Udoos Geplaatst 5 november 2011 Geplaatst 5 november 2011 Al een paar weken kijk ik rond op het forum en overal zie ik, als mensen om algemene hulp vragen te horen krijgen dat het 'not done' is. Ik begrijp nog steeds niet goed waarom dit is. Natuurlijk is het 'not done' om een antwoord te vragen, maar er is nergens info te vinden over de puzzels op zich. Dat is toch wel erg jammer als starter. Je kunt niet elke legger van een mysterie mailen om te vragen wat nu eigenlijk de bedoeling is. Dus al voor je gestart bent. Dus eigenlijk gaat het niet om een hint om verder te komen in een puzzel, maar om een hint hoe een puzzel gestart kan worden. Ik zie soms alleen maar een foto en dat was het. En dan? Het is toch niet fout/ 'not done' als er dan iemand zegt bij een afbeelding kun je soms doorklikken, zit er een link in, is er iets met de pixels of.. Dan wordt er toch niets gezegd over de puzzel of om welke cache het gaat? Ik vind het jammer dat de cachers met ervaring eigenlijk liever niet hebben dat anderen het spel ook willen spelen. Althans, zo lijkt het. Net als dat er bij een cache ipv een hint staat: als je hier een hint voor nodig hebt, dan moet je een andere hobby zoeken. Zo flauw! Maar iedereen is toch een beginner geweest? Dus mijn vraag in het kort: waarom geen hulp bij een algemene vraag over een puzzel?
Sivota Geplaatst 5 november 2011 Geplaatst 5 november 2011 Juist het vinden van het beginnetje, daar gaat het bij veel puzzels om. M.a.w. wanneer je het 'hoe' weet dan wordt het oplossen een stuk makkelijker. Dus de moeilijkheidsgraad zit voor veel puzzelcaches juist in het gegeven dat je eerst moet uitknobbelen wat de bedoeling is. Door dat in het openbaar te bespreken wordt als het ware de clou meteen weggegeven en dat is niet de reden waarom de cache-eigenaar de puzzel heeft neergezet. Dan was hij een traditional gaan neerleggen of had een makkelijker puzzeltje op de pagina gezet. Je zet op een forum bovendien in het openbaar een spoiler neer en dat mag niet volgens de spelregels/richtlijnen van dit spel.
@rend Geplaatst 6 november 2011 Geplaatst 6 november 2011 Udoos ik snap ook nog steeds niet waarom ze zo spastisch doen over mysteries.
Bolle1961 Geplaatst 6 november 2011 Geplaatst 6 november 2011 Je zet op een forum bovendien in het openbaar een spoiler neer en dat mag niet volgens de spelregels/richtlijnen van dit spel. Wat een kolder. Vragen hoe een puzzel werkt of wat voor puzzel het is, is gewoon hetzelfde als vragen hoe een projectie enzo gedaan moet worden, en daar wordt wel antwoord op gegeven.
haakmeer Geplaatst 6 november 2011 Geplaatst 6 november 2011 wat ik vreemd vind is dat via het forum(S) not done is maar via twitter enz andere platforms de coordinaten gewoon worden uitgedeeld, of is het dat dan niet erg en wordt daar de cache owner niet mee bedonderd.
Bloodwoosj Geplaatst 6 november 2011 Geplaatst 6 november 2011 Ik vind dat laatste helemaal niet vreemd. Op een forum is er nog een vorm van sociale controle en zijn er vaak moderatoren die opmerkingen maken over wat niet gewenst is. Op twitter en andere zogenaamd sociale media kan iedereen zonder mogelijkheid tot ingrijpen op zetten wat hij/zij wil. Of iets mag is dan een tweede. Ik vind het net zo "not done" om te spoileren op twitter als op een forum. Greetz Bloodwoosj.
Finbar.nl Geplaatst 6 november 2011 Geplaatst 6 november 2011 De beste oplossing lijkt mij om de CO te vragen om een hint te geven. Laat hem/haar zelf maar bepalen wat die weg wil geven van de mystery. 1
team-paddestoel Geplaatst 6 november 2011 Geplaatst 6 november 2011 Nou toen ik net begonnen was met deze hobby wist ik vaak ook niet wat ik met bijv. alleen foto aan moest. Ik heb door mijn cache-carriere heel wat afgemaild met cache-owners van hoe moet dit? een hintje? hulp alstublieft? En dat kreeg ik dan ook gewoon. Je moet ergens beginnen, ik vind het niet gek hoor als men hulp vraagt bij een puzzelcache. Hoe meer ervaring je uiteindelijk opdoet, hoe meer je je gaat bedenken dat met puzzelcaches echt van alles mogelijk is. En dan ga je zelf ook wat ruimer denken en gewoon aan de slag. Heel veel msyterys lijken soms op elkaar, en door opgedane kennis kan je die dan makkelijker oplossen. Maar andere puzzelcaches zijn zo moeilijk, daar kan je niet eens aan beginnen zonder hulp.
Koen-Thirza Geplaatst 6 november 2011 Geplaatst 6 november 2011 Tip: Maak Twitter aan De meeste coords worden daar gratis weggegeven omdat hier niemand je wilt helpen. Ik vind het heel irritant dat als je iets vraag je gewoon nooit antwoord krijgt. Op Twitter word alles neergezet, van coords tot hints, en anders hebben nog geoleaks.
Phoenix-night Geplaatst 6 november 2011 Geplaatst 6 november 2011 Wat een heerlijk gevoel moet het zijn om op deze manier je puntjes te verzamelen! PN
Koen-Thirza Geplaatst 6 november 2011 Geplaatst 6 november 2011 Heerlijk! Ik doe geocachen om buiten te zijn, niet om een onoplosbare puzzel te maken.
barny Geplaatst 6 november 2011 Geplaatst 6 november 2011 Sorry hoor, maar met alle respect maar het “puntjes scoren” is een lang achterhaalde excuses van enkele puzzelmakers, er liggen tegenwoordig zoveel tradies, dat je echt je best moet doen om er eentje te missen, voor een simpel puntje ga je niet zoveel moeite doen als de oplossing proberen te achterhalen. Misschien zijn er echt wel mensen die echt vragen stellen om echt wat te leren? En vinden dat simpele puntje tussen al die andere puntjes is dan helemaal niet zo interessant? Niet meteen zo negatief, zorg eerst maar dat van alle puzzels alle coordtjeks er af gaan dan is de geocachepuzzel pas opgelost bij het vinden van de cache, iets wat mijn inziens het uitgangspunt zou moeten zijn. Bekijk het eens van de andere kant Barny
Team Gelaen Geplaatst 6 november 2011 Geplaatst 6 november 2011 Als je een puzzel te moeilijk vind doe je hem toch niet. Er zijn genoeg andere caches om buiten te zijn. De opmerking dat vragen naar de oplossing van een puzzel hetzelfde is als vragen hoe een projectie werkt is natuurlijk pure onzin. Een projectie is gewoon uitleg hoe je gps werkt. De meeste puzzels zijn allemaal anders, ik bedoel elke puzzel heeft zijn eigen oplossingsrichting. Een mailtje naar de co is mi de manier om verder te komen. Of in een groepje dicussieren wil ook wel eens helpen, maar niet zo openbaar op een forum waar iedereen mee kan lezen. En ja, ik log ook wel eens een puzzel waar ik niet of nauwelijks iets aan opgelost heb, maar die we doen als ik met een groep ga cachen. Jan
TeamKroket Geplaatst 6 november 2011 Geplaatst 6 november 2011 Er zijn ook cachers, die een uitgebreid netwerk hebben van medecachers. Wij lezen vaak genoeg: 'Gevonden dankzij een hulplijntje'. Dan krijg je dus ter plekke de kant en klare oplossing te horen. Ook geen kunst. Wij vinden het soms jammer, als de CO je niet even op weg wil helpen en zelfs helemaal geen antwoord geeft op je mail. Wij leren ook nog elke dag en de puzzels die niet lukken, die laten we dan gewoon voor wat ze zijn. Keus genoeg!
Xaa Geplaatst 6 november 2011 Geplaatst 6 november 2011 Zorg je wel dat je berichten een mailadres bevatten? Ik krijg ook nog wel eens mail over caches die ik recent gevonden heb en zo. Maar mailtjes met noreply@geocaching.com krijgen geen antwoord bij ons. Misschien speelt dat 'probleem' bij meer mensen?
Aanbevolen berichten