet dat zij de gegevens vrijtoegangkelijk ter beschikking stellen voor de hele wereld. Die actie respecteer ik dus niet.

Als zij mijn cache willen bespreken vind ik dat prima, met alle respect. Maar doe dat achter gesloten deuren. Dat is nu het enige dat ik vraag voor mij en voor andere COs. Maar dat kwartje valt nog niet, en dus is het respectnivo terug naar 0.

Het is m.i. een simpele vraag "doe het achter gesloten deuren" en als zij die honoreren is het resultaat dat zij de respect kunnen krijgen die zij verdienen. Maar dat willen ze niet, lijkt het ...

Ik heb in het verleden vele voorstellen al gedaan. Schijnbaar heeft dat wel enig resultaat opgeleverd, maar niet het laatste waar alles om draait: deur dicht.

Dus, nogmaals, het allerlaatste wat GL moet doen: deur dicht gooien, geen vrije toegang meer, geen publicatie op openbaar vrij toegangkelijk medium. Respecteer dit en verdien je respect.

Geplaatst

Ik snap wel dat het lastig is als beginner om puzzels op te lossen, maar ik denk dat bijna iedereen zo begonnen is. Oke, de enkeling daargelaten die is gaan cachen omdat zijn hele vriendenkring al cacher was en die dus in een gespreid bedje rolde.

Ook wij zijn in 2004 begonnen met cachen en hadden er helemaal geen verstand van. Samen hebben we uitgevonden hoe het allemaal werkt en al doende geleerd. In het begin loste vooral PapaEi de puzzels op en zocht de caches uit. De kinderen waren nog erg klein en hadden vaak aandacht van MamaEi nodig (PapaEieren kunnen nu eenmaal geen borstvoeding geven...). Langzaamaan is het verschoven. MamaEi zoekt nu de routes uit en lost de meeste puzzels op, PapaEi vraagt aan het begin van het weekend wat er op de planning staat en gaat er al haast vanuit dat er wel minimaal 1 leuke cache op het programma staat.

Pas sinds 2008 is er een min of meer vast netwerkje ontstaan van cachers hier in Utrecht waar ik geregeld mee afspreek om te gaan cachen en geregeld een puzzel mee bespreek waar ik zelf niet uitkom. Dat heeft dus zo'n vier jaar geduurd. Voor de nu beginnende cachers zal dat wellicht sneller gaan. Je komt nu eenmaal vaker cachers tegen in het veld dan vroeger.

Hoe heb ik die andere cachers leren kennen waar ik nu geregeld een puzzel mee oplos?

1. Tegengekomen op zoek naar een zeer fraaie maar lastige puzzelmulti en vervolgens afgesproken om samen een nachtcacheserie te gaan doen.

2. Gemaild naar de CO omdat ik niet helemaal uit een puzzel kwam en later diezelfde cacher gevraagd of hij een keer samen met mij wilde gaan cachen.

3. Idem

4. Een mail gekregen van een cacher uit de buurt om een keer samen op stap te gaan en na een gezellige ochtend later nog een keer afgesproken om wat uitleg te geven over gsak.

En zo bouw je dus langzaam een netwerkje op van mensen waar je af en toe mee afspreekt, mailt, skypt of belt.

In de beginjaren legde ik me er bij neer dat er bepaalde puzzels waren waar ik niet uitkwam, nu probeer ik die gezamenlijk op te lossen. Maar nog steeds is er die ene puzzel in Utrecht die ik niet heb opgelost en daar kan ik goed mee leven.

De strekking van mijn verhaal: mail de CO, mail eens iemand waarvan je (de logs lezend) denkt dat hij gelijkgestemd is, kijk eens in de lijst met cachers die wel eens met een beginner op stap willen en spreek iets af of leg je er bij neer dat niet alles oplosbaar is.

En heb vooral veel plezier bij de tochten en puzzels die wel lukken!

Happy caching!

MamaEi

P.S. Mocht je jezelf herkennen in een van de voorbeelden, dan kan dit zomaar kloppen...

Mooi verwoord. Bruikbare adviezen (voor starters), maar het is vooral de beschrijving van het plezier dat julie hebben gehad in het uitzoeken en zo ervaren worden, dat mij aanspreekt in dit verhaal :D

Geplaatst

Wat is nu achter gesloten deur. Een groep cachers die elkaar al wat langer kent en die samen gegevens uitwisselen? Een zaal waar een event wordt gehouden en waar cachers met elkaar van gedachten wisselen of een forum waar je je eerst moet aanmelden. Het is allemaal zo betrekkelijk. Je vecht tegen de bierkaai. Laat dit vuurtje gewoon uitgaan en dan blijft er altijd een groepje over. Ik durf zelfs te zeggen, laat dit gewoon toe op dit forum dat alleen voor leden is en uiteindelijk maakt maar een zeer beperkt groepje hiervan gebruik en je ziet wat er gebeurt.

Geplaatst

...knip...Ik durf zelfs te zeggen, laat dit gewoon toe op dit forum dat alleen voor leden is en uiteindelijk maakt maar een zeer beperkt groepje hiervan gebruik en je ziet wat er gebeurt.

Er zijn al genoeg andere plekken waar dit kan.

Ik mag hopen dat dit forum zich nooit verlaagt tot het navolgen van een gelukkig nog steeds door een grote groep cachers verguisde manier van "cachen".

Geplaatst (bewerkt)

......

Zo is GeoLeaks inmiddels al, niet iedereen kan zomaar alle oplossingen bekijken.

In feite is het een besloten puzzelclub waarvan het ledental alleen maar gedaald is.

...

Zo is GL dus nog niet. Als ik me aanmeld, dan kan ik alles bekijken. Gewoon alle posts van ieder 'lid' napluizen en klaar. Besloten?

Doe je best, zo is het namelijk niet.

Ach wat maakt mij het ook uit, het zijn toch steeds dezelfde die gefrustreerd reageren en het vlammetje brandend houden

bewerkt door team nessa
Geplaatst

Eindeloze discussie en ik doe vrolijk mee.

Heb GC eens doorgespit op zoek naar mijn caches. Vrijwel al mijn mysteries (ik heb er 11) daar gevonden.

Toch mooi zoveel aandacht. De mensen die oplossingen aanbieden hebben waarschijnlijk geen tijd over om zelf te cachen.

En maar weinig mensen die de oplossingen zien, zullen mijn caches gaan zoeken. Want waarom zou iemand uit Limburg naar

Apeldoorn rijden om mijn tot traditional gedegradeerde mystery te loggen?

Waarom heet Geoleaks overigens niet Geohelp? Duidelijk toch? Van Dale zegt: "lekken is onbevoegd informatie naar buiten bekendmaken".

Geplaatst

Dit kwam ik o.a. tegen op GC:

"Daarnet de oplossingen voor GC2E50E Inspiratie en GCW7W4 The eagle has landed (Gelderland) geplaatst.

Bij deze het verzoek tot upgraden naar Silver Member."

Hoe noemen ze zoiets?

De eerste met het juiste antwoord krijgt van mij een gratis hint naar keuze voor één van mijn caches.

Geplaatst

Waarom heet Geoleaks overigens niet Geohelp? Duidelijk toch? Van Dale zegt: "lekken is onbevoegd informatie naar buiten bekendmaken".

lek·ken:

lekte, h gelekt

1 druppelsgewijs vocht, gas doorlaten

2 druppelsgewijs vallen uit een lek

3 een geheim (opzettelijk) laten uitlekken

Aldus meneer van Dale... ik ben benieuwd waar het "onbevoegd" te vinden is....

Geplaatst

lek·ken:

lekte, h gelekt

Zullen we een website maken die nog beter is dan GeoLeaks, gewoon 1 waar je zonder iets te hoeven doen zo coords kan opvragen xD

Geplaatst

lek·ken:

lekte, h gelekt

Sorry, het is The free Dictionary.

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...