Spring naar bijdragen

Cache Voor Gr 5 T/m8


Engelenburg

Aanbevolen berichten

Ik ben als onderwijsassistent op zoek naar Caches die we met de hele klas kunnen doen, met veel variatie, voor alle niveau's die je in een klas kunt vinden :thumbup: .

Bedoeld voor de groepen 5 t/m 8.

Het is wel de bedoeling dat ze de opdracht helemaal zelfstandig kunnen uitvoeren, dus niet al te ingewikkeld.

Het zou mooi zijn er als er een cache is in de buurt van Heerhugowaard/Alkmaar.

 

Wie er eentje weet voor NewBees, zou geweldig zijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Wat ben ik blij dat mijn caches niet in het genoemde gebied liggen,

Het zou maar bezocht worden door schoolklassen met koters van die leeftijd, een garantie van het einde van de cache

Ik hoop oprecht dat er eerst toestemming aan de cacheeigenaar word gevraagd

 

Barny

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Barny heeft hier een punt. Van buitenaf lijkt het lastig een schoolklas ervan te weerhouden de locatie van een cache te verklappen. Maar misschien heb je dit al opgelost.

 

Zou je zelf een (tijdelijke) cache kunnen maken? Da's dan geen officiële gc.com -cache, maar eentje die alleen die dag actief is en gericht is op schoolklassen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Barny is misschien wat kort door de bocht, maar ik begrijp zijn reactie wel.

 

Cachen is een beetje stiekem, geheim. Als je gaat cachen is het dan ook de bedoeling dat je dat voorzichtig doet, anderen niet laat merken waar je mee bezig bent en de natuur niet beschadigt. Het stiekeme is om te voorkomen dat onwetenden (hier vaak dreuzels of muggles genoemd) zien dat er iets ligt en dat eens gaan onderzoeken en misschien meenemen/slopen/kwijt maken.

 

Een groep schoolkinderen is over het algemeen behoorlijk opvallend. Daarnaast willen ze nog wel eens overenthousiast met z'n allen op dezelfde plek gaan zoeken, met als gevolg dat alles overhoop wordt gehaald en de natuur schade ondervindt.

 

Verder vind ik zelf cachen niet echt handig met grote groepen, aangezien er dan 1 of 2 het voortouw nemen en de rest er maar zo'n beetje achteraan hobbelt. Dat vond ik vroeger ook al met de gewone speurtochten. Verder willen er nog wel eens goodies in de cahce zitten, maar vast niet genoeg voor een hele schooklas, dus dan krijg je daar ook nog gedoe over, nog los van het feit dat er tb's/coins in kunnen zitten die ze dus niet mee mogen nemen.

 

Misschien is het een beter idee om zelf iets in elkaar te zetten, met als eindpunt een eigen 'schat' waar je dan bijvoorbeeld voor ieder kind een kleinigheidje in kan doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is bedoeld als kennismaking voor het geocachen. Maar wel dat meerdere scholen het zouden kunnen doen.

Het mag als proef dan een bekende cache zijn, misschien simpel, maar ergens een tekst op een bord: Gefeliciteerd jullie hebben je eerste cache gevonden, zodat ze daarna zelf eens aan de slag kunnen met een "echte". :blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik sluit me aan bij de reacties van Barny, Sanpetev en BFM: dit is geen goed idee.

Geocachen is niet bedoeld om met een hele klas tegelijk te doen, en de kans is groot dat de kinderen al dan niet onbedoeld dingen vernielen, meenemen, niet goed wegstoppen, of later nog eens terugkomen om die moooooie coin mee naar huis te nemen.

Maak als alternatief een eigen route, ergens door jullie buurt of in het park om de hoek. Kan je creatief aankleden omdat die route niet aan officiele richtlijnen hoeft te voldoen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan reist mijn volgende vraag:...

Hoe maak ik een eigen route zonder gebruik te maken van een GPS-systeem, want daar willen we ze juist in de les kennis mee laten maken.

Het hoeft van mij ook geen officiële cache te zijn!

En het is juist een natuur-les, dus daar is de instructie in de klas dan ook naar!

Juist met vragen over de natuur en hoe je daar mee omgaat.

Ps. We willen met groepjes van 4 onderweg gaan. Zo heeft iedereen een taak, vertrek om de 15 minuten over een dag verspreid.

 

Misschien is de bedoeling nu wat duidelijker>?

 

Met vr.gr. :thumbup:

 

(Achter de school ligt een speel/natuurgebied, het park van Luna)

bewerkt door Engelenburg
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik zou er niet blij mee zijn als mijn cache hiervoor gebruikt zou worden. Het is dan wel geen multie en hij ligt gelukkig ook niet in het gebied waar je naar opzoek bent. Maar stel even, een hele klas gaat hier in de omgeving cachen. Met zijn alle of kleine groepjes, dat maakt niet uit. Dat betekend dat er ongeveer 20 kinderen in een vrij korte tijd mijn cache gaan vinden. Ik wil niet weten hoe de grond eromheen er dan uit ziet! Stel al die 20 kinderen vertellen het tegen 1 vriendje, dan zijn er misschien al 20 extra kinderen die niet precies weten hoe het spel moet die komen kijken.

 

Ik denk dat het concept van geocachen zeker heel leuk is om met een klas te doen. Maar een bestaande cache gaan doen lijkt me geen goed idee. Als je een niet officiele multie cache maakt, hebben ze dezelfde ervaring. Je zou er daaromheen kunnen vertellen hoe het spel werkt en dat het mogelijk is dit vaker toen. Als je zelf een niet officiele cache maakt, kan je er zelf voor kiezen er goodies in te doen, of niet, als je het wel doet kan je er in ieder geval genoeg in doen.

 

Mocht je het toch gaan doen, dan zou ik benadrukken hoe belangrijk het is het geheim te houden. Dat de cache en omgeving niet vernield mogen worden. En als eerste zeker toestemming vragen aan de maker van de cache.

 

EDIT:

 

Ik was mijn reactie aan het typen terwijl je zelf al reageerde.

 

Maar als je zelf een niet officiele cache wilt maken, kan je toch gewoon een GPS gebruiken? Een GPS is niet alleen voor geocachen te gebruiken.

bewerkt door Marcel en Micha
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een tip: til het over de zomer heen en ga eerst zelf in de vakantie enkele tientallen caches zoeken en vinden. Geloof me, dat lost al je vragen op en je zult vanzelf ontdekken hoe je een cacheroute kunt uitzetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een bestaande cache is gevoelig maar eenmalig een cache moet lukken. Als hij erg leuk is kun je hem altijd nog aan de reviewer aanbieden:thumbup: Als er een mooi park in de buurt is waar de gemeente een bomen route of een insecteninfo bord heeft kun je de bestaande info borden gebruiken. De coordinaten geef je en vraagt de leerlingen iets van het bord bijv. Hoe hoog wordt deze boomsoort? antwoord bepaalde waarde en met 6 punten in het bos/park kan een eind coordinaat worden berekend. Lekker ergens in een zandbak of boomgat een vrij grote bak verstoppen en iedereen blij. Fotorolletjes met rekensommen of rebussen kunnen natuurlijk ook. Dan hebben ze steeds een nieuwe zoek opdracht. Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uit de vragen begrijp ik dat Engelenburg nog geen geocache ervaring heeft en dan is het erg lastig om zo via een forum alles wat erbij komt kijken om te gaan geocachen en voor verschillende klassen een geocache te organiseren. Het handigste is om eens contact op te nemen met cachers uit de omgeving en gezamenlijk met hen een cache vlakbij de school te lopen zodat je een idee krijgt hoe het überhaupt allemaal werkt. Wie weet kun je dan gezamenlijk vervolgens wat ideetjes uitwerken voor eenvoudige, eventueel tijdelijke, caches die gericht zijn op wat je de kinderen in de lessen wilt leren. Op die manier zijn er geen problemen voor bestaande caches en is het ook het meest zinvol en vooral leuk voor de leerlingen en jouzelf.

 

De caches die er reeds zijn in de buurt van de school lijken me minder geschikt, maar misschien dat de eigenaar, MrTJ2, je wel wat meer wil/kan uitleggen en je verder helpen of anders wellicht een van de andere cachers in Heerhugowaard.

 

Veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Top antwoorden allemaal! Hier kan ik zeker wat mee.

En "ff" een cache maken zit er zowieso niet in na mijn ervaring van gisteren, zie topic Iphone en app...

Ik ga dus een aantal routes met mijn eigen kids doen, dan kan ik gelijk zien waar we tegenaan gaan lopen en hoe ze de vragen oppakken en verwerken. Dat wordt dus een drukke zomer.

 

Mocht ik de smaak te pakken krijgen, dan ga ik vast wel een cache maken gericht op kids...

Eerst maar ervaring opdoen.

 

Ik begreep trouwens dat je naast een GPS-apparaat, Iphone of Blackberry ook een STomSTom kunt gebruiken voor geocaching?

Dat zou het namelijk makkelijker maken in de begeleiding voor de ouders van de kleine groepjes.

Als je alle Iphones, Blackberry's en TomTommies bij elkaar doet, hebben we vast genoeg apparaten om alle groepjes afzonderlijk goed te begeleiden.

 

Maar dat is allemaal van later zorg!

 

Eerst maar eens die eerste cache vinden...... :eek:

 

Bedankt!!! (Topic sluiten?)

bewerkt door Engelenburg
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien eens contact opnemen met de plaatselijk scouting. Of je op hun terrein wat leuke activiteiten kan maken met een gps.

Normaal werkt een scouting wel mee aan leuke dagen als het mogelijke nieuwe leden trekt.

En grote kans dat ze al een gps hebben liggen.

 

Vooral voor een klas kan je denken aan een leuke tour door het bos met bv een punt waar je met zijn alle gaat eten.

Een punt voor zwemmen

Je kan als je zelf perse wil ook ergens in het bos een grote kist zetten met snoep :dribble:

 

Geocaching is opzich maar een naam

 

Als juf maak je gewoon leuk een schatkaart van een vel papier met aarde en thee

Route erop met to do's en de uiteindelijke prijs ..... naar invulling

Link naar opmerking
Deel via andere websites

kijk hier maar eens naar ik kan alleen niet zo goed zien of het bij jou in de buurt is maar misschien heb je ook zoiets bij je in de buurt??

www.kits-kist.nl(dan de groene ballon) daar noemen ze het Schatzoeken :ph34r: met GPS

 

Gr Geokloppers

ps wel gevonden het is in Almere-stad(muziekwijk)

bewerkt door Geokloppers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...