Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Even een constatering na een klein onderzoekje en ongeveer eenhalf jaar cachen en logs lezen/bekijken.

Algemeen genomen worden de meeste micro-caches volgens mij aanzienlijk vaker gelogd dan "zware" multicaches.

Ik kan dat niet statistisch aantonen, das iets voor Albrt of Williii natuurlijk. (Idee?)

De micro's voorzien dus duidelijk in een behoefte. (of dat nou scoren is of niet)

Bovendien is het een officiele categorie.

En overdaad schaadt zeker, maar dat geld niet alleen voor micro's, toch?

Persoonlijk: Ik heb geen voorkeur voor een micro of een enorme kist. Het gaat mij om de opzet van het geheel. Ik krijg geen warm gevoel van een kist vol "goodies". Anderen weer wel, mooi toch?

Wel van TB's, das het enige nadeel van een micro, die passen slecht :beerchug:

En van het afronden van een cache waar iemand veel tijd, energie en fantasie voor heeft gebruikt, dat kan ook een micro zijn!

Ik hou persoonlijk niet zo van veel stadscaches, kan toch? En de oplossing: Ik doe ze bijna nooit. Klaar!

Om een lang verhaal kort te maken, doe de caches die je leuk/mooi/prettig vind. En laat een ieder in zijn waarde. :(

Geplaatst
Wel van TB's, das het enige nadeel van een micro, die passen slecht  :beerchug:

Da's niet echt waar. Een micro HOEFT geen filmkokertje te zijn. DAAR past een TB inderdaad slecht in, maar ik heb ook een pillendoos gezien (Hanzestedencache), en daar past het wel in.

Geplaatst

Ja maar, beste Heirbaut Hunter, wanneer is een micro dan een micro en wanneer is een micro dan geen micro meer, nou, nou???? :beerchug::(

Geplaatst

je kunt het fenomeen ook kwalificeren, omschrijven en bijschrijven in "cachetechnieken een oproep"

en misschien op een stukje van jezelf wat nu misschien niet meer actueel is. ?????????

Een onlosmakelijk fenomeen bij het cachen is bijvoorbeeld "geokletsing", een soort socialysen dat een band schept tussen de cachers met een ruime bandbreedte van heel inhoudelijk tot lamballen. Alle menselijke trekjes blijven zichtbaar ook ziet men elkaar niet.

Soms interessant, soms niet, maar je ziet heel veel cachers dagelijks, soms vroeg, maar meestal vlak na het eten met hun naam onder aan het forumonderwerp.

Hoewel de maatschappij lijkt te verschralen zoekt men elkaar toch op, maar dan anders.

en ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Geplaatst

Jongens, jongens, wat is dat toch hier op het forum?

Vorige maand was er een verhitte discussie over die moeilijke unknown/mystery-caches in de driehoek Delft-Den Haag-Zoetermeer, die zonder hogere wiskunde niet op te lossen zouden zijn.

En nu mogen eenvoudige micro-caches ook al niet meer?! Waar komt die onverdraagzaamheid vandaan?

Er is toch geen enkele verplichting om álle caches in Nederland te doen? Hou je niet van micro's? Prima, lekker laten liggen. Hou je niet van puzzelen? Vergeet die mystery's. Wil je alleen maar goodies ruilen? Zoek dan caches met size 'regular'. Zijn er daar te weinig van? Leg er dan in de omgeving van je dorp/stad een serie neer.

Een wijze geocacher zei me eens: "Geocachen is emotie." Inderdaad, dat blijkt hier wel weer. Maar laat alsjeblieft een ieder in zijn waarde.

Biertje

Geplaatst

.

What is Geocaching?

Geocaching is an entertaining ADVENTURE game for gps users.

Geocachers bieden elkaar een avontuur. Avontuur is een mix van (in)spanning, verkenning, ontdekking en verwondering. Verwondering over een bijzondere plek in een natuur- of cultuurgebied, of verbazing over het eigen vernuft waarmee een puzzel is opgelost. Geocaching is een uitdaging en door die aan te nemen lever je een prestatie. Je score is een bijproduct, waarin het aantal prestaties tot uitdrukking komt.

De laatste jaren kent geocaching een enorme toeloop. Veel nieuwkomers denken dat het bij dit spel gaat om snel zo veel mogelijk caches te vinden. Geïmponeerd door hoge scores van veteranen beginnen zij aan een hopeloze inhaalrace. Ze gaan massaal filmkokertjes uit vangrails, bloembakken en verkeersborden peuteren en creëren daarmee een ‘markt’ voor junkcaches.

Junkcache = elke cache waarbij het louter draait om gemakzuchtig scoren.

Loggen op Internet is anderen laten delen in je avontuur. Met een boeiend verhaal, eventueel voorzien van foto’s. Daarmee beloon je tevens de plaatser van de cache. Tegenwoordig zijn logjes als ‘Gevonden! Snel door naar de volgende!’ eerder regel dan uitzondering. Is dit geocaching? Wie houdt wie voor de gek? Denk je nu werkelijk een prestatie te leveren door naar een diepvriesdoos op een parkeerplaats te navigeren? En zo ja, waarin verschilt deze 'prestatie' van het navigeren naar de Kerkstraat 10 in Reusel? Wat maakt dit tot geocaching?

Noem het ‘voor elk wat wils’ of ‘evolutie van de sport naar een inspirerende diversiteit’, ik noem het verloedering, een knieval voor de fastfood-cultuur. Als je tijdens het loggen op locatie op de eerste plaats denkt: ‘Hebbes! Weer eentje! Dat is nummer X’ ben je niet bezig met geocaching. Noem het vangrail-hunting, GPS-Tupperwaring of GeoScoring, maar alsjeblieft GEEN geocaching.

.

Geplaatst
Tegenwoordig zijn logjes als ‘Gevonden! Snel door naar de volgende!’ eerder regel dan uitzondering.

Dit is een heel ander onderwerp, maar ik ben het er wél mee eens: de gemakzucht waarmee er wordt gelogd.

Zelf kost me het schrijven van een mooie log en het plaatsen van foto's bijna net zoveel tijd als het zoeken en vinden van de cache.

Maar ik weet dat het door de cache-plaatsers (en een aantal meelezende collega-hunters) heel erg wordt gewaardeerd.

Williii Carrotte heeft het overigens bij zijn serie FiFiLiLi's verboden om te loggen met "Wij haden de cahce al snel gefonde". Dat soort logjes worden onherroepelijk verwijderd, zo waarschuwt hij al bij voorbaat! :beerchug:

Biertje

Geplaatst

@DJ Bel

Zullen we gewoon maar een standaard tekst maken waarin je verwijst naar 'cachetechnieken, een oproep'? Of zet het in je handtekening. Bijvoorbeeld.

Het fenoneem geokletsing is bij mij inderdaad over bekend. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik 's avonds uren met medecachers aan het babbelen ben, alleen maar over caching.

Maar dit lijkt me iets voor een ander draadje

@GeoWolf

Wat betreft het loggen van de caches ben ik volledig met je eens. Het enige wat erger is dan: 'snel gevonden' is 'de zevende van 14'.

Het maakt me dan niet uit of dit 14 Dwarrelingen zijn geweest of stop-deur open-loggen-caches.

Om dit probleem voor een gedeelte op te lossen heb ik 2 micro's :beerchug: geplaatst, op heel makkelijk te vinden locaties, zonder moeilijke opgaven, waarbij het alleen maar gaat om de logs.

Een keer een spannend verhaal (mag desnoods iets overdreven worden), en eenmaal oud hollands taalgebruik hanteren. Er komt een derde waarbij alleen maar in dichtvorm gelogd mag worden, minimaal acht regels, dus pak het rijmwoordenboek maar tevoorschijn.

Helaas blijkt nu al dat het loggen voor enkelen moeilijker is dan het vinden van de cache. Jammer vind ik :(

Geplaatst

*********In goed overleg met Lady Cachetta dit bericht verwijderd. *********

Jammer dat dit draadje zo moet lopen. Het is heel simpel, en heeft niet zozeer te maken met micro-caches. Het is vervelend als je een hit-en-run tegenkomt als je wat anders in gedachte hebt. Precies als het vervelend is als je een hit-en-run wilt en je blijkt een kilometer te moeten lopen. Ieder z'n plezier.

Is er wat op tegen om een nieuwe scheiding hierin aan te maken? Dus een nieuw type, zodat je de cache eruit kan halen die je zou willen doen?

Geplaatst
Is er wat op tegen om een nieuwe scheiding hierin aan te maken? Dus een nieuw type, zodat je de cache eruit kan halen die je zou willen doen?

Daar ben ik ook voorstander van.

Het zou mooi zijn als we binnen 24 uur na de start van dit draadje van dit gekissebis af zijn.

We zullen nooit overeenstemming bereiken en dat hoeft ook niet. Laten we nou onderkennen en aanvaarden dat we niet allemaal hetzelfde leuk vinden. En als we dat aanvaarden, dan is het zinvol dat er een typering komt in soort cache, zodat iedereen vooraf kan bepalen of hij/zij die ene cache wil en gaat doen. Dat geeft ook iedereen de vrijheid om een cache naar eigen idee en inzicht te maken. Vrijheid, blijheid.

Ik stel dus evenals Miepie voor ons te buigen over uitbreiding van de aanduiding van caches en daarvoor dan ook .nl warm te krijgen. Want zonder hen kunnen we wel een hoop willen, maar dat heeft dan geen enkele zin.

Geplaatst

Jammer, dat ik vandaag pas zo laat aan lezen van dit draadje toekom. Ik had er graag mijn steentje aan bijgedragen, want ook ik voel me enigszins aangesproken door de teneur van dit draadje.

En natuurlijk zijn veel van de gehanteerde argumenten(?) al eerder aan bod gekomen in een vorig draadje; niets nieuws dus zou je zeggen.

Ware het niet dat er nu openlijke uitingen van afkeur geuit werden door enkele medecachers en dan op een manier die ongepast is.

Het woord trash is inmiddels uit de titel van dit draadje gehaald, maar staat verder nog volop in een aantal verhalen.

Daarnaast zijn er de opmerkingen van het nivo dat micro's geen "fatsoenlijke caches"zijn, komende uit de pen van iemand die zijn geheel eigen beleving van het cachen heeft .

Jammer allemaal!

Terwijl het zo makkelijk is: als je even rechtsboven op de pagina kijkt en ook nog even naar de tekst, dan weet je wat voor cache het is. Moet je er niets van hebben , dan laat je die liggen. Ik lust geen tomaat en ga er dan niet met tegenzin toch van eten omdat hij binnen handbereik ligt.

Dit doet me erg denken aan de kritiek van sommige mensen over sommige tv-programma's waarvan de inhoud ze niet aanstaat. Schande roepen ze dan, maar uit hun verhaal kun je lezen dat ze wel het hele programma hebben gezien ( al of niet met rode oortjes en natt. .......)

Zo is het ook met deze vermaledijde caches.

Ik heb al eerder betoogd dat als je een succesvolle = veel gelogde cache wilt je maken je een micro moet plaatsen. En liefst een serie. Daar zijn geen statistieken voor nodig, want diegenen die er een aantal plaatsten- en dat worden er steeds meer- kunnen dat zo beamen. En die caches waar je je hele ziel en zaligheid in hebt gelegd worden zo af en toe eens bezocht. Ook daar zijn geen statistieken voor nodig.

Als je in Midden Nederland woont ligt de verhouding iets minder duidelijk, maar dat heeft mn. met bereikbaarheid te maken. Maar ook daar zullen de micro's komen. Let maar op.

!! ER IS NU EENMAAL EEN GROTE MARKT VOOR !!

En natuurlijk wil iedereen ook graag multi's doen- zeker als je er naar vraagt, maar nu komt het mij voor dat enkelen met een uitgesproken mening hieromtrent proberen de hele zaak naar hun hand te zetten door maar hard te schreeuwen ( probeerde ik zelf ook wel eens nl.)

En tegelijkertijd doen ze het dan ook nog eens voorkomen dat scoringsdrift ook niet netjes is of niet hoort bij geocachen.

Mi. staat er nergens dat je in zoveel mogelijk tijd zo min mogelijk mag scoren!

Laat ieder zijn gang gaan; er blijven meer dan zat multi's over. Veel meer dan in wat voor ander taalgebied dan ook!! Er zijn meer landen waar ze nauwelijks weten wat een multi is dan andersom ( meen ik te weten).

Tenslotte: ik vind dat er meer dan genoeg cachetypes zijn, en zit absoluut niet te wachten op nog een variant van de traditional ( vgl multi en offset). Ik krijg hierbij een beetje het gevoel dat de wens voor een groot deel wordt ingegeven door mensen die liefst alleen vanuit easygps werken ipv. vanuit uitdraaien!

Graag gedaan,

Geopatra.

ps: ik heb weer een serietje micro's in de planning voor een of andere toekomst en denk er nu hard over om die serie dan Trashcaches te gaan noemen!

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...