Spring naar bijdragen

Geocaching Op School


barbapapa

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik wil geocaching misschien gebruiken in een aardrijkskundeles over coördinaten. Ik zou dan leerlingen zelf op zoek willen laten gaan met liefst alleen hun smartphones, dus zonder een speciale app. Maar met Google Maps kom je niet van de weg af, of zie ik dat verkeerd? Betekent dat dat je alleen met een smartphone kunt geocachen als je een (betaalde) app hebt?

 

Dan zou ik ze ook graag zelf een cache willen laten verbergen. Maar ik krijg de indruk dat dat een beetje not-done is in de wereld van geocaching, aangezien ze die slechts zouden inbrengen voor een eenmalige opdracht. Ik denk tenminste niet dat veel leerlingen daarna hun cache nog zullen onderhouden. Is dat per se nodig? Hoe kijken jullie hier tegenaan? Ik wil het natuurlijk graag binnen de regels houden.

 

Dank en groet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Leuk om de kids kennis te laten maken met coordinaten etc. Wat echter al vaker op dit forum op soortgelijke vragen is geantwoord is het volgende;

Gebruik hier niet geocaching voor. Over het algemeen zijn de meeste caches niet ingericht op het bezoek van grote groepen etc.

Daarbij behoort het een beetje een stiekeme hobby te zijn. Wie van de leerlingen heeft echt zin in het geocachen, of gaat er later alleen maar rotzooi mee trappen? Het is altijd een bepaald risico.

 

Beter kun je zelf voor een dagje ergens een leuke schat verstoppen en die door de leerlingen laten zoeken. Maak er een multi / mistery van zodat men vooraf ook nog aan de slag moet om rondom coordinaten informatie te verzamelen en stuur ze dan op pad.

Maak het leuk voor ze als ze de cache vinden (ik heb er wel eens een tegoedbon voor een ijsje in gedaan, en dat vond men prachtig) Aan het eind van de dag ruim je de schat weer op en je hebt voldaan aan je doel zonder caches in gevaar te brengen of ongemotiveerde personen binnen te leiden in geocaching (uitzonderingen daargelaten natruulijk)

 

Kids zelf een cache laten leggen, die ze dan ook nog moeten onderhouden? Niet doen.. zou het niet eens over geocaching hebben

Bij de meeste smartphones zijn wel apss te vinden die gratis zijn en waar er met coordinaten kan worden gewerkt. Even zoeken in de diverse app stores. De leerlingen kunnen je daar vast meer over vertellen ;)

 

Veel succes met het in elkaar zetten en bedenken!

bewerkt door Cernunnos
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt zo ver. Ik begrijp de overwegingen en zal de leerlingen (havo vwo) niet zo maar loslaten op allerlei bestaande caches. Toch vind ik het wel veel toevoegen om het meer te laten zijn dan een gps speurtocht. Ik denk dat als je het via geocaching.com laat lopen, je de leerlingen veel meer uitdaagt en serieus neemt. Alleen al daardoor geloof ik dat de meeste van hen beslist zorgvuldig en netjes te werk zullen gaan en een aantal van hen ook enthousiast zullen worden (zoals ik zelf steeds enthousiaster word hoe meer ik me erin verdiep).

Ik las ergens iets over een tijdelijke cache. Stel: ik leg ze uit wat geocaching is. Ik laat ze in groepjes multicaches maken die ze zelf via gc.com aanmelden. Ieder groepje zoekt naar de cache van een ander groepje. Na afloop haalt ieder zijn cache weer weg (fysiek en online). Is dat een goed alternatief of mag ik gc.com daar niet voor gebruiken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee dat gaat dus niet werken omdat je niet voldoet aan de termijn dat caches beschikbaar moeten zijn. Verder snap ik niet de meerwaarde om het via geoaching te laten lopen gezien jou doel.

Laat de jongeren in groepjes voor elkaar "schatten" verstoppen buiten geocaching.com om. Het ging toch om het leren over en werken met coordinaten?

Een cache leg je niet zomaar, daar gaat, als je het goed en uitdagend wilt doen, veel tijd en soms ook geld in zitten. Na het plaatsen moet de cache onderhouden worden.

 

Alleen al op de manier die je omschrijft heb ik mijn twijfels of je er goed aan doet om geocaching er voor te gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb voor diverse doelgroepen (leerlingen, collega's, familie) diverse schatzoektochten uitgezet.

Goed voorbereiden, goed uitvoeren en na gebruik (kan nog de zelfde dag) alles weer uit het bos halen.

Erg leuk voor de deelnemers; diegene die dit een leuke bezigheid vindt en er meer van wil weten: geocaching.com.

De rest: niet naar gc. com sturen alsjeblieft!

Bovendien is het bedenken en maken van dit soort tochten voor jezelf een perfecte oefening in het maken van leuke caches.

Als maker ontdek je dat de zoekers soms toch anders denken en doen dan je gedacht had.

Maar laat gc.com over aan de echte cachers.

Succes!

Antarctica

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben het met de antwoorden van Cernunnos (en anderen) eens. Hier nog een kleine aanvulling.

 

Een grotere uitdaging voor de leerlingen of ze serieus nemen, dat bepaal je vooral zelf met je lesmateriaal. Dat zou ik niet af laten hangen van .com.

Hou het klein! Je schrijft zelf hoe meer je je er in verdiept, hoe enthousiaster je wordt. Op dit forum is steeds vaker te lezen dat er mensen zijn die te snel beginnen en zich niet inlezen in de gebruiken en mores van geocaching. Hierover ontstaan veel ergernissen, bij zowel beginners als gevorderden.

Als ik nu, na ruim 3,5 jaar cachen en 1900+ aan kokers en doosjes, aan een klas zou moeten vertellen over de werking van coördinaatstelsels en geocachen, zou ik het heel simpel houden. Er valt zo veel te vertellen! Is het een aardrijkskunde les, of een les over geocaching? Te veel aan enthousiasme en informatie kan ze ook afschrikken. Wijs ze op verantwoordelijkheden hoe je met de natuur en spullen van anderen om gaat (klinkt betuttelend, maar lees maar eens verder op het forum). Vertel over de mogelijkheden en je eigen ervaringen bij leuke caches die je hebt gedaan.

 

Als een cache ter review uit geeft, kun je ook niet leuke reacties op de cache verwachten. De meeste nieuwe cachers zijn hier niet "klaar" voor en worden hierdoor afgeschrikt. Ze stoppen vervolgens met cachen en laten kun cache als "troep" achter in het bos. Dan is al je moeite om ze enthousiast te maken voor je nieuwe hobby, voor niets geweest. Hou het dus simpel, en laat ze iets verzinnen voor elkaar. Wellicht kun je hun leuke ideeën gebruiken voor een nieuwe cache, en koppel dit en de reacties uit logs later terug naar de leerlingen die het verzonnen hebben. Dat lijkt me effectiever.

 

Je kunt wellicht voorstellen dat degenen die het ècht heel leuk vonden, een keer met je mee mogen. Mochten dat veel leerlingen zijn, dan willen er vast andere cachers mee (waaronder ik).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

 

Ik wil geocaching misschien gebruiken in een aardrijkskundeles over coördinaten. Ik zou dan leerlingen zelf op zoek willen laten gaan met liefst alleen hun smartphones, dus zonder een speciale app. Maar met Google Maps kom je niet van de weg af, of zie ik dat verkeerd? Betekent dat dat je alleen met een smartphone kunt geocachen als je een (betaalde) app hebt?

 

Dan zou ik ze ook graag zelf een cache willen laten verbergen. Maar ik krijg de indruk dat dat een beetje not-done is in de wereld van geocaching, aangezien ze die slechts zouden inbrengen voor een eenmalige opdracht. Ik denk tenminste niet dat veel leerlingen daarna hun cache nog zullen onderhouden. Is dat per se nodig? Hoe kijken jullie hier tegenaan? Ik wil het natuurlijk graag binnen de regels houden.

 

Dank en groet

 

In google maps kun je ook coördinaten invoeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk! Ik wou dat ik zo'n aardrijkskundeleraar had gehad! Mon Dieu, ik wou dat er in die tijd GPS was geweest! Maar inderdaad is het gebruiken van bestaande geocaches door groepen leken (of muggles) een faux pas. Logisch, want - afgezien van de aandacht die een groep nu eenmaal opwekt - er hoeft maar één dwarsligger in de groep te zitten en de cache is verpest. Ook het plaatsen en publiceren van een geocache die bij voorbaat gedoemd is snel te verdwijnen is not-done, want druist in tegen de guidelines (ik waag mij niet aan een vertaling van dit woord :wistling: ) Voor meer info zie ook Geocache Permanence.

 

Dat alles gezegd hebbende staat het natuurlijk een ieder vrij om een doosje te verstoppen en de coördinaten daarvan naar believen te verspreiden onder familie, vrienden, collega's of ... leerlingen. Ik denk niet dat het de leerlingen veel uitmaakt of het verstopte doosje de geschiedenis ingaat als verstopt doosje of als official geocache.

Een tweede mogelijkheid is om contact te leggen met een verwoede geocacher in jouw omgeving ... die kan jou in ieder geval op dikte brengen wat het onderwerp betreft en heel misschien weet hij/zij een officiële geocache te liggen die op het punt staat om opgedoekt (ofwel gearchiveerd) te worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou inderdaad NIET de officiele caches daarvoor gebruiken.

Op zich leuk natuurlijk om de jeugd geïnteresseerd daarvoor te maken.

Maar er hoeft er maar 1 bij te zitten......

Helemaal 'als ze weten' dat je dat met smartphone ook kan doen.

 

Het geopperde plan om (ze) zelf iets te (laten) verstoppen kan wel.

Zolang je ze maar niet 'te wijs' maakt op Cache gebied.

Slopen en wegmaken is tenslotte leuker dan verstoppen en zoeken...

:huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knip,

Slopen en wegmaken is tenslotte leuker dan verstoppen en zoeken...

:huh:

Hm, dat is natuurlijk niet waar. Het geldt vast voor een aantal mensen, maar niet voor de meesten. Zelfs niet voor de jeugd.

Daarnaast zou ik in jouw geval kiezen voor een gpsspel, waar het gebruik van coordinaten meer tot uitdrukking brengt, lijkt me zinvol om ze ook het verband met de wiskunde erachter te laten inzien. Dat wordt makkelijk als je gebruik gaat maken van RD coordinaten en dat combineert met een papieren topografische kaart. Dan wordt het mi in 1 keer veel meer dan een spelletje (dat ook heel leuk is)

 

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt mensen. Ik ben overtuigd. Het lijkt me wijzer en ook handiger om het buiten het officiele geocachen om te doen.

 

 

In google maps kun je ook coördinaten invoeren.

 

Weet ik. Maar de marker komt dan altijd op de weg terecht, ook als de coordinaten eigenlijk in een bos of op een schoolplein liggen. Erg jammer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat laatste klopt niet helemaal. Er verschijnen namelijk 2 'markers' bij Google Maps.

De rode marker met een A ofzo erin, die wordt inderdaad op de dichtsbijzijnde weg geplaatst.

Er verschijnt echter ook een groene marker (pijl), die geeft de exacte locatie aan van de coördinaten die je hebt ingevoerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat laatste klopt niet helemaal. Er verschijnen namelijk 2 'markers' bij Google Maps.

De rode marker met een A ofzo erin, die wordt inderdaad op de dichtsbijzijnde weg geplaatst.

Er verschijnt echter ook een groene marker (pijl), die geeft de exacte locatie aan van de coördinaten die je hebt ingevoerd.

 

Het ging mij om Maps op de smartphone. Sorry, was misschien niet duidelijk. Daar kom je alleen op de weg terecht.

 

Zelf gebruik als ik iets zoek vaak GPS-Coördinaten . Misschien ook bruikbaar?

 

Ken ik. Zeker bruikbaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...