Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Waarom moet je perse elke puzzel willen oplossen?

Sommige cachers willen persee een bepaald gebied 'leeg' hebben. Als daar dan nog 1 of 2 caches overblijven, is dat frustrerend.

Heb ik zelf trouwens ook, als is mijn gebied in de loop der jaren wel flink geslonken.

bewerkt door hneel
Geplaatst

Vanavond kreeg ik een tip via een mailtje van een gerespecteerd geocacher:

“Jouw mysteries staan al heel lang op geoleaks; met eindcoords”.

Ik zou tegen de informanten willen zeggen: blijf van mijn caches af! Ik geef dagelijks hints aan mensen voor mijn caches, maar die beslissing mag ik nemen.

De lol is er nu grotendeels af, al zijn er genoeg mensen die de hobby nog wel beoefenen zoals bedoeld.

Misschien moet ik gaan zoeken naar een methode om bij een nieuwe cache de informatie variabel te maken, zodat iedere cacher zelf het wiel moet uitvinden. Alhoewel ook dan kan worden verraden wat je te wachten staat. Kortom, een nieuwe uitdaging, "ieder nadeel heb zijn voordeel", de wijze woorden van J.C.

Ik neem bedenktijd. Misschien voorlopig enkel caches zoeken (zonder hulp).

Helaas, welkom (als ik het zo mag noemen) bij de echte cachers club. We kunnen de hand schudden.

Geplaatst

...

Ik zou toch eens gaan navragen bij de "gerespecteerd Geocacher" .... Zelfs Geoleaks is namelijk geen voorstander van het verspreiden van coordinaten, dus verbied dit ook, het enige wat deze site doet is, net als iedere CO, hints geven om bij de oplossing te komen!

...

Flauwekul zeg. Echt wel. Zo is het initeel opgezet. Door toendoen van de gerespecteerde cachers (ha) is dit teruggedraaid. Maar sinds ergens begin dit jaar is men alweer bezig om de eind coords ook van multi's onder een hoekje van dat forum te proppen. Kom op. Dat forum heeft regels opgesteld die niet gehandhaafd werden en worden. Bv: alleen onder je GC naam mocht je je aanmelden. En wie heet op GC nu a.noniem ? ... nee ik zeg maar even niets meer over dat aardlek ...

Een gerespecteerde cacher verklapt NIET in het openbaar ook maar iets over een andermans cache. Als hij/zij dat doet over zijn eigen cache, dan is dat best, want die hints zouden ook op de listing hebben kunnen staan.

Geplaatst (bewerkt)

Een gerespecteerde cacher verklapt NIET in het openbaar ook maar iets over een andermans cache. Als hij/zij dat doet over zijn eigen cache, dan is dat best, want die hints zouden ook op de listing hebben kunnen staan.

Mmmm, met niets verklappen zou je dus ook niet enthousiast over een cache kunnen vertellen? Eentje waar je zo van genoten hebt dat-ie in je geheugen gegrifd staat? Eentje die je gewoon omdat-ie zo mooi en vernuftig in elkaar gezet is, best nog wel een keer zou willen lopen? :eek:

Wij zijn echte cachers, en genieten daarvan.

O nee, wij zijn puntjesrapers, want we hebben er al zoveel gevonden :cry:

Want natuurlijk hebben we nooit zelf de Georidders, Bedevaartcaches, 666, Mysterie van de 3 zusjes en noem maar op gelopen.

Nee joh, dat doen puntjesrapers niet :no:

Dat wij af en toe een hulplijn inschakelen, of zelf als hulplijn fungeren, wie doen we daar kwaad mee?

Van multi's hoef je ons geen coördinaten te vragen: die bewaren we nooit.

Wij bewaren wel de herinnering aan een geweldige dag!

Maar het gaat hier om puzzels.

Daar hebben we een puzzelteam voor

En als we de puzzels opgelost hebben, dan gaan we op pad om de bijpassende doosjes te vinden.

Soms moet je dan nog een fiks eind lopen en onderweg puzzelen en dan is het best wel eens handig als je de puzzel (min of meer) zelf hebt opgelost. :yes:

Maar nogmaals, waar bemoeien wij ons als puntjesjagers mee........ :bag:

bewerkt door Laekense
Geplaatst

..................

Sorry, maar je bedoeling met je post ontgaat mij volledig. Maar dat zal wel aan mij liggen. Of heb ik je op de tenen getrapt? Of is het zo, wie de schoen passe trekke hem aan. :blush:

Geplaatst

Helaas, welkom (als ik het zo mag noemen) bij de echte cachers club. We kunnen de hand schudden.

Welke club is dat? kan ik ook lid worden of mag je alleen maar schatten zoeken zonder ook maar enige hulp van buiten het eigen team?.

Want als dat zo is, dan maar liever niet in de "Echte Cachers Club". Want dan begint de club op een sekte te lijken die een wel erg strenge leer aanhangt.

Een "geloof" groter dan dat van kleine kinderen in Sinterklaas.

Echte Cachers zijn in mijn ogen namelijk mensen die zich op hun manier bezig houden met geocachen.

Mensen die er plezier aan beleven, met veel te dure apparatuur en uitrusting, zowel alleen of in teamverband en soms zelfs in groepjes op pad gaan om een doosje te zoeken waarin zich een logboek/rol bevindt.

En dan kan je er nog zoveel sub-namen voor verzinnen het zijn gewoon allemaal echte geocachers!

Geplaatst

Welke club is dat? kan ik ook lid worden of mag je alleen maar schatten zoeken zonder ook maar enige hulp van buiten het eigen team?.

De club van CO wiens cache zonder medeweten en toestemming is besproken en opgelost ophet aardlek én CO die het niet zo hebben op dat aardlek (zachtjes uitgedrukt) én wiens plezier in het maken van caches lichtelijk kapot gemaakt is. Die club.

Zie jij jezelf als aspirant lid?

Waarom wordt er zo slecht gelezen: puzzelen met hulp van buiten het eigen team mag, waarom niet => echter WIJ ZIJN TEGEN HET PUBLIEKELIJKE TOEGANGKELIJKE FORUM/MEDIA GEBRUIK HIERVOOR !!

Geplaatst

..................

Sorry, maar je bedoeling met je post ontgaat mij volledig. Maar dat zal wel aan mij liggen. Of heb ik je op de tenen getrapt? Of is het zo, wie de schoen passe trekke hem aan. :blush:

Ik reageer op een regel uit je eigen post, ik quote 'm zelfs, waarin je stelt dat er NIET over een cache gesproken mag worden.

En dat heb ik even een beetje doorgetrokken, zeg maar gerust gechargeerd want dat ging mij te ver. Alsof geocachen nog steeds heel erg geheim zou zijn en moeten blijven.

Dat station zijn we allang gepasseerd.

Ik begrijp dat het voor een CO niet leuk is als er eindcoördinaten openbaar worden.

Maar eigenlijk moet je toch alleen maar medelijden hebben met die cachers die voor de puntjes gaan en niet genieten van een mooie cache, al dan niet puzzel, al dan niet met hulp, al dan niet multi.

We hebben genoten van jullie cache de Georidders en baalden als een stekker dat deel twee gearchiveerd werd.

De tenen en schoenen zullen we nu maar even buiten beschouwing laten.

Geplaatst

..................

Ik reageer op een regel uit je eigen post, ik quote 'm zelfs, waarin je stelt dat er NIET over een cache gesproken mag worden.

En dat heb ik even een beetje doorgetrokken, zeg maar gerust gechargeerd want dat ging mij te ver. Alsof geocachen nog steeds heel erg geheim zou zijn en moeten blijven.

Dat station zijn we allang gepasseerd.

Ik begrijp dat het voor een CO niet leuk is als er eindcoördinaten openbaar worden.

Maar eigenlijk moet je toch alleen maar medelijden hebben met die cachers die voor de puntjes gaan en niet genieten van een mooie cache, al dan niet puzzel, al dan niet met hulp, al dan niet multi.

We hebben genoten van jullie cache de Georidders en baalden als een stekker dat deel twee gearchiveerd werd.

De tenen en schoenen zullen we nu maar even buiten beschouwing laten.

Hahaha. Enorm misverstand hier...

Ten eerste schrijf ik OPENBAAR. Dus die chargering slaat kant noch wal. Sorry. Ik heb het dus zeker niet over geheim houden. En ik schrijf toch steeds over het openbaar uitspitten hoe een cache in elkaar zit, dus hints/oplossingen rond bazuinen.

Daarnaast, de cache Georidders had ik ook graaaaaag willen lopen, hij is namelijk helemaal niet van ons :lol: Toch leuk dat je hem aan ons toedicht.

Oke, de tenen en schoenen even weer terug in de sokken en kast.

Geplaatst

Tja ik ben dan misschien een eenling, maar ik heb geen groot geocachers "vrienden" netwerk die ik bij mysteries om hulp kan vragen. Zelf soms geen enkele clou waar te beginnen of de standaard dingen al geprobeerd. Bij mailen naar CO krijg je niet altijd even aardige reacties terug. Sommige vinden dat ik niet voldoende heb geprobeerd en/of willen gewoonweg niets weggeven. Mensen in mijn omgeving cachen niet en hebben ook geen kaas van puzzels gegeten. Kan ik zeggen, laat de cache liggen (wat ik nu ook doe), maar het is ook een beetje frustrerend als je al een hoop geprobeerd hebt en je hem niet opgelost krijgt. Heb bij sommige caches echt al aardig wat uren ingestoken.. dat steekt. Als beginnende cacher kun je wel willen mailen wat je al hebt geprobeerd, maar als het een eenvoudig puzzeltje was hadden meeste geen hulp nodig, nietwaar? Dan is de denkkronkel van de CO uit niet te doorgronden.

Maar wat is er dan in vredesnaam op tegen dat men een duwtje wil vragen in de juiste richting (ja ook openbaar). Als je weet hoe een cache aan te pakken, kan een cacher de rest wel zelf oplossen. Misschien een idee om een lijst op forum hier aan te maken met cachers die graag puzzelen die men om raad mag vragen als men geen begin in een mystery weet te vinden en niet direct de CO wil lastig vallen.

En bovendien zou ik graag een topic willen zien met een aantal standaard puzzelvormen. Inmiddels wel al een heleboel encryptie methodes bekend, maar puzzels zelf ben ik echt een ramp mee. Of zoals een cacher al eerder in dit topic aangaf wat oplossingsstrategiën te delen, zoals bij foto's dat vond ik erg verassend dat er zoveel mee mogelijk is. Daarmee lek je mijns inziens geen directe oplossingen (lees coordinaten), want je moet het toch zelf uitzoeken welke strategie of puzzel je mee te maken hebt en het oplossen.. Maar dat is voor beginnende cachers, zonder netwerk binnen geocachingland, toch net dat opstapje wat men nodig heeft.

Geplaatst

Waarom wordt er zo slecht gelezen: puzzelen met hulp van buiten het eigen team mag, waarom niet => echter WIJ ZIJN TEGEN HET PUBLIEKELIJKE TOEGANGKELIJKE FORUM/MEDIA GEBRUIK HIERVOOR !!

Dus als ik een Forum maak dat niet publiekelijk toegankelijk is, maar alleen voor een "vriendenkring" dan is het wel in orde?

Geplaatst

Ik snap wel dat het lastig is als beginner om puzzels op te lossen, maar ik denk dat bijna iedereen zo begonnen is. Oke, de enkeling daargelaten die is gaan cachen omdat zijn hele vriendenkring al cacher was en die dus in een gespreid bedje rolde.

Ook wij zijn in 2004 begonnen met cachen en hadden er helemaal geen verstand van. Samen hebben we uitgevonden hoe het allemaal werkt en al doende geleerd. In het begin loste vooral PapaEi de puzzels op en zocht de caches uit. De kinderen waren nog erg klein en hadden vaak aandacht van MamaEi nodig (PapaEieren kunnen nu eenmaal geen borstvoeding geven...). Langzaamaan is het verschoven. MamaEi zoekt nu de routes uit en lost de meeste puzzels op, PapaEi vraagt aan het begin van het weekend wat er op de planning staat en gaat er al haast vanuit dat er wel minimaal 1 leuke cache op het programma staat.

Pas sinds 2008 is er een min of meer vast netwerkje ontstaan van cachers hier in Utrecht waar ik geregeld mee afspreek om te gaan cachen en geregeld een puzzel mee bespreek waar ik zelf niet uitkom. Dat heeft dus zo'n vier jaar geduurd. Voor de nu beginnende cachers zal dat wellicht sneller gaan. Je komt nu eenmaal vaker cachers tegen in het veld dan vroeger.

Hoe heb ik die andere cachers leren kennen waar ik nu geregeld een puzzel mee oplos?

1. Tegengekomen op zoek naar een zeer fraaie maar lastige puzzelmulti en vervolgens afgesproken om samen een nachtcacheserie te gaan doen.

2. Gemaild naar de CO omdat ik niet helemaal uit een puzzel kwam en later diezelfde cacher gevraagd of hij een keer samen met mij wilde gaan cachen.

3. Idem

4. Een mail gekregen van een cacher uit de buurt om een keer samen op stap te gaan en na een gezellige ochtend later nog een keer afgesproken om wat uitleg te geven over gsak.

En zo bouw je dus langzaam een netwerkje op van mensen waar je af en toe mee afspreekt, mailt, skypt of belt.

In de beginjaren legde ik me er bij neer dat er bepaalde puzzels waren waar ik niet uitkwam, nu probeer ik die gezamenlijk op te lossen. Maar nog steeds is er die ene puzzel in Utrecht die ik niet heb opgelost en daar kan ik goed mee leven.

De strekking van mijn verhaal: mail de CO, mail eens iemand waarvan je (de logs lezend) denkt dat hij gelijkgestemd is, kijk eens in de lijst met cachers die wel eens met een beginner op stap willen en spreek iets af of leg je er bij neer dat niet alles oplosbaar is.

En heb vooral veel plezier bij de tochten en puzzels die wel lukken!

Happy caching!

MamaEi

P.S. Mocht je jezelf herkennen in een van de voorbeelden, dan kan dit zomaar kloppen...

• Top! 1
Geplaatst

Vanavond kreeg ik een tip via een mailtje van een gerespecteerd geocacher:

“Jouw mysteries staan al heel lang op geoleaks; met eindcoords”.

Er staan geen eindcoords op GL. Dus dat verhaal is je reinste BS.

• Top! 1
Geplaatst

Tja ik ben dan misschien een eenling, maar ik heb geen groot geocachers "vrienden" netwerk die ik bij mysteries om hulp kan vragen.

Klop gerust bij ons aan, bij ons kun je altijd terecht voor een hulplijntje.

Wat een onzinnig gedoe allemaal dat je geen hulp mag vragen.

Wil je niet dat er geen hulp gevraagd wordt, maak dan normale puzzels en niet van die idiote gedachtenkronkels die er alleen voor dienen om cachers te frustreren.

Lekker genieten van je cache die minder als 10 keer per jaar wordt gevonden.

Voor ons geldt ook wat er in de buurt ligt willen we van de kaart en als dat niet alleen lukt doen we het met hulp of een gekregen coordinaat.

Cachen is voor iedereen, maak dan geen puzzels die alleen door je vriendjes worden opgelost.

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...