Spring naar bijdragen

WAAS


Klompengatters

Aanbevolen berichten

Hoi een ieder,

 

Kan iemand me vertellen wanneer WAAS actief wordt in Nederland.

 

Heb begrepen dat WAAS in Europa eigenlijk EGNOS heet.

 

Ik heb een Garmin Etrix Legend en tot heden waas uitgeschakeld staan. Dit omdat van horen zeggen je dan betere resultaten hebt wat sataliet ontvangst betreft.

 

Wie weet hoe WAAS (EGNOS) werkt en wanneer in het op mijn Legend met positief resultaat kan inschakelen. Zodat de afwijking minder wordt dan zonder de ingeschakelde WAAS.

 

Ik neem aan dat als ik WAAS inschakel ik eigenlijk EGNOS heb ingeschakeld.

 

Hopende op een duidelijke uitleg ....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Onze WAAS geheten EGNOS is nog in de faze: experimenteel.

M.a.w. als je meedoet aan het experiment, gebruik het dan. Alle anderen: niet doen.

Vele GPS-en gaan bij gebruik van EGNOS alleen die satellieten gebruiken waarvoor ze correcties binnen krijgen. Dat is vaak minder dan gewenst.

En laat je niks wijs maken over geweldige EPE's van 2 en 3. Aangezien de correcties volkomen onbetrouwbaar zijn, kan je daar niet op varen. Het kan best zijn dat je GPS denkt 3 meter nauwkeurig te werken maar toch 60 meter verkeerd staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Natuurlijk, al het hele jaar is EGNOS aan het uitzenden. -->>>Maar experimenteel!!!

Die twee screenshots zeggen niets over de voordelen van EGNOS gebruik.

Kijk maar naar de verdeling van de satellieten. Die is tussen beide heel verschillend. Dus zijn ze genomen op verschillende tijdstippen. Het is geen vergelijking. Het wil alleen maar zeggen dat je soms een +/- 4 krijgt voorgeschoteld en soms zelfs een +/-2 als je EGNOS doet.

Maar het zegt niets over de kansverdeling. Mijn oude GPS12 haalt zonder moeite +/- 1 meter maar de waarschijnlijkheid dat dit klopt is minder dan 17 procent.

Gek genoeg is de kans dat ik op een afstand van 2-3 meter van het juiste punt zit groter is dan voor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dan te bedenken dan EGNOS nog scherper zoekt. Een afwijking van een paar centimer. Hoezo prikstok?

 

Geocachen is dan niets meer aan. Als de coördinaten kloppen sta je op de cache.

 

Je mag dan als handicap wel een WAAS voor je ogen hebben..

 

GRTZ

 

Kruimeldief :ph34r: Imagination is more important than knowledge.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onze WAAS geheten EGNOS is nog in de faze: experimenteel.

M.a.w. als je meedoet aan het experiment, gebruik het dan. Alle anderen: niet doen.

Vele GPS-en gaan bij gebruik van EGNOS alleen die satellieten gebruiken waarvoor ze correcties binnen krijgen. Dat is vaak minder dan gewenst.

En laat je niks wijs maken over geweldige EPE's van 2 en 3. Aangezien de correcties volkomen onbetrouwbaar zijn, kan je daar niet op varen. Het kan best zijn dat je GPS denkt 3 meter nauwkeurig te werken maar toch 60 meter verkeerd staat.

 

Begrijp ik het goed: momenteel en hier in NL is het beter om WAAS uit te schakelen ??

 

Dat wil ik best eens proberen, maar ik zou niet weten hoe dat moet op mijn Sportrak Pro. Ik heb al zo'n beetje alles doorzocht, maar nergens WAAS in/uit . :ph34r:

 

Wie maakt me wijzer?

 

Groet,

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar het zegt niets over de kansverdeling. Mijn oude GPS12 haalt zonder moeite +/- 1 meter maar de waarschijnlijkheid dat dit klopt is minder dan 17 procent.

Gek genoeg is de kans dat ik op een afstand van 2-3 meter van het juiste punt zit  groter is dan voor <1.  :ph34r:

Hoe weet je dan nu of de afwijking van je GPS werkelijkheid of fictie is.

 

Kun je dan überhaupt nog wel vertrouwen op de berekening waar je bent? Als je GPS (zonder Waas) nu aangeeft met een afwijking van 7 meter. Wat is dan de werkelijkheid?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...