Spring naar bijdragen

Mini-Pc, Tablet Of Phone


De_HEUP

Aanbevolen berichten

Beste leden,

 

Het komt wel eens voor dat onderweg niet alle informatie over een cache bij de hand is. Toch weer wat vergeten af te drukken o.i.d.

Daarom ben ik op zoek naar een apparaat waarop ik digitaal de caches kan raadplegen.

Ik weet dat er voor de telefoon apps zijn waarmee dit kan, echter ben ik niet van plan om enkel hiervoor een mobiel abonnement af te sluiten.

 

Wat adviseren jullie mij en wat gaat werken?

- zou het kunnen met een ipad / android tabled?

- is een mini-pc een idee (eeepc) met windows?

- kan het ook met een 2e hands mobiel (met android o.i.d.), zonder deze als telefoon te gebruiken (dus zonder sim)

 

- het moet uiteraard wel makkelijk mee te nemen zijn

- het zal enkel gebruikt worden om sporadisch eens iets te raadplegen

 

Zie graag jullie reacties.

 

Groet,

De_HEUP

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Alle opties zijn mogelijk. Zelf heb ik een android-telefoon waar ik met GDAK de GSAK-database raadpleeg (offline dus), en alleen voor echt recente info (bijvoorbeeld allerlaatste logs, eventuele aanpassing van na het binnenhalen van de gpx etc) gebruik ik dan c:geo om de info op de site te raadplegen.

Voordat ik die mogelijkheid had, gebruikte ik m'n netbook (MSI wind, 10-inch, windows xp) om gsak mee te nemen.

Wat je budget is en wat je er voor wilt kopen, is volledig aan jezelf. Als je toch al zat te denken om een tablet of netbook aan te schaffen, dan is dat zeker een goede optie. Anders zou ik toch eerder kijken naar een android-telefoon of een ipod (met wifi). Die is prima te gebruiken zonder simkaart, als je bij een wifi-punt in de buurt bent, kun je er toch mee internetten en je hebt voldoende mogelijkheden om een grote hoeveelheid cache-info mee te nemen in een heel handzaam formaat. Waarschijnlijk voldoet een archos 5 internettablet al wel, en die zijn dacht ik vrij goed te vinden via marktplaats (bijvoorbeeld deze). Ik heb er ook zo een gehad, maar toen ik een goede androidphone kreeg, gebruikte ik hem zo weinig dat ik hem weer doorverkocht heb.

Heel veel succes!

Ik wil best nog verder met je meedenken, maar dan moet ik preciezer weten wat voor budget je hebt en wat je precies wel en niet wilt...

bewerkt door Fotogravinnetje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb goede ervaringen met mijn telefoon. Het werkt prima om thuis via de wifi caches te downloaden en deze later offline in 't veld te raadplegen. Er zijn steeds meer plaatsen met gratis wifi (mc donalds, de bieb etc.) en in de stad vind je vaak wel een onbeveiligd draadloos netwerk. Voordeel van een telefoon tegenover een tablet vind ik het handzame formaat. Maar ja, een ander vindt de knopjes dan weer te klein. Het gaat dus ook om wat je zelf prettig vindt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zelf heb sinds kort een androidtelefoon met inetverbinding die ik gebruik voor binnen Nederland. Voordat ik deze had gebruikte ik het volgende, om alles bij me hebben zonder internet.

 

Netbook (miniPC, zoals jij het noemt) met GSAK (25 dollar)

PDA of smartphone (voor bijna niks te vinden op bv marktplaats) met cachemate (8 dollar, een superprog) waar je offline caches kunt inladen, welke ik gebruik voor paperless caching/multies. Ik laad ze dan in vanaf het netbook. Een PDA heeft over het algemeen een lange batterijduur.

 

Sinds kort is er GDAK (gratis) voor android, welke een echte aanrader is als je offline gebruik wilt maken van je database met je androidtelefoon of tablet.

 

Succes met uitzoeken, het was voor mij nog een hele puzzel :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die archos 5 heeft een 5-inch-scherm, dus is nog behoorlijk handzaam, maar wel wat groter dan een telefoon. Nadeel is dat ie op android 1.6 draait en dat is behoorlijk verouderd (weet ook niet of dat nog compatible is met gdak bijvoorbeeld). HTML-export gebruiken werkt in ieder geval wel erg goed

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je zou natuurlijk ook kunnen kijken naar een GPS waarop je kunt raadplegen (Oregon, Montana, etc.). Als je heel sporadisch iets wil opzoeken en daar altijd een tablet en/of netbook voor mee gaat sjouwen lijkt me .. zo'n gesjouw ..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op een beetje smartphone kun je aardig wat kwijt en je kunt er ook nog hulplijntjes mee bellen/sms-en. Welke applicatie je gaat gebruiken is afhankelijk van het besturingssysteem van jouw smartphone, maar ik heb uitstekende ervaringen met GCzII voor WM 6.5. Voor meerdaagse tochten is een netbook met daarop GSAK een echte aanrader (aangenomen uiteraard dat je thuis ook werkt met een actuele GSAK-database). Verreweg de meeste smartphones kunnen dienst doen als (draadloze-)router, zodat je eventueel het netbookje met zijn volwaardige toetsenbord, kaartlezers en USB-poorten kunt gebruiken om te loggen, fieldnotes of foto's te uploaden of om nog even wat na te kijken. Bovendien kun je met het netbook en een USB-kabeltje nieuwe caches in de GPSr laden ... vooral dat laatste levert met tablets nog al eens problemen op (geen USB-poort bijvoorbeeld) of gaat erg omslachtig (onhandig gefriemel met een micro-SD kaartje).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je al een GPS hebt, en het goedkoop wilt houden, zou ik gaan voor een 2dehands GSM, het mag zelfs een Symbian zijn. Tot voor kort gebruikte ik een Nokia 5800 Expressmusic (en daarvoor een Nokia E51) met daarop een HTML export uit GSAK, of nog goedkoper, vanuit GCTour.

Denk eraan dat dat ding tegen een stootje moet kunnen. Ik zie er nu al tegenop als ik met natte of vuile handen mijn huidige Android Smartphone moet bovenhalen om GDAK te raadplegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tegenwoordig maak ik gebruik van een netbook met gsak, een smartphone (windows 6.5) en een ereader. De caches verzamel ik m.b.v. pocket query's. Via gsak een export naar html en een export naar epub. De html zet ik op de smartphone, de epubs op de ereader en practisch alles is papierloos te doen. Een netbook is erg handig om op vakantie mee te nemen. In het veld zijn de smartphone en de ereader handiger. Waarom allebei; op de ereader kan ik aantekeningen maken in het document. De html export die op de smartphone staat geeft in sommige gevaleen meer informatie. (de epub export is bruikbaar maar laat wat te wensen over)De ereader en de smartphone vullen elkaar mooi aan en aangezien ik ze beide heb, de een om te bellen, internet en email en de ander om boeken te lezen, kunnen ze net zo goed voor het geocachen gebruikt worden. Makkelijk meenemen en papier is bijna niet meer nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik doe het tegenwoordig met een garmin etrex vista hcx voor de navigatie en een androidphone met gdak (en c:geo) erop. Duidelijk wel een ander toestel dan Tyros heeft: ik heb m'n motorola defy gewoon meegenomen met kajakken zonder angst voor waterschade als ik om zou slaan! Meeste andere smartphones zou ik daar niet aan wagen... Maar dat is een probleem dat je met vrijwel elk apparaat hebt.

Wil je echt op save spelen en wel offline je gegevens kunnen raadplegen, zul je of moeten printen, of een van de gps-en met mogelijkheid tot paperless cachen moeten gebruiken, of een rugged smartphone als de defy. En anders het risico nemen dat het extra apparaat beschadigd kan raken door modder, regen, zand, een val....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In mijn garmin gps heb ik alle caches in de omgeving opgeslagen als waypoint met daarin alleen de size, de 'short description' en de hint. Vaak is dat voldoende.

 

Daarnaast heb ik een Android telefoon met daarop de gc.com app en Georg. Met de eerste kan ik de meest recente informatie binnenhalen als het nodig is.

Met Georg laadt ik een grote gpx file in, opgebouwd uit de verschillende pocket queries. Als ik een keer geen draadloze verbinding heb, heb ik toch een complete beschrijving bij de hand.

Beide programma's kosten een paar euro.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In buitenland gebruik ik een Netbookje met GSAK erop. Erg handig. Je hebt dan alle ingelezen cachebeschrijvingen en als je mbv GSAK de plaatjes grabbed, dan heb je ook alle foto's en tekeningen die in de cache beschrijving zijn opgenomen.

 

Heb sinds kort uitgevonden dat ik zelfs op mijn oude Garmin Nuvi 350 gebruik kan maken van paperless cachen mbv een GSAK - macro. Zie http://geocaching.totaltechworld.com/

Werkt erg goed. Boven verwachting!

Ik had een POI file aangemaakt van ruim 1000 caches in de buurt van ons vakantie adres in Oostenrijk, met een waarschuwings cirkel van 400 m.

Zodra je dan in de buurt van een cache komt, krijg je een melding. En de nuvi kan je op een mooie manier de complete cachebeschrijving (wel zonder plaatjes) laten zien.

(edit: er zit een bug in (denk ik, moet nog even uitzoeken wat precies de fout is, waarbij je max rond de 100 caches kunt exporteren. Anders krijg je een foutmelding dat de POI file incorrect is)

 

Verder gebruik ik in buitenland ook mn iPad met Geo Bucket. Daarmee kan je wel flinke PQs inladen. Mijn iPad is Wifi, maar de App bewaard blijkbaar in geheugen toch (grof) de kaart van waar de caches liggen.

Dus kan je mooi, terwijl je offline bent, op een kaart zien waar om je heen de caches liggen en de cache beschrijving lezen Wederom zonder plaatjes en foto's.

Verder heb ik ook de Geocache app van Groundspeak er op staan, daar kun je tegenwoordig per cache (duurt lang ...) het kaartmateriaal opslaan (als je nog aan de Wifi zit).

Maar ik vind Geo Bucket veel prettiger werken.

Ik neem de iPad meestal niet mee het veld in, dat vind ik zonde. Netbookje gaat wel regelmatig mee de rugzak in.

 

Als laatste heb ik ook nog een Android telefoon, die ik met name gebruik als ik in NL cache.

Maak dan gebruik van de Groundspeak app (daar werkt ie wel prettig) of van c:geo.

Ook handig om dan Google navigate te gebruiken om naar de cache te navigeren, werkt super.

Maar dan heb je wel een data abonnementje nodig.

En uiteraard ook handig voor de hulplijntjes ;-)

 

groet! Karen

bewerkt door Leandraakje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...